کرم ها، مهمترین آفات درخت گردو + روشهای درمان

کرم ها، مهمترین آفات درخت گردو + روشهای درمان

آیا شما هم جزو افرادی هستید که در حیاط خانه خود درخت گردو دارید و آفت ها باعث شده است تا این درخت افت کیفیت داشته باشد؟ یا جزوه مزرعه دارانی هستید که متراژهای بزرگ باغ درخت گردو احداث کردید، و به خاطر حمله نوع آفت ها و دفع آنها دچار سردرگمی شده اید.

کرم ها، مهمترین آفات درخت گردو + روشهای درمان

سایت برتر نهال آماده مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد، با کامنت گذاری یا تماس با شماره تماس های موجود در سایت می توانید تمامی سوالات خود را پرسیده و جوابشان را دریافت کنید. یکی از مهمترین آفات درخت گردو که بیشتر کشاورزان را  به چالش می کشد کرم درخت گردو است.

کرم درخت گردو دارای نژاد های متفاوت و نسل های گوناگون می باشد، معروفترین آن کرم طوقه یا ریشه گردو، کرم تنه و شاخه و کرم برگ خوار می باشد. ما در این مقاله سعی می کنیم به اختصار در مورد هر کدام از آنها توضیح داده، نکات جلوگیری از شیوع و نحوه دفع آنها را به طور کامل توضیح دهیم.

 کرم طوقه یا کرم ریشه خوار

این آفت جزو حشرات خطرناکی می باشد که به خاطر تغذیه کردن از ریشه درخت و صدمه زدن به آن خسارت های خیلی بیشتری را به باغدار تحمیل می‌ کند. کرم ها به ریشه نهال های جوان و تازه کاشته حمله کرده و باعث زخمی کردن آنها می‌شوند.

در نتیجه عامل بیماری قارچی و باکتری راه نفوذ  به بافت داخلی نهال گردو را پیدا می کند. لارو کرم ریشه خوار خواب زمستانی دارد و به صورت تنیده در لارو خود را زنده نگه می دارد، در فصل بهار با افزایش دما و رطوبت از لارو بیرون آمده و فعالیت خود را در زیر سطح زمین آغاز می‌ کند.

متاسفانه از آنجایی که فعالیت این کرم در سطح زیر خاک انجام می شود، بنابراین با چشم قابل مشاهده نیست. مگر اینکه تاثیر خیلی زیادی بر روی ظاهر درخت گردو داشته باشد تا یک کشاورز بتواند تشخیص دهد که درخت گردو آلوده به کرم ریشه خوار شده است. کرم ریشه خوار درخت تقریبا یک نسل دو الی سه ساله دارد، طول عمر بالای این آفت در واقع  نشانگر این است که کنترل و دفع آن برای کشاورزان بسیار سخت خواهد بود.

مطمئنا اگر یک کشاورز به موقع کرم ریشه خوار را تشخیص ندهد و نتواند آن را دفع کند، خسارت های ویرانگری را به کل باغ وارد می کند. جالب است این کرم می تواند علاوه بر ریشه به تنه درخت نیز نفوذ کرده و به آوندها و آبراه‌ های درخت گردو آسیب زیادی بزند، با آسیب زدن به آبراه ها مانع تغذیه صحیح درخت شده و درخت را با یک ضعف عمومی و افت کیفیت روبرو می کند. بیشترین تاثیری که کرم ریشه خوار بر روی درخت گردو ایجاد می کند به این صورت است که دالان های طولانی را در ریشه درخت ایجاد کرده و این دالان ها را با فضولات خود را پر می کند. به تدریج دیگر ارتباط بین خاک اطراف درخت و تنه قطع می شود، چون هیچ آوند و آب راهی وجود ندارد مواد جذب شده را به سمت شاخه ها همچنین برگ و میوه برساند.

ریزش زودرس برگ و میوه ها به صورت کامل را شامل می شود، گردو های باقی مانده در شاخه هم به درد نمی خورد، چون اصلا رشد نداشته و کیفیت کافی را ندارند. حتی گاهی اتفاق می افتد که شاخه های تازه شکوفه زده به خاطر نرسیدن مواد غذایی بر اثر یک اتفاق کوچک مانند وزش باد بر روی زمین می‌ افتد.

از اینرو توصیه می‌شود که  کشاورزان میزان دقت و توجه خود را نسبت به اتفاقات سطح زیر خاک افزایش دهند. عوامل متعددی باعث ازدیاد این نوع آفت ها در سطح زیر خاک می شود، که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آبیاری غیر اصولی
  • کوددهی نامنظم
  • آنالیز نکردن خاک قبل از احداث باغ گردو

اگر کشاورز بتواند تنها به این سه نکته توجه کافی داشته باشد، مطمئناً از بروز این مشکلات جلوگیری خواهد کرد. البته این نکته آخر حائز اهمیت می باشد و نه تنها برای این آفت بلکه برای تمامی بیماری های باکتریایی و قارچی مهم است که شما قبل از احداث باغ حتماً خاک باغ خود را آنالیز کنید.

کرم ها، مهمترین آفات درخت گردو + روشهای درمان

روش های درمان کرم ریشه خوار

متاسفانه باید بگویم هیچ روش خاصی بتواند این آفت که به تمامی ریشه ها و تنه درخت نفوذ کرده است را پیدا کرد. بهترین درمان برای این نوع آفت کنترل کردن آن قبل از وقوع حادثه می باشد. معمولا درختانی که بیش از حد مورد حمله کرم ریشه خوار قرار گرفتند، توصیه می شود که از ریشه کنده شود، تا این آفت از طریق خاک به سمت درختان دیگر انتقال پیدا نکند.

همچنین قبل از کاشت نهال جدید، خاک مورد نظر را آنالیز کنید و در صورت لزوم از قارچ کش، آفت کش و مواد ضدعفونی لازم برای ضد عفونی کردن خاک استفاده کنید. برای  جایگزین کردن نهال جدید گردو حتماً ارقام مقاوم نهال گردو را از نهالستان های معتبر از جمله سایت برتر نهار خریداری کنید تا مطمئن شوید بار دیگر چنین مشکلی پیش نمی آید.

کرم تنه یا کرم خراط

نژاد دیگر آفت کرم درخت گردو کرم تنه یا کرم خراط است، از تخم گذاری پروانه فری تولید می‌ شود. این پروانه بر روی پوست خارجی  قیمت نهال گردو تخم گذاری می کند لارو ها پس از خارج شدن از پوسته به صورت دسته جمعی اقدام در جویدن پوسته بیرونی درخت کرده و سپس به بافت داخلی آن نفوذ می کنند.

کرم ها، مهمترین آفات درخت گردو + روشهای درمان

عملکرد این کرم ها به گونه ای است که  اقدام به خوردن پیوند ها، آبراه ها و آوند های داخلی می کند، از این طریق راه بین ریشه و شاخه ها را سد می کند. عملکرد این نژاد کرم نیز همانند عملکرد کرم ریشه خوار است. چون مانع تغذیه درخت با مواد مغذی و رطوبت جذب شده از ریشه به قسمت های فوقانی درخت می شود.

به خاطر ایجاد کردن سوراخ های در تنه درخت مخصوصاً در پوسته بیرونی آن راه نفوذ را برای عوامل بیماری باز می کند، و به خاطر تغذیه از درخت میزان مقاومت آنها را کاهش می دهد. معمولاً باعث بروز بیماری های باکتریایی و قارچی می شود که مهمترین آنها نشانگر های عمیق و شانکر های عمودی می باشد.

البته علاوه بر عملکرد، هدف این نوع نژاد کرم همانند هدف کرم ریشه خوار بوده و تمامی توجه خود را معطوف به آوند ها و آب راه هایی می کند که مواد مغذی در آنجا وجود دارد. معمولاً برای درمان این نوع آفت از روش‌ های سنتی استفاده می شود، ولی بسیار زمان بر و خسته کننده است. از اینرو متخصصین گیاه پزشکی توصیه فراوانی می‌ کنند که بهترین درمان برای این نوع آفت ها پیشگیری از آن است که هزینه کمتری نیز می طلب.

کرم برگ خوار

نوعی دیگر آفت کرم گردو وجود دارد که به کرم برگ خوار معروف می باشد، البته درصد پایینی دارد که این نوع کرم به درخت گردو حمله کند،  بیشتر گیاهان آپارتمانی را مورد حمله قرار می‌ دهد.خالی از لطف نیست که یک بحث کوچک در مورد آنها نیز داشته باشیم. اگر به برگ های درختان و گیاهان خود دقت کنید به صورت دندان دندان هستند، که نشانگر شیوع آفت کرم برگ خوار می باشد، این آفت ها تغذیه خود را از طریق خوردن برگ ها کامل می کنند.

از آنجایی که عمل فتوسنتز  و تنفس از طریق برگ های درخت انجام می‌‌ شود، هرگونه صدمه وارد شده به برگ درخت مانع جذب نور آفتاب توسط آن می شود و عمل کربن گیری را مختل می کند. اطلاع دارید که یکی از مهمترین مواد مغذی که باعث رشد درخت گردو و کیفیت بالای میوه گردو می‌ شود، همین جذب نور خورشید است. اگر کوچکترین اخلالی در جذب نور خورشید ایجاد شود کیفیت نهایی میوه گردو را کاهش پیدا می کند.

 روش های پیشگیری از آفت کرم

درست است که نژاد های مختلفی از کرم وجود دارد، ولی تمامی این نژاد ها در چند نکته با یکدیگر مشترک می باشند. باغدار به راحتی می‌ توانند با رعایت کردن برخی از نکات از حمله و شیوع این آفت در باغستان گردوی خود جلوگیری کند. در بالا اشاره های کوچکی کردیم که در زیر می خواهیم به طور کامل به آنها بپردازیم.

برخلاف قارچ ها و بیماری های باکتریایی یکی از مهمترین عوامل حمله و شیوع کرم خشک سالی است. چون کرم برای خود رطوبت پیدا نمی کند از این رو به سمت ریشه و تنه درخت هجوم می‌ برد، تا بتوانند از مواد مغذی که توسط ریشه جذب شده است استفاده کند. به همین خاطر توصیه می‌ شود کشاورزان به آبیاری اصولی درختان بپردازند. البته دلیل دیگر این است که ریشه درخت برای اینکه بتواند رطوبت خاک را جذب کند بسیار گسترش پیدا می‌ کند، در نتیجه ریشه ها بسیار نازک و آسیب پذیر تر می شوند و به راحتی توسط هر آفتی صدمه می بیند.

درختان برای اینکه میزان استقامت و مقاومت خود را در برابر انواع آفت ها و باکتری ها بالا ببرند، احتیاج به مواد مغذی و کود دهی مناسب دارند. ولی در این مورد باید به یک نکته هم اشاره کرد اضافه بودن استفاده از مواد مغذی باعث افزایش آفت کرم می شود، چون مواد مغذی بیشتری به آن ها می رسد. در این مورد به خصوص قبل از استفاده کردن از کودها حتما از مشاوره گیاه پزشکی استفاده کنید.

برخی از کشاورزان برای اینکه بتواند درآمد بیشتری داشته باشند اقدام به استفاده از کود های ازته در نهال های جوان می کنند تا سریعتر به باردهی برسند. این عمل شاید در سال اول و دوم جواب دهد ولی در سال‌ های بعدی میزان استقامت نهال گردو را پایین آورده و مستعد حمله هر نوع آفتی می‌ کند.یک کشاورز برای اینکه بتواند طول عمر اقتصادی باغ گردوی خود را افزایش دهد باید برخی از افکار سنتی خود را تغییر داده و با انواع روش های علمی و پیشرفت گیاهپزشکی خود را وقف دهد، هر چه میزان اطلاعات شما در مورد انواع بیماری های قارچی و باکتریایی که باغ درخت گردوی شما را تهدید می‌ کند، آشنایی داشته باشید باعث می شود سریع تر بیماری های موجود در درختان باغ خود را شناخته و  اقدام به درمان آن کنید.

قبلا هم اشاره کردیم که بیماری قارچی پوسیدگی زغالی درخت گردو اگر در مراحل اولیه شناخته شود با استفاده از چند مرحله قارچ کش و سموم دیگر قابل درمان می باشد، در حالی که اگر مدت زمان طولانی از نفوذ آن به درخت بگذرد، باعث مرگ سریع درخت گردوی شما می‌ شود.

اگر درخت شما بیمار باشد و متوجه نشوید به هنگام هرس کردن شاخه هایی که به زمین می افتد، باعث می شوند تا عامل قارچ این بیماری به مرور در زمین پخش شده و در ریشه و تنه درختان دیگر نیز نفوذ کند.

درست است که بسیار توصیه می‌شود از آفت کش ها و سموم کشاورزی به صورت زیاده روی و متعدد استفاده نکنید، ولی با این وجود استفاده استاندارد آنها هم توصیه می شود. شما در هر فصل باید از یک نوع آفت کش سموم حشره کش استفاده کرده، تا از حمله کردن آنها به درخت خود جلوگیری کنید.

مهمترین عامل که باعث جذب انواع آفت به باغ شما می شود، علف های هرز است. این نکته را فراموش نکنید، علف هرز مادر بسیاری از بیماری باغستان گردو می باشد.

خرید ارقام مقاوم نهال گردو با توجه به شرایط منطقه باعث می شود که درخت با توجه به شرایط و آب هوای منطقه رشد خوبی داشته باشد و در برابر آفات و بیماری ها مقاومت بهتری نشان دهد

رنگ کردن تنه درخت علاوه بر این که باعث می شود درخت نسبت به سرما و گرمای بالای منطقه مقامت بهتری نشان دهد، می تواند دربرابر افات و حشرات و از همه مهم تر کرم های مقاوم بیشتری از خود نشان دهد.

کرم ها، مهمترین آفات درخت گردو + روشهای درمان

جمع بندی

با توجه به موارد گفته شده از شیوه گسترش و حمله بسیاری از کرم ها آشنا شدیم که یکی از مهمترین آفت خرید درخت گردو شناخته شده است. مخرب ترین نژاد کرم درخت گردو، کرم ریشه خوار است. چون قابل رویت نبوده و مدت زمان زیادی طول می کشد تا باغدار از وجود آن باخبر شود. این کرم مستقیماً به ریشه ها حمله کرد و آسیب مخربی برای درخت گردو وارد می‌ کند.

همچنین متاسفانه کرم درخت گردو هیچ گونه درمانی ندارد. چون هیچ دسترسی به آن وجود ندارد که شما می توانید این آفت را دفع کنید. از موارد دیگر آفت، کرم خراط است، برای نابودی آنها روش های سنتی وجود دارد که تا حدی تاثیر گذار می باشد. ولی بسیار خسته کننده است، از جمله روش‌ های سنتی سیم مفتول هایی است که بر روی آن پنبه آغشته به آفت کش را به درون سوراخ ها فرو می برند. بهترین مورد برای جلوگیری از شیوع این بیماری‌ ها خرید نهال های مقاوم با استقامت بالا است.

شما برای تهیه این نهال ها که گارانتی دار هم باشد، باید به نهالستان های معتبر کشور مراجعه کنید. نهالستان برتر نهال که جز بزرگترین نهالستان شمال غربی کشور محسوب می‌ شود با بیش از ۵۰ سال سابقه ای درخشان در تولید و عرضه نهال گردوی با کیفیت و اصلاح شده در نژاد های متفاوت در خدمت شما دوستان و عزیزان می باشد. همچنین شما در صورت بروز هرگونه مشکل و درخواست راهنمایی و مشاوره می‌ توانید با این نهالستان تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را کسب کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال