هزینه احداث یک هکتار باغ گردو چقدر است؟

هزینه احداث یک هکتار باغ گردو چقدر است؟

اگر به دنبال احداث باغ گردو هستید باید برآوردی از هزینه­های احتمالی احداث در نظر داشته باشید تا بتوانید با پیش بینی منابع مالی مورد نیاز اینکار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، قبل از هر چیز باید تفاوت احداث باغ گردو را در دو حالت مختلف احداث باغ گردو مدرن و سنتی مورد بررسی قرار دهیم، با پاسخ به این پرسش که آیا تفاوت زیادی بین عملکرد باغ گردو سنتی ومدرن و هزینه­های آن وجود دارد یا خیر باید تعیین کنیم که احداث کدام نوع باغ گردومی­تواند ما را به سود دهی مطلوب برساند و در نهایت هزینه‌ی احداث باغ گردو مدرن را بخه ازای هر هکتار مورد بررسی قرار می­دهیم.

تفاوت عملکرد باغ گردو مدرن و سنتی:

باغ گردو سنتی:

در احداث باغ گردو سنتی مراحل احداث به شیوه‌های عنوان شده در زیر انجام می­شود:

  • خرید نهال: خرید نهال از نزدیک ترین نهالستان انجام شده و ممکن است نهالستان فاقد مجوزهای مورد نیاز برای تولید نهال باشد.
  • آماده سازی زمین: آماده سازی زمین تنها به معنای شخم زدن و خاک ورزی خاک قبل از حفر چاله بوده و به بافت خاک و ویژگی­های خاک توجهی نمی­شود در این شرایط هزینه ای بابت اصلاح بافت خاک صرف نمی­شود.
  • حفر چاله: حفر چاله بدون در نظر گرفتن فاصله‌ی مورد نیاز درختان با در نظر گرفتن فاصله‌ی تقریبی و در بیشتر موارد با استفاده از نیروی کارگری انجام می­شود.
  • کود دهی به خاک قبل از کاشت به صورت مخلوط کردن کود دامی با خاک در حین خاکورزی و یا قرار دادن چالکود در کنار نهال تازه کاشته شده انجام می­شود.
  • کاشت نهال در اولین تاریخ مناسب برای کاشت انجام می­شود.

معایب این روش احداث باغ و برآورد هزینه ها:

اولین گام در احداث باغ گردو و مهم­ترین گام انتخاب نهال است، در احداث باغ گردو سنتی هیچ توجهی به مناسب بودن شرایط محیطی و اقلیمی برای کاشت ارقام مختلف گردو نمی‌شود، باغداران صرف تعریف دیگر باغداران از یک رقم گردو اقدام به انتخاب آن می­کنند، مراحل خاکورزی و آماده سازی زمین بدون توجه به اصلاح بافت خاک انجام می­شود و هیچ مشاوره ای در زمینه‌ی احداث باغ گردو دریافت نمی­شود.

علاوه بر آن آبیاری در باغداری سنتی بیش­تر به شیوه‌ی کرتی و غرقابی انجام می­شود که نسبت به سیست­های آبیاری نوین در نگاه اول کم هزینه تر است، اما در این سیستم آبیاری هزینه­های کنترل بیماری­های خاکزاد در سال­های بعد و یا هزینه‌ی هدر رفت آب به دلیل تبخیر و همینطور خسارتی کهدرختان به دیل نا منظم شدن آبیاری می‌بینند محاسبه نمی­شود، در تمام این موارد در هزینه­ها صرفه جویی می­شود اما به چه قیمتی؟ به قیمت کاهش باردهی و راندمان درختان؟ درختانی که در شرایط نا مساعد آب و هوایی کاشته شده باشند، خاک متناسب با نیاز درختان اصلاح نشده باشد و یا کود دهی به صورت اصولی و بر اساس کمبود مواد غذایی در خاک انجام نشود درست است که هزینه‌ی احداث را پایین می­آورد اما در نهایت در طی سالیان دراز باغداری نمی­تواند سود زیادی را عاید کشاورزان کرده  در واقع این شیوه‌ی باغداری بیش­تر از اینکه سود ده باشد زیان ده خواهد بود.

هزینه احداث یک هکتار باغ گردو چقدر است؟

باغ گردو مدرن:

در احداث باغ گردو مدرن تمامی مراحل آماده سازی زمین، انتخاب رقم مناسب برای احداث باغ و کاشت درختان گردو با شیوه­های اصولی و علمی انجام شده و بنابراین طبیعی است که هزینه­های احداث باغ گردو به شیوه‌ی مدرن بیشتر از هزینه‌ی احداث باغ گردو به شیوه‌ی سنتی باشد اما با توجه به اینکه اصولی بودن احداث باغ گردو به شیوه‌ی مدرن در طول زمان درآمد بیشتری را عاید کشاورزان می­کند بنابراین هزینه‌ی بیشتر احداث در همان سال­های اول پوشیده شده و صفر می­شود و در سال­های بعد آن چیزی که برای باغدار باقی می­ماند سود سرشار پرورش درختان گردو خواهد بود.

هزینه ­های احداث باغ گردو به شیوه‌ی مدرن:

احداث باغ گردو به شیوه‌ی مدرن تمام مراحل احداث به شیوه‌ی سنتی را در بر دارد با این تفاوت که نحوه‌ی انجام آن و بنابرای هزینه­های آنها با یکدیگر متفاوت است، در ادامه تمام مراحل احداث باغ به شیوه‌ی مدرن را مورد بررسی قرار می­دهیم.

  • انتخاب زمین مناسب برای کاشت درختان گردو: بسیاری از افرادی که قصد احداث باغ گردو دارند زمینی برای این کار از قبل تهیه کرده اند اما برخی از افراد نیز هستند که پس از اینکه برای احداث باغ تصمیم می­گیرند به دنبال بهترین زمین برای احداث باغ گردو هستند.

از یک نظر راه دوم بهتر است چرا که در صورتی که زمین از قبل خریداری شده باشد در صورت مناسب نبودن شرایط خاک و یا دیگر عومل شما مجبور به اصلاح بافت خاک و صرف هزینه برای آن هستید اما در حالت دوم شما قطعا سعی می­کنید مناسب­ترین زمین را برای کاشت درختان گردو انتخاب می­کنید، به هر حال هزینه‌ی خرید زمین مناسب به عنوان یک هزینه‌ی ثابت به هزینه‌های احداث باغ گردو اضافه می­شود، ولی زمانی که شما باغ گردو احداث می‌کنید، تا صد سال از آن باغ بهره بردای خواهد شد، از این نظر در زمین خریداری شده برای احداث نهال گردو مناسب خواهد بود، ولی بهتر است که ابتدا زمین مناسب را پیدا کرد و بعد اقدام به خرید آن نمود.

  • آماده سازی زمین:

آماده سازی زمین خود شامل زیر مرحله­های بسیار با اهمیتی است که باید بسیار اصولی و حساب شده انجام شود تا بتوانید به سوددهی خوب از احداث باغ گردو برسید.

آنالیز خاک: برای اینکه اطلاعات دقیق از خاک زمین مورد نظر خود داشته باشید قطعا نمی‌توانید به داده‌های بصری تکیه کنید و باید حتما از خاک آزمایش گرفته شود، هزینه‌ی انجام آزمایش با توجه به اینکه چه فاکتورهایی در خاک بررسی شوند متفاوت است.

به طور کلی اطلاعاتی نظیر اسیدیته‌ی خاک، شوری خاک، بافت خاک و میزان عناصر موجود در خاک برای کاشت نهال گردو بسیار ضروری هستند، دقت داشه باشید که بافت خاک سبک با مقدار کمی رس، شوری پایین، اسیدیته‌ی خنثی تا مقداری قلیایی و حاصلخیزی خاک برای کاشت نهال بسیار مناسب است، در غیر این صورت باید نسبت به اصلاح بافت خاک و مناسب کردن تمام شرایط خاک برای کاشت اقدام نمایید.

خاک ورزی:دومین مرحله از آماده سازی زمین خاک ورزی است،در مرحله‌ی خاک ورزی در احداث باغ گردو به شیوه‌ی مدرن تنها زیر و رو کردن خاک به عنوان هدف در نظر گرفته نمی­شود بلکه این مرحله در احداث باغ گردو به شیوه‌ی مدرن بیش­تر با هدف اصلاح بافت خاک انجام می­شود، در نظر داشته باشید بافت و شرایط خاکی که با انجام عملیات اصلاح به شرایط مساعد برای کاشت نهال نزدیک نشود مانند خاک­های بسیار شور و یا زمین­های سنگلاخی برای کاشت نهال اصلا مساعد نبوده و باید زمین دیگری را برای کاشت نهال در نظر گرفت پیش از اینکه هزینه­های بیش­تری را روی دست خود بگذارید.

اصلاح بافت خاک: با توجه به داده­های آمده در نتیجه‌ی آنالیز خاک شما می­توانید نحوه‌ی اصلاح بافت خاک را پیدا کنید، به عنوان مثال بافت خاک سنگین بسته به میزان سنگینی با اضافه کردن مقداری ماسه در حین خاکورزی اصلاح خواهد شد و یا با توجه به کمبود عناصر غذایی که در نتیجه آزمایش به وضوح مشخص است چه عنصری تا چه حد کمبود دارد با اضافه کردن کودهای مورد نیاز خاک را تبدیل به خاک حاصلخیز برای کاشت نهال گردو کرد.

بنابراین در این مرحله هزینه‌ی خرید کود و تامین مقدار مناسب از هر نوع خاکی را باید به لیست هزینه­ها اضافه کرد.

هزینه‌ی دیگری که در مرحله‌ی خاکورزی وجود دارد هزینه‌ی کارگر و ماشین آلات خاکورزی است، با توجه به سختی خاک و نیاز خاص هر درخت عمق شخم زدن و زیر و رو کردن خاک و در نتیجه نوع ماشینی که استفاده می­شود متفاوت بوده و در نهایت هزینه‌ی انجام خاکورزی نیز متفاوت خواهد بود.

چاله زنی در زمین: برای کاشت نهال گردو نیاز به حفر چاله با فواصل مشخص هستید، این فاصله به طور معمول شش متر برای گردوهای اصلاح‌شده در نظر گرفته می­شود، در یک هکتار باغ گردو در زمینه­های مسطح حدود 280 چاله در هر هکتار حفرمی­شود اما باید در نظر داشته باشید که فاصله‌ی بین درختان در زمین­های شیبدار با توجه به میزان و جهت شیب می­تواند کمتر در نظر گرفته شود و تعداد چاله‌ی بیش­تری باید حفر شود، هزینه‌ی حفر هر چاله چه به صورت دستی باشد و یا با استفاده از ماشین چاله زنی انجام شود هزینه‌ی مشخصی خواهد داشت اما قطعا حفر چاله با استفاده از ماشین چاله زنی بسیار به صرفه تر خواهد بود و هزینه‌ی کمتری در پی دارد.

بنابراین در این قسمت از مرحله‌ی آماده سازی زمین هزینه‌ی حفر چاله بسته به تعداد چاله که خود بستگی به مسطح و شیبدار بودن زمین دارد باید به هزینه­های احداث باغ گردو به شیوه‌ی مدرن اضافه می­شود.

هزینه‌ی پیاده سازی سیستم آبیاری: بهترین سیستم برای آبیاری باغات گردو و در واقع ایمن ترین روش استفاده از سیستم آبیاری قطره ای یا بابلر با استفاده از تیپ­های آبیاری است، تیپ­های آبیاری برای زمینه­های ناهموار مناسب هستند.

هزینه احداث یک هکتار باغ گردو چقدر است؟

  • خرید نهال گردو:

خرید نهال گردو تنها مراجعه به هر نهالستان و خرید نهال مورد نظر خود شما نیست، برای اینکه بهترین نهال از بهترین نهالستان را انتخاب کنید باید شرایطی را در نظر داشته باشید و این شرایط می­تواند بر روی هزینه‌ی خرید نهال تاثیر داشته باشد.

شرایط بهترین نهالستان:

  • نهالستان خوب و معتبر باید مجوز دار باشد، دریافت مجوز قطعا بر روی قیمت نهایی نهال­های تولید شده توسط نهالستان تاثیر گذار بوده و در نهالستان­های مجوز دار قیمت نهال قدری گران تر خواهد بود.
  • نهالستان خوب ومعتبر باید از جدید ترین و ایمن ترین شیوه‌های تولید نهال استفاده کرده و ارقام نهال با کیفیت ارائه کند، سند این کیفیت گواهی­هایی است که این موارد را تایید می­کند.
  • نهالستان معتبر و خوب باید دارای کادر مهندسین متخصص ومجرب باشد تا بتوانند باغداران را به خوبی و به طور رایگان راهنمایی کرده و باغداران نیازی به صرف هزینه برای دریافت مشاوره از متخصصان پرداخت نکنند، چنانچه از نهالستان با این شرایط خرید نکنید قطعا باید خود شما اقدام به استخدام مهندس مشاور کرده و هزینه‌ی آن را نیز برای تخمین هزینه‌ی احداث باغ گردو باید لحاظ کنید.

هزینه احداث یک هکتار باغ گردو چقدر است؟

شرایط بهترین و مناسب ترین نهال از قرار زیر است:

  • نهالی که بیشترین سازگاری را با شرایط اقلیمی منطقه شما داشته باشد.
  • باردهی بالا داشته باشد
  • طی یک الی سه سال باردهی خود را آغاز کرده و زود بازده باشد
  • کیفیت محصول و بازار پسندی بالایی داشته باشد.

با توجه به نوع نهالستان و نوع نهالی که انتخاب می­کنید هزینه‌ی خرید نهال متفاوت خواهد بود اما در اینجا اشاره به این نکته ضروری است که هر گرانی با کیفیت نیست و هر ارزانی هم بی کیفیت نیست، ممکن است شما نهال گردو با ژنوتیپ خاص و برند خاصی را از یک نهالستان که خود مرجع تولید آن ژنوتیپ است با قیمت پایین خریداری کنید ولی همان ژنوتیپ را از نهالستان دیگر با قیمت بالا تر تهیه کنید چرا که نهالستان دومخود تولید کننده‌ی این ژنوتیپ خاص نیست.

شرایط بهترین و مناسب ترین نهال از قرار زیر است:

  • نهالی که بیشترین سازگاری را با شرایط اقلیمی منطقه شما داشته باشد.
  • باردهی بالا داشته باشد
  • طی یک الی سه سال باردهی خود را آغاز کرده و زود بازده باشد
  • کیفیت محصول و بازار پسندی بالایی داشته باشد.

با توجه به نوع نهالستان و نوع نهالی که انتخاب می­کنید هزینه‌ی خرید نهال متفاوت خواهد بود اما در اینجا اشاره به این نکته ضروری است که هر گرانی با کیفیت نیست و هر ارزانی هم بی کیفیت نیست، ممکن است شما نهال گردو با ژنوتیپ خاص و برند خاصی را از یک نهالستان که خود مرجع تولید آن ژنوتیپ است با قیمت پایین خریداری کنید ولی همان ژنوتیپ را از نهالستان دیگر با قیمت نهال گردو بالا تر تهیه کنید چرا که نهالستان دومخود تولید کننده‌ی این ژنوتیپ خاص نیست.

  • کاشت نهال گردو:

به طور معمول کاشت نهال گردو با استفاده از نیروی کارگری انجام می­شود و چنانچه کارگر ساعت مزد باشد بسته به حجم کار و مساحت زیر کشت هزینه‌ی متفاوتی خواهد داشت، مساله‌ی دیگری که در هزینه‌ی کاشت موثر است نوع ارسال نهال به زمین است، نهال اگر به صورت گلدانی ارسال شده باشد کارگران باید زمانی را صرف خارج کردن نهال از گلدان کرده و بنابراین کار بیشتر طول می­کشد و هزینه‌ی بیشتری می­برد اما کاشت نهال با ریشه‌ی نایلون پیچ و گونی پیچ این زمان اضافه را نخواهد داشت کارگران بدون فوت وقت می­توانند نهال را به طور مستقیم با نایلون یا گونی دور ریشه درون چاله بگذارند، لازم به ذکر است که نیروهای متخصص نهالستان برتر نهال به صورت تخصصی آماده کاشت و ارائه تمام خدمات باغداری در تمام نقاط کشور می‌باشند.

هزینه احداث یک هکتار باغ گردو چقدر است؟

خلاصه مطلب:

به طور تیتر وار و خلاصه وار اگر بخواهیم هزینه­های احداث باغ گردو به شیوه‌ی مدرن را ذکر کنیم این هزینه­ها ازقرار زیر خواهد بود.

  • هزینه‌ی خرید زمین: بسته به مساحت آن، شهر و منطقه متفاوت خواهد بود.
  • هزینه‌ی مراحل آماده سازی زمین:

الف- هزینه‌ی آنالیز تجزیه‌ی خاک: بسته به سال و فاکتورهایی که بررسی می­شود متفاوت خواهد بود (که هزینه بسیار ناچیز می‌باشد، در سال ۱۴۰۱ در حدو چهار صد تا پانصد هزار تومان هزینه دربر خواهد داشت).

ب- هزینه‌ی خرید کود مناسب: بسته به نتیجه‌ی آزمایش تجزیه‌ی خاک در مورد هر خاکی نوع کود مناسب و هزینه‌ی آمتفاوت است.

ت- هزینه‌ی خرید خاک برای اصلاح بافت خاک: بست به بافت خاک مقدار ونوع خاک و در نتیجه هزینه‌ی خرید آن متفاوت است.

د- هزینه‌ی حفر چاله: با توجه به مساحت وشیبدار و یا مسطح بودن زمین تعداد چاله و همینطور حفر دستی و یا استفاده از ماشین هزینه‌ی آن متفاوت است.

و- هزینه‌ی پیاده سازی سیستم آبیاری قطره ای: بسته به مساحت و انتخاب نوع سیستم متفاوت است.

  • هزینه‌ی خرید نهال: با توجه به نهالستان و نوع رقم اتخاب شده متفاوت است
  • هزینه‌ی کاشت نهال: این هزینه نیز با توجه به تعداد نیرو‌ی لازم برای کاشت و همینطور نوع ارسال نهال به صورت گلدانی یا نایلون پیچ متفاوت خواهد بود.

کلام آخر:

چنانچه قصد بهره برداری اقتصادی از باغات گردو خود را دارید و دوست دارید به سود دهی تجاری از این محصول برسید برای صرفه جویی در هزینه­های تاسیس باغات خود را به شیوه­ی سنتی احداث نکنید چرا که با اطمینان می­توان گفت این شیوه‌ی تاسیس باغ صرفه‌ی اقتصادی نخواهد داشت.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال