علت میوه ندادن درخت گلابی (بررسی کامل)

علت میوه ندادن درخت گلابی (بررسی کامل)

بسیاری از باغداران پس از احداث باغ گلابی بی صبرانه منتظر شروع باردهی درختان خود هستند و یا حتی کسانی که یک درخت گلابی در حیاط منزل خود می کارند برای شروع باردهی درخت گلابی خود روز شماری کرده و مدام سوال می کنند چرا درخت گلابی ما بار نمی دهد و یا اینکه چند سال باید برای شروع باردهی گلابی صبر کنیم؟

علت میوه ندادن درخت گلابی (بررسی کامل)

چنانچه این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده است توصیه می کنیم با ما تا انهتای این مقاله همراه باشید تا پاسخ پرسش خود را دریافت کنید.

دلایل بار ندادن درختان گلابی:

در مورد دلایل بار ندادن درخت گلابی ما باید از شما یک سوال بپرسیم، آیا درختان شما تا کنون بار می دادند و ناگهان امسال بار ندادند؟ در صورتی که پاسخ شما به این سوال منفی باشد این بدان معنی است که شما نهال گلابی را کاشتید و همچنان منتظر باردهی درخت گلابی هستید، اما اگر درخت گلابی شما بار می داده و ناگهان در یک سال بار نداده و یا اینکه باردهی آن کم شده باشد نشان دهنده ی این است که باردهی درختان شما تحت تاثیر یک عارضه قرار گرفته اند.

فاکتورهای موثر بر شروع باردهی درختان گلابی:

در صورتی که اقدام به کاشت نهال گلابی کرده اید و هنوز درختان شما به بار ننشسته اند بهتر است فاکتورهای زیر را مورد بررسی قرار داده و با تهیه ی یک چک لیست از این دلایل دلیل اصلی بارندادن درخت خود را پیدا کنید.

  • سن درخت گلابی:

زمانی که یک نهال گلابی را درباغ یا باغچه ی خود می کارید بسته به اینکه این نهال از چه رقمی باشد و به چه شیوه ای تکثیر شده باشد پس از گذشت چند سال به بار می نشیند، به عنوان مثال ارقام بومی و محلی گلابی که به صورت بذری تکثیر شده اند ممکن است در سن 4 تا 6 سالگی باردهی خود را آغاز کنند.

استفاده از ارقام بومی و محلی و بذری به دلیل باردهی کم و دیر بازده بودن به مرور در حال منسوخ شدن است و به جای آنها امروزه از ارقام پیوندی که از پیوند ارقام پر بار روی پایه های بومی و محلی تولید می شوند استفاده می شود، باردهی نهالهای پوندی به طور معمول از سن دو تا سه سالگی پس از کاشت نهال آغاز خواهد شد که در این صورت نسبت به ارقام بومی و محلی بسیار زود بازده به شمار می آیند.

بنابراین با توجه به نوع رقم و نوع نهالی که کاشته اید در صورتی که هنوز زمان باردهی آنها فرا نرسیده است قدری صبور باشید باردهی درختان شما در شرایط مساعد قطعا در زمان مقرر اتفاق خواهد افتاد.

  • نیاز سرمایی درختان گلابی:

درختان گلابی به عنوان درختان میوه ی معتدله برای باردهی به تامین نیاز سرمایی احتیاج دارند، هر رقم درخت گلابی نیاز سرمایی متفاوتی دارد اما چنانچه گلابی در منطقه ای کاشته شود که نیاز سرمایی آن تامین نشود قطعا باردهی نخواهد داشت.

  • تغذیه ی درختان گلابی:

معمولا توصیه می شود درختان گلابی را در خاک حاصلخیز بکارید ت باردهی آنها به تاخیر نیوفتد، از این رو تغذیه ی خاک قبل از کاشت نهال اهمیت بسیار زیادی دارد، در صورتی که کمبودهای عناصر غدایی موجود در خاک قبل از کاشت نهال تامین شده باشد پس از کاشت نهال درختان گلابی قطعا در زمان مقرر به بار خواهند نشست، در غیر این صورت با تاخیر در زمان باردهی درختان مواجه می شوید.

در صورتی که این کار را انجام نداده اید و از سن شروع باردهی درختان شما گذشته و درختان شما هنوز بار نداده اند توصیه می شود هر چه زود تر آزمایش تجزیه ی خاک و برگ را انجام داده و تمام عناصری که کمبود آنها در خاک و درختان وجود دارد را با کودهای مناسب مرتفع نمایید.

عناصری مانند روی، بر و نیتروژن تاثیر زیادی بر باردهی درختان داشته و کمبود آنها یا سبب بار ندادن می شود و یا حتی در صورت شکوفه دادن ممکن است سبب ریزش شکوفه ها شود، بنابراین رفع کمبود این سه عنصر باید در اولویت قرار بگیرد.

کود دهی در زمان نامناسب: نکته ای که در مورد کود دهی باید به آن توجه کنید کود دهی در زمان مناسب است،کود دهی معمولا در زمستان و به صورت چالکود تاثیر بسیار خوبی در باردهی درختان دارد، کود دهی به صورت محلول پاشی در اوقات گرم روز و درست در زمانی که درختان شکوفه دارند ممکن است باعث ریزش شکوفه ها و بار ندادن درختان شود.

نکته ی بسیار مهم دیگر این است که در صورت کود ندادن به زمین قبل از کاشت نهال بهتر است تا یک الی دو سال اولیه پس از کاشت به درختان کود ندهید چرا که ممکن است در این زمان تمرکز درخت به رشد رویشی رفته و از باردهی باز بمانند.

همچنین برخی از عناصر و کودها هستند که در صورتی که در زمان گلدهی استفاده شوند باعث ریزش گلهای گلابی شده و با وجود اینکه درخت شکوفه داده می بینید که میوه نمی دهد.

  • گرده افشانی:

قطعا همه ی درختان بارده به گرده افشانی برای بار دادن احتیاج دارند، برخی از درختان خود گرده افشان و برخی دیگر دگر گرده افشان هستند، درختان خود گرده افشان برای تولید میوه نیازی به کاشت پایه ی گرده افشان ندارند اما درختان دگر گرده افشان برای باردهی نیاز به کاشت پایه ی گرده افشان به تعداد مناسب بین درختان بارده دارد.

در مورد گلابی باید بدانید که درختان گلابی دگر گرده افشان بوده و برای باردهی نیاز به کاشت پایه ی گرده افشان به نسبت یک به ده دارند، یعنی در یک باغ گلابی به ازای هر ده درخت بارده باید یک درخت گرده افشان کاشته شود تا در زمان تلقیح گرده به میزان کافی تولید شده باشد.

چنانچه تعداد پایه ی گرده افشان نسبت به پایه ی بارده کافی نباشد، رقم گرده افشان به درستی انتخاب نشده باشد و گرده تولید شده با گل ماده ناسازگار باشد و یا اینکه زمان باز شدن گلهای نر در پایه ی گرده افشان با باز شدن گلهای پایه ی بارده همخوانی نداشته باشد در باردهی اختلال ایجاد شده و درخان یا بار نمی دهند و یا به میزان پیش بینی شده باردهی ندارند.

نشانه ی بارندادن درختان گلابی در اثر تلقیح نشدن این است که گل های تولید شده بدون اینکه میوه تشکیل بدهند و در فاصله زمانی ده روز پس از باز شدن می ریزند، بنابراین در واقع در این شرایط درختان گل می دهند اما گلهای خود را از دست داده و بار نمی دهند.

علت میوه ندادن درخت گلابی (بررسی کامل)

  • دریافت ناکافی نور خورشید:

درختان میوه برای باردهی و رشد خود نیاز به میزان نور کافی در طول شبانه روز دارند، در صورتی که درختان نور مناسب دریافت نکنند به باردهی نمی رسند و یا باردهی درستی ندارند، یکی از دلایل عدم دریافت نور کافی کاشت متراکم درختان است، کاشت متراکم در صورتی اتفاق می افتد که باغداران بدون توجه به مورفولوژی رقم گلابی که انتخاب کرده اند نهال را با فاصله ی کمتری در باغ می کارند و همین سبب می شود درختان پس از چند سال روی هم سایه اندازی داشته باشند.

کاشت درخت گلابی در باغچه های کوچک که درختان دیگر نظیر گردو و یا سایر درختان میوه کاشته شده و فضایی تاریک ایجاد کرده است نیز نمی تواند منجر به باردهی درختان گلابی شود، از این موضوع بگذریم که اثر سینرژیستی برخی ارقام درختان میوه روی هم نیز به طور کلی مانع از رشد خوب درختان خواهد شد.

  • هرس نامناسب:

هرس کردن درختان گلابی در زمان کاشت و پس از آن می تواند به باردهی درختان گلابی کمک کند، زمانی که درخت در سال اول تا سوم کاشت قرار دارد نیروی خود را باید صرف رشد شاخه های اصلی کند تا بتواند به سرعت وارد باردهی شود اما زمانی که نهال کاشته شده تعداد زیادی شاخه های جانبی داشته باشد انرژی درخت صرف رشد شاخه های زائد می شود.

در زمان کاشت نهال دقت کنید که نهال باید یک شاخه اصلی و تعداد کمی شاخه فرعی داشته باشد، شاخه های فرعی اضافه و پاجوش را در صورت وجود حذف کنید تا نهال شما بتواند در زمان مقرر به باردهی برسد.

علت میوه ندادن درخت گلابی (بررسی کامل)

  • آبیاری نامناسب:

نهالهایی که به تازگی به زمین اصلی منتقل می شوند در درجه ی اول نیاز به آبیاری سنگین برای جا افتادن ریشه در مکان جدید دارند، پس از آن حتی در صورتی که از آبیاری قطره ای استفاده می کنید باید دور و میزان آبیاری را به درستی تنظیم کنید.

نهالهای تازه کاشته شده به دلیل سیستم ریشه ای ضعیف و کوتاهی که دارند باید با فواصل کوتاهتری آبیاری شوند اما به حجم آبیاری زیاد احتیاج ندارند، در صورتی که آبیاری نهال به ویژه در سال های اول انتقال به زمین اصلی به درستی و به میزان کافی انجام نشود باردهی درختان گلابی با تاخیر انجام خواهد شد.

  • تنش دمایی:

تنش دمایی شامل گرم شدن بیش از اندازه و مورد تحمل گیاه و یا سرد شدن دما در زمان شکوفه دهی سبب ریزش شکوفه ها می شود، در مورد تنش دمایی در بهار و در زمان شکوفه دهی سرد شدن ناگهانی دما که تحت عنوان سرمای دیر هنگام بهاره شناخته می شود یکی از مهم ترین دلایل بار ندادن ارقام حساس درختان میوه معتدله مانند گلابی در مناطق با شرایط دمایی معتدل و یا سردسیر است.

در صورتی که در زمان انتخاب رقم نهال گلابی این مضوع را در نظر گرفته باشید و ارقام دیر گل را انتخاب کرده باشید دیگر نیازی به نگرانی در این مورد نیست ر غیر این صورت نشانه ی بار ندادن درختان گلابی به این دلیل این است که درختان شکوفه می دهند اما پس از یک یا چند روز سرما در بهار شاهد سیاه شدن و ریزش شکوفه ها خواهیم بود.

  • عمق کاشت نادرست نهال گلابی:

در صورتی که در زمان کاشت نهال گلابی قسمت طوقه زیر خاک قرار بگیرد باردهی درخت گلابی را می تواند تا چند سال به تاخیر بیاندازد، سطحی کاشتن نهال نیز همین اثر را خواهد داشت به طوری که اگر ریشه تقریبا در روی خاک باشد در اثر تنش سرما روی ریشه و سرما زدگی ریشه سالهای بعد را درخت صرف ترمیم ریشه های خود کرده و انرژی برای باردهی باقی نمی ماند.

بنابراین عمق صحیح نهال در زمان کاشت تاثیر زیادی در زمان باردهی درختان گلابی خواهد داشت، برای رعایت دقیق این موضوع قبل از حفر چاله نهال خود را انتخاب کرده و با توجه به حجم ریشه که اطلاعات آن را نهالستان در اختیار شما قرار می دهد چاله با حجم مناسب حفرکرده ونهال را در عمق مناسب بکارید.

  • خسارت آفات و بیماریها:

آفات و بیماریهایی که سبب ضعف و کاهش رشد درختان گلابی شوند می توانندبه شدت در زمان و میزان باردهی درختان گلابی تاثیر بگذارند، در صورتی که نهال خریداری شده آلوده به آفت و بیماری باشد و با خرید نهال گلابی سورس اولیه آفت و بیماری وارد باغ شده باشد تاثیر خود را به صورت تاخیر در باردهی نشان داده و در صورتی که در سالهای بعد وارد شود تاثیر خود را به صورت کاهش باردهی در سالهای بعد و یا بار ندادن نشان می دهد.

آفات و بیماریها به طور کلی همگی سبب ضعف در درختان گلابی می شوند اما آفات مکنده، آفاتی که به ریشه ی درختان گلابی حمله می کنند و همینطور بیماریهایی که به طوقه و ریشه ی درختان گلابی حمله می کنند می توانند تاخیر در باردهی در سالهای اول و یا بارندادن و یا کاهش باردهی در سالهای بعد را ایجاد کنند.

بیماریهای پوسیدگی طوقه و ریشه در اثر قارچ آرمیلاریا و یا فایتوفتورا، بیماریهای نماتدی، آفات مکنده ای همچون شته ها، کنه ها، عسلک گلابی و آفت ریشه مانند کرم سفید ریشه می توانند این عارضه را ایجاد کنند. که در قیمت نهال گلابی تاثیر زیادی دارد.

دلایل بار ندادن درختان در صورتی که در سالهای قبل بار می دادند:

تمام دلایل بار ندادن درختان گلابی به طور کامل توضیح داده شد اما در بین این دلایل دلایلی هستند که در سالهای بعد از کاشت می توانند سبب از دست دادن بار درختان شوند، درختانی که در سالهای اول بار می دادند اما در سالهای بعد بار نمی دهند و یا دچار کاهش باردهی می شوند قطعا مشکل عمق کاشت و با فاصله ی کاشت ندارند.

دلایلی همچون آفات و بیماریها، تنشهای دمایی، تغذیه ای، آبیاری و همینطور عدم گرده افشانی کافی و صحیح همگی سبب ریزش گلها شده و شما می بینید که درختان گل می دهند اما بار نمی دهند.

کلام آخر:

در صورتی که درختان گلابی شما دچار تاخیر در باردهی شده اند و یا در سالهای پس از شروع باردهی دچار مشکل کاهش باردهی و یا بارندادن شده اند باید دلایل عنوان شده را با دقت بررسی کرده و ایراد به وجود آمده را مرتفع کنید و در صورتی که نمی توانید دلایل را به درستی بررسی کنید بهتر است از مشورت با یک متخصص استفاده نمایید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال