نکاتی که درمورد بیماری غربالی درختان نمی دانید

نکاتی که درمورد بیماری غربالی درختان نمی دانید

سوراخ شدن برگ درختان میوه ی هسته دار که از آن تحت عنوان بیماری غربالی درختان میوه ی هسته دار یاد می شود تنها محدود به ایجاد لکه روی برگ نبوده و به میوه ها نیز خسارت می زند، باغداران معمولا از روند افزایشی این بیماری در باغات خود گلایه می کنند و همواره به دنبال راهکاری برای درمان دائمی این بیماری هستند، چنانچه در باغ خود با این بیماری دست و پنجه نرم می کنید و یا در پی احداث باغ میوه ی هسته دار بوده و نگران خسارت این بیماری هستید مطالعه ی این مقاله را از دست ندهید، در این مقاله شما را با عامل بیماری، میزبانهای آن و نحوه ی کنترل خسارت آن آشنا خواهیم کرد.

عامل بیماری لکه غربالی هسته داران:

به منظور ارائه ی اطلاعات به صورت مختصر و مفید اطلاعات کلی در رابطه با این بیماری را به صورت جدول شرح می دهیم تا با مطالعه ی این جدول اطلاعات کلی به صورت شناسنامه ی بیماری در اختیار شما گذارده شود.

 

عامل بیماری نام علمی بیمارگر علائم میزبانان مهم
قارچی Wilsonomyces carpophilus لکه های دایره ای سوخته، ظاهر سوراخ سوراخ و غربالی در برگ و لکه های دایره ای نکروز روی میوه و دم میوه و ریزش برگ و میوه تمام درختان میوه ی هسته دار مخصوصا گیلاس، آلبالو، آلو، گوجه سبز و هلو

 

علت ایجاد سوراخ روی برگ:

شاید برای شما جالب باشد بدانید ایجاد سوراخ روی برگ در اثر حمله ی قارچ لکه غربالی نوعی واکنش دفاعی گیاه در برابر حمله ی قارچ بیمارگر است و در واقع خود درخت میوه با حذف ناحیه ی بیمار سعی در حذف کردن بیمارگر از بافت خود را دارد.

قارچ عامل بیماری در اوایل بهار از منابع موجود در باغ با کمک باد و قطرات باران روی درختان میزبان وارد شده و از طریق برگهای ظریف و سوراخهای ریزی که در اثر جوانه زدن برگها ایجاد می شود خود را به بافت برگی رسانده و رشد خود را آغاز می کند، در مسیر رشد درون سلولی خود مواد غذایی مورد نیاز را باز برگ درخت گرفته اما در مسیر پیشرفت با دیوار دفاعی میزبان مواجه می شود.

نکات پنهان در مورد بیماری غربالی

در پروسه ی دفاع درخت از خود در برابر بیمارگر راه پیشروی قارچ به سایر قسمتها سد شده و قسمت آلوده هیچ آب و مواد غذایی از بخشهای سالم دریافت نمی کند و بنابراین با ایجاد سلولهای مرده اطراف بافت بیمار آن بافت از مابقی برگ جدا شده و روی زمین می افتد.

دلیل افزایش شدت بیماری در سالهای متوالی:

در بخش نحوه ی بیماریزایی عامل بیماری لکه غربالی دانستید که بیمارگر از روی برگها و یا قطعات برگی جدا شده از برگ که روی زمین می افتد برخاسته و روی بافتهای سالم می رود، اینکه باغداران مشاهده می کنند در یک سال بیماری به صورت تک درخت و یا حتی تک شاخه ظاهر می شود اما سال آینده شدت بیماری بیشتر شده و تعداد بیشتری از درختان درگیر این بیماری می شوند به دلیل این است که عامل بیماری از سال قبل در باغ وجود داشته و سال به سال افزایش پیدا می کند.

هر چه میزان بافتهای آلوده ای که روی زمین ریخته بیشتر باشد آلودگی اول سال در سال آینده بیشتر می شود و هر چه آلودگی در ابتدای سال بیشتر باشد چرخه ی آلودگی در طول سال نیز تصاعدی و افزایشی بوده و تعداد درختان بیشتری آلوده خواهند شد.

نکات مهم باغداری در کاهش بیماری لکه غربالی درختان میوه ی هسته دار:

قطعا شما نیز به اهمیت نکات باغداری اصولی در مورد کاهش آفات و بیماریها واقف بوده و می دانید که باغی که با رعایت نکات صحیح و علمی اداره می شود می تواند مقاومت بیشتری در برابر آفات و بیماریها از خود نشان دهد، در ادامه برخی از اصول مهم باغداری برای کاهش بیماری در باغات مبتلا و درگیر را ذکر خواهیم کرد.

  • رعایت بهداشت در باغ:

اولین و مهمترین اصل باغداری برای کاهش بیماری لکه غربالی در باغات میوه ی هسته دار رعایت بهداشت در باغ است، همانطور که پیش تر بیان شد وجود اینوکولوم اولیه ی بیماری در باغ یعنی همان برگهای آلوده و یا قطعات برگی آلوده ی ریخته در باغ سبب افزایش تصاعدی بیماری به صورت سال به سال شده و بنابراین حذف برگ و میوه های آلوده و ریخته کف باغ اهمیت بسیار زیادی در کاهش بیماری خواهد داشت.

در نظر داشته باشید در باغات آلوده برگهای درختان که در پاییز ریزش می کنند می توانند منبع بسیار مهمی برای افزایش بیماری در سال بعد باشند و از این رو حذف برگهای ریخته در پاییز و سوزاندن آنها اهمیت بسیار زیادی در کاهش بیماری در سالهای آینده خواهد داشت.

نکته ی دیگر بهداشتی در باغات آلوده استفاده از ابزار هرس ضدعفونی شده است، در صورتی که شاخه های درختان آلوده را هرس می کنید قیچی را ضدعفونی کرده و سپس برای هرس درختان دیگر مورد استفاده قرار دهید.

آخرین نکته ی مهم بهداشتی در باغات آلوده این است که به هیچ عنوان برگ و شاخه های هرس شده را در گوشه ی باغ تلنبار نکنید و خیلی سریع آنها را معدوم کنید و البته در طول فصل نیز برای تردد کارگران در باغ بیم درختان آلوده و سالم قوانینی وضع کنید تا انتقال بیماری از درخت بیمار به سالم به سرعت اتفاق نیوفتد.

  • خرید نهال مقاوم و سالم:

این نکته برای باغدارانی است که قصد احداث باغ هسته دار دارند، لازم است بدانید این بیماری خسارت بالایی به درختان میوه ی هسته دار حساس می تواند وارد کند و البته قابلیت انتقال با نهال آلوده را نیز دارد و بنابراین مرکز فروش نهال معتبری را برای خرید خود انتخاب کنید تا نهال مورد نظر شما را در ارقام مقاوم و البته سالم به شما عرضه کند.

بیماری غربالی

  • تقویت درختان:

داشتن برنامه ی منظم آبیاری و کود دهی در تقویت درختان و افزایش مقاومت در برابر بیماریها کمک می کند.

  • هرس شاخه های آلوده:

این بیماری به صورت مقطعی در بافتهایی که وارد می شود ایجاد علائم کرده و سیستمیک نمی شود بنابراین هرس شاخه های آلوده و سوزاندن شاخه های هرس شده اهمیت زیادی در کاهش بیماری خواهد داشت.

  • عدم آب پاشی درختان آلوده:

آب پاشی درختان آلوده بیماری را در باغ پراکنده می کند و بنابراین در محلول پاشی و یا آب پاشی درختان آلوده بسیار دقت کنید.

کنترل شیمیایی بیماری لکه غربالی:

کنترل شیمیایی بیماری با سموم موثر قارچ کش نیز از مهمترین اقدامات کنترلی در باغات درگیر با این بیماری است، استفاده از سموم قارچ کش مانند اکسی کلرور مس که همزمان خاصیت باکتری کشی نیز دارد می تواند در کنترل همزمان قارچها و باکتریهای بیمارگر در باغات موثر باشد.

در مورد کنترل شیمیایی این بیماری باید به زمان درست سم پاشی دقت داشته باشید دو زمان طلایی در مورد کنترل این بیماری تعریف شده است:

  • اول بهار و قبل از تورم جوانه ها:

زمانی که جوانه ها متورم می شوند زخمهای ریز و سطحی ایجاد می شود که در صورت حضور قارچ در کنار آن زخمها بافت درخت آلوده خواهد شد، بنابراین اگر قبل از تورم جوانه ها در باغاتی که در سال قبل آلودگی نشان داده اند سم پاشی انجام شود از ورود بیمارگر به درخت جلوگیری خواهد شد.

نکات پنهان در مورد بیماری غربالی

  • در طول فصل پس از وقوع بارندگی:

در مورد همه گیری این بیماری باید بدانید که پس از وقوع بارندگی بیماری با شدت بیشتری در باغ پراکنده شده و بنابراین سم پاشی پس از بارندگی اهمیت بسیار زیادی در کنترل بیماری در طول فصل خواهد داشت.

کلام آخر:

دانستید که بیماری لکه غربالی یک بیماری رایج در باغات میوه ی هسته دار به ویژه در مناطق معتدل و سردسیر بوده که می تواند خسارت زیادی به این درختان مخصوصا به درختان حساس وارد کند، بنابراین انتخاب ارقام مقاوم و خرید نهال از مراکز معتبر می تواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد، علاوه بر اینها رعایت نکات مهم باغداری مانند تغذیه و آبیاری به موقع درختان و تقویت آنها می تواند کمک بسیاری به مقاومت در برابر بیماری کند.

در صورت نیاز به سم پاشی استفاده از سموم موثر و کارآمد و استفاده از سم در زمانهای حساس و مهم مانند پس از بارندگی اهمیت بسیار زیادی در کنترل بیماری در طول فصل خواهد داشت.

 

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال