مگس پوست خوار، مگسی از جنس آفت گردو

مگس پوست خوار، مگسی از جنس آفت گردو

یکی از آفات نسبتا مهم در درختان گردو مگس میوه خوار گردو است، حتما شما هم با علائم لکه های تیره روی پوست میوه ی تازه ی گردو مواجه شده اید که از علائم حمله ی این آفت به میوه های گردو است، در این مقاله سعی داریم شما را با این آفت، چرخه ی زندگی آن و نحوه ی خسارت آفت آشنا کرده و راه های کنترل این آفت را به شما می آموزیم.

مگس پوست خوار، مگسی از جنس آفت گردو

مگس میوه خوار گردو:

این مگس با نام علمی Rhagoletis cingulate یکی از گونه های جنس Rhagoletis  است که در گونه ای با نام Rgagoletis cerasi میوه ی گیلاس را تغذیه کرده و به مگس گیلاس معروف است، این دو گونه شباهت موفولوژیک و ظاهری بسیار زیادی دارند تا حدی که برخی ممکن است به لحاظ ظاهری این دو را یکی ببینند.

اما تفاوتهای بسیار جزئی در آنها سبب ساز تفکیک این دو گونه از جنس Rhagoletis شده است، اما به هر حال سیکل زندگی و نحوه ی ایجاد خسارت آنها یکی است،هر دو به گوشت تازه میوه حمله کرده و ایجاد خسارت می کنند با این تفاوت که مگس گیلاس به دلیل تغذیه از بافت نرم تر میوه ی گیلاس سبب گندیدگی میوه می شود اما مگس گردو سبب گندیدگی به آن شکل نمی شود.

ریخت شناسی مگس میوه گردو:

برای شناسایی این آفت لارم است ویژگیهای ظاهری این آفت را بدانیم:

حشره ی کامل:

حشرات کامل شبیه به مگس خانگی و کوچکتر از آنها هستند، زمانی که با یک ذره بین با دقت به بدن آنها نگاه کنید قسمت پشت سینه زرد رنگ بوده و روی شکم این مگس تعداد 4 نوار سفید رنگ وجود دارد، تعداد این نوارها در مگس گیلاس این خطوط سفید رنگ دیده نمی شود، در عوض در مگس گیلاس روی قسمت سینه چهار نوار طولی روشن دیده می شود.

یکی از ویژگیهای بارز حشره ی کامل این آفت این است که نوارهای دودی روی بال این آفت شبیه به عدد 118 است.

مگس پوست خوار، مگسی از جنس آفت گردو

لاروها:

لارو این آفت همانطور که ممکن است بسیاری از شما این لارو را در میوه های گیلاس دیده باشید سفید رنگ و کوچک با قطعات دهانی مشکی است که به راحتی قابل مشاهده است.

مگس پوست خوار، مگسی از جنس آفت گردو

تخم:

تخم این آفت ریز، بیضی شکل و سفید رنگ است که داخل بافت سبز رنگ میوه قرار داده می شود.

شفیره:

شفیره قهوه ای کپسولی و بسیار مستحکم بوده و برای گذراندن شرایط سخت زمستان مناسب است.

چرخه ی زندگی مگس میوه ی گردو:

مگس میوه ی گردو زمستان را به صورت شفیره درون خاک سپری می کند، همین امر به ما کمک می کند تا به راحتی بتوانیم جمعیت زمستان گذران آفت را کنترل کنیم، در اواسط بهار که هوا رو به گرمی می رود حشره ی کامل از شفیره ها خارج شده و پس از اندکی تغذیه از مایعات روی برگها شروع به جفت گیری می کنند.

حشرات ماده ی جفت گیری کرده ماده ای آبکی و چسبنده روی نسج گیاهی از جمله پوست سبز گردو قرار داده و تخم خود را روی این مایع قرار می دهند، طول دوره ی جنینی نسبتا کوتاه بوده و پس از سپری شدن دوره ی جنینی لاروها خارج می شوند، پس از خارج شدن لارو از تخم لاروها شروع به تغذیه کرده و پس از 20 روز تبدیل به شفیره می شوند، شفیره ها به طور مستقیم روی خاک می افتد و یا اینکه همراه با میوه ی آلوده روی زمین می افتند.

مگس پوست خوار، مگسی از جنس آفت گردو

در همان حالت شفیره ها به فاز زمستانگذارن رفته و بنابراین این آفت یک نسل در سال دارد، یک نکته ی بسیار مهم در مورد چرخه ی زندگی این آفت وجود دارد که سبب افزایش خسارت آن می شود، یکی اینکه این آفت حدود 100 تخممی گذارد اما بر روی هر میوه تنها یک تخم می گذارد، این اتفاق کاملا بر عکس مگس میوه مدیترانه اسن که ممکن است روی یک میوه چند تخم بگذارد.

در این حالت تصور کنید در جمعیت بالای این مگس در باغ چه حجمی از میوه آلوده شده و خسارت بسیار بالایی وارد می کند، در شرایطی که بیش از یک لارو در میوه دیده شود به دلیل تخمگذاری بیش از یک مگس روی میوه است ونباید آن را با مگس میوه مدیترانه اشتباه گرفت.

نشانه های خسارت آفت مگس میوه ی گردو:

همانطور که پیش تر بیان شد تخم این آفت روی پوست سبز میوه گذاشته شده و به محض خروج لارو از تخم شروع به تغذیه می کندف جویده شدن پوست سبز گردو به وسیله ی لارو این آفت راه را برای ورود عوامل میکروبی که در هوا به صورت اسپور وجود دارند باز کرده و در محل تغذیه ی این لارو پوست سبز سیاه شده و به پوست چوبی میوه می چسبد.

مگس پوست خوار، مگسی از جنس آفت گردو

چنانچه بخواهید پوست سبز را از گردو جدا کنید این کار به سختی انجام می شود و در زمانی که گردو به طور کامل می رسد پوست سبز میوه های آفت زده مانند میوه های سالم ترک نمی خورد و باز نمی شود، بنابراین زمانی که میوه برداشت شده و به مرکز فرآوری ارسال می شود پوست گیری از این میوه ها چه با دستگاه و چه با دست امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین بیشتر باغداران ترجیح می دهند این میوه ها را زودتر از زمان رسیدن میوه به عنوان گردو تازه در بازار به فروش برسانند.

مگس پوست خوار، مگسی از جنس آفت گردو

البته بسیاری از مشتریانی که تمایل به خرید نهال گردو تازه دارند نیز گردوهای با لک تیره روی پوست را نمی خرند هر چند این آفت به مغز میوه خسارت نمی زند و تنها آسیب آن به پوست سبز است.

دلایل افزایش خسارت آفت مگس میوه گردو:

این آفت به صورت شفیره در خاک زمستان گذرانی کرده و در بهار هر ماده حدود 100 تخم می گذارد، در صورت کنترل نکردن جمعیت زمستانگذران جمعیت این آفت سال به سال به طور تصاعدی افزایش پیدا کرده و در صورت سهل انگاری کردن ممکن است روزی متوجه شوید که امسال هیچ گردوی قابل برداشت و فرآوری ندارید.

ارقام حساس که پوست سبز نرم تری دارند نسبت به خسارت آفت حساس تر بوده و لارو به راحتی می تواند با تغذیه از پوست میوه رشد کرده و به تکامل برسد، بنابراین کاشت ارقام حساس نیز از دیگر دلایل افزایش خسارت آفت در باغ است.

این آفت قدرت پرواز نسبتا خوبی داشته و به راحتی همراه با لباس کارگران و با کمک گرفتن از جریان باد به باغات مجاور منتقل می شود، بنابراین در صورتی که علائم خسارت در باغ مجاور شما وجود دارد باید اقدامات پیشگیرانه از درگیر شدن میوه های باغ خود انجام دهید در غیر این صورت شاهد خسارت بالای این آفت در باغ خود نیز خواهید بود.

کنترل آفت مگس میوه ی گردو:

با وجود اینکه این آفت می تواند در صورت کنترل نشدن خسارت زیتادی وارد کنه با این حال کنترل کردن این آفت با استفاده از روشهای مختلف زراعی و شیمیایی امکان پذیر بوده و در صورت رعایت اصول زراعی و شیمیایی دیگر نیازی نیست نگران خسات این آفت باشید، اما پیش از ارائه ی اراهکارهای زراعی و شیمیایی لازم است بدانید این اقدامات را باید همه ی باغداران انجام دهند، چه باغدارانی که این آفت را در باغ خود دارند و چه باغدارانی که خسارت این آفت را تا به حال نداشته اند چرا که فراگیر شدن این آفت بسیار ساده است.

کنترل زراعی آفت مگس میوه ی گردو:

کنترل زراعی آفت مگس میوه ی گردو به از بین بردن فرم زمستان گذران این آفت معطوف می شود، به این صورت که باید اقداماتی را برای از بین بردن حداکثری جمعیت ابتدای بهار در زمستان انجام داد.

شفیره این آفت در خاک قرار دارد و بیشترین تعداد شفیره در نزدیکی تنه ی درختان قرار می گیرد، چرا که لاروها در زمان افتادن از درخت بیشتر در این قسمت از خاک قرار می گیرند، بنابراین اولین اقدامی که باید انجام دهید جمع آوری برگها و میوه های آلوده ی ریخته کف باغ است، این افت در میوه و برگ ریخته کف باغ وجود ندارد اما به انجام عملیات دیگر برای کنترل آفت در زمستان کمک م ند.

پس از پاکسای سطح باغ از برگ و میوه های ریخته شروع به شخم زدن خاک باغ به ویژه خاک نزدیکی طوقه ی نهال گردو کرده و چنانچه باغ شما در منطقه ی سردسیر وجود دارد با انجام یخ آب زمستانه به از بین رفتن شفیره ها کمک کنید.

لاروها پس از افتادن روی خاک به زیر قسمت سطحی خاک می خزند و در آنجا تولید شفیره می کنند تا از سرمای زمستان با پوششی از خاک در امان باشند، شخم زدن خاک وانجام یخ آب بر خلاف مقاومت شفیره ها بوده و آنها را نابود می کند، با این کار جمعیت حشره ی کامل ظاهر شده در بهار به شدت کاهش یافته و کنترل آن در طول فصل رویش آسانتر خواهد بود و یا در باغاتی که این آفت به تازگی وارد شده و جمعیت کمی درخاک باشد تمام جمعیت از بین خواهد رفت.

کنترل فیزیکی:

این روش کنترل معطوف به از بین بردن حشرت کامل و فعال در طول فصل رویش و بدن اقدام به سم پاشی است،در طول فصل رویش استفاده از کارتهای زرد با خاصیت چسبندگی به همراه مقداری ماده ی جلب کننده ی استئارت آمونیوم روی آن که سبب جلب بیشتر این مگس ها می شود حشرات کامل را به دام انداخته و اجازه ی تخم گذاری را ندهید.برای انجام این کار بهتر است تله ها را روی ضلع جنوبی درختان نصب کرده و برگهای اطراف تله را برای گیرایی بیشتر حذف کنید، لازم است تله ها به طور مرتب پایش شده و در صورت خاک گرفتگی و چسبیدن تعداد زیاد آفت روی آن با کارتهای جدید جایگزین شود تا بتواند به طور کامل آفت را به خود جذب کند.

مگس پوست خوار، مگسی از جنس آفت گردو

کنترل طبیعی:

در بسیاری از کشورهای دنیا برای از بین بردن و کنترل جمعیت آفت بدون نیاز به سم پاشی به روشهای نوین و طبیعی روی آورده می شود به عنوان مثال در برخی انسکتاریومها جمعیت حشرات نر پرورش داده شده و پس از عقیم سازی در زمان خروج حشرات کامل در طبیعت رها می شوند با این روش زمانی که این حشرات با ماده ها جفت گیری کنند ماده ها تخم گذاری نکرده و با پایان عمرشان می میرند بدون اینکه به میوه ها خسارت وارد شود.

کنترل شیمیایی:

هدف کنترل شیمیایی به طور عمده حذف حشرات کامل است،حشرات کامل این آفت از گیاه تغذیه نمی کنند بلکه مانند تمام مگسها گند خوار بوده و از مواد قندی و مایعات روی برگها تغذیه می کنند، حال تصور کنید این مواد غذایی را شما به صورت مسموم در اختیار آنها قرار دهید، بله درست است حشرات با تغذیه از این مواد مسموم شده و می میرند.

به این روش طعمه ی مسموم می گویند، طعمه شامل پروتئین هیدرولیزات بوده که در بازار موجود است اما در صورت نبود این طعمه می توانید از ملاس چغندر قند که به واسطه ی طعم شیرین جلب کننده است به عنوان طعمه استفاده کنید، طعمه را همراه با سم روی درختان در زمان اوج خروج حشرات کامل محلول پاشی کنید.

استفاده از این روش با توجه به میزان طعمه و سممورد نیاز و استفاده از سم پاش معمولی حتی سمپاش پشتی بسیار ناچیز و به صرفه خواهد بود.

سم پاشی:

هدف از سم پاشی نیز از بین بردن حشرات کامل است، باغداران می توانند ازسموم ایمن برای از بین بردن حشرات کامل استفاده کنند، زمان سم پاشی باید دقیقا در زمان اوج ظهور حشرات کامل تعیین شود. که در قیمت نهال گردو تاثیر زیادی دارد.

نکاتی در رابطه با طعمه پاشی و سم پاشی:

  • اولین و مهمترین اصل در رابطه با سم پاشی و طعمه پاشی این است که این زمان باید همزمان با پیک پرواز حشرات کامل باشد، این زمان معمولا 4 تا 5 روز پس از ظهور اولین حشره ی کامل است، پیک پرواز حشرات کامل در شرایط مختلف آب و هوایی و شهرهای مختلف متفاوت است، بنابراین توصیه می شود برای تعیین تاریخ دقیق آن با استفاده از کارت زرد شروع خروج حشرات کامل را تعیین کرده و 4 تا 5 روز پس از مشاهده ی اولین حشرات کامل اقدام به طعمه پاشی و یا سم پاشی کنید.
  • نکته ی دوم استفاده از سموم سیف است، سمومی که نتواند به جمعیت حشرات غیر هدف به ویژه حشرات مفید خسارت وارد کند و باید دقت داشته باشید که هیچ نیازی به تعداد سم پاشی زیاد ندارید و دو یا سه مرتبه سم پاشی کفایت می کند.
  • نکته ی مهم تری بسیاری از باغداران از آن غافل هستند این است که در صورت رعایت نکات زراعی و انجام اقدامات حذف فیزیکی نیاز به انجام سم پاشی نبوده و همان اقدامات برای حذف آفت کفایت می کند، پس تا جایی که امکان دارد سم پاشی را برای رعایت سلامت جامعه و محیط زیست از برنامه ی مدیریتی خود حذف کنید و تنها در صورت ضرورت از آن استفاده کنید.

کلام آخر:

همانطور که دانستید خسارت این آفت جبران ناپذیر بوده و می تواند مقدار زیادی از محصول را از رده ی تولید خشکبار حذف کند، اما کنترل آن به راحتی با انجام اقدامات زراعی و فیزیکی حتی بدون نیاز به سم پاشی امکان پذیر است با این شرط که همه باغداران نسبت به کنترل این آفت اقدام کنند تا از خسارت زیاد آن در باغات همسایه نیز جلوگیری شود.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال