مشاوره احداث باغ به صورت تخصصی و مدرن

مشاوره احداث باغ به صورت تخصصی و مدرن

با پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده از روش های سنتی و قدیمی در باغداری به طور کامل منسوخ شده و در این زمان اگر کسی باغداری را بخواهد با شیوه های قدیمی و از کار فتاده انجام دهد با دستان خود منابع مالی خود را آتش زده است، اما در مورد باغداری با اجرای شیوه های نوین و علمی همه ی افراد آگاهی کامل و یا تحصیلات آکادمیک ندارند بنابراین کسانی که این آگاهی را دارند می توانند آن را با دیگران به اشتراک گذاشته و در رسیدن باغدار به هدف خود کمک کنند.

در این مقاله به شما می آموزیم که یک مشاور باغداری چه آگاهی ها و اطلاعاتی را در اختیار شما باغدارنی که قصد احداث باغ دارید می گذارد، پس با ما همراه باشید.

مشاوره احداث باغ به صورت تخصصی و مدرن

موارد واجب در زمینه ی احداث باغ برای دریافت مشاوره:

درختان در بستری از خاک رشد کرده و آب و مواد غذایی را از خاک دریافت می کنند و به تبع شرایط آب و هوایی عملکرد مطلوب خود را نشان می دهند، در مواردی که در رشد و باردهی درختان میوه موثر باشد برای اجرای صحیح و علمی نیاز به دریافت مشاوره خواهد داشت، در ادامه به بررسی موارد بسیار مهم برای دریافت مشاوره در زمینه ی احداث باغ خواهیم پرداخت.

  • انتخاب نوع میوه و رقم مناسب:

شاید شما انتخاب خود را برای نوع درخت میوه با توجه به سابقه ی باغداران قدیمی کرده باشید و برای خرید نهال به نهالستان مراجعه کنید اما احتمالا شما از انواع درختان میوه ای که در منطقه ی شما قابلیت بهره برداری تجاری دارد اما پیشینیان شما آنها را نکاشته اند خبر ندارید، به عنوان مثال اگر از یک باغدار قدیمی در مناطق جنوبی کشور بپرسید که آیا باغ گردو احداث کنم یا خیر حتما به شما می گوید خیر، اما این باغدار با تجربه و قدیمی از فروش نهال گردو در نهالستانهای بزرگ کشور در ارقام متحمل به گرما مانند نهال گردو پکان اطلاعی ندارد.

در مورد انتخاب نوع نهال میوه و نوع رقم فاکتورهای متعددی را مشاوران در نظر می گیرند که بسیاری از این فاکتورهای مهم از نظر باغداران قدیمی و با تجربه دور می ماند، در انتخاب نوع نهال میوه و نوع رقم باید علاوه بر شرایط آب و هوایی به تامین نیاز سرمایی، ارتفاع منطقه از سطح دریا، میزان مقاومت به آفات و بیماریها و سرما و گرما توجه داشت، اما قضیه زمانی دشوار می شود که تعداد ارقام و درختان میوه به ویژه در ارقام تجاری بسیار زیاد بوده و همه ی ما قادر به کسب اطلاعات در رابطه با همه ی انواع درختان میوه و ارقام تجاری آنها نیستیم.

حتی اگر بتوانیم این اطلاعات را کسب کنیم ممکن است در جمع بندی این اطلاعات و نتیجه گیری درست دچار اشتباه شویم، بگذریم از این موضوع که برخی از ما تعصب خاصی نسبت به یک رقم میوه نشان داده و گمان می کنیم باید همان رقم و یا نوع میوه را در این منطقه بکاریم تا بهره برداری تجاری داشته باشیم، به عنوان مثال ممکن است در یک منطقه اصرار به احداث باغ گردو داشته باشیم اما از این مطلع نیستیم که شرایط منطقه ی ما برای احداث باغ بادام مناسب تر است.

بنابراین مشاوران کاربلد به ویژه کارشناسان مشاور در نهالستانهای معتبر و پرفروش کشوری با توجه به اطلاعات کاملی که در رابطه با همه ارقام و انواع درختان میوه و شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مناطق مختلف کشور دارند می توانند هدف شما را در نظر گرفته و با جمع بندی درست شرایط بهترین انتخاب را به شما پیشنهاد دهند.

  • مشاوره در رابطه با آماده سازی زمین:

آماده سازی زمین در باغداری سنتی تنها شامل خاک ورزی و تسطیح زمین به منظور انجام آبیاری سطحی است و در نهایت حفر چاله اما در باغداری اصولی و علمی آماده سازی زمین باید با آگاهی کامل انجام شود، مشاوران باغداری به شما توصیه می کنند قبل از هر کار آزمایش تجزیه خاک را انجام دهید تا نسبت به بافت خاک، اسیدیته و میزان عناصر موجود در خاک اطلاعات کامل به دست آورید.

سپس مشاور با تجزیه و تحلیل نتیجه ی آزمایش به شما روند درست و اصولی انجام خاکورزی را توضیح خواهد داد، احتمال دارد با توجه به بافت خاک به شما توصیه کند مقداری خاک با بافت خاص را به زمین خود اضافه کنید و یا برای اصلاح اسیدیته ماده ای خاص را اضافه کنید، همچنین با توجه به میزان عناصر غذایی و کمبودهایی که مشاهده می کند می تواند ترکیب کودی مورد نیاز را در هنگام کاشت نهال به طور دقیق برای شما تعیین کند.

حفر چاله:

قطر و عمق چاله بسته به نوع درخت میوه و حتی در برخی مواقع بسته به رقم متفاوت است، یک مشاوره کار بلد در زمان مشاوره ی آماده سازی زمین به شما در رابطه با حفر صحیح چاله با توجه به نوع درخت میوه و رقمی که انتخاب کرده اید اطلاعات کامل خواهد داد.

مشاوره احداث باغ به صورت تخصصی و مدرن

  • مشاوره در رابطه با اجرای سیستم آبیاری در باغ:

با توجه به نوع درخت میوه، شرایط آب و هوایی و زمینی که دارید مشاور می تواند بهترین نوع سیستم آبیاری را به شما پیشنهاد دهد، قطعا استفاده از سیستم آبیاری منسوخ شده ی سطحی توصیه ی اول کارشناسان و مشاوران نخواهد بود اما این کارشناسان در صورت ضرور می توانند به شما بیاموزند که چگونه با صرف هزینه ی کمتر و مناسب تر بهترین سیستم آبیاری را در باغ خود به اجرا درآورید.

مشاوران در حوزه ی آبیاری می توانند حتی به باغداران قدیمی که از سیستم آبیاری سطحی استفاده می کنند آمورش دهند که چگونه می توانند با هزینه ی کمتر و آسیب کمتر به درختان سیستم آبیاری سطحی در باغشان را به سیستم آبیاری نوین تغییر دهند.

  • مشاوره در رابطه با نحوه ی کاشت درخت:

پس از انتخاب نوع درخت میوه و رقم و دریافت مشاوره برای آماده سازی زمین، حفر چاله و اجرای سیستم آبیاری مشاوران وارد مرحله ی بعد احداث باغ یعنی کاشت اصولی درختان میوه خواهند شد، شاید با خود بگویید مگر کاشت درخت هم مشاوره لازم دارد؟ بله کاشت درختان نیز نیاز به راهنمایی دارد، برخی از انواع درختان میوه هستند که در زمان کاشت نیاز به انجام هرس ریشه و یا هرس سربرداری دارند.

هرس ریشه و هرس سربرداری در مورد بسیاری از ارقام درختان میوه به رشد بهتر نهال در سالهای اول و زودتر به بارنشستن آنها کمک خواهد کرد اما انجام درست آن نیاز به آموزش دارد به گونه ای که شما شاخه یا ریشه ها را اشتباهی قطع نکرده و به نهال تازه کاشته شده آسیب نزنید.

نحوهی کاشت، قیم گذاری و اضافه کردن کود به چاله در زمان کاشت باید به صورت اصولی انجام شود به عنوان مثال چنانچه کود دامی را به جای اینکه با لایه آخر خاک در زمان پر کردن چاله مخلوط کنید به ته چاله اضافه کنید تماس مستقیم ریشه با کود دامی سبب خشک شدن قیمت نهال تازه کاشته شده خواهد شد، بنابراین کاشت نهال نیز نیاز به دریافت مشاوره خواهد داشت.

  • مشاوره در رابطه با کود دهی به باغ پس از کاشت نهال:

اینکه با توجه به نیازهای غذایی درختانی که می کارید و با توجه به بافت خاک و میزان عناصر غذایی موجود در آن به چه نوع کود و در چه زمانهایی نیاز دارید نیاز به مشاوره و راهنمایی دارد، کارشناسان با توجه به نتیجه ی تجزیه ی خاک، نوع و رقم درخت میوه ای که می کارید می توانند برنامه ی کود دهی درست و اصولی را برای یک تا دو سال آینده پس از کاشت نهال به شما ارائه کنند تا با خیالی آسوده و با صرف هزینه ی کمتر به رفع نیاز غذایی درختان خود بپردازید.

برخی باغدارانی که از مشاوره کود دهی استفاده نمی کنند تنها به دلیل اینکه بدون داشتن آگاهی می خواهند با کود دهی درختان را وادار به باردهی زود هنگام کنند هزینه ی زیادی را برای خرید انواع کودهایی که مکن است حتی مورد نیاز نباشد می پردازند و در برخی مواقع بیش بود عناصر در اثر استفاده ی بیش از اندازه از برخی کودها به درختان آنها آسیب می زند.

این درحالی است که مشاوران حتی پس از احداث باغ به باغداران با دریافت نتیجه ی آزمایش تجزیه ی خاک و برگ به خوبی می آموزند که چگونه می توانند بهترین کوددهی را با کمترین هزینه داشته باشند و درختان آنها در زمان مقرر باردهی خود را آغاز کند.

  • مشاوره در مورد میزان نیاز آبی درختان:

نیاز آبی درختان کاشته شده در باغ احداث شده از زمان کاشت نهال بسته به فصل، سن درخت و بافت خاک مدام در حال تغییر است، آبیاری یکنواخت از زمان کاشت تا زمان باردهی درختان سبب آسیب به ریشه ی درختان خواهد شد و تاثیر مطلوبی ندارد، اینکه درختان را از زمان کاشت به بعد با چه فاصله ای آبیاری کنید، در هر فصل چه تغییراتی در دور و میزان آبیاری بدهید و تا زمان رسیدن به زمان بلوغ درختان آبیاری را چگونه انجام دهید که درختان زودتر به باردهی رسیده و کمترین آسیب را ببینند نیاز به دریافت مشاوره دارد.

مشاوران به خوبی می توانند با توجه به زمان کاشت نهال، نوع و رقم درخت میوه ای که انتخاب کرده اید و شرایط آب و هوایی منطقه ای که باغ را احداث می کنید دور و میزان آبیاری را از زمان کاشت نهال تاز مان رسیدن به سن بلوغ آبیاری که تغییر در دور آبیاری کمتر می شود برای شما تعیین کنند.

  • مشاوره هرس درختان میوه:

برخی از درختان میوه به هرس باردهی نیاز ندارند اما هرس در مورد برخی از درختان میوه از اهیمت بالایی برخوردار است مانند درختان انگور، اهمیت هرس درختان انگور به قدری بالا است که انتخاب نوع هرس درخت که به آن تربیت درخت انگور گفته می شود می توانند سبب افزایش بارده شود و یا به مرور زمان سبب افزایش بیماری در درختان و کاهش باردهی شود.

به عنوان مثال ثابت شده که تربیت درختان انگور به شیوه های قدیمی و سنتی سبب افزایش رطوبت و اهش دریافت نور در شاخه های داخلی شده و علاوه بر افزایش ابتلا به بیماریهای قارچی مانند سفیدک کرکی و پودری سبب کاهش تولید میوه در شاخه های داخلی درختان انگور می شود.

اما تربیت درختان به شیوه های نوین سبب افزایش دریافت نور در همه ی شاخه ها و افزایش باردهی درختان انگور می شود، باغداران سنتی و قدیمی نسبت به نحوه ی تربیت نوین درختان انگور آگاهی ندارند اما این اطلاعات را می توانند از مشاوران دریافت کرده و باغ خود را به حداکثر راندمان نزدیک کنند.

مشاوره احداث باغ به صورت تخصصی و مدرن

  • مشاوره در رابطه با مدیریت آفات و بیماریها:

در باغداری سنتی روال اینگونه بود که باغداران باغ خود را احداث می کردند و سپس منتظر وقوع آفت و بیماری می ماندند در صورتی که علائم را مشاهده می کردند سم پاش را بررداشته و حتی در برخی موارد مشاهده می شود که یک قارچ کش را برای کنترل آفتی مانند کنه استفاده می کردند.

در باغداری نوین روال به طور کامل متفاوت است، مشاوران در زمان احداث باغ با توجه به شرایط منطقه ای که در آن باغ را احداث می کنید آگاهیهای لازم را در مورد وقوع آفات و بیماریهای رایج به شما می دهند و به شما نحوه ی اصولی و دقیق پایش آفات و بیماریها را آموزش می دهند، پایش دقیق به باغداران کمک می کند تا وقوع آفت و بیماری را به موقع تشخیص داده و قبل از اینکه جمعیت آنها به مرحله ی خسارتزا برسد آن را در نطفه خاموش کنند.

در باغداری سنتی معمولا زمانی باغداران متوجه وقوع آفت و یا بیماری می شوند که جمعیت آنها به حد خسارتزا و در برخی مواقع در حد طغیانی بالا رفته بود و دیگر حتی با استفاده از بهترین سموم قابل کنترل نبود اما در باغداری نوین مشاوران هدف را بر مبنای تشخیص به موقع قرار داده و از وقوع فاجعه ی طغیان آفت و یا بیماری جلوگیری خواهند کرد.

این کار نه تنها سبب کاهش خسارت آفت و بیماری شده بلکه در هزینه های کنترل نیز صرفه جویی می کند و از مصرف بی رویه ی سموم و آلوده کردن میوه ها، خاک و آبهای زیر زمینی نیز جلوگیری خواهد کرد.

  • مشاوره در رابطه با هزینه های احداث باغ:

قطعا باغدارانی که قصد احداث باغ دارند به دریافت مشاوره در رابطه با هزینه های احداث باغ نیز نیاز دارند، با توجه به قیمت نهال، هزینه های آماده سازی زمین، اجرای سیستم آبیاری، کود دهی، کاشت نهال و موارد دیگر در احدث باغ مشاوران می توانند به شما برآورد کلی از هزینه ی احداث باغ به صورت اصولی به شما بدهند تا با توجه به بودجه ی خود تصمیم بگیرید که باغ خود را در چه سطحی و چگونه می خواهید احداث کنید.

کلام آخر:

دانستید که در صورتی که بخواهید باغداری به صرفه و اقتصادی داشته باشید و از صرف هزینه های گزاف و پیش بینی نشده مانند کود دهی های بی مورد و یا سم پاشیهای بی مورد اجتناب کنید نیاز دارید تا احداث و مدیریت باغ خود را به صورت گام به گام با دریافت مشاوره انجام دهید، خبر خوب اینکه بسیاری از نهالستانهای بزرگ در کشور هستند که این مشاوره ها را نیز به صورت رایگان در اختیار باغداران قرار داده و باغدار نیازی به صرف هزینه بابت دریافت مشاوره نخواهد داشت.

بنابراین توصیه می شود باغ خود را به صورت اصولی و با دریافت مشاوره احداث کنید تا علاوه بر رسیدن به حداکثر عملکرد از صرف هزینه های اضافه اجتناب کرده باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال