کود مناسب برای خاک درخت آلو

کود مناسب برای خاک درخت آلو

کود دهی یکی از مباحث بسیار پیچیده و مهم است که باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد، در صورتی که درختان میوه مانند آلو از نظر تغذیه ای دچار کمبود و ضعف نباشند نمی توانند بهترین بهره برداری را عاید کشاورزان کنند، درختان آلو نیز مانند بسیاری دیگر از درختان میوه به تغذیه ی مناسب برای بهره برداری مطلوب نیاز دارند، در این مقاله شما را با نحوه ی صحیح کود دهی به درختان آلو برای رسیدن به بهره برداری حداکثری آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

کود مناسب برای خاک درخت آلو

روشهای صحیح کود دهی:

کود دهی به شیوه های گوناگون انجام می شود که در این بخش انواع مختلف کود دهی را برای شما بیان می کنیم.

  • مصرف خاکی کود برای درخت آلو:

اولین و مهمترین شیوه ی مصرف عناصر غذایی استفاده از آنها در خاک است، استفاده ی خاکی عناصر غذایی در واقع نوعی تامین طولانی مدت عناصر غذایی است که می تواند درخت را برای چندین ماه از عناصر غذایی بی نیاز کند، از طرفی ریشه محل اصلی جذب آنها محسوب شده و بنابراین هر عنصر غذایی که در خاک وجود داشته باشد می تواند درخت را به رشد مطلوب برساند.

چالکود:

در مصرف خاکی کودها یکی از رایج ترین و البته بهترین شیوه های مصرف چالکود است، چالکود که در زمستان انجام می گیرد بر اساس نیاز سنجی اولیه ببا استفاده از کود هایی است که درخت به آن نیاز دارد، در چالکود معمولا از کودهای کاملا پوسیده ی دامی با درصد مشخص عناصر غذایی همراه با برخی کودهای شیمیایی که قدرت و سرعت جذب بالاتری دارند انجام می شود.

شیوه ی صحیح چالکود برای درخت آلو:

در زمان چالکود اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که کود باید در منتها الیه ریشه های موئین قرار بگیرد تا در زمانی که ریشه رشد فعال خود را در بهار آغاز کرد با رسیدن به منبع کودی بتواند انرژی و مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق ریشه های موئین دریافت کند.

تعیین اینکه ریشه ی موئین درخت در کجا قرار دارد نیازی به حفر چاله و مشاهده ی مستقیم ندارد، به خاطر داشته باشید که همیشه ریشه های موئین درخت آلو در انتهای سایه انداز این درختان وجود دارد و بنابراین کافی است که شما چاله را در حاشیه ی انتهایی سایه انداز درختان آلو حفر کنید.

بسته به سن درخت و گستره ی سایه انداز بین یک تا چهار چاله را اطراف درخت آلو به عمق حداکثر نیم متر حفر کنید و کودی را که از قبل آماده کرده این و به نسبت مناسب مخلوط کرده اید درون چاله ریخته و روی آن را با خاک بپوشانید.

در صورتی که بارندگی اتفاق نیوفتاده و یا قرار بر بارندگی نیست آبیاری درختان آلو پس از کود دهی به صورت چالود در این زمان الزامی است.

کود پاشی:

نوع دیگر مصرف خاکی کود برای درخت آلو پاشیدن کود بر روی زمین است، در این روش نیاز به صرف هزینه و وقت برای ایجاد چاله روی خاک ندارد و تنها کافی است کود هایی را که قابلیت پاشیدن روی زمین دارند را انتخاب کنید و در زمان مناسب کود را روی زمین بپاشید، کود پاشی نیز معمولا در فصل زمستان انجام می شود و از کودهای پوسیده ی دامی و یا کود شیمایی مانند اوره برای پاشیدن روی خاک استفاده می شود، در نظر داشته باشید که کود پاشی روی خاک معایبی را به دنبال دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم

معایب کودپاشی:

معایب کودپاشی از قرار زیر است:

  • جذب دیر هنگام

پاشیدن کود روی زمین به اندازه ی استفاده به صورت چالکود جذب سریع ندارد، در چالکود کود در لایه ی مرطوب خاک و در مجاورت میکرو ارگانیسمهای تجزیه کننده و در دمای مناسب قرار گرفته و به سرعت تجزیه شده و در مرور زمان جذب می شود اما در شیوه ی پاشیدن روی زمین این مزایا وجود نداشته و کود در مجاورت باد و بارندگی قرار دارد و شرایط مطلوب برای تجزیه به کندی برای آن فراهم می شود.

  • پخش غیر یکنواخت:

ایراد دیگر استفاده از کود به صورت پاشیدن روی زمین این است که ممکن است نتوانید کود را به صورت یکنواخت در کل باغ پخش کنید و این تجمع بیشتر کود در یک قسمت و کمبود کود در قسمت دیگر سبب می شود که یک درخت دچار کمبود غذایی و دیگری دچار بیش بود غذایی شود.

  • رشد علفهای هرز:

یکی از دشمنان اصلی باردهی درختان آلو علفهای هرزی هستند که در دریافت عناصر غذایی با درختان آلو به رقابت می پردازند، اگر می خواهید باردهی درختان آلوی خود را با ایجاد رقیب برای آنها تهدید نکنید توصیه می شود از شیوه ی پاشیدن کود روی زمین استفاده نکیند، خواه نا خواه بذر علفهای هرز همراه با آب، باد و یا بدن حیوانات به باغ آورده می شود و کود پاشی بستر رشد در کل باغ را برای آنها فراهم می کند و بنابراین یکی از بزرگترین ایرادات کود پاشی در باغ آلو همین رشد علفهای هرز در باغ است.

  • مصرف آبی کود:

شیوه ی دیگر استفاده از کود برای درختان آلو شیوه ی آبی است، در این شیوه کودهایی که قابلیت حل در آب آبیاری را داشته باشند می تواند در آب آبیاری به نسبت مناسب مخلوط کرده و در زمان آبیاری مورد استفاده قرار داد.

فواید مصرف آبی کود:

در مصرف آبی کود نیازی ندارید که نگران گیاهسوزی کود باشید چرا که کود به میزان صحیح با آب محلوط شده و در زمان استفاده از کود درخت به آب هم دسترسی داشته و دچار گیاهسوزی نمی شود، از طرفی مشکل پخش غیر یکنواخت به هیچ عنوان وجود نداشته و باغداران می توانند با خیال راحت از این شیوه ی کود دهی استفاده کنند بدون اینکه نگران پخش غیر یکنواخت کود باشند.

فایده ی دیگر استفاده از این شیوه ی کود دهی این است که کود از قبل در آب حل شده و دیگر زمانی برای حل شدن در آب صرف نمی شود و بنابراین جذب سریعتر صورت می گیرد، باید در نظر داشته باشید که در این شیوه ی کود دهی باید از کودهایی استفاده کنید که تاثیر مخرب بر خاک و یا حیوانات دیگر نداشته باشند چرا که به دلیل حلالیت در آب و نفوذ به آبهای زیر زمینی نمی توان ایجاد آلودگی زیست محیطی در این شیوه اهمیت بسیار بالایی دارد.

کود دهی در آب آبیاری معمولا در طول سال و فصل بهار انجام می شود و به دلیل سرعت جذب بالاتری که دارد معمولا در زمانی که درختان علائم کمبود را نشان می دهند و باغداران نیاز دارند تا هرچه سریعتر این کمبود را بر طرف کنند شیوه ی کود در آب آبیاری شیوه ی بسیار مناسبی به نظر می آید.

  • محلول پاشی کودها:

برخی از کودها و عناصر غذایی را می توان به صورت محلول پاشی برای درختان آلو مورد استفاده قرار داد، محلول پاشی در طول فصل رویش و در زمان مناسب بیشتر به منظور برطرف کردن بسیار فوری و اضطراری عناصر غذایی به ویژه عناصر غذایی ریز مغذی صورت می گیرد.

کود مناسب برای خاک درخت آلو

در طول فصل به ویژه در زمان باردهی درختان به ناگاه ممکن است نیاز مبرم به یک عنصر غذایی را با علائم خاصی که ایجا می کنند نشان دهند، از آنجایی که درخت در زمان باردهی قرار دارد و زمان کافی برای استفاده از کود در آب آبیاری وجود ندارد می توان از خاصیت جذب برگی برخی از عناصر غذایی استفاده کرد و کودهایی را که در آب حل شده و از برگ جذب می شوند به ویژه عناصر ریز مغذی را مورد استفاده قرار داد.

در این شیوه ی کود دهی باید در نظر داشته باشید که درختان می توانند به سادگی در معرض گیاهسوزی قرار بگیرند اگر شرایط زیر در نظر گرفته نشود:

  • زمان صحیح استفاده:

محلول پاشی بیاد حتما در زمانی انجامشود که تابش مستقیم خورشید وجود ندارد از این رو محلول پاشی را باید در زمان غروب انجام دهید تا زمانی که آب از روی برگ خشکمی شود و عنصر جذب می شود نور مستقیم خورشید وجود نداشته باشد.

  • درصد صحیح استفاده:

در زمان حل کردن کود در آب برای محلول پاشی به میزان نیاز و همچنین تناسب صحیح اختلاط کود و آب باید بسیار دقت کنید، از آنجایی که کود به طور مستقیم از برگ جذب می شود در صورتی که با دز و یا مقدار نادرست مورد استفاده قرار گیرد حتما عوارض گیاهسوزی را ایجاد می کند.

  • شیوه ی صحیح کود پاشی:

این که در زمان محلول پاشی لانس کودپاش را به چه شیوه ای و حتی با چه زاویه ای از سطح برگ درختان بگیرید و با چه شدتی محلول را روی برگها بپاشید نیز می تواند سبب ایجاد گیاهسوزی شود و یا از آن جلوگیری کند.

کود پاشی باید حتما توسط افراد ماهر صورت بگیرد تا عوارض گیاهسوزی را به دنبال نداشته باشد.

کودهای مورد استفاد برای افزایش باردهی درختان آلو:

در بخش پیشین شیوه های کود دهی به درخت آلو را مورد بررسی قرار دادیم، در این قسمت کودهایی را که می توانید برای تقویت درخت آلو استفاده کنید به شما معرفی می کنیم:

  • کود دامی:

انواع کود دامی مانند کود گوسفند، کود مرغ و یا کود گاوی را در صورتی که کاملا پوسیده باشند می توانید استفاده کنید، کود گوسفندی برای درختان آلو مناسب تر است، اما به نکته ی کاملا پوسیده بودن آن توجه کنید که در غیر این صورت به جای اینکه باعث تقویت درختان شوید باعث ضعف آنها می شوید.

کود کاملا پوسیده باید درصد عناصر آن مشخص باشد تا بتوانید در زمان استفاده به درستی میزان استفاده از آن را تعیین کنید، در این مورد نیز خرید کود دامی از مراجع معتبر کمک کننده است، بهترین شیوه ی استفاده از کود دامی استفاده به صورت چالکود زمستانه است که در ترکیب با کودهای شیمایی سریع الاثر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کود N/P/K:

این کود یکی از کودهای بسیار ضروری برای درختان آلو است، نسبت 10/10/10 آن را می تونید برای درختان آلو مورد استفاده قرار دهید، اما میزان استفاده بسته به نیاز درخت و سن درخت متفاوت است، به عنوان مثال در مورد درختان آلویی که کمتر از سه سال سن داشته باشند یک دوم فنجان و برای درختان آلوی بالغ 8 اونس به ازای هر درخت مورد اسفاده قرار می گیرد.

  • کود کمپوست:

اگر می خواهید خاک باغ خود را حاصلخیز کنید و به بهره برداری بهینه از درختان آلو دست پیدا کنید توصیه می شود قبل از خرید نهال آلو و کاشت آن خاک را با کود کمپوست تقویت کنید، کود کمپوست با افزایش مواد آلی درخاک آن را حاصلخیز کرده و به رشد و باردهی حداکثری درختان آلو کمک می کند.

  • کود گوگردی:

کود گوگردی معمولا برای اصلاح خاک قلیایی مورد استفاده قرار میگیرد، در نظر داشته باشید که درختان آلو خاک اسیدی را نسبت به قلیایی ترجیح می دهند و اگر می خواهید درختان شما رشد خوبی داشته باشند باید مرتب اسیدیته ی خاک را در نظر داشته باشید، قبل از احداث باغ از قلیایی نبودن خاک اطمینان حاصل کنید و در صورت بالا بودن اسیدیته ی خاک قبل از احداث با مشورت گرفتن از کارشناسان فروش نهال آلو با استفاده از مواد اصلاح کننده اسیدیته ی خاک را اصلاح کنید، در طول سالهابی باغداری نیز با تمرکز بر این موضوع به صورت سالیانه اسیدیته ی خاک را چک کرده و در صورت لزوم با استفاده از کودهای گوگردی آن را اصلاح کنید تا عناصر غذایی دیگر به خوبی بتوانند جذب درختان شوند.

  • عناصر ریز مغذی و فروت ستها:

عناصر ریز مغذی بیشترین نقش را در نگهداری میوه روی درخت و جلوگیری از ریزش گل ومیوه دارند، به دلیل اهمیت بالای این عناصر برخی شرکتها آنها را در قالب ترکیبات تجاری تحت عنوان فروت ست نیز به فروش می رسانند که از تاثیر فوق العاده ی آنها در باردهی نمی توان چشم پوشی کرد اما باید در نظر داشته باشید که بیش بود عناصر ریز مغذی می تواند مسمومیت ایجاد کرده و خسارات سختی به دنبال داردف بیش بود به سرعت برطرف نشده و سالها گریبان گیر درختان خواهد بود، بنابراین صرف اینکه این عناصر برای باردهی مفیدند در استفاده از آنها افراط نکنید.

  • کودهای آلی و ارگانیک:

علاوه بر کودهای دامی که نوعی کود آلی و ارگانیک محسوب می شوند استفاده از کودهایی مانند اسیدهیومیک در آب آبیاری نیز می تواند به تقویت درختان، باردهی بیشتر و همینطور افزایش مقاومت در برابر آفات و بیماریها به درختان آلو کمک کنند، استفاده از اسیدهای آمینه نیز به عنوان کود آلی به باردهی درختان آلو کمک می کند، اسیدهای آمینه ی ضروری به باردهی درختان آلو کمک می کنند.

کود مناسب برای خاک درخت آلو

زمان استفاده از کود برای درخت آلو:

یکی از مهمترین فاکتورها در اثر بخشی مثبت کود زمان صحیح استفاده از آن است، هر نوع کود زمان خاصی برای اثر بخشی بهتر دارد و شما نمی تواند هر مانی که احساس نیاز کردید از هر کودی استفاده کنید، به عنوان مثال استفاده ازکود دامی در طول فصل رویش علاوه بر اینکه گیاهسوزی ایجاد می کند تمرکز درخت را بر رشد رویشی برده و باردهی درختان تاثیر نامطلوب از اینکود می گیرد، بنابراین با دریافت مشاوره بهترین زمان را برای مصرف هر نوع کود تعیین کنید.

کلام آخر:

نکته ی بسیار مهمی که در مورد کود دهی به درخت آلو باید در نظر بگیرید علاوه بر نوع و زمان صحیح استفاده از کود، میزان صحیح استفاده از کود است، توصیه می شود برای اینکه از میزان دقیق نیاز درختان خود و در نهایت میزان استفاده از هر نوع کودی با خبر شوید به صورت سالیانه از درختان خود آزمایش خاک و برگ تهیه کرده و با توجه به نتیجه ی آزمایش نسبت به کود دهی اقدام کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال