علت بار ندادن درخت گردو چیست؟

علت بار ندادن درخت گردو چیست؟

هدف از باغداری و پرورش درختان میوه تولید محصول تجاری و اقتصادی از این درختان است، هر عاملی که سبب کاهش و یا توقف باردهی درختان میوه شود موجب نگرانی و ناراحتی باغداران خواهد شد.

گردو به عنوان یکی از محصولات تجاری و اقتصادی مورد توجه بسیاری از باغداران در سراسر کشور بوده و باغداران زیادی هستند که در صدد کاشت و افزایش طرح زیر کشت باغات گردوی خود هستند، اما در برخی مواقع بار ندادن و یا کم باری درختان گردو آنها را نگران می‌ کند، در این مقاله شما را با دلایل مختلفی که سبب بارندادن و یا کم باری درختان گردو می شود آشنا خواهیم کرد.

عوامل موثر بر باردهی درختان گردو:

  • سن درختان گردو و شیوه ی تکثیر نهال گردو:

شیوه ی تکثیر نهال گردو در سن باردهی درختان گردو تاثیر گذار است، به طوری که درختان با پایه ی بذری ممکن است دیرتر از درختان با پایه ی پیوندی به بار بنشینند، درختان با پایه ی پیوندی در سال دوم و نهایتا تا سال سوم پس از کاشت نهال بار می­دهند در صورتیکه باردهی درختان با پایه ی بذری ممکن است دیرتر باشد برخی ارقام پیوندی هستند که حتی در سال اول پس از کاشت نهال باردهی اولیه ی خود را آغاز می کنند، همچنین درختان اصلاح شده نیز در سال اول شروع به باردهی می‌کنند.

در صورتی که چند سالی است که از کاشت نهال در باغ شما می گذرد و هنوز باردهی آغاز نشده است بهتر است به شناسنامه ی نهال خود مراجعه کرده و ببینید آیا از سن بازدهی درختان شما گذشته یا خیر؟ در صورتی که با توجه به سن بازدهی درختان شروع باردهی درختان شما به تاخیر افتاده است به دنبال دلایل دیگری باشید که در ادامه به انها خواهیم پرداخت.

  • تغذیه ی درختان گردو:

بحث تغذیه بحث بسیار گسترده و مهمی در پرورش درختان گردو است، مهم‌ترین نکته در شروع باردهی درختان حاصلخیز بودن خاک قبل از کاشت نهال گردو است، به منظور حاصلخیز کردن خاک قبل از کاشت نهال با انجام آزمون تجزیه ی خاک باید نسبت به کود دهی حین خاک ورزی با کودهای مورد نیاز درختان اقدام کنید.

علت بار ندادن درخت گردو چیست؟

اشتباهی که برخی از باغداران مرتکب می شوند این است که برخی از آنها از این مرحله غافل شده و برای جبران آن پس از کاشت نهال اقدام به کود دهی می کنند، ایراد کود دهی در یکی دو سال پس از کاشت نهال این است که تاثیر معکوس در باردهی درختان داشته و باعث تاخیر در باردهی خواهد شد.

پس از کاشت نهال زمانی که درختان شروع به باردهی کردند عدم توجه کافی به تغذیه ی درختان سبب کاهش میزان باردهی و یا حتی عدم باردهی درختان گردو می شود، به منظور تغذیه ی کافی درختان باید با استفاده از آزمون تجزیه خاک و برگ هر چند سال یک مرتبه برنامه ی کودی منظمی را تدوین کرده و طبق آن عمل کنید.

لازم به ذکر است که تغذیه ی ناکافی از طرفی ممکن است باعث ضعف درختان و حمله ی آفات و بیماری ها به آنها شده و این حمله ی آفات و بیماری ها سبب عدم باردهی درختان شود.

  • شرایط آب و هوایی:

در زمان کاشت درختان گردو در باغداری علمی و اصولی باغداران با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه ی خود اقدام به خرید نهال متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه ی خود می کنند، در صورتی که در زمان خرید نهال گردو به این نکته ی بسیار مهم توجه نشود نا سازگاری آب و هوایی ممکن است سبب تاخیر در باردهی و یا حتی عدم باردهی درختان گردو شود.

از عدم تناسب شرایط آب و هوایی که ممکن است باعث عدم باردهی درختان شود می توان به سرما زدگی بهاره اشاره کرد، در بهار در مناطقی که زمستان طولانی دارند و یا در بیشتر سال ها پس از شکوفه دادن درختان در بهار سرمای بهاره اتفاق می افتد درختان دچار سرما زدگی بهاره شده و شکوفه ها می ریزد، در این شرایط درختان باردهی ندارند.

در مناطقی که این شرایط آب و هوایی را دارند باید رقمی را انتخاب کرد که دیرگل بوده و به سرمای بهاره مقاوم باشد، حتی حالت مقابل سرما زدگی ممکن است در مناطق با آب و هوای گرم اتفاق بیوفتد، در مناطقی که دارای تابستان های گرم است چنانچه رقمی انتخاب شود که به گرما مقاوم نباشد جوانه های بارده خود را از دست داده و در سال بعد و یا همان سال محصول خود را از دست می دهند.

علت بار ندادن درخت گردو چیست؟

همچنین عدم تامین نیاز سرمایی درختان گردو می تواند در عدم باردهی این درختان تاثیر گذار باشد، چنانچه درختان نیاز سرمایی بالایی داشته باشند اما منطقه ی شما در زمستان این نیاز را نتواند تامین کند با عهدم باردهی درختان مواجه خواهید شد.

  • آبیاری:

توجه کافی به آبیاری به باردهی درختان گردو کمک می کند، آبیاری اصولی بر اساس بافت خاک، سن درختان و فصل تنظیم می شود و باغداران از یک برنامه ی ثابت از پیش تعیین شده در همه فصول و سنین استفاده نمی کنند، به عنوان مثال درختان با سن بیشتر فواصل آبیاری بیشتری نسبت به درختان با سن کمتر دارند، در حالی که درختان با سن بیشتر به حجم آبی بیشتری در هر بار آبیاری نسبت به درختان جوان نیاز دارند، از طرفی در خاک با بافت بسیار سبک که درختان با سن کم در آن کاشته شده است باید آبیاری زودتر انجام شود.

آبیاری در فصول گرم با فواصل کمتر و در زمستان با فواصل بیشتر و حجم کمتر انجام می شود، در مناطقی که بارندگی کافی در زمستان وجود داشته باشد آبیاری نیاز نیست، بنابراین نداشتن برنامه منظم متناسب با نیاز درختان سبب باردهی شده و عدم توجه به این برنامه منظم سبب عدم باردهی درختان می شود. که در قیمت نهال گردو تاثیر زیادی دارد.

  • بیماری و آفات مختلف گردو:

بیماری ها و آفات مختلفی هستند که می توانند باردهی درختان گردو را تحت تاثیر قرار دهند، به عنوان مثال بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه که علاوه بر ایجاد اختلال در باردهی درختان باعث ریزش برگ درختان و ضعف آنها می شود، بیماری شانکر تنه درختان و همینطور پژمردگی آوندی ناشی از قارچ ورتیسیلیوم نیز با از بین بردن سیستم آوندی در ختان باعث کاهش و یا عدم باردهی درختان می شوند.

آفاتی نظیر کرم سفید ریشه درختان گردو، کنه تارعنکبوتی، شته ها و آفات چوبخوار و پوست خوار گردو مانند کرم خراط و سوسک شاخک بلند رزاسه سبب عدم باردهی درختان می شود.

در مورد آلودگی به آفات و بیماری ها دو نکته بسیار مهم است و باید به آن توجه داشت، نکته ی اول اینکه چنانچه عدم باردهی درختان در اثر حمله ی آفات و یا بیماری ها باشد علاوه بر عدم باردهی درختان علائم دیگری نظیر ریزش برگ، ترشح صمغ از تنه ی درختن، ضعف، پژمردگی، سوختن و سبز خشک شدن سرشاخه ها و همینطور ایجاد لک بر روی برگ و شاخه ی درختان درگیر را نیز نشان می دهند، این علائم با توجه به نوع آفت و یا بیماری متفاوت است.

نکته ی دوم که بسیار مهم است این است که درختان درگیر به آفات و بیماری ها معمولا از ضعف عمومی در اثر کم توجهی به تغذیه و آبیاری رنج می برند و در اصل کم توجهی به تغذیه و آبیاری است که سبب ساز عدم باردهی درختان می شود.

  • فاصله ی مناسب بین درختان:

در نظر گرفتن فاصله ی مناسب بین درختان سبب عبور نور به میزان کافی شده و درختان می توانند با بزرگتر شدن و رسیدن به سن بلوغ هم نور کافی را دریافت کنند، کاشت درختان به صورت متراکم سبب می شود زمانی که درختان به سن بلوغ نزدیک شدند با افزایش رشد نتاج پوش نور کافی دریافت نکرده و در نهایت باردهی مطلوبی نخواهند داشت.

علت بار ندادن درخت گردو چیست؟

برای اینکه نیاز نوری درختان تامین شود در زمان انتخاب نهال به شناسنامه ی نهال توجه کرده و فاصله ی درختان را با توجه به شناسنامه در نظر بگیرید به طور معمول این فاصله هفت متر در زمین های مسطح در نظر گرفته می شود که می تواند در زمین های شیبدار کمتر باشد.

  • هرس درختان گردو:

درختان گردو را باید به طور منظم و با توجه به نیاز درختان هرس کرد، در سال های اول پس از کاشت، پس از شروع باردهی و در زمان رسیدن به سن بلوغ برای کاهش تراکم شاخ و برگ های اضافه و رسیدن نور کافی به شاخه های بارده هرس فرم انجام می شود.

همچنین انجام هرس به منظور کنترل آفات و بیماریها که بر باردهی درختان به مرور زمان تاثیر گذار است نیز بسیار اهمیت دارد، هر باردهی نیز در برخی موارد در اواخر زمستان به منظور تولید شاخه های بارده انجام می شود.

علت بار ندادن درخت گردو چیست؟

در زمان هرس دقت داشته باشید که تاریخ بدون بارندگی را برای انجام هرس انتخاب کرده و علاوه بر آن شاخه های هرس شده را به هیچ عنوان در باغ انبار نکرده و یا از آنها به عنوان پر چین استفاده نکنید چرا که این شاخه ها خود مرکز تجمع آفات و بیماری ها شده و روی باردهی درختان تاثیر می گذارد.

  • گرده افشانی:

درختان گردو تک پایه هستند، یعنی گل نر و ماده روی یک درخت قرار دارد اما در برخی ارقام زمان باز شدن گل نر و ماده با هم تفاوت داشته و همین سبب می شود گرده ای که توسط گل نر تولید می شود به درد گل ماده نمی خورد، در این موارد درختان گردو نیاز به کاشت پایه ی گرده افشان به ازای هر ده درخت یک درخت در هکتار دارند که نیاز گرده را تامین کند، پایه ی گرده افشان باید گل نر خود را همزمان با گل ماده در پایه ی بارده تولید کند.

در این موارد انتخاب رقم گرده افشان مناسب یک کار اصولی و علمی بوده و باید با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و رقم بارده مورد نظر باغداران انجام شود، بنابراین رقم گرده افشان را خود سرانه انتخاب نکنید تا در باردهی درختان ایجاد اختلال نشود.

برخی ارقام درختان گردو خود گرده افشان بوده و نیازی به کاشت رقم گرده افشان ندارند، بنابراین اگر درختان شما باردهی ندارند بهتر است شرایط گرده افشانی آنها با توجه به شناسنامه ی نهال مورد بررسی قرار گیرد.

علت بار ندادن درخت گردو چیست؟

اختلال در گرده افشانی همچنین می تواند به واسطه ی شرایط آب و هوایی نیز صورت بگیرد، در شرایطی که درختان گردو در زمان باز شدن گل های نر دچار سرما زدگی شوند درختان گرده ی کافی برای بارور کرده گل های ماده نخواهند داشت و بنابراین گل ها بارور نمی شوند، همچنین اثر گرما بر روی خامگی گلهای ماده نیز باعث عدم باروی گل ها شده و درختان میوه نمی دهند.

لازم به ذکر است که شرایط نامساعد محیطی مانند گرما و سرما و همچنین ویژگی های ژنتیکی می توانند خود را به صورت پوکی مغز گردو نشان دهند، بنابراین تشکیل نشدن میوه و یا پوک ماندن میوه می تواند در اثر اختلال در گرده افشانی به دلیل شرایط نامساعد محیطی باشد.

علاوه بر سرما و گرما به بارندگی نیز باید اشاره کرد، در باردهی درختان گردو حشرات بی تاثیر بوده و این درختان به طور عمده به وسیله ی باد گرده افشانی می شوند، چنانچه در زمان وزش باد برای گرده افشانی بارندگی اتفاق بیوفتد گرده کافی به گل های ماده نرسیده و سبب عدم باردهی درختان می شود.

نتیجه گیری:

در یک جمع بندی از عوامل بسیار مهم در عدم باردهی درختان باید به این موضوع اشاره کرد چنانچه باغداری و مدیریت باغداری درختان گردو اصولی و علمی و به شیوه ی مدرن انجام نشود احتمال بار ندادن درختان گردو افزایش پیدا می کند.

عدم توجه اصولی به تغذیه و آبیاری درختان نه تنها به خودی خود سبب بار ندادن درختان می شوند بلکه با افزایش حساسیت نسبت به سرما، گرما، آفات و بیماری ها باعث بارندادن درختان می شود.

توجه به گرده افشانی درختان نیز برای بار دادن نهال گردو بسیار اهمیت داشته و باید با توجه به رقم گردو و همچنین شرایط آب و هوایی رقم ناسب را برای گرده افشانی انتخاب کنید.

برخی شرایط ممکن است خارج از کنترل شما در باردهی اثر بگذارند مانند بارندگی در زمان گرده افشانی و یا عدم وزش باد در زمان گرده افشانی، اما بقیه ی شرایط تحت کنترل شما بوده و باید نسبت به کنترل آنها اقدامات لازم را مبذول کنید.

سرما زدگی بهاره از نظر بسیاری از باغداران تحت کنترل نیست در صورتی که به راحتی می توان در زمان احداث باغ گردو با کاشت ارقام مقاوم از این پدیده نیز جلوگیری کرد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال