علت سیاه شدن درختان گلابی + بررسی انواع بیماری و درمان

علت سیاه شدن درختان گلابی + بررسی انواع بیماری و درمان

چنانچه شما هم صاحب یک باغ  و یا درخت گلابی در باغچه ی خود باشید ممکن است علائم دودی و یا سیاه شدن درختان را دیده باشید و یا حتی با علائم ایجاد لکه های سیاه بر روی میوه های گلابی مواجه شده باشید و در پی علت آن باشید، این که دلیل سیاه شدن برگ درختان گلابی چیست، چگونه ایجاد می شود و چگونه باید کنترل شود؟ پاسخ به این پرسشها مطلبی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

دلیل ایجاد لکه های دودی شکل بر روی برگ و میوه ی درختان گلابی:

  • بیماری لکه دوده ای گلابی:

عامل بیماری لکه دوده ای گلابی قارچی به نام Gloeodes pomigena می باشد، این قارچ یک قارچ در واقع ساپروفیت بوده و قدرت پارازیتی زیادی روی گیاه ندارد، اما وجود این قارچ چگونه می تواند ایجاد خسارت بر روی درختان گلابی کند؟ روشهای کنترل آن به چه صورت است و دلایل به وجود آمدن آن چیست؟

بیماری لکه دوده ای گلابی با تولید ریسه و همینطور اندام تولید مثل برای تولید اسپور بر روی برگ و میوه ها سبب ایجاد لکه های مدور و نامنظم سیاه رنگ بر روی این اندام در درختان گلابی می شود، وجود این لکه های تیره رنگ از رسیدن نور خورشید به سطح زیرین و پارانشیم فتوسنتز کننده جلوگیری کرده و به همین دلیل با ایجاد کاهش و ضعف در فتوسنتز سبب کاهش راندمان درختان گلابی می شوند.

این قارچ بر روی سطح برگ در طول فصل زندگی کرده و با تولید اسپور و با کمک باد به مناطق دیگر و درختان دیگر منتقل می شود، با توجه به اینکه قدرت پارازیتی بالایی ندارند تنها به سطح کوتیکول برگ و یا پوست میوه محدود شده و اگر با دست برروی لکه ها بکشید می بینید که به راحتی از روی آنها پاک می شود.

علت سیاه شدن درختان گلابی + بررسی انواع بیماری و درمان

کنترل بیماری لکه دوده ای گلابی:

این بیماری در واقع در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب گسترش پیدا می کند و گسترش آن همراه با باد و قطرات باران انجام می شود، از مناطق گلابی کاری که به شدت با این بیماری در گیر می شوند مناطق گرم و مرطوب شمال کشور به ویژه در فصل تابستان می باشد، در این زمان باغداران می توانند برای از بین بردن قارچ از روی برگ و میوه های درختان از صابون نارگیل و یا ترکیب بی کربنات پتاسیم می تواند به صوررت ارگانیک این قارچ را کنترل کند، استفاده از ترکیبات شیمایی قارچکش مانند کاپتان نیز می تواند به از بین بردن لایه های قارچ بر روی برگ و میوه کمک کند.

اینها تمام مواردی بود که در صورت بروز بیماری می توانست به کنترل و از بین بردن لایه های قارچ سیاه از روی درخت و میوه کمک کننده باشد اما بهتر است بدانید مهم ترین راه کنترل این بیماری در باغاتی که به ویژه در مناطق گرم و مرطوب وجود دارند استفاده از تکنیکهای کنترل زراعی مانند هرس شاخه های آلوه و یا هرس شاخه ها قبل از ایجاد آلودگی می باشد، هرس شاخه های آلوده به کاهش جمعیت قارچ بیمارگر کمک می کند اما در مورد باغات سالم هرس شاخه ها به کاهش رطوبت روی برگ و میوه های درختان با کاهش سایه اندازی بر روی هم کمک کننده خواهد بود، تقویت درختان با کودهای مناسب نیز به کاهش صدمه ناشی از رویش قارج بر روی درخت کمک می کند.

2- بیماری فضله مگسی:

این بیماری که در اثر قارچ Schizothyrium pomi بر روی درختان سیب و گلابی ایجاد می شود با تغذیه از پارانشیم روی میوه ها و برگ درختان گلابی باعث ایجاد نقطه های ریز سیاه رنگ می شود که تجمع این نقاط در یک محل ممکن است به پنجاه عدد برسد، این نقاط ممکن است خسارت پارازیتی زیادی نداشته باشند اما می توانند سبب کاهش بازار پسندی بالا در سیب شده و به این شکل به محصول گلابی خسارت بزند، بیماری نقطه مگسی و یا فضله مگسی با توجه به شباهتی که به فضله ی مگس بر روی سیب دارد به این نام شهرت پیدا کرده است.

علت سیاه شدن درختان گلابی + بررسی انواع بیماری و درمان

این بیماری معمولا همراه با بیماری لکه دوده ای بر روی درختان گلابی دیده می شود چرا که آب و هوای مناسب برای رشد این دو قارچ درست شبیه هم بوده و در آب و هوای گرم و مرطوب بیشتر توسعه می یابند.

کنترل این بیماری نیز درست مانند کنترل لکه دوده ای سیب و گلابی بوده و با استفاده از هرس سر شاخه های آلوده کنترل خواهد شد،توجه به هرس سر شاخه های آلوده در مورد قارچ فضله مگسی بسیار با اهمیت تر از بیماری لکه دوده ای می باشد چرا که این بیماری به صورت ریسه در سرشاخه های آلوده زمستان گذرانی کرده و هرس این سرشاخه ها در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز می تواند به شدت سبب کاهش اینوکولوم اولیه ی عامل بیماری می شود، علاوه بر آن استفاده از ترکیبات قارچ کش در اوایل بهار و در طول تابستان می تواند سبب کاهش خسارت این بیماری در درختان گلابی شود.

3- اسکب سیب و گلابی:

این بیماری که نسبت به دو عامل بیماری قبلی بیماری جدی تری در سیب و گلابی می باشد سبب ایجاد لکه های سیاه رنگ بر روی میوه های سیب و گلابی می شوند، این بیماری برای اولین بار در سوئد بر روی درختان سیب گزارش شد و پس از آن همراه با محموله های سیب به مناطق دیگر و از جمله ایران وارد شد، این بیماری در حال حاظر هیچ یک از مناطق سیب و گلابی کاری در ایران قرنطینه نبوده و در بسیاری از مناطق ایجاد خسارت می کند.

عامل بیماری اسک گلابی:

عامل بیماری قارچی به نام venturia pyrini می باشد، این قارچ از رده ی آسکومیستها بوده که با تولید آسکوکارپ در زمستان زمستانگذرانی کرده و با تولید کنیدی در فاز غیر جنسی در تابستان تکثیر و منتشر می شود، این بیماری با ایجاد لکه های سیاه به ویژه بر روی میوه و سپس روی شاخه و برگ شناخته می شود و به نهال گلابی در حال باردهی ظاهری سیاه می دهد.

چرخه ی زندگی قارچ عامل بیماری اسکب گلابی:

این قارچ به وسیله ی آسگوکارپ که یکی از مقاومترین مراحل زندگی قارچ بیماری اسکب می باشد در برگهای ریخته کف باغ زمستان گذرانی کرده و در بهار آسکوکارپها با گرم شدن هوا و بارش باران تولید آسکوسپور می کند،آسکوسپور ها به وسیله ی قطرات باران، باد و حیوانات و پرندگان به شاخه های تازه جوانه زده منتقل شده و در اولین فعالیت شکوفه های درختان گلابی را مورد حمله قرار داده و از طریق شکوفه ها میوه های جدید را آلوده می کنند، در ادامه ی روند آلودگی در ادامه فصل و در تابستان قارچ عامل بیماری با تولید کنیدی به سرعت در باغ منتشر شده و برگ و جوانه ها و همینطور بافت میوه هایی که ممکن است به اندازه ی فندق رشد کرده باشند را آلوده می کنند، این چرخه تا سرد شدن هوا در پاییز ادامه داشته و پس از سرد شدن هوا قارچ با تولید آسکوکارپ بر روی گیاه به فاز استراحت می رود و با برگها کف زمین می ریزد.

علت سیاه شدن درختان گلابی + بررسی انواع بیماری و درمان

نحوه ی شناسایی بیماری اسکب گلابی و علائم بیماری اسکب گلابی:

این بیماری بلافاصله پس از شروع بهار اولین آلودگی را ایجاد می کند اما علائمی ندارد اما در ادامه ی فصل با تولید کنیدیفور و کنیدی های سیاه رنگ بر روی برگ و میوه ایجاد لکه های سیاه رنگ می کند.

علت سیاه شدن درختان گلابی + بررسی انواع بیماری و درمان

در ادامه فصل زمانیکه میوه در حال رشد است می بینید که میوه دارای یک لکه ی سیاه رنگ در یک وجه خود بوده اما میوه نمی تواند در منطقه ای که لکه وجود دارد رشد کند و سبب بد شکلی میوه و همینطور شکاف پوست میوه در ناحیه ی رشد قارچ می شود.

علت سیاه شدن درختان گلابی + بررسی انواع بیماری و درمان

بنابراین می توان دریافت که این بیماری در صورت آلوده کردن درختان گلابی تنها علائم را به صورت لکه های سیاه بر روی برگ و میوه ظاهر کرده و درختان بیمار با کاهش شدید عملکرد در میزان و کیفیت میوه ها همراه خواهد بود، قبل از بروز علائم بیماری تقریبا راهی برای تشخیص بیماری نیست اما لازم است بدانید در صورتیکه در سال اول علائم بیماری محدود به چند درخت و یا به صورت پراکنده در باغ باشد قطعا این بیماری در صورت کنترل نشدن به سرعت و در سال بعد رشد تصاعدی داشته و ایجاد مشکل جدی تر می کند.

عوامل تشدید کننده ی خسارت بیماری اسکب گلابی:

عوامل مختلفی هستند که در صورت وجود داشتن سبب تشدید خسارت این عامل بیماری می شوند، در این بخش به برخی از مهم ترین فاکتورهای تشدید کننده ی خسارت اسکب گلابی می پردازیم.

  • شرایط آب و هوایی: این بیماری در بهار به وسیله ی آسکوسپورها منتشر می شود و این آسکوسپورها با کمک باد و باران به سرعت پخش می شوند، بنابراین بارندگی و وزش باد در بهار می تواند به سرعت سبب گسترش بیماری شود.
  • هرس بهاره: برخی باغداران هرسی را که باید در زمستان انجام دهند تا اوایل بهار به تاخیر می اندازند که همراه با بارندگی بهاره نیز می شود، در این شرایط وجود زخم روی شاخه و اسپورهای آزاد در هوا و همینطور قطرات باران دست به دست هم داده و در ایجاد موفقیت در آلوده سازی قارچ بیمارگر موثر خواهد بود.
  • کاشت ارقام حساس: کاشت ارقام حساس همیشه به گسترش و افزایش خسارت عوامل بیمارگر از جمله اسکب گلابی کمک کرده و سبب تشدید خسارت بیمارگر خواهد شد.
  • عدم توجه کافی به بهداشت زراعی: توصیه ی کارشناسان به باغداران این است که چه آفت یا بیماری خاصی در باغ مشاهده کنید و یا نه بهتر است برگهای ریخته کف باغ جمع آوری و سوزانده شود، برخی باغداران به بهانه اینکه این برگها کود می شود آنها را جمع نمی کنند اما لازم است بدانید تا زمانیکه این برگها بخواهند تبدیل به کود شوند منبع خوبی برای زمستانگذرانی بسیاری از عوامل بیمارگر و آفات گیاهی شده و بنابراین سبب تشدید خسارت آنها می شوند، در اینجا باید بگوییم جمع نکردن برگهای ریخته کف باغ بیشتر از اینکه فایده داشته باشد مضر خواهد بود.
  • عدم توجه کافی به آبیاری و کود دهی درختان: حتی ارقام مقاوم چنانچه به خوبی رسیدگی نشوند و کود و عناصر غذایی مورد نیازشان تامین نشده و همینطور به میزان کافی و درست آبیاری نشوند نمی توانند مقاومت خود را در برابر بیماریها به خوبی نشان داده و همین امر سبب تشدید خسارت آفات و بیماریهایی نظیر اسکب گلابی می شود که در قیمت نهال گلابی تاثیر زیادی دارد.

نحوه ی ورود آلودگی به باغ و گسترش عامل بیماری:

اسپورهای این بیماری با باد و باران به باغات جدید منتقل می شوند، همچنین استفاده از ابزار هرسی که در باغات آلوده استفاده شده است بدون ضدعفونی کردن انها، چسبیدن به کف کفش باغبانان و کارگران و همینطور چرخ وسایل و ماشین آلات کشاورزی مانند چرخ سمپاشها از باغات آلوده به باغات سالم منتقل می شود، عامل این بیماری می تواند همراه با نهال نیز به باغ منتقل شود اما شانس انتقال به این روش بسیار کم است چرا که در زمستان آسکوکارپها کف زمین هستند و چنانچه کاشت نهال در زمستان انجام شود شانس انتقال این بیماری همراه با نهال کم است مگر اینکه بر آلوده روی خاک گلدان نهال باشد، در این صورت باید در خرید نهال گلابی دقت کنید تا مطمئن باشید در نهالستان این بیماری اصلا حضور ندارد که بخواهد به طور اتفاقی همراه با نهال به باغ شما منتقل شود.

کنترل بیماری اسکب گلابی:

  • اولین و مهمترین راه کنترل بیماری استفاده از ارقام مقاوم می باشد، به هر حال در مناطقی که بیماری وجود داشته باشد خواه نا خواه بیماری به باغ شما منتقل شده و در صورت کاشت نهال مقاوم شانس مستقر شدن بیماری در درختان کاهش می یابد.
  • رسیدگی به درختان: رسیدگی اصولی به درختان به معنای کود دهی و آبیاری به میزان نیاز گیاهان و همینطور هرس درست و اصولی به طوری که نور خورشید بتواند به شاخه های داخلی درخت تابیده و رطوبت اضافه به سرعت تبخیر شود در کنترل بیماری بسیار موثر است.
  • هرس درختان در باغ آلوده در زمان بدون بارندگی: حتی در باغات سالم نیز باید دقت داشته باشید که انجام هرس در شرایط بدون بارندگی چه قبل و چه بعد از انجام هرس صورت گیرد، در واقع با هماهنگی با سازمان هواشناسی تاریخی را برای هرس انتخاب کنید که چند روز قبل و بعد از هرس بارندگی وجود نداشته باشد.
  • کنترل علفهای هرز: علفهای هرز مانند پناهگاهی برای فرم زمستان گذران قارچ عامل بیماری بوده و با از بین بردن آنها کنترل بیماری راحت تر خواهد بود.
  • کنترل شیمیایی: کنترل شیمیایی بیماری اسکب با استفاده از سموم قارچکش متداول و مجاز انجام می شود اما دقت داشته باشید که برای تعیین تعداد دفعات سمپاشی باید شرایط آب و هوایی و بارندگی در منطقه را در نظر بگیرید، هر بار بارندگی در فصل بهار می تواند به منزله ی یک دور رشد صعودی این بیماری باشد بنابراین با توجه به دفعات بارندگی و میزان رطوبت هوا تعداد دفعات سمپاشی را تنظیم کنید، به محض گرم و خشک شدن هوا توسعه و پراکنش قارچ متوقف خواهد شد.

کلام آخر:

دانستید که عوامل متعددی هستند که ایجاد لکه های سیاه روی برگ و میوه ی درختان گلابی می کنند اما در همه ی آنها یک عامل به عنوان عامل مشترک تشدید کننده ی خسارت بود و آن رطوبت هوا است، در باغاتی که هرس به درستی انجام نشده و سایه اندازی بر روی برگ و شاخساره ها زیاد باشد هر سه بیماری افزایش پیدا می کند، بنابراین برای مدیریت این بیماریها در درجه اول کاشت ارقام مقاوم و در درجه دوم توجه به لزوم هرس درست و اصولی از اهمیت بالایی بر خوردار می باشد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

4 پاسخ به “علت سیاه شدن درختان گلابی + بررسی انواع بیماری و درمان”

  1. امیر گفت:

    راهنمایی شما کاملاً مفید بود .

    • مهندس سعید قاسمی گفت:

      با سلام
      ممنون از توجهتان

  2. امید گفت:

    سلام درخت گلابی کاشته شده در حیاط خانه از قسمت سر درخت سیاه میشه
    یکبار هرس کردیم از ده سانت پایین‌تر چیدیم دوباره سیاه شده

    • مهندس سعید قاسمی گفت:

      لطفا عکساتون رو برامون بفرستید تا کارشناسانمون بررسی کنن بهتون بگن
      09141832393

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال