صفر تا صد تحقیق درمورد اصول باغداری

صفر تا صد تحقیق درمورد اصول باغداری

باغداری یک شغل است مانند بسیاری دیگر از شغل‌ها، یک شغل می‌تواند درآمد حداقلی داشته باشد و یا درآمد بسیار بالا و میلیارردی، هر شخصی که بخواهد شغلی را انتخاب کند اولین سوالی که در مورد آن شغل به ذهن او می‌رسد این است که درآمد این شغل چقدر است؟ آیا راه ثروتمند شدن من با انجام این شغل هموار می‌شود یا خیر؟ در بسیاری از موارد تکلیف شغل‌های مختلف مشخص است، درآمد بسیاری از شغل‌ها ثابت بوده و مسیر ثابتی را طی خواهد کرد اما در مورد باغداری این چنین نیست، نکته ی جالب در مورد شغل باغداری این است که به همان اندازه که می‌تواند ضرر داشته باشد به همان اندازه می‌تواند سود آور باشد.

صفر تا صد تحقیق درمورد اصول باغداری

اهمیت تحقیق در رابطه با باغداری:

باغداران جوانی که شروع به کار باغداری می‌کنند دوست دارند بدانند چه کارهایی را باید انجام دهند و چه کارهایی را نباید انجام دهند تا به جای ضرر کردن و یا کسب درآمد محدود بتوانند از باغ خود سود بیشتری به دست آورند و بنابراین شروع به مطالعه در زمینه های مختلف می‌کنند، در این مقاله سعی داریم راه مطالعه و تحقیق در زمینه ی باغداری را برای شما کوتاه کرده و راهنمایی مختصر و مفیدی در رابطه با باغداری سود آور به شما ارائه خواهیم کرد.

برای کوتاه کردن این مسیر پرسش های رایج و مهمی که در مورد باغداری برای باغداران جوان مطرح می‌شود و برای پاسخ دادن به آنها دست به تحقیق می‌زنند را پاسخ خواهیم داد و به شما پیشنهاد می‌کنیم بر اساس این پرسش‌ها یک چک لیست برای خود تهیه کنید تا درنهایت به یک طرح گام به گام برای احداث باغ سود آور در منطقه ی خود برسید.

پرسش اول: چه نوع درخت میوه ای می‌تواند سود آور باشد؟

در پاسخ به این پرسش بسیار مهم باید گفت در انتخاب نوع درخت میوه فاکتورهای بسیار مهمی دخیل هستند، در ادامه برخی از مهم ترین فاکتورها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شرایط آب و هوایی:

در انتخاب نوع درختان میوه باید شرایط آب و هوایی منطقه ی خود را در نظر بگیرید، در یک منطقه ی گرمسیر انتخاب درختان میوه گرمسیری و در مناطق سردسیر و معتدله درختان میوه سردسیری و معتدله مناسب خواهد بود، به عنوان مثال خرید نهال پسته در شهرهای گرمسیری مرکزی کشور مرسوم بوده و احداث باغ پسته در این مناطق بازدهی بیشتری خواهد داشت.

در مناطق سردسیر خرید نهال گردو رایج بوده و احداث باغ گردو به عنوان یک باغ سود آور مورد توجه قرار می‌گیرد، بنابراین در انتخاب نوع درخت میوه باید شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه ی خود را در نظرگرفته و گروه درختان میوه ی مناسب برای منطقه ی خود را به چند نوع درخت میوه محدود کنید.

مثال هایی از انواع درختان میوه مناطق گرمسیری:

نهال انگور، نهال انجیر، نهال پسته، نهال زیتون

مثالهایی از انواع درختان میوه مناطق سردسیری و معتدله:

نهال سیب، نهال گردو، انواع درختان میوه هسته دار شامل گیلاس، آلبالو و آلو

شرایط خاک:

در بسیاری از مناطق کشور به ویژه مناطق گرمسیر خاک دارای میزان بالای شوری است و هر نوع درخت میوه ای را نمی توان در این شرایط شوری بالا کاشت اما انواع ارقام درختان پسته برای کاشت در این نوع خاکها ناسب بوده و حتی سود آوری بسیار بالایی نیز در این شرایط خواهند داشت.

علاوه بر میزان شوری خاک باید میزان اسیدیته، مواد غذایی خاک و همینطور بافت حاک نیز در نظر گرفته شود به عنوان مثال هر نوع درختی برای خاک شنی و یا خاک با میزان رس بالا مناسب نیست، در این زمینه می‌توانید از کارشناسان نهالستانی که کار فروش نهال را به شما انجام می‌دهند اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

پرسش دوم: کدام رقم درخت میوه برای احداثرباغ مناسب تر است؟

در این زمینه باید بدانید که تکثیر نهال امروزه به شیوه های علمی و دقیق و با استفاده از ارقام روز دنیا در نهالستانهای معتبر در کشور انجام می‌شود وارقام بسیار پر بارده و زود بازده را با استفاده از روش پیوند زدن بر پایه های مقاوم در این نهالستانها تولید می‌کنند و همین امر سبب می‌شود ارقام پر بار اما مقاومی تولید شود که برای احداث باغات جدید بسیار مناسب تر از ارقام بومی و محلی و کم بار هستند.

قطعا اینکه بتوانید از سطح زیر کاشت باغ خود استفاده ی بیشتری ببرید بسیار بهتر خواهد بود، به عنوان مثال ارقامی از درخت گردو مانند نهال گردو فرنور و یا چندلر از ارقام تجاری و پر باری هستند که در نهالستانهای معتبر با پیوند زدن بر پایه های مقاوم تولید می‌شوند و می‌توانند تا 8 تن در هکتار باردهی داشته باشند.

در زمینه ی انتخاب رقم علاوه بر باردهی باید شرایط آب و هوایی را نیز لحاظ کنید، به عنوان مثال در شرایط آب و هوای گرم باید ارقامی از درختان را انتخاب کنید که به گرمای هوا مقاوم باشند، به عنوان مثال اگر بخواهید در شرایط آب و هوای گرم باغ گردو احداث کنید باید نهال نهال گردو پکان را خریداری کنید و یا اگر در شرایط آب و هوایی قصد احداث باغ دارید که احتمال بروز سرما زدگی بهاره بسیار بالا است بهتر است ارقام دیر گل را انتخاب کنید، به عنوان مثال در مورد احداث باغ گردو در این مناطق بهتر است از ارقامی مانند نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 9 استفاده کنید و یا از نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 8 که در صورت بروز سرما زدگی بهاره دو مرتبه گل می‌دهد.

صفر تا صد تحقیق درمورد اصول باغداری

پرسش سوم: از کدام نهالستان باید خرید نهال را انجام دهیم؟

در پاسخ به این پرسش باید به شما بگوییم که هر نهالستانی برای خرید نهال مناسب نیست، نهالستانهای بسیار زیادی در سطح کشور وجود دارند اما قطعا فاکتورهای بسیار مهم و تعیین کننده ای در این نهالستانها با هم متفاوت است، علاوه بر قیمت نهال که در نهالسانهای مختلف متفاوت است فاکتورهای بسیار مهم دیگری مانند کیفیت نهال، سلامت نهال، اصالت نهال، داشتن و یا نداشتن تیم مشاور و متخصص برای راهنمایی دادن به شما در زمینه ی احداث باغ و داشتن و نداشتن مجوز فعالیت و تولید نهال و در نهایت تنوع ارقامی که تولید می‌شود در نهالستانهای مختلف متفاوت خواهد بود.

قطعا نهالستانهایی که مجوز فعالیت داشته باشند و کار فروش نهال به سراسر کشور را انجام می‌دهند و به واسطه ی همین موضوع تنوع اراقم بسیار بالایی برای شرایط آب و هوایی و اقلیمی متفاوت دارند، برای نهالهای خود شناسنامه و گواهی سلامت دریافت کرده اند و در نهایت تیم مشاور و متخصص را برای راهنمایی شما در زمینه ی احداث باغ در اختیار شما قرار می‌دهند نهالستان بهتری برای خرید نهال خواهند بود.

قطعا این نهالستانها از شیوه های مدرن و معتبر و همینطور علمی برای تکثیر نهال خود استفاده کرده و آن را در اختیار باغداران قرار می‌دهند، در نظر داشته باشید که بسیاری از ارقام تجاری و پر بار در صورتی که بر روی پایه های مناسب پیوند نخورده باشند نه تنها تجاری نخواهند بود بلکه به واسطه ی حساسیت بالایی که نسبت به آفات و بیمارگرها دارند باعث ایجاد خسارت بالا خواهند شد و در اینجا است که اهمیت خرید نهال از نهالستانهای معتبر و مجوز دار آشکار تر خواهد شد.

پرسش چهارم: باغ را چگونه احداث کنیم که بهره وری بیشتری به همراه داشته باشد؟

در زمینه ی شیوه ی احداث باغ در راستای تولید و سود بیشتر باید بدانید تنها راه رسیدن به هدف سود بیشتر از باغداری استفاده از روشهای نوین در باغداری است،برای اطلاعات تکمیلی در این زمینه می‌توانید مقالات متعددی که در رابطه با شیوه های باغداری نوین نوشته شده است را مطالعه بفرمایید اما به طور مختصر و مفید برای شما باید بیان کنیم که باغداری نوین از انتخاب نوع نهال میوه و رقم مناسب برای شرایط آب و هوا و اقلیم منطقه ی شما گرفته تا انتخاب سیستم آبیاری نوین و متناسب با نیاز درختان شما را شامل می‌شود.

در باغداری نوین آبیاری، کود دهی و هرس درختان بدون نیاز سنجی انجام نخواهد شد و همین امر سبب می‌شود هزینه های باغداری به مراتب پایین بیاید، استفاده از اراقام مقاوم درختان میوه در احداث باغ نوین یک شرط اساسی به شمار رفته و در باغاتی که به شیوه ی نوین احداث می‌شوند استفاده از ارقام مقاوم و پر بار علاوه بر تولید محصول بیشتر جلوی هزینه های گزاف کنترل آفات و بیماریها را خواهد گرفت.

پرسش پنجم: بهترین کود برای باردهی بیشتر درختان میوه کدام است؟

در پاسخ به این سوال در یک جمله باید به شما بگوییم که بهترین کود برای درختان میوه کودی است که کمبودهای غذایی درخت را برطرف کند، در این راستا نیازی نیست تنها به فکر بهترین برندها و یا انواع کودهایی باشید که در بازار با عناوین دهان پر کن به فروش می‌رسند بلکه کافی است تنها به نیاز درختان خود توجه کنید، هر کودی که کمبودهای غذایی درخت شما را تامین کند می‌تواند منجر به تولید میوه ی بیشتر شود.

برای تعیین نیاز درختان می‌توانید به صورت سالیانه از خاک و برگ درختان خود آزمایش تجزیه گرفته و نیازهای غذایی درخت را به صورت کامل و دقیق بررسی کنید و مطابق با نیاز سنجی انجام شده کود مناسب را تهیه کنید.

نکته ی دیگر در رابطه با باردهی درختان میوه این است که نوع رقمی که انتخاب می‌کنید باید به صورت ژنتیکی پر بار باشد تا باردهی بالا را به همراه داشته باشد به عنوان مثال اگر باغ خود را با رقم گردوی محلی احداث کنید در بهترین شرایط و با بهترین کودها بارهی این درختان به زحمت به دو تن در هکتار می‌رسد اما انتخاب ارقامی مانند نهال گردو ژنوتیپ برتر باردهی را می‌تواند در شرایط مطلوب به 16 تن در هکتار نیز برساند.

صفر تا صد تحقیق درمورد اصول باغداری

پرسش ششم: بهترین سم برای کنترل آفات و بیماریها درختان میوه کدام است؟

در بحث کنترل آفات و بیماریهای درختان میوه چند نکته ی اساسی وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید.

  • رقم درخت میوه: انتخاب ارقام مقاوم اولین گام در جلوگیری از ابتلا به آفات و بیماریها بوده و بیشترین تاثیر را در کاهش هزینه های ناشی از کنترل آفات و بیماریها بازی می‌کند.
  • میزان رسیدگی به درختان میوه: در زمینه ی کنترل آفات و بیماریها در صورتی که درختان در شرایط مطلوب رشد قرار داشته باشند با اطمینان خاطر می‌توان گفت میزبان مناسبی برای آفات و بیماریها نیستند که شما بخواهید به فکر بهترین سم برای کنترل آنها باشید، رسیدگی مناسب درختان میوه شامل آبیاری به حد نیاز، کود دهی بر اساس نیاز سنجی و با تکیه بر آزمایش تجزیه ی خاک و برگ و هرس شاخه های آفت زده و بیمار و ایجاد تهویه و نور رسانی بیشتر در باغ خواهد بود.
  • استفاده از شیوه های نوین کنترل آفات و بیماریها: این شیوه‌ها از پایش مستمر در باغ تا انجام اقدامات پیش آگاهی در رابطه با برخی آفات و بیماریها و همینطور اقدامات کنترلی و سم پاشی در صورت نیاز را شامل می‌شود، به عنوان مثال در مورد برخی از آفات مانند مگس میوه ی مدیترانه استفاده از تله ی فرمونی برای تشخیص دقیق زمان تخم گذاری و سمپاشی در زمان مناسب بسیار اهمیت خواهد داشت.

بنابراین در یک باغداری حرفه ای و سود آور باغدار سالانه به فکر خرید سموم مختلف نبوده و تنها با خرید نهال سالم و مقاوم و اقدامات باغی مناسب مانند آبیاری، کود دهی و هرس به موقع و مطابق با نیاز می‌توانند آفات و بیماریها را کنترل کنند بدون آنکه نیازی به خرید انواع سم در برندها و قیمتهای مختلف داشته باشند.

پرسش هفتم: آیا باغداری به اندازه ی کافی سود آور است که بتوان روی آن به عنوان یک تجارت حساب کرد؟

در پاسخ به این سوال بسیار مهم بای گفتن تنها و تنها در صورتی که باغ خود را با شیوه های نوین احداث کرده و باغداری را به شیوه ی نوین انجام دهید قطعا سود آوری باغ میوه می‌تواند به حدی باشد که نه تنها شما بلکه چند نفر دیگر نیز در کنار شما از این شغل بتوانند بهره ببرند.

پرسش هشتم: تحقیق در مورد باغداری را باید از کجا آغاز کرد و اطلاعات دقیق را از کجا باید دریافت کرد؟

در پاسخ به این پرسش ما برای شما یک راه حل ساده داریم و آن هم انتخاب نهالستان مناسب است، در صورتی که از نهالستانهای پر فروش و معتبر خرید نهال را انجام دهید در این نهالستانها تیم متخصص وجود دارند که می‌توانند شما را به بهترین نحو راهنمایی نمایند، با این شرایط دیگر نیازی به مطالعه ی موارد متعدد و ضروی ندارید و احتمال از قلم افتادن یک مطلب بسیار مهم وجود نخواهد داشت،چرا که این مشاوران با تجربه ی بالایی که دارند هیچ نکته ی مهمی را در باغداری از قلم نمی اندازند و حتی می‌توانند با آگاهی بالایی که در زمینه ی انواع درختان میوه و ارقام آنها دارند شما را در انتخاب بهترین نوع و رقم درخت میوه راهنمایی کنند.
کلام آخر:

با توجه به مطالب عنوان شده باید در نظر داشته باشید که باغداری نوین بدون دریافت مشاوره نمی تواند میسر باشد و شما می‌توانید از مشاوران نهالستانهای معتبر برای اینکار بهره ببرید،مشاوران نهالستانها در بسیاری از موارد کار مشاوره را به صورت رایگان برای باغداران جوان انجام خواهند داد و جای نگرانی از این بابت نخواهد بود.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال