معرفی بهترین ارقام نهال گلابی در ایران

معرفی بهترین ارقام نهال گلابی در ایران

بهترین نهال گلابی قابل کشت در ایران کدام است؟ پرورش کدام نهال گلابی صرفه اقتصادی بیشتری دارد؟ قیمت بهترین نهال گلابی چقدر است؟ برای پاسخ کامل به این پرسش ها در این مطلب با ما همراه شوید. در ابتدا چند ارقام از بهترین نهال گلابی را به شما معرفی می کنیم. در ادامه نیز با روش خرید نهال گلابی از برتر نهال آشنا می شویم. پس با ما همراه شوید.

لزوم شناخت بهترین نهال گلابی

درخت گلابی از خانواده گل سرخیان به شمار می‌رود که دارای ۳۰ گونه متفاوت می باشد. این درخت ۲۰ الی ۳۰ متر رشد می کند. گلبرگ های درخت گلابی سفید یا صورتی روشن هستند که همزمان با برگ های درخت رشد می کنند. برگ های این درخت نازک و دارای دم بلند می باشد. میوه درخت گلابی به صورت بومی در غرب آسیا و شرق اروپا کاشت می شود.

نگهداری از نهال گلابی نسبت به سایر نهال ها زحمت کمتری دارد. با این حال برای باردهی حداقل سه سال زمان لازم است تا درخت میوه بدهد. طول عمر متوسط درخت گلابی ۷۵ سال و بیشتر می باشد.

این نهال در شرایط طبیعی به خوبی رشد می کند و از نظر روش های نگهداری شبیه درخت سیب است. به همین دلیل خیلی از کشاورزان و باغبانان به کاشت نهال گلابی روی آورده‌اند. از طرفی میوه این درخت نیز خواص زیادی دارد. از ترکیبات اصلی گلابی می توان به ویتامین e، ویتامین c و کلسیم اشاره کرد.

اگر شما نیز به دلیل صرفه اقتصادی یا خواص و طعم دلپذیر میوه گلابی قصد کاشت این نهال را دارید و می خواهید با بهترین نهال گلابی و انواع آن بیشتر آشنا شوید در این مقاله با ما همراه شوید. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با چند نمونه از بهترین نهال گلابی که قابل کشت در این سرزمین هستند آشنا کنیم.

معرفی بهترین نهال گلابی

معرفی بهترین نهال گلابی

درخت گلابی گونه های متفاوتی دارد که هر کدام از ویژگی ها و مشخصه های متفاوتی برخوردار هستند. اما چه پارامتر هایی باعث می شود انواع نهال گلابی از یکدیگر متمایز شود؟ ارتفاع درخت، شکل تاج، رنگ میوه، زمان باردهی و… همه این عوامل بر ارقام و دو رگه بودن درخت گلابی تاثیرگذار است. البته دقت کنید که هر گلابی در شرایط آب و هوایی و اقلیمی خاصی رشد می کند و این خود یکی دیگر از دلایل تفاوت انواع بهترین نهال گلابی می باشد.

گلابی بیروتی

یکی از بهترین ارقام نهال گلابی، گلابی بیروتی می باشد. این نهال نسبت به نوسانات گرما و سرما مقاومت کمی دارد. بنابراین برای کاشت در مناطق خشک و یا مناطقی که درجه تابش آفتاب شدید است توصیه نمی شود. زمان برداشت میوه گلابی بیروتی تابستان است. ظاهر این میوه به شکل بیضی می باشد و رنگ آن متمایل به سبز زیتونی است. البته در بعضی قسمت های میوه کمی رنگ صورتی و قرمز نیز مشاهده می شود. گلابی بیروتی بسیار آبدار و شیرین است و به دلیل طعم و مزه خوبی که دارد محبوبیت زیادی در نزد باغبانان و مصرف کنندگان دارد.

از ویژگی های دیگری که باعث شده که این گونه در دسته بهترین نهال گلابی قرار بگیرد قابلیت انبار کردن آن برای زمان طولانی می باشد.

گلابی بیروتی یکی از بهترین نهال گلابی

گلابی درگزی

یکی دیگر از انواع بهترین نهال گلابی بنام گلابی درگزی مشهور است. این نهال بیش از صد سال عمر مفید دارد. میوه های آن به اندازه کافی رشد می‌کند و از تمام طعم و مزه بسیار خوبی برخوردار است. همچنین قابلیت نگهداری گلابی درگزی در انبار نیز بالاست. بنابراین برای کاشت بسیار مناسب می باشد. ظاهر نهال گلابی درگزی هرمی شکل می باشد. علاوه بر آن باردهی زیادی دارد. بنابراین جز ارقام محبوب در نزد باغداران ایرانی به شمار می رود. فصل برداشت میوه این درخت در اوایل فصل پاییز است.

یکی دیگر از ویژگی های این گونه امکان برداشت میوه های آن به شکل نارس می باشد. در این صورت میوه های چیده شده تا زمان رسیدن در انبار یا مکانی مناسب ذخیره می شود. شکل میوه این درخت محبوب، دایره‌ای و دارای رنگ سبز است. البته در برخی نژادها رنگ گلابی درگزی به سمت نارنجی و زرد هم می رود. این درخت دارای میوه های درشت با کیفیت و مزه عالی هستند به طوری که هر میوه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم وزن دارد. هر چند نهال درگزی در همه نقاط کشور قابل کشت است اما به صورت بومی در استان خراسان رشد می کند.

نهال گلابی درگزی یکی از بهترین نهال گلابی

گلابی شاه میوه

یکی دیگر از انواع بهترین نهال گلابی در ایران به نام شاه میوه شناخته می شود. میوه این درخت به صورت اصلی و بومی در ایران کاشت می شود و محبوبیت زیادی هم در بین مصرف کنندگان و هم علاقمندان به کاشت گلابی در استان های مختلف ایران دارد. اما گلابی شاه میوه قابلیت نگهداری بالایی در انبار ندارد. حداکثر تا سه ماه از زمان چیدن می توان از گلابی شاه میوه در انبار نگهداری کرد. البته این میوه اگر به صورت تازه مصرف شود خوش طعم تر می‌باشد. نگهداری بیشتر در انبار باعث تغییر رنگ و مزه آن می شود.

این گلابی به رنگ زرد است و طعمی شیرین و دلپذیر دارد. وزن تقریبی گلابی شاه میوه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم است.

گلابی انجو

نهال گلابی انجو در گروه انواع بهترین نهال گلابی جایگاه ویژه ای دارد. این نهال به دلیل تحمل خوب سرما، قابل کشت در مناطق خشک نیز می باشد. بنابراین اگر در مناطق سردسیر یا خشک زندگی می کنید می توانید این نوع نهال را در باغ یا زمین خود بکارید. در واقع نهال گلابی انجو از نژادهایی است که تحمل بالایی دارد و در شرایط سخت نیز می تواند به صورت سالیانه میوه دهد. البته باید توجه داشته باشید که نهال گلابی انجو شرایط نگهداری بیشتری نسبت به سایر نهال های گلابی دارد.

گلابی سیبی

نهال گلابی سیبی از لحاظ ظاهر شبیه درخت سیب است. دلیل تشابه این نامگذاری نیز همین موضوع می باشد. از طرفی زمان نگهداری گلابی سیبی بعد از چیده شدن زیاد است. به طوری که برای مدت طولانی پس از برداشت می تواند رنگ و تازگی خود را حفظ کند. با این حال در صورت مصرف به صورت تازه طعم و کیفیت بهتری دارد. میوه های این درخت آبدار و دارای عطر و بویی بسیار دلپذیر است. درصد باردهی نهال گلابی سیبی زیاد است! علاوه بر آن هر میوه دارای مقادیر زیادی آب می باشد و از این نظر هم وزن خوبی دارد و فروش آن به صرفه است و هم قرار دادن آن در سبد غذایی روزانه، برای سلامتی افراد بسیار مهم است.

گلابی مشو

اگر به دنبال بهترین نهال گلابی برای کاشت در مناطق گرم و همچنین در مناطق سرد هستید نهال گلابی مشو، یک گزینه خوب دیگر در پیش روی شما است. این نهال که بومی ایران است دارای میوه های سبز رنگ با وزن تقریبی ۲۰۰ گرم می باشد. از ویژگی های دیگر نهال گلابی مشو می توان به طعم شیرین و عطر و بوی ویژه آن اشاره کرد.

خرید نهال گلابی از برتر نهال

اگر قصد خرید نهال گلابی از برتر نهال یا سایر نهالستان های معتبر را دارید باید نسبت به روش نگهداری از انواع بهترین نهال گلابی اطلاعات جامعی داشته باشید. ضمن اینکه قیمت بهترین نهال گلابی نیز با توجه به گونه و کیفیت آن متفاوت است.

  •  در گام اول حتما باید شرایط محیطی که درخت گلابی در آن رشد طبیعی خود را طی می کند. نهال گلابی نسبت به سرما حساس تر است. با این حال تا دمای منفی ۳۰ درجه را تحمل می کند. از طرفی گرمای بیش از اندازه نیز باعث بروز بیماری‌هایی مانند آتشک در درخت گلابی می شود.
  •  همچنین توجه به ساختار خاک نیز از عوامل مهم دیگر در نگهداری از این درخت می باشد. بهترین نوع خاک برای رشد نهال گلابی خاک شنی لومی است که باید به صورت مناسب زهکشی شود.
  •  از طرفی درخت گلابی نیاز به آبیاری چندانی ندارد زیرا آبیاری بیش از اندازه باعث ریزش برگ های درخت گلابی می شود. البته کم آبی نیز برگ درختان را پژمرده می کند. به صورت متوسط با توجه به شرایط آب و هوایی دو نوبت آبیاری در هفته برای این درخت کافی است.
  •  برای نگهداری اصولی از درخت گلابی باید به نوع هرسکاری اصولی و همچنین ابزارهای مناسب برای هرس شاخ و برگ های ناسالم این درخت نیز دقت کنید. اوایل فروردین بهترین زمان برای هرس درخت گلابی است. در این صورت نور خورشید به همه نقاط درخت می رسد و از ریزش جوانه ها جلوگیری می کند.

سخن پایانی

نمی توان به صورت دقیق نوع خاصی از نهال گلابی را به عنوان بهترین درخت گلابی معرفی کرد. زیرا انتخاب و خرید بهترین نهال گلابی برای هر اقلیم و شرایط آب و هوایی و همچنین انتظاراتی که باغبان از درخت گلابی دارد کاملا متفاوت می باشد. در واقع آنچه در انتخاب بهترین نهال گلابی تاثیرگذار است عواملی چون میزان نیاز نهال به آب، نوع خاک و همچنین شرایط آب و هوایی می باشد. نهال هایی که در بالا معرفی شد به دلیل ویژگی های خاصی که دارند از جمله نوع محصول، روش نگهداری، میزان زمان انبارداری و … تحت عنوان بهترین نهال گلابی در ایران به شمار می آیند.

با این حال بهتر است برای خرید بهترین نهال گلابی از برتر نهال یا سایر مراکز فروش نهال حتماً با کارشناسان حوزه باغبانی مشورت کنید. از طرفی انتخاب فروشگاه معتبر نیز در این زمینه به شما کمک می کند نهال گلابی که انتخاب می کنید با کیفیت باشد و در نتیجه از باردهی آن رضایت لازم را داشته باشید. ضمن این که خیالتان از قیمت بهترین نهال گلابی و پولی که بابت آن پرداخت می کنید راحت باشد.

 

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال