زمان آبیاری درخت آلو بعد از کاشت

زمان آبیاری درخت آلو بعد از کاشت

نهال های تازه کاشته شده معمولا به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند، یکی از مهم ترین مراقبت های نهال پس از انتقال به زمین اصلی آبیاری اصولی آنها است، با توجه به اینکه نهال تازه کاشته شده هنوز جایگاه خود را در محل جدید پیدا نکرده و با فضای جدید اخت نشده است کوتاهی کردن در آبیاری آن سبب تشدید تنش جابجایی شده و می تواند منجر به خشک شدن نهال شود.

در این مقاله قصد داریم تمام نکات مهم مرتبط با اصول آبیاری نهال تازه کاشته شده را به شما بیاموزیم.

 

آبیاری نهال در سال اول پس از کاشت:

در سال اول پس از کاشت نهال آبیاری تاثیر بسیار زیادی در استقرار نهال در محل تازه دارد، میزان و دفعات آبیاری درخت تازه کاشته شده به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع نهال:

برخی از ارقام میوه هستند که در یک ماه اول پس از کاشت به آبیاری بیشتر هم در دفعات بیشتر و هم به میزان بیشتر نیاز دارند و برخی از ارقام میوه از همان ابتدای کاشت نهال نیاز آبی کمتری دارند.

  • فصل کاشت:

قطعا نهالی که در اواخر زمستان کاشته کی شود نیاز آبی یکسانی با درختی که در اوایل زمستان و یا پاییز کاشته می شود ندارد، نهالی که در اواخر زمستان کاشته می شود در ماه اول استقرار خود با گرم شدن هوا، کاهش میزان بارندگی و رشد جوانه ها مواجه شده و نیاز به آبیاری بیشتری خواهد داشت، بر عکس نهالی که در اوایل زمستان  یا پاییز کاشته می شود از یک سو درخت در فصل خواب بوده و از سویی دیگر بارندگی فصلی نیز وجود دارد، همچنین خنک و یا سرد بودن هوا نیز سبب کاهش میزان نیاز درخت تازه کاشته شده به آبیاری می شود.

میزان و دور آبیاری نهال تازه کاشته شده در سال اول:

ریشه های نهال تازه کاشته شده در هفته ی اول پس از کاشت بسیار حساس و آسیب پذیر است و می تواند به سرعت تحت تاثیر خشکی و کم آبی قرار بگیرد از این رو بهتر است در هفته ی اول پس از کاشت نهال را هر روز و به میزان کم آبیاری کنید.

پس از یک هته هر هفته به مدت یک ماه و در هفته دو بار آبیاری را انجام دهید، با این کار به ندرت فاصله آبیاری را افزایش خواهید داد و به سرعت با افزایش فتاصله ی آبیاری درختان دچار تنش نخواهند شد، پس از آن به ندرت فواصل آبیاری را مطابق با نیاز نوع درخت می توانید به ده روز تا دو هفته برسانید.

در این مورد توجه داشته باشید که فصل و نوع نهال میوه بسیار موثر خواهد بود به طوری که برخی ارقام میوه نیاز آبی بیشتری دارد و برخی کمتر و از طرفی در صورتی که درخت در اوایل زمستان کاشته شده باشد ممکن است فاصله ی بین دو آبیاری بارندگی رخ داده و نیازی به آبیاری نباشد، در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که در فصل زمستان نهال تازه کاشته شده با توجه به میزان بارش جوی نیازی به آبیاری ندارد.

طبیعی است که شما در رابطه با میزان نیاز نوع رقم و نوع نهال میوه یا که انتخاب کرده اید ندانید میزان نیاز آبی آن چقدر است، بنابراین بهترین راه دریافت مشاوره از کارشناسان مرکز فروش نهال بوده، این کارشناسان با اطلاعات دقیقی که از انواع و ارقام درختان میوه دارند و همینطور اطلاعاتی که در رابطه با شرایط آب و هوایی مناطق مختلف ایران دارند می توانند به طور دقیق به شما بگویند که نهال تازه کاشته شما با توجه به فصل کاشت به چه فواصل زمانی نیاز به آبیاری خواهد داشت.

زمان مناسب برای آبیاری نهال تازه کاشته شده:

ذر رابطه با نهالی که به تازگی کاشته شده است انتخاب زمان صحیح آبیاری بسیار اهمیت دارد، در صورتی که نهال را در اواخر زمستان بکارید و ماه های اول کاشت نهال مصادف با هوای گرم در بهار و تابستان شود باید بدانید که گرمای هوا در طول روز می تواند سبب تبخیر سریع آب شود بنابراین آبیاری باید در زمان خنک و سایه انجام شود، اما این زمان نمی تواند مصادف با صبح زود باشد چرا که به هر حال ساعات بعد از آبیاری مصادف با تابش نور خورشید خواهد بود و خاک رطوبت خود را زود از دست می دهد.

بهترین زمان برای آبیاری نهال تازه کاشته شده در هنگام غروب آفتاب و یا عصر است، آبیاری در این زمان از روز سبب می شود ساعات آتی پس از آبیاری نور خورشید وجود نداشته و تبخیر صورت نگیرد.

نهالهایی که پس از کاشت به آب بیشتری نیاز دارند

  • نهالهای با اندازه ی بزرگتر:

نهالهایی که انداه ی بزرگتری دارند به دلیل توسعه یافته تر بودن سیستم ریشه ای آنها به مدت زمان بیشتری برای تطابق پیدا کردن با محیط جدید نیاز داشته و به دور و میزان آبیاری بیشتری در ماه اول پس از کاشت نهال نسبت به نهالهای با اندازه ی کوچک نیاز خواهند داشت.

به طور کلی ثابت شده است که درختان و نهالهایی با قطر تنه ی دو و نیم سانتی متر در زمان کاشت به مدت یک سال و نیم به میزان به میزان پنج و نیم لیتر آب برای آبیاری نیاز دارند، این میزان آبیاری را می توانید برای درختان با قطر تنه ی بیشتر و کمتر نسبت ببندید و میزان دقیق آبیاری را مشخص کنید.

  • نوع نهال:

برخی از انواع نهال میوه مانند انجیر و یا به طور کلی نهالهای درختان متحمل به خشکی و کم آبی نیاز آبیاری کمتری نسبت انواع نهالهای حساس به کم آبی دارند، به عنوان مثال میزان نیاز آبی نهال

در ارقام تجاری مانند آلو یلواک خورشتی و یا نهال آلو بخارای زرد و قرمز  نمی تواند با میزان نیاز آبی نهال انجیر در ارقام مناسب برای کاشت دیم مانند انجیر دیم یکسان باشد.

  • بافت خاک:

بافت خاک نیز در تنظیم دور و میزان نیاز آبی درختان تاره کاشته شده موثر است به طوری که در بافت خاکی که می تواند مدت زمان بیشتری رطوبت را نگه دارد نیاز به آبیاری زود هنگام نیست اما در بافت خاکهای خیلی سنگین و یا خیل سبک آب به سرعت از دسترس نهال خارج شده و بنابراین باید فاصله ی آبیاری را کم کرد.

  • تغییرات آب و هوایی:

این بسیار طبیعی است که در فصول خنک دور آبیاری طولانی تر از دور آبیاری در فصول گرم خواهد بود.

  • شیب زمین:

درختان و نهالهایی که در زمینهای شیبدار کاشته می شوند از ساعت آفتابی بیشتری بهره می برند این موضوع برای رشد درختان بسیار مناسب است اما در زمان کاشت نهال تا زمانی که ریشه مستقر می شود شیب دار بودن زمین سبب می شود درختان به دور و میزان آبیاری بیشتری نیاز داشته باشند چرا که درختان در زمینهای شیبدار نسبت به زمینهای مسطح با سرعت بیشتری آب خود را از دست خواهند داد.

  • وجود درختان مجاور:

در شرایطی که در باغچه و یا باغ خود درختانی مسن تر را در کنار نهال تازه کاشته ی خود دارید باید بدانید که ریشه های عمیق تر درختان مجاور می تواند تاثیر بسزایی در رقابت برای دریافت آب داشته باشد و بنابراین تاثیر وجود درختان مسن تر در کنار نهال تازه کاشته شده نیز در دور و میزان نیاز آبی نهال باید در نظر گرفته شود.

داشتن برنامه ی زمان بندی منظم در مورد آبیاری نهال تازه کاشته شده:

برخی از باغداران اصرار دارند تا در زمان خرید نهال آلو برنامه ی منظم آبیاری نهالهای خود را داشته باشند اما این امر واقعا ممکن نیست چرا که همانطور که دانستید میزان و دور آبیاری با توجه به شرایط محیطی و دیگر فاکتورها می تواند متغیر باشد، در این زمان حتی وزش باد نیز موثر بوده و سبب می شود درختان زودتر به آبیاری مجدد احتیاج پیدا کنند.

بنابراین تنها کاری که باغدراران در زمینه ی آبیاری نهال تازه کاشته ی شده ی خود باید انجام دهند این است که خط کشی را تا عمق دو اینچی سطح زمین در کنار نهال تازه کاشته شده فرو ببرند در صورتی که تا عمق دو اینچی رطوبت کافی وجود داشته باشد نیازی به آبیاری نبوده و در صورتی که خاک در این عمق خشک شده باشد نیاز به تجدید آبیاری خواهد بود.

زمان و شرایط آبیاری نهال در فصول تابستان و زمستان:

در فصل تابستان باید آبیاری را در هنگام غروب آفتاب و یا عصر انجام دهید و در فصل زمستان در صورتی که روی زمین برف نباشد و خبری از باد و سوز و سرما نباشد می توانید آبیاری درختان و نهالهای تازه کاشته شده را طبق برنامه ریزی و نیاز آنها انجام دهید.

نحوه ی آبیاری نهال تازه کاشته شده:

  • سیستم آبیاری:

بهترین سیستم آبیاری برای درختان و همینطور نهال تازه کاشته شده سیستم آبیاری قطره ای است که می تواند آب را دقیقا در منطقه ی توسعه ی ریشه در اختیار سیستم ریشه ای نهال قرار داده و به استقرار بهتر ریشه در خاک کمک کند.

  • محل فرو ریختن آب:

در صورتی که نهال را به صورت دستی و یا با استفاده از سیستم آبیاری سطحی آبیاری می کنید بهتر است آب را در منطقه ی سایه انداز درخت روی سیستم ریشه ای بریزید.

  • تولید حوضچه آب:

با بالا آوردن خاک اطراف نهال تازه کاشته شده در سیستم آبیاری سطحی آب را در حوزه ی توسعه ی ریشه نگه داشته و از اصراف آب جلوگیری کنید.

  • مالچ پاشی:

در مناطقی که قرار است نهال تازه کاشته شده با گرمای زیاد هوا برخورد داشته باشد بهتر است روی زمین را مالچ پاشی کنید تا با این کار جلوی تبخیر سطحی آب را گرفته و به نهال کمک کنید تا در اثر گرما و تبخیر آب از خاک به آن تنش خشکی وارد نشود.

  • کنترل چمن و علفهای هرز:

چمن و علفهای هرز اطراف نهال تازه کاشته شده می توانند رقابت زیادی با نهال در جذب آب و مواد غذایی داشته باشند و بنابراین بهترین حالت برای کاشت نهال این است که اطراف نهال تازه کاشته شده هیچ گونه چمن و یا علف هرزی نباشد، این علفهای هرز را می توانید قبل از کاشت نهال در زمین به روشهای مختلف زراعی و یا شیمیایی کنترل کنید و سپس اقدام به کاشت نهال کنید.

  • جلوگیری از تماس آب با طوقه ی نهال:

در شرایطی که سیستم آبیاری سطحی را برای آبیاری نهال انتخاب کرده اید دقت کنید که آب نباید با طوقه ی درختان تازه کاشته شده در تماس باشد، چرا که پوست طوقه ی این درختان بسیار نازک و حساس بوده و می تواند در هنگام کاشت و یا حمل و نقل آسیب دیده باشد، این آسیب دیدگی راه را برای ورود بیمارگرهای قارچی به طوقه فراهم کرده و به سبب حساس بودن نهالهای تازه کاشته شده ممکن است در اثر پوسیدگی طوقه و ریشه در سالهای اول نهال خود را از دست بدهید.

بررسی دلایل خشک شدن نهال تازه کاشته شده:

  • آبیاری نامناسب نهال:

با توجه به اهمیتی که آبیاری اصولی نهال تازه کاشته شده دارد اولین عامل موثر در خشک شدن نهال پس از انتقال به زمین اصلی آبیاری غیر اصولی ومطابق با نیاز درختان است، در مورد میزان و دور آبیاری نهال تازه کاشته شده تمام فاکتورهای موثر در آبیاری را که در این مقاله به آن اشاره شد در نظر گرفته و آبیاری نهال را دقیقا مطابق با نیاز انها انجام دهید.

  • صدمه دیدن ریشه و طوقه ی نهال:

مهمترین صدمه ای که ممکن است نهال در زمان کاشت ببیند باد خوردن به ریشه ها قبل از کاشت است، در مورد کاشت نهال دقت کنید ریشه ی نهال هنگام خارج کردن از گلدان و یا در هنگام حمل و نقل آسیب ندیده و هوا نخورد، ریشه های هوا خورده به خوبی نمی توانند مستقر شوند و از بین می روند.

  • کود دهی نامناسب نهال:

ریشه ی نهال کاشته شده علاوه بر آبیاری اصولی برای استقرار بهتر نیاز به کود دهی مناسب نیز دارد اما باید توجه داشت که ریشه به طور مستقیم با توده ی کود برخورد نداشته باشد، ریختن کود به طور مستقیم در ته چاله و قرار دادن ریشه روی آن می توان با ایجاد تنش سبب خشک شدن نهال تازه کاشته شده شود.

کود دهی بهتر است در لایه ی آخر پر کردن چاله و به صورت مخلوط با خاک مرطوب صورت بگیرد و ریشه ها هیچ تماس مستقیمی با کود نداشته باشند.

  • میزان مقاومت نهال به خشکی وکم آبی:

در صورتی که نهال تازه کاشته شده مقاومت کمی به تنش خشکی داشته باشد خیی زود به آن استرس وارد شده و می تواند به سرعت خشک شود، قیمت نهال آلو با مقاومت بالاتر به خشکی بیشتر است اما بهتر است با خرید نهال مقاوم این ریسک را کمتر کنید.

کلام آخر:

همانطور که دیدید برنامه زمان بندی دقیق در رابطه با آبیاری نهال تازه کاشته شده وجود ندارد چرا که فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارند که می توانند در میزان و دور آبیاری تاثیر گذار باشند، بنابراین با در نظر گرفتن فاکتورهای ذکر شده برنامه ی منظم آبیاری نهال در یک سال اول کاشت را بچینید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال