چیکار کنیم درخت گردو پربار شود

چیکار کنیم درخت گردو پربار شود

گردو یکی از تجاری ترین ارقام درختان میوه بوده و باردهی آن همیشه مورد توجه باغداران است، هر سال که مقدار کمی از باردهی درختان کم شود معمولا باغداران به دنبال دلیلی برای این مشکل هستند تا سال آینده این مشکل مجددا تکرار نشود، در مورد میزان باردهی درختان گردو باید بدانید که میزان باردهی این درختان معلول عوامل مختلفی است که مساعد بودن همه ی آنها می تواند بر میزان باردهی درختان تاثیر مثبت بگذارد.

چیکار کنیم درخت گردو پربار شود

در این مقاله سعی داریم شما را با انواع فاکتورهای موثر بر میزان باردهی درختان گردو آشنا کرده و به شما بیاموزیم چگونه می توانید این شرایط را به نفع خود برای رسیدن به باردهی حداکثری تغییر دهید.

عوامل موثر بر باردهی درختان گردو:

عوامل موثر بر باردهی درختان گردو به طور کلی در دو دسته عوامل محیطی و ژنتیکی قرار می گیرند.

  • فاکتور ژنتیک و یا رقم درختان گردو:

در گذشته ارقام بومی گردو به عنوان درختان با توان تحمل بالا که کمتر تحت تاثیر آفت و یا بیماری قرار می گرفت و تحمل بالایی به تنش محیطی مانند سرمای زمستان داشت به ویژه در مناطق کوهستانی می کاشتند، باردهی این درختان امکان داشت به میزان یک الی دو تن در هکتار برسد.

با گذشت زمان و پیشرفت علم اصلاح نباتات ارقامی از درختان گردو تولید شدند که بسیار پر بارده تر و زود بازده تر از ارقام بومی بوده و در نهالستانها با پیوند زدن این ارقام بر پایه ی درختان بومی و محلی توانستند ارقامی تولید کنند که علاوه بر باردهی بالا توان مقاومت در برابر شرایط نامساعد را داشته باشد، بنابراین شما نمی توانید از درختی که راندمان اسمی آن یک تن در هکتار است انتظار باردهی پنج تن یا بستر محصول در هکتار را داشته باشید.

چنانچه راندمان اسمی یک رقم بالا باشد اما به راندمان مطلوب و یا رقم ذکر شده در شناسنامه نهال نرسیده باشید باید به دنبال فاکتورهای موثر دیگری باشید که می تواند بر راندمان نهال گردو تاثیر بگذارد.

فاکتورهای محیطی موثر بر راندمان گردو شامل دو دسته فاکتور هستند، دسته اول فاکتورهایی که قبل از کاشت درخت گردو باید در نظر گرفته شود و پس از کاشت درختان نمی توانید در شرایط پیش آمده تغییری ایجاد کنید، دسته ی دوم فاکتورهایی که پس از کاشت نهال نیزمی توان آنها را به نفع عملکرد حداکثری تغییر داد.

  • فاکتورهای غیر قابل تغییر پس از کاشت نهال:

ارتفاع محل از سطح دریا: ارتفاع منطقه از سطح دریا یکی از فاکتورهای بسیار مهم و موثر بر میزان عملکرد درختان گردو است، این فاکتور در درجه اول بر میزان فشار هوا و در درجه دوم بر میانگین دمای منطقه تاثیر گذاشته و بنابراین به طور غیر مستقیم بر عملکرد درختان گردو تاثیر گذار است.

این فاکتور را باغدارن باید قبل از انتخاب رقم مناسب برای احداث باغ در نظر بگیرند و رقمی را انتخاب کنند که بیشترین سازگاری را با ارتفاع منطقه ی مورد نظر خود داشته باشد، این فاکتور را نمی توان به نفع درخت تغییر داد و در صورت بی توجهی به آن ممکن است باردهی درخت به صورت یک رقم ثابت نسبت به راندمان اسمی آن کاهش پیدا کند و کود دهی و عوامل مثل آن نیز تاثیر چندانی نخواهد داشت.

چیکار کنیم درخت گردو پربار شود

شرایط آب و هوایی: امروز حتی ارقامی از درختان گردو تولید شده است که می تواند در شرایط آب و هوایی گرم مانند اهواز نیز قابلیت تولید محصول داشته باشد اما شما نمی توانید رقمی را که مناسب برای مناطق کوهستانی است در شرایط آب و هوایی گرم بکارید که تحمل گرمای تابستان را ندارد و همین امر سبب کاهش عملکرد درختان گردو می شود.

فاکتور شرایط آب و هوایی و اقلیم در هر منطقه با اندکی نوسان تقریبا ثابت بوده و شما نمی توانید در آن تغییری ایجاد کنید بنابراین در هنگام انتخاب رقم مناسب برای احداث باغ رقمی را انتخاب کنید که بالاترین سازگاری را با شرایط اقلیمی منطقه شما داشته باشد.

به عنوان مثال در شرایط اقلیمی منطقه ای که معمولا با مشکل سرما زدگی بهاره مواجه هستید در صورت انتخاب ارقام زود گل نباید انتظار باردهی بالا داشته باشید، اما به جای آن اگر در زمان انتخاب رقم مناسب ارقامی که دیر گل و باشند را انتخاب کنید این ارقام به حداکثر راندمان خود خواهند رسید، امروزه ارقامی هم تولید شده اند که در صورت آسیب دیدن شکوفه ها مجددا گلدهی کرده و به دوبار گل معروفند.

نکته ی بسیار مهم دیگری که در زمینه ی باردهی درختان گردو به شرایط آب و هوایی وابسته است بحث نیاز سرمایی درختان است، در خرید نهال گردو یک درخت معتدله بوده که با توجه به رقم به تعداد ساعت مشخص و متفاوتی سرمای بین صفر تا هفت درجه سانتی گراد نیاز داشته تا بتوانند باردهی مطلوب داشته باشند.

شما نمی توانید از درختانی که به 1000 ساعت سرما نیاز دارند اما در منطقه ای کاشته شده اند که حداکثر 800 ساعت سرما تامین می شود انتظار داشته باشید حداکثر عملکرد اسمی خود را نشان دهند.

خاک: درختان گردو خاک سبک و نیمه سنگین را دوست دارند و بر خلاف باور عموم کاشت این درختان در زمینهای با بستر سخت مانند مناطق کوهپایه ای که زمینها سنگلاخی اند باردهی مطلوبی ندارد، مهمترین موضوع در مورد بستر مناسب برای درختان گردو زهکشی است، خاک با زهکشی بالا درختان را به راندمان بالا نزدیک می کند.

فاکتور خاک نیز باید قبل از احداث باغ در نظر گرفته شود و در صورتی که بتوان خاک را اصلاح کرد قبل از کاشت نهال اصلاح لازم انجام شود و در غیر این صورت با کاشت درختان در خاک و بستر نامناسب نباید انتظار راندمان بالا را داشته باشید حتی اگر همه فاکتورها بهینه باشندف اما در صورت مقدور بودن اصلاح خاک باید قبل از کاشت این کار را انجام داد.

  • فاکتورهایی که پس از کاشت نهال تحت کنترل بوده و می تون آنها را بهینه کرد:

تغذیه درختان گردو: زمانی که بحث افزایش باردهی درختان گردو به میان می آید اولین موضوعی که به ذهن اکثر افراد می رسد تغذیه و کود دهی درختان است، این یک موضوع بدیهی و واضح است، توجه به تغذیه ی درختان گردو می تواند تاثیر شگرفی در میزان تولید محصول داشته باشد، در صورت عدم توجه کافی به تغذیه درختان حتی اگر راندمان ژنتیکی یک رقم گردو بالا باشد نمی تواند به راندمان مطلوب دست پیدا کند.

چیکار کنیم درخت گردو پربار شود

تغذیه ی مناسب به معنای استفاده از عناصر غذیی به میزان مورد نیاز بوده و کمبود و بیش بود عناصر هر دو به یک اندازه در کاهش راندمان درختان گردو موثر هستند، برای فهمیدن میزان نیاز عناصر به درستی تنها یک راه وجود دارد و آن گرفتن آزمون تجزیه ی خاک و برگ به صورت دوره ای است، باغداران باید با انجام این آزمون با آگاهی کامل نسبت به کود دهی به درختان اقدام کنید.

در مورد تغذیه ی درختان گردو علاوه بر عناصر غذایی مورد نیاز استفاده از کودهای آلی مانند کودهای حیوانی، اسید هیومیک و همینطور استفاده از انواع اسیدهای آمینه می تواند به افزایش راندمان درختان با افزایش حاصلخیزی خاک کمک کند، بنابراین از استفاده از این کودها غفلت نورزید.

آبیاری: این موضوع پر واضح است که درختانی که به خصوص در زمان پر شدن مغز میوه آب بیشتری دریافت کند میوه با وزن بالاتر و با کیفیت بیشتری تولید کرده و راندمان تولید محصول به ازای هر هکتار نسبت به درختان مشابهی که از آبیاری مکفی برخوردار نبوده اند بالاتر خواهد بود.

تاثیر دیگری که آبیاری بر میزان باردهی درختان گردو می گذارد این است که آبیاری به میزان کافی و دوری کردن از تنش آبی سبب افزایش مقاومت درختان در برابر ابتلا به انواع آفات و بیماریها شده و به طور غیر مستقیم بر میزان عملکرد درختان گردو نیز تاثیر خواهد گذاشت.

چیکار کنیم درخت گردو پربار شود

تهویه و تولید شاخه های بارده: بسیاری از آفات و بیماریهای گیاهی هستند که در صورت افزایش رطوبت روی شاخ وبرگ درختان به شدت توسعه پیدا می کنند مانند اغلب شانکرهای باکتریایی، بنابراین ارقامی که شاخ و برگ بیشتری تولید کنند نست به این بیماریها و آفات حساس تر هستند، اما جای نگرانی نبوده چرا که به راحتی با انجام هرس فرم پس از کاشت نهال قابل اصلاح است، هرس فرم در انتهای زمستان و یا پاییز انجام شده و هدف از انجام این هرس افزایش تهویه در تاج پوشش درختان خواهد بود.

چیکار کنیم درخت گردو پربار شود

برای افزایش تولید شاخه های بارده نیز انجام هرس باردهی در اواخر زمستان به وسیله ی افراد متخصص می تواند میزان باردهی این درختان را افزایش داده و به راندمان اسمی آنها نزدیک کند.

گرده افشانی: ارقام مختلف درختان گردو به لحاظ گرده افشانی نیازهای متفاوتی دارند، برخی خود گرده افشان بوده و برخی ارقام برای تامین میزان گرده کافی در زمان گرده افشانی نیاز به کاشت پایه های گرده افشان مناسب دارند.

در مورد گرده افشانی توجه به دو نکته بسیار اهمیت دارد، نکته ی اول اینکه در مورد ارقامی که دگر گرده افشان هستند باید حتما رقمی برای گرده افشانی انتخاب شود که همزمانی باز شدن گل نر و ماده داشته و بتواند گلهای ماده را بارور کند و همچنین تعداد پایه ی گرده افشان نسبت به تعداد پایه ی بارده مناسب در نظر گرفته شود تا باردهی درختان به حداکثر خود برسد.

چیکار کنیم درخت گردو پربار شود

نکته ی دوم عدم بروز مشکل در زمان گرده افشانی است، عمده ی گرده افشانی درختان گردو به وسیله ی باد انجام شده و عدم وزش باد و یا بارندگی در زمان گرده افشانی می تواند به شدت در این پروسه اختلال ایجاد کرده و راندمان درختان را کم می کند، باغداران باید در نظر داشته باشند که در صورت بروز چنین مشکلاتی هر چه سریعتر به صورت دستی گرده افشانی را تکمیل کنند.

گرمای هوا در زمان گرده افشانی با آسیب زدن به خامگی و عدم پذیرش گرده و همچنین سرما نیز به دلیل ایجاد سرما زدگی در گلها و از بین رفتن گرده ها نیز می تواند سبب کاهش عملکرد شود.

آفات و بیماریها: آفات و بیماریهای بسیار زیادی هستند که می توانند باردهی درختان گردو را تحت تاثیر قرار دهند، این فاکتور از یک جهت غیر قابل تغییر پس از کاشت نهال است و از یک زاویه ی دیگر قابل تغییر است، از آنجایی که اولین و مهمترین اقدام برای کنترل آفات و بیماریهای درختان گردو انتخاب رقم مقاوم بوده و در صورت توجه نکردن به این موضوع و کاشت ارقام حساس کاری جز خسارت دیدن در برابر آفات و بیماریها نمی تونید انجام دهید، خسارت دیدن در اثر کاشت رقم حساس اجتناب ناپذیر است.

این فاکتور همچنین قابل تغییر است چرا که حتی در صورت کاشت ارقام مقاوم در صورت نداشتن برنامه ی مدیریتی صحیح درختان درگیر شده و خسارت شدید می بینند، اما به هر حال در صورت رعایت موارد زراعی و پیش گیرانه و داشتن علم و اطلاع کافی از آفت و یا بیماری که با آن درگیر هستید می تواند با کنترل اصولی آنها باغ شما را به حداکثر راندمان مورد انتظار برساند. تمامی این موارد در قیمت نهال گردو تاثیر زیادی دارد.

نکته ی بسیار مهم در مورد آفات و بیماریهای خسارت زننده به بارهی گردو این است که نباید برای مدیریت آنها تنها بر کنترل شیمیایی تکیه کرد چرا که تکیه کردن تنها به این روش سبب بروز جمعیت مقاوم پس از چند سال شده و حتی جمعیتی تولید می شود که مقاومت ارقام مقاوم را نیز شکسته و آفت و یا بیماری از کنترل خارج خواهد شد، کنترل شیمیایی باید به عنوان آخرین راه کنترلی در صورت موفق نبودن شیوه های زراعی در نظر گرفته شود و نه اولین راه کنترل.

کلام آخر:

با توجه به این مقاله دریافتید که پر بار ده بودن تنها منوط به ژنتیک درخت نبوده و حتی یک درخت پر بارده در صورت مساعد نبودن دیگر شرایط باردهی خیلی کمی خواهد داشت، علاوه بر این موضوع به شما هشدار داده می شود که گول تبلیغات در رابطه با باردهی را نخورده و به دنبال ارقام پر بارده با پایه ی مقاوم باشید، ارقام پر بارده قطعا نسبت به شرایط نامساعد مانند آفات و بیماریها حساس بوده و بنابراین در صورت پیوند نخوردن روی پایه ی مقاوم علاوه بر کاهش شدید باردهی هزینه ی زیادی را به منظور کنترل آفات و بیماریهای مختلف روی دست باغدار خواهد گذاشت.

در آخر ارقام مقاوم و پربارده و متناسب با شرایط اقلیمی و خاک منطقه ی مورد نظر خود را از نهالستانهای معتبر تهیه کرده و با رسیدگی اصولی به آنها سعی کنید راندمان آنها را به راندمان اسمی آنها نزدیک کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال