بهترین زمان کاشت درخت سیب

بهترین زمان کاشت درخت سیب

کاشت نهال در زمین اصلی از اصول بسیار مهمی برخوردار است، یکی از این اصول تعیین تاریخ دقیق و مناسب برای کاشت نهال است، تعیین تاریخ کاشت به عوامل مهمی بستگی دارد که هر یک می‌تواند نقش بسزایی در استقرار صحیح نهال در زمین داشته باشد، در این مقاله با بررسی فاکتورهای موثر بر تاریخ کاشت به شما می‌آموزیم که چگونه می‌توانید بهترین زمان را برای کاشت نهال سیب در باغ خود تعیین کنید.

بهترین زمان کاشت درخت سیب

فاکتورهای موثر بر تعیین تاریخ کاشت نهال:

همانطور که پیش تر نیز بیان شد تاریخ کاشت نهال سیب نمی تواند در همه شرایط یکسان باشد و متغییری وابسته به فاکتورهای زیر است:

  • نوع نهال:

یکی از فاکتورهایی که می‌تواند در تعیین تاریخ کاشت نهال سیب در زمین اصلی تاثیر گذار باشد نوع نهال است، نهال سیب به دو صورت گلدانی و ریشه لخت عرضه می‌شود که تعیین تاریخ مناسب برای کاشت هر کدام متفاوت است، در صورتی که خرید نهال سیب را به صورت گلدانی انجام می‌دهید باید بدانید که در هر زمان از فصل خواب درخت یعنی از زمان برگ ریزی تا قبل از شکوفایی مجدد می‌توانید کار کاشت و انتقال نهال به زمین اصلی را انجام دهید.

در صورتیکه شیوه ی خرید نهال به صورت ریشه لخت را انتخاب کرده اید باید بدانید که این شیوه ی انتقال حساسیتهای خاص خود را داشته و بهترین زمان برای انتقال نهال یشه لخت به زمین اصلی در اواخر زمستان و نزدیک به زمان رویش مجدد در بهار است.

شاید در اینجا برای شما این پرسش مطرح شود که چه تفاوتی بین این دو شیوه ی عرضه ی نهال وجود دارد، در ادامه به برخی از مهمترین مزیتها و معایب هر کدام خواهیم پرداخت:

مزیتها و معایب خرید نهال گلدانی:

همانطور که دانستید در مورد خرید نهال به صورت گلدانی محدودیت زمانی برای انتقال به زمین اصلی وجود ندارد و شما می‌توانید نهال خود را در پاییز هم به زمین اصلی منتقل کنید، لازم به ذکر است که باردهی نهالی که در پاییز کاشته می‌شود به دلیل اینکه زمان کافی برای استقرار در خاک تا فصل رویش دارد می‌تواند یک سال زودتر باردهی خود را آغاز کند.

در شیوه ی خرید نهال به صورت گلدانی زمانی که بخواهید نهال را از گلدان خارج کرده و درون چاله بگذارید ممکن است برخی از ریشه ها آسیب ببینند و به دلیل اینکه امکان بررسی دقیق ریشه ها وجود ندارد ممکن است در صورت آسیب دیدن ریشه نهال در همان ماه های ابتدایی خشک شود.

عیب دیگر روش خرید نهال گلدانی این است که به دلیل هزینه ی گلدان قیمت نهال سیب گلدانی گرانتر از ریشه لخت بوده و هزینه ی احداث باغ را افزایش می‌دهد اما از طرفی امکان آسیب دیدن ریشه در مسیر حمل و نقل وجود ندارد و خیال باغدار از این بابت آسوده است، نکته ی دیگر اینکه ممکن است به دلیل مشکلات غیر قابل پیش بینی پس از انتقال نهال به زمین اصلی کاشت نهال یک یا چند روز به تعویق بیوفتد که در صورت گلدانی بودن نگرانی از این بابت وجود ندارد.

مزایا و معایب نهال ریشه لخت:

مهمترین عیب نهال ریشه لخت محدودیت زمانی در انتقال نهال به زمین اصلی است که باید حتما در اواخر زمستان انتقال انجام شود و همین امر سبب می‌شود که باردهی نهال نسبت به نهال گلدانی یکسال به تعویق بیوفتد، اما بر عکس نهال گلدانی دیگر آسیب به ریشه در زمان خارج کردن از گلدان و همینطور عیب بررسی نکردن ریشه در این شیوه وجود نداشته و باغدار و یا کارگر کاشت می‌تواند ریشه را قبل از کاشت در چاله به دقت بررسی کند.

در صورت آسیب دیده بودن ریشه می‌توان ریشه ی آسیب دیده را اصلاح کرده و پس از پرالیناژ کردن آن را درون چاله قرار داد.

با توجه به نکات ذکر شده دانستید که انتقال به شیوه ی گلدانی به دلیل اینکه محدودیت زمانی در تاریخ کاشت نداشته و از طرفی باردهی را یکسال جلو می‌اندازد بسیار مناسب تر خواهد بود.

  • شرایط آب و هوایی و اقلیم هر منطقه:

دومین فاکتور مهم و موثر بر تعیین تاریخ کاشت نهال سیب شرایط اقلیمی هر منطقه است، در صورتی که در منطقه ی شما زمستان سرد و یخبندان وجود داشته باشد کاشت نهال در پاییز کمی با ریسک همراه است چرا که نهال جوان دارای ریشه های ظریف و سطحی تر بوده و می‌تواند در برخورد با یخبندان زمستانه دچار یخ زدگی شود، اما در مناطق معتدل که زمستانهای یخبندان و بسیار سرد وجود ندارد کاشت نهال گلدانی در پاییز بهترین گزینه برای احداث باغ شما خواهد بود.

در مناطقی که زمستان طولای ندارد در صورتیکه نهال ریشه لخت را می‌کارید باید در تعیین تاریخ کاشت بسیار دقت کنید را که نهال پس از کاشت باید فرصت کافی برای استقرار قبل از مواجه شدن با هوای گرم بهار داشته باشد و در مناطقی که زمستان طولانی ندارند مواجه شد سریع نهال با گرمای هوا می‌تواند سبب خشک شدن نهال شود، بنابراین در این مناطق باید تارخ کاشت را با حساسیت بیشتری انتخاب کنید، در مورد نهال ریشه لخت برای تعیین تاریخ دقیق کاشت کارشناسان فروش نهال سیب می‌توانند راهنماییهای لازم را به شما ارائه کنند.

بهترین زمان کاشت درخت سیب

  • شرایط نامساعد جوی:

فرض را بر این می‌گیریم که بر اساس نوع نهالی که خریداری کرده اید و همچنین شرایط اقلیمی منطقه فصل مناسب برای کاشت را انتخاب کرده و حتی تقریبا مشخص کرده اید که در اواخر و یا اوایل کدام فصل کاشت را انجام می‌دهید، در این مرحله توصیه می‌شود خرید نهال سیب خود را به صورت پیش خرید انجام داده و اجازه دهیدکه تا زمان انتقال نهال به زمین نهالها در محل نهالستان که شرایط کنترل شده تری داشته و مراقبت بیشتری از آنها می‌شود نگهداری شود، اما در فصل معین شده شما نیاز داریدتا یک تاریخ دقیق را برای کاشت نهال انتخاب کنید.

برای تعیین تاریخ دقیق کاشت باید به این موضوع توجه داشته باشید که شما نمی توانید نهال را در شرایط نامساعد جوی مانند بارندگی و یا باد و طوفان بکارید، چرا که این شرایط و تکانهای در اثر باد می‌تواند به درخت تنش وارد کرده و سبب خشک شدن نهال تازه کاشته شده شود، برای تعیین تاریخ بدون تنشهای جوی لازم است که به اطلاعات هوا شناسی مراجعه کرده که در پایگاه های اینترنتی موجود است و بهترین تاریخ و مساعد ترین شرایط جوی را برای تاریخ کاشت خود انتخاب کنید.

تاریخ دقیق را به اطلاع کارشناسان نهالستان رسانده و برای ارسال نهالهای خود تاریخ دقیق را تعیین کنید، توجه داشته باشید که معطل شدن نهال پیش از کاشت در خارج از نهالستان به ضرر شما بوده و شما باید قبل از انتقال نهال به منطقه ی خود تمام مراحل آماده سازی زمین و حفر چاله را انجام داده باشید و سپس ارسال نهال را به زمین خود انجام دهید تا عملیات کاشت نهال در اسرع وقت انجام شود.

مراقبتهای مهم در زمان رسال و کاشت نهال سیب:

در این قسمت مراقبتهای مهمی را که باید برای انتقال وکاشت نهال سیب انجام دهید ذکر می‌کنیم.

  • انتقال درست نهال به زمین اصلی:

شیوه ی صحیح باربری و انتقال نهال به زمین می‌تواند در میزان به سلامت رسیدن نهال به زمین اصلی نقش داشته باشد، در صورتی که نهال را به صورت ریشه لخت خریداری کرده اید باید ریشه ها به خوبی در برابر هوا محافظت شوند، ریشه ها باید با پارچه برزنتی و یا نایلون به خوبی پیچیده شده و نهالها به ونه ای روی هم قرار گیرند که شاخه ها آسیب نبینند.

در صورتی که نهال را به صورت گلدانی خریداری می‌کنید باید وسیله ای را برای حمل آنها در نظر بگیرید که فضای کافی برای حمل گلدانها داشته باشد تا مجبور نباشید گلدانها را به صورت فشرده و یا روی هم قرار دهید در این صورت آسیب زیادی به شاخه های نهالها وارد کرده و استقرار نهال با مشکل مواجه می‌شود.

پس از انتقال به زمین اصلی در صورتی که به صورت موقت شرایط برای کاشت مهیا نیست فضایی را به دور از تنشهای محیطی برای نگهداری نهال در نظر بگیرید و کاشت نهال را در اسرع وقت انجام دهید.

  • سربرداری و هرس ریشه در زمان کاشت:

در زمان کاشت به نهال سیب به دقت نگاه کنید، پاجوشها و جوانههای زیر محل پیوند را که مربوط به پایه باشند حذف کنید، در مورد نهال سیب هرس سربرداری در صورتی که قد نهال بلند باشد به استقرار بهتر و فرم گیری بهتر نهال سیب در سالهای آتی کمک خواهد کرد، سربرداری را انجام داده و سپس به دقت ریشه را مورد بازدید قرار دهید، در صورتیکه با ریشه ی آسیب دیده مواجه شدید توصیه می‌شود ریشه را هرس کرده و پس از پرالیناژ کردن آن را در چاله قرار دهید.

پرالیناژ کردن ریشه با فرو بردن ریشه در مخلوط آب، خاک رس و سم قارچ کش رقیق صورت می‌گیرد که از ریشه آسیب دیده در برابر بیمار شدن در خاک جلوگیری می‌کند.

  • کود دهی به نهال:

در زمان کاشت می‌توانید کود دامی پوسیده و کودهای دیگر را که با توجه به آنالیز تجزیه ی خاک به مقدار مناسب با هم ترکیب کرده اید با خاک مخلوط کرده و به لایه ی آخر خاک در هنگام پر کردن چاله اضافه کنید، از ریختن کود در ته چاله جدا خود داری کنید چرا که بر خورد مستقیم ریشه با کود تاثیر منفی شدیدی بر رشد و باردهی به موقع نهال سیب خواهد گذاشت.

  • آبیاری نهال تازه کاشته شده:

آبیاری نهال تازه کاشته شده مراقبت مهم بعدی در انتقال اصولی نهال به زمین اصلی است، پس از کاشت نهال باید آبیاری شود تا ریشه ها در محل جدید به خوبی قرار گرفته و خاک اطراف ریشه را بپوشاند، آبیاری پس از کاشت همچنین سبب از بین رفتن حفره های هوایی شده و این حفره ها را جریان آب با خاک پر می‌کند.

فواصل آبیاری پس از کاشت نهال بسته به فصل و میزان بارندگی در منطقه ی شما دارد، باید بدانید که نهال تازه کاشته شده سیب در ماه اول در هفته دو بار به آبیاری احتیاج دارد و در صورتی که در این فاصله بارندگی اتفاق بیوفتد نیازی به آبیاری نیست.

در صورتی که نهال را در اواخر زمستان می‌کارید بید در نظر داشته باشید که نهال به سرعت قرار است با هوای گرم مواجه شود و همین امر ممکن است در استقرار آن ایجاد مشکل کرده تنش آبی به این مشکل اضافه می‌شود، برای جلوگیری از تنش آبی نهال باید دور آبیاری را به درستی و بر اساس نیاز نهال تعیین کنید.

  • مراقبت از درگیری با آفات و بیماریها:

مراقبت دیگری که در زمان پس از کاشت نهال باید به خوبی در مورد نهال سیب انجام شود، مراقبت از درگیر شدن با آفات و بیماریها است، نهال تازه کاشته شده ی سیب حتی در ارقام مقاوم و پر بار مانند نهال سیب قرمز لبنانی و یا نهال سیب گلاب کهنز تابستانی پس از کاشت به دلیل تنشی که در زمان جابجایی متحمل شده اند و به دلیل سن پایین و بافت ظریفی که دارند نسبت به آفات و بیماریها حساس هستند.

در صورتی که باغ خود را در منطقه ای احداث می‌کنید که ریسک بالایی برای ابتلا به آفات و بیماریها دارد پس از کاشت نهال باید به طور مرتب باغ را تحت نظر داشته و درختان را به خوبی پایش کنید، پایش درختان سیب باید از طوقه آغاز شده و تا شاخه ها ادامه داشته باشد، برگهای تازه باز شده را به دقت برسی کرده و این پایش بهتر است دست کم هفته ای یک مرتبه انجام شود.

به محض مشاهده ی علائم آفت و یا بیماری در صورتی که می‌توانید تشخیص دهید با چه عاملی سرو کار دارید بهترین راه کنترل را در پیش بگیرید و در صورتی که نمی توانید تشخیص دهید با چه عاملی مواجه هستید توصیه می‌شود از مشاوره ی افراد ماهر مانند کارشناسان گیاهپزشک تاستفاده کرده و به سرعت مشکل را برطرف نمایید در این صورت می‌توانید از سلامت باغ خود اطمینان حاصل کنید.

بهترین زمان کاشت درخت سیب

کلام آخر:

دانستید که تعیین تاریخ دقیق کاشت نهال سیب یک کار بسیار مهم و حساب شده است و برای هر منطقه و در هر شرایطی نمی توان یک تاریخ ثابت را برای کاشت تعیین کرد، بنابراین باغداران می‌توانند با در نظر گرفتن مجموع شرایطی که عنوان شد یک تاریخ مناسب را انتخاب کنند، در صورتی که برای دریافت قیمت نهال سیب در ارقام مختلف و یا برای تعیین تاریخ مناسب کاشت نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی داشته باشید می‌توانید از طریق پلهای ارتباطی اقدام کرده و با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال