آب و هوای مناسب برای کاشت درخت آلو

آب و هوای مناسب برای کاشت درخت آلو

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که پیش از احداث باغ آلو باید در نظر گرفته شود آب و هوای مناسب برای کاشت آلو است، آلو به عنوان یک درخت میوه ی معتدله نیازهای دمایی خاص و همینطور محدودیتهای دمایی خاصی دارد و چنانچه در منطقه ای کاشته شود که نیازها و محدودیتهای دمایی آلو رعایت شود بهترین عملکرد را خواهد داشت.

در این مقاله شما را با نیازها و محدودیتهای دمایی و آب و هوایی درخت آلو آشنا می کنیم، پس چنانچه قصد احداث باغ آلو در منطقه ی خود را دارید مطالعه ی این مقاله ی مفید را از دست ندهید.

آب و هوای مناسب برای کاشت درخت آلو

نیازهای دمایی درخت آلو:

درختان میوه ی معتدله مانند درخت آلو در واقع درختان میوه ای هستند که برای ایجاد مقاومت در برابر سرمای زمستان در پاییز و در واکنش به تغییر دما و تغییر در طول روز به خواب رفته و به همین دلیل با ایجاد هورمون مربوط به خواب و ایجاد انسداد در مسیر آوندی برگهای درخت زرد شده و خزان می کند، در واقع درختان میوه ی معتدله را تحت عنوان درختان میوه ی خزان دار نیز می شناسند، در ادامه به بررسی نیازهای دمایی مهم درخت آلو برای عملکرد بهتر خواهیم پرداخت.

  • نیاز سرمایی:

اولین و مهمترین نیاز درختان آلو به عنوان درختان میوه ی معتدله تامین نیاز سرمایی است، در واقع نیاز سرمایی برای از بین رفتن هورمون خواب در درخت و شکوفا شدن در بهار به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای درختان میوه ی معتدله به شمار می رود.

درخت آلو نیز مانند هر درخت میوه ی معتدله ی دیگر در پاییز و با کاهش دما و طول روز هورمون خواب را تولید کرده و برگ درختان ریزش پیدا می کند، در پایان فصل زمستان در صورتی که درخت در طول زمستان تعداد ساعات مشخصی در معرض دمای زیر هفت درجه ی سانتی گراد قرار گرفته باشد می تواند در پاسخ به تغییر طول روز و افزایش دما به جوانه ها دستور شکوفایی داده و گلدهی خود را آغاز کند.

تعداد ساعات سرمای زیر هفت درجه در ارقام مختلف آلو با هم متفاوت است، به عنوان مثال درخت آلو شابلون کالیفرنیا دیر رس به 700 تا 1200 ساعت سرمای زیر هفت درجه نیاز دارد در حالی که نهال آلو شابلون کالیفرنیا زود رس نیز با همین میزان سرما می تواند به شکوفایی برسد، این در حالی است که نهال آلو زرد بخارا به 700 تا 1200 ساعت سرمای زیر هفت درجه نیاز دارد اما واریته ی دیگر آلو بخارا یعنی آلو بخارای قرمز با سپری کردن 100 تا 700 ساعت سرمای زیر هفت درجه می تواند به حداکثر شکوفایی خود دست پیدا کند.

  • نیاز به نور و گرما:

درختان آلو به همان اندازه که برای شکوفایی به سرما نیاز دارند و تامین این نیاز سرمایی برای آنها ضروری است در زمان باردهی و رسیده شدن میوه نیز به گرما نیاز دارند، دریافت میزان گرمای کافی به میوه ی آلو در فرآیند رسیده شدن و رنگ گیری کمک کرده و همین امر سبب افزایش کیفیت میوه ی تولید شده خواهد شد.

برای دریافت گرمای کافی نیاز است که روی درختان آلو سایه اندازی نشده باشد، بنابراین رعایت فاصله ی مناسب بین درختان آلو و همینطور پرهیز از کاشت آلو در سایه ی درختان دیگر و یا در سایه ی ساختمانها برای باردهی آنها ضروری است.

فاصله ی کاشت درختان آلو در یک باغ آلو به طور معمول 4 متر در نظر گرفته می شود که با توجه به شرایط مختلف از جمله شیب زمین این فاصله می تواند کم یا زیاد شود، در نظر داشته باشید که فروش نهال آلو در ارقام مختلف در بازار وجود دارد که یکی از وجه تمایزهای اصلی ارقام مختلف آلو در واقع همین تفاوت در میزان نیاز سرما و گرما بوده که سبب شده ارقام آلو را در سه دسته ی گرمسیری، سردسیری و معتدله تقسیم بندی کنند.

محدودیتهای دمایی درختان آلو:

در زمینه ی دمای مناسب برای پرورش درختان آلو علاوه بر در نظر گرفتن نیاز دمایی درختان به سرما و گرما باید محدودیتهای دمایی نیز در نظر گرفته شود، در ادامه به بررسی محدودیتهای دمایی درختان آلو که می تواند در مسیر رشد و باردهی درختان ایجاد اختلال کند می پردازیم.

  • سرمای بهاره:

یکی از محدودیتهای دمایی که در مناطق سردسیر و معتدله سبب کاهش راندمان و عملکرد درختان آلو می شود سرمای دیر رس بهاره است، سرمای دیر رس بهاره به معنای کاهش دما پس از شکوفا شدن درختان آلو است، قاعدتا درختان آلو در صورتی که نیاز سرمایی آنها برطرف شده باشد و در پاسخ به افزایش طول روز و افزایش دما در اوایل بهار مانند هر درخت دیگری شکوفا می شوند.

در صورتی که پس از شکوفا شدن درختان دمای هوا کاهش پیدا کند درصد بالایی از شکوفه ها یخ زده و باردهی درختان کم می شود، این مشکل در مناطق سردسر و معتدله در بیشتر سالها رخ می دهد و تنها راه گریز این مشکل خرید نهال آلو در ارقام دیر گل است، نهال آلو شابلون کالیفرنیا دیر رس از جمله ارقام آلویی است که به واسطه ی دیر گل بودن می تواند از این مشکل فرار کند.

البته راهکارهایی مانند روغن پاشی، استفاده از هورمونها و کودهایی که مانع از باز شدن شکوفه ها می شوند و استفاده از پشم شیشه اطراف درخت راهکارهایی هستند که برای جلوگیری از خسارت سرمای بهاره پیشنهاد می شوند اما هیچ کدام به صورت قطعی و صد در صد مانند ارقام دیر گل جوابدهی ندارند.

  • یخبندان زمستانه:

در مناطق سردسیر که در زمستان با مشکل یخ بندان زمستانه مواجه هستید باید ارقامی را بکارید که مقاومت بالایی به یخبندان زمستانه داشته باشند، ارقامی که در برابر یخ بندان مقاوم نباشند در همان یکی دو سال اول پس از کاشت نهال ریشه ی آنها دچار یخ زدگی شده و از بین می روند، بنابراین در صورتی که در مناطق با یخ بندان زمستانه قصد احداث باغ آلو دارید باید مقاومت به یخبندان را نیز علاوه بر دیر گل بودن در نظر داشته باشید تا هم از سرمای زمستان و هم از سرمای دیر رس بهاره در امان باشید.

گرمای تابستان:

تمام ارقام آلو به نور گرما برای رسیدن میوه ها نیاز دارند اما میزان تحمل ارقام مختلف آلو به گرما با هم متفاوت بوده و از این رو برخی از ارقام آلو را به دلیل اینکه می توانند تا دمای 45 درجه سانتی گراد در تابستان را تحمل کنند تحت عنوان ارقام گرمسیری می شناسند، ارقام گرمسیری آلو دیر گل نیستند و بنابراین در مقابل سرمای دیر رس بهاره مقاوم نخواهند بود.

سایر ارقام آلو که برای مناطق معتدله و سردسیری مناسب هستند به ندرت می توانند دمای بیشتر از 30 درجه را تحمل کرده و بنابراین بای در زمان انتخاب رقم آلو برای منطقه ی خود حداکثر گرما در تابستان را نیز در نظر بگیرید.

سایر فاکتورهای هوا شناسی مهم در زمان انتخاب رقم آلو:

در زمان انتخاب رقم آلو مناسب برای منطقه ی خود تنها نیاز ها و محدودیتهای دمایی نیستند که تعیین کننده ی شرایط آب و هوایی مناسب برای کاشت آلو در منطقه ی شما باشند بلکه فاکتورهای هواشناسی دیگری نیز در این زمینه دخیل خواهند بود ر ادامه به بررسی این فاکتورها خواهیم پرداخت.

  • ارتفاع از سطح دریا:

ارتفاع منطقه از سطح دریا به دلیل اختلافی که در میزان فشار هوا ایجاد می کند بر آب و هوای مناطق مختلف تاثیر گذار خواهد بود، به طوریکه در بیشتر موارد مناطقی که ارتفاع کمی از سطح دریا دارند معمولا دارای آب و هوای گرمتر و با افزایش ارتفاع از سطح دریا مناطق مرتفع دارای آب و هوای سردسیری و کوهستانی خواهند بود.

بنابراین ارتفاع مناسب برای کاشت ارقام مختلف آلو نیز متفاوت است به طوری که به عنوان مثال نهال آلو شابلون کالیفرنیا دیر رس را در ارتفاع 1300 تا 1800متر از سطح دریا می توانید بکارید در حالی که نهال آلو شابلون کالیفرنیا زود رس را در ارتفاع 800 تا 1800 متر از سطح دریا می توان کاشت.

همانطور که می بینید این دو رقم آلو در مینیمم ارتفاع قابل کاشت از سطح دریا با هم متفاوتند و این به معنای وسعت بیشتر مناطق قابل کاشت برای نهال آلو شابلون کالیفرنیا زود رس است.

  • میزان بارش:

در فاکتورهای تعیین کننده ی آب و هوای مناسب برای کاشت یک رقم آلو میزان بارش نیز دخیل است، میزان بارش در هر منطقه توانایی آن منطقه را برای تامین نیاز آبی درخت تعیین خواهد کرد، ارقام سردسیری آلو که بیشتر در مناطق سردسیر و معتدله کاشته می شوند معمولا ارقامی هستند که نیاز بیشتری هم به آب داشته و تامین آب کافی برای درختان آلو می تواند سبب افزایش کیفیت میوه ی آلو و بازار پسندی آن شود.

بنابراین در زمان خرید نهال آلو و برای انتخاب رقم آلو مناسب برای منطقه ی خود باید توجه داشته باشید که با توجه به میزان متوسط بارش سالیانه قادر به تامین نیاز آبی رقم مورد نظر خود هستید یا خیر؟ معمولا به دلیل نیاز آبی بالایی که درخت آلو دارد کاشت آن در مناطق پرباران مانند استانهای شمالی کشور و شهرهایی که از متوسط بارش سالانه ی بالاتری برخوردارند توصیه می شود.

در اینجا شاید این پرسش مطرح شود که آیا می توان درخت آلو را به صورت دیم نیز کاشت؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت در صورتی که متوسط بارش سالانه بالا بوده و خاک باغ شما نیز ظرفیت بالایی در نگهداری آب باران داشته باشد و در صورتی که رقم مناسب را انتخاب کرده باشید این امکان وجود خواهد داشت اما به هر حال احداث باغ دیم آلو ریسک بالاتری نسبت به دیم کاری انواع دیگر میوه مانند انگور، انجیر و یا بادام دارد.

آفات و بیماریهایی که در شرایط آب و هوایی خاص طغیان پیدا می کنند:

یکی از فاکتورهای محدود کننده در عملکرد درختان آلو آفات وبیماریها هستند، در پراکنش و افزایش جمعیت و خسارت آفات و بیماریها شرایط آب و هوایی نقش بسزایی دارند در ادامه با توجه به شرایط آب و هوایی آفات و بیمارگرهای خسارت زننده به درختان آلو را مورد بررسی قرار می دهیم، بغدارانمی توانند با توجه به شرایط آب وهوایی منطقه ی خود نسبت به طغیان این افات و بیماریها آگاه بوده و اقدامات لازم برای پیشگیری از طغیانی شدن جمعیت آنها را لحاظ کنند.

آفات و بیماریهای شایع در مناطق سردسیر:

در مناطق سردسیر تنها آفات و بیماریهایی که فاز استراحت، مقاوم و یا خواب زمستانه داشته باشند شیوع پیدا می کنند و آفات و بیماریهایی گه این مرحله را نداشته باشند در یخبندان زمستانه از بین خواهند رفت.

  • کرم سفید ریشه:

این آفت که همراه با نهال آلوده، کود دامی آلوده و یا پرواز حشرات کامل در خرداد ماه به باغ شما وارد می شوند در کنار ریشه های آلو تخم گذاری کرده و طی سه سال دوره ی لاروی خسارت زیادی را از طریق تغذیه از ریشه ی درخت آلو به باغ شما وارد می کنند، با توجه به اینکه کنترل لارو در زیر خاک کار دشواری است بنابراین پیشگیری از ورود و یا تخم گذاری حشرات کامل در باغ موثر ترین راه کنترل آفت خواهد بود.

برای جلوگیری از ورود آفت خرید کود دامی سالم، خرید نهال آلو سالم و استفاده از تله های نوری و فرمونی برای شکار حشرات کامل و جلوگیری از تخمگذاری آنها در کنار ریشه ی درختان آلو بسیار موثر است.

  • کرم خراط:

این آفت نیز تخم خود را در سرشاخه ی درختان آلو گذاشته و لارو آن با رسوخ به مرکز شاخه سبب خشک شدن شاخه ها خواهد شد، کنترل این آفت نیز به واسطه ی استفاده از تله های فرمونی و مسدود کردن سوراخ لاروی در شاخه ها امکان پذیر خواهد بود.

  • شانکر درختان میوه ی هسته دار:

این بیماری باکتریایی در مناطق سردسیر در درختانی که به لحاظ تغذیه ای دچار ضعف بوده و در تنه و شاخه ها زخم داشته باشند با کمک آب باران به راحتی نفوذ کرده و ایجاد بیماری می کند اما نکته ی با اهمیت در رابطه با بیماریزایی این بیمارگر این است که تنها در درختان ضعیف و حساس ایجاد خسارت می کند، بنابراین با خرید نهال آلو مقاوم و تقویت آنها با کود دهی و آبیاری صحیح می توانید جلوی خسارت این بیماری را بگیرید، ممگن است قیمت نهال آلو در ارقام مقاوم کمی بالاتر از ارقام حساس باشد اما به هر حال با توجه به نقشی که در کنترل بیماری وآفات دارد خرید نهال مقاوم با ارزش خواهد بود.

  • پوسیدگی فایتوفتورایی طوقه و ریشه:

این بیماری نیز به واسطه ی اووسپورهایی که تولید می کند می تواند شرایط یخبندان زمستانه را دوام بیاورد و بنابراین با ایجاد پوسیدگی در ریشه و طوقه ی درختان آلو سبب ضعف و مرگ آنها می شود، سنگین بودن خاک باغ و همینطور آبیاری سنگین غرقابی از عوامل توسعه دهنده ی این بیماری در باغ آلو هستندکه با اصلاح شیوه ی آبیاری و اصلاح بافت خاک می توان از این بیماری و یا گسترش آن در مناطق سردسیر جلوگیری کرد.

آفات و بیماریهای شایع در مناطق گرمسیر:

در مناطق گرمسیر نیز آفات و بیماریهای مشترکی با مناطق سردسیر هستند که می توانند فعالیت کرده و ایجاد خسارت کنند اما به طور ویژه برخی آفات و بیماریها هستند که می توانند در مناطق گرمسیر خسارت بیشتری وارد کنند، در ادامه برخی از مهمترین آنها را ذکر می کنیم.

  • کنه تارعنکبوتی:

این آفت که به ویژه در مناطق گرمسیر به واسطه ی متوسط دمای بالاتر می تواند با سرعت بیشتری تکثیر شود در این مناطق خسارت بیشتری را به درختان آلو وارد می کند، در نظر داشته باشید که این آفت پلی فاژ بوده و دامنه ی میزبانی وسیعی دارد از این رو بقای آن در زانی از فصل که درختان آلو برگ ندارند تضمین شده است، رعایت بهداشت زراعی، پایش مرتب درختان و کنترل آفت به محض ورود از جمله اصول مراقبتی و کنترلی آفت بوده که از ایجاد خسارت زیاد جلوگیری می کند.

  • سوسک شاخک بلند رزاسه:

این آفت در مناطق گرمسیر که درختان آلو بیشتر تحت تنش خشکی و کم آبی قرار گرفته باشند به این درختان خسارت می زند، سبز خشک شدن سرشاخه های آلو در فصول گرم سال نشانه از از خسارت این آفت است، تنها راه کنترل و جلوگیری از خسارت این آفت تقویت درختان و داشتن برنامه ی آبیاری منظم است به گونه ای که شانس فعالیت آفت روی درختان را پایین بیاورید، پس از آن استفاده از تله های فرمونی و اختلال در فرایند جفتگیری و تخم ریزی در فصل ظهور حشرات کامل از موثر ترین راه های کنترل آفت خواهد بود.

  • سفیدک سطحی:

سفیدک سطحی نیز با وجود اینکه مرحله ی مقاوم به سرما داد اما در مناطق گرمسیر و در اوج تابستان به واسطه ی کاهش رطوبت نسبی هوا توسعه پیدا می کند، برای کنترل این بیماری می توانید از سموم موثر در زمان مناسب استفاده کنید اما تعیین تاریخ دقیق سم پاشی باید با توجه به شرایط اقلیمی و شدت بیماری در باغ توسط کارشناسان گیاهپزشک تعیین شود.

کلام آخر:

شرایط آب و هوایی در رشد بهینه و عملکرد درختان آلو تاثیر بسزایی داشته و با توجه به تنوعی که در ارقام تجاری آلو وجود دار باغدارا می توانند با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی منطقه ی خود مناسبترین رقم آلو را برای کاشت در باغ و یا باغچه ی خود انتخاب کنند، در نظر داشته باشید که در نظر نگرفتن شرایط آب و هوایی مساعد که در این مقاله به ریز فاکتورهای آن اشاره شد ممکن است سبب خشک شدن نهال آلویی که می کارید در یکی دو سال اول پس از کاشت و احداث باغ شود، بنابراین با دریافت مشاوره بهترین انتخاب خود را برای احداث باغ آلو داشته باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال