نحوه کوددهی صحیح به نهال گردو و مراقبت های قبل و بعد از آن

نحوه کوددهی صحیح به نهال گردو و مراقبت های قبل و بعد از آن

نهال گردو مانند درختان میوه در صورت تغذیه مناسب، محصولات بهتری تولید می کند. فرایند بارور کردن درختان گردو رابطه مستقیمی با نحوه کوددهی صحیح به نهال گردو دارد. نهال گردو تا زمانی شروع به باردهی میوه نکرده است به کود بیشتری نسبت به درختان حامل بار نیاز دارد.

نحوه صحیح کوددهی و آبیاری نهال گردو

نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم نحوه کوددهی صحیح به نهال گردو است.  دقت کنید که نباید کود را روی ریشه بریزید و فقط باید آن را پای نهال گردو بریزید؛ زیرا اگر کود و ریشه تماس مستقیمی داشته باشند ریشه از بین می رود. پس در ابتدا یک لایه خاک را اطراف ریشه بریزید و سپس کود را اضافه کنید.

پس از آشنایی با نحوه کوددهی صحیح به نهال گردو  و انجام عملیات کود دهی باید آبیاری سطحی صورت بگیرد. درخت گردو را به طور مساوی در سطح آبیاری کنید و از آبیاری کافی برای مرطوب کردن خاک تا عمق 60 سانتی متر (2 فوت) استفاده کنید.

پس از آنکه چند فوت بالای درخت خشک شد، درخت گردو را دوباره آبیاری کنید. در برابر وسوسه آبیاری مکرر مقاومت کنید، زیرا این امر می تواند رشد درخت را کند کرده یا حتی ریشه های آن را از بین ببرد و به نوبه خود درخت را بکشد.

این برنامه آبیاری به نهال گردو را در 24 ماه اول پس از کاشت درخت ادامه دهید. پس از این، آبیاری را به یک بار در ماه کاهش دهید.

یک نکته را فراموش نکنید: همیشه یک درخت گردو را بلافاصله بعد از کاشت آبیاری کنید. این کار عموماً در فصل بهار انجام می شود که علائم جدیدی از رشد نشان می دهد

بهترین زمان کود دهی درخت گردو

بهترین زمان کود دهی درخت گردو چه زمانی است؟

با توجه به بدنه خیلی سفتی که درخت گردو دارد، برای افزایش مقاومت در مقابل عوامل مخرب بیرونی، به کود دهی نیاز دارد. رعایت شرایط بهترین زمان کود دهی درخت گردو علاوه بر تضمین سلامت، به رشد درختان گردو و سرزندگی آن ها نیز کمک میکند. لازم است بدانید که ماده مغذی اولیه و حیاتی درختان گردو به‌ طور کلی نیتروژن است. به طوری که کود دهی مناسب این گونه از درختان، به نیتروژن بیشتر از هر عنصر دیگری نیاز دارد. اما پس از نیتروژن عناصر فسفر و پتاسیم نیز از اهمیت زیادی در کود دهی این درختان بر عهده دارند.

زمان کود دهی درخت گردو

آزمایش خاک؛ یکی از بهترین روش ها برای تعیین بهترین زمان کود دهی درخت گردو است، به این ترتیب با دانستن نوع و میزان مواد معدنی موجود در خاک، می‌توانید کود مکمل مناسب خاک را پیدا کنید.

مواردی که باید در هنگام کاشت نهال گردو رعایت کنید

  1. نهال گردوی خود را در خاک حاصلخیز و با زهکشی خوب بکارید. این درختان ریشه عمیقی دارند و برای رشد بهینه ریشه به حداقل 5 متر (5 فوت) خاک نفوذپذیر نیاز دارند.
  2. با انجام نکات نحوه کوددهی صحیح به نهال گردو از مرگ نهال خود جلوگیری کنید.
  3. به‌طور کلی، بهترین زمان کود دهی درخت گردو، محدوده بهار تا پاییز است. در حقیقت فصل سرما اصلاً مناسب کوددهی این درختان نیست!
  4. نهال گردو را یک بار در هفته از بهار تا اواخر تابستان آبیاری کنید. برای درخت خود در هر جلسه آبیاری، بین 3 تا 5 گالن آب در اولین سال رشد درخت استفاده کنید.
  5. تنه و شاخه های پایینی را خشک نگه دارید تا خطر بیماری های تاج و ریشه کاهش یابد.
  6. اطراف پایه درخت خود را عاری از علف هرز نگه دارید. علف های هرز اغلب آفات حشرات مانند شته ها، کرم ها و کنه های عنکبوتی را جذب می کنند.
  7. گردوها را از درختان بالغ از اواخر تابستان تا اوایل پاییز برداشت کنید. منتظر بمانید تا پوسته ها جدا شوند و سپس با استفاده از یک چوب بلند و محکم به شاخه ها ضربه بزنید و گردوها را از درخت جدا کنید. گردو های پوسته دار در یخچال تا یک سال نگهداری می شوند.
  8. بهترین کود برای درخت گردو کود مرغ می باشد بنابراین با انجام نکات نحوه کوددهی صحیح به نهال گردو و استفاده از کود مرغ به بهترین محصول برسید.
  9. درخت گردو خود را در فصل خواب زمستانی قبل از ریزش برگ ها هرس کنید. اندام های مرده و آسیب دیده را بریده و مناطق شلوغ را خلوت کنید تا نور و هوای بیشتری به مرکز درخت برسد.

زمان کود دهی درخت گردو

نکاتی قبل از کود دهی مناسب و صحیح نهال گردو

پرورش نهال گردو شامل شیوه های مدیریتی خوبی است که فقط به نحوه کوددهی صحیح به نهال گردو محدود نمی شود. برای مفید بودن کود، مواردی مانند انتخاب محل، آزمایش خاک، کنترل علف های هرز و مدیریت حشرات و بیماری ها نیز باید انجام شود. اگر حتی یکی از این اجزا نادیده گرفته شود، می تواند موفقیت درخت گردو و برنامه کوددهی آن را کاهش داد.

گردوها، خاک و زهکشی خوب و مکان هایی را که در آفتاب کامل قرار دارند ترجیح می دهند. از کاشت نهال گردو در مناطقی که در معرض یخ زدگی هستند خودداری کنید. نکته دیگر این است که خاک چقدر شل است، نه تنها در سطح بلکه در ارتفاع 1.8 متری( 6 فوت). ریشه های گردو عمیق می شوند و برای پهن شدن نیاز به فضا دارند. اگر درخت گردو در خاک فشرده یا سنگی کاشته شود، هیچ مقدار کود نمی تواند کمک کند.

آزمایش خاک

آزمایش خاک مهم‌ترین جزء بعدی رشد نهال گردو است زیرا در نحوه کوددهی صحیح به نهال گردو شما را هدایت می کند. آزمایش خاک را می توان با جمع آوری چند نمونه خاک از محل انجام داد. آزمایش خاک می تواند ترکیب تغذیه ای خاک شما و هرگونه کمبود موجود را نشان دهد. بهتر است این کار را حداقل یک سال قبل از کاشت انجام دهید تا زمان لازم برای افزودن کود و اصلاحات خاک باقی بماند. پس از کاشت، آزمایش خاک هنوز می تواند به شما در مورد نیازهای تغذیه ای کمک کند.

 

کلام آخر

در چند کلمه ، مهم‌ترین دشمن نهال گردو، یخ زدگی شب در اوایل بهار یا اواخر پاییز است. از مناطقی که یخبندان مکرر شب در طول بهار وجود دارد، قطعاً باید اجتناب شود. به طور کلی نهال گردو نمی تواند دمای بسیار پایین و بسیار بالا و همچنین بادهای بسیار شدید را تحمل کند. دمای بالای تابستان باعث آسیب به محصول می شود و ممکن است باعث کوچک شدن گردو شود. نحوه کوددهی صحیح به نهال گردو از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باعث باروری بیشتر محصول می شود. برخی صدمات کوچک می تواند تقریباً در دمای 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد) رخ دهد، اما هنگامی که دمای بیشتر از 108 درجه فارنهایت (42 درجه سانتی گراد) به طور متوسط ​​باقی بماند، آسیب بیشتری رخ می دهد. با این حال، در میان انواع مختلف، تفاوت قابل توجهی از نظر تحمل آنها در دماهای بالا وجود دارد. اکثر انواع گردو به دمای بسیار پایین زمستان حساس هستند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال