میزان باردهی درخت آلو در هکتار

میزان باردهی درخت آلو در هکتار

میزان باردهی درختان میوه به ازای هر هکتار یکی از فاکتورهای تعیین کننده در تصمیم گیری نهایی باغدار برای تعیین نوع درخت میوه و رقم آن در احداث باغ است، در واقع پس از در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و فاکتورهای محیطی و انتخاب نوع درخت میوه باغدار با توجه به اینکه هر رقم از درخت میوه چه میزان باردهی دارد انتخاب می‌کند که چه درخت میوه و از چه رقمی را در باغ خود بکارد، در این مقاله علاوه بر بررسی میزان باردهی ارقام مختلف آلو به بررسی فاکتورهای موثر بر میزان باردهی این درختان خواهیم پرداخت.

میزان باردهی درخت آلو در هکتار

ارقام پر بار و معروف آلو و ویژگیهای منحصر به فرد آن‌ها:

ارقام مختلف آلو علاوه بر تفاوت در میزان باردهی در ظاهر و بازار پسندی میوه نیز با هم متفاوتند، ارقام مختلف آلو دارای میوه هایی به رنگهای زرد، بنفش، قرمز و غیره بوده و هر نوع از آلو علاوه بر مصرف تازه در صنایع غذایی و در آشپزی کاربرد خاص خود را دارد و بنابراین تقریبا هیچ کدام از ارقام تجاری آلو بازار پسندی پایینی ندارند، در ادامه برخی از پرفروش ترین و پربارترین ارقام آلو را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • آلو قطره طلا:

آلو قطره طلا یکی از معروفترین و محبوبترین ارقام آلو در بین ایرانیان بوده و مصارف خوراکی متعددی از تازه خوری گرفته تا به صورت خشکبار در پخت و پز و یا تولید لواشک و غیره دارد، از ویژگیهای منحصر به فرد این رقم آلو مقاومت بالای آن در برابر سرمای شدید است که کاشت این رقم آلو در مناطق با زمستانهای بسیار سرد و یخبندان را امکان‌پذیر می‌کند.

ویژگی منحصر به فرد دیگر این رقم آلو این است که به دلیل بومی بودن در منطقه‌ی آسیا مقاومت بالایی به آفات، بیماریها و شرایط آب و هوایی کشور ما داشته و با وجود بومی بودن و قدیمی بودن باردهی این رقم در شرایط مساعد می‌تواند به بیش از 50 تن در هکتار برسد، در رابطه با میزان باردهی توجه به این نکته اهمیت دارد که رقمی از آلو که به آفات و بیماریها و همینطور شرایط آب و هوایی مقاومت داشته باشد باردهی خود را در اثر خسارت عوامل ذکر شده از دست نخواهد داد و بنابراین باغداران می‌توانند روی 50 تن محصول به ازای هر هکتار با کاشت این رقم با اعتماد کامل حساب کنند.

یکی دیگر از ویژگیهای مهم و مفید درخت آلو قطره طلا حداکثر ارتفاع این درخت است که در دوره‌ی بلوغ حداکثر به 4 متر می‌رسد و همین امر رسیدگی به درخت آلو مخصوصا برداشت میوه را بسیار ساده‌تر می‌کند.

  • آلو بخارای زرد و قرمز:

آلو بخارا نیز یکی از ارقام بسیار پرطرفدار آلو به ویژه برای آشپزی و طعم دادن به انواع غذاهای ایرانی است، از آنجایی که این رقم آلو طرفداران بسیار زیادی دارد بازار پسندی بالایی داشته و باغداران زیادی در ایران این رقم آلو را برای احداث باغات خود مورد استفاده قرار می‌دهند، نهال آلو بخارا در مناطق سردسیر عملکرد بهتری نسبت به مناطق گرم و یا گرم و خشک نشان می‌دهد به طوری که در این مناطق و در شرایط بهینه می‌تواند تا 40 تا 50 تن در هکتار باردهی داشته باشد.

درخت آلو بخارا زرد در حالت حداکثر رشد می‌تواند به ارتفاع ده متر نیز برسد اما ارتفاع این درخت را می‌توانید با هرس فرم دهی به میزانی که بتوان به راحتی به آن رسیدگی کرد و عملیات برداشت را به راحتی انجام داد، تنظیم کنید.

نهال آلو بخارا در نهالستانهای معتبر بر پایه‌ی آلوچه وحشی پیوند خورده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و همین امر سبب افزایش میزان مقاومت نهال آلو بخارا به شرایط نامساعد محیطی، آفات و بیماریها می‌شود.

نهال آلو بخارا در واریته با میوه‌ی قرمز نیز وجود دارد که بومی ایران بوده و به همین دلیل سازگاری بیشتری با اقلیم مناطق مختلف کشور ما دارد، عملکرد این واریته از آلو بخارا بین 50 تا 60 تن درهکتار متغییر بوده و این میزان تغییر وابسته به شرایط اقلیمی مساعد و همچنین میزان رسیدگی به درخت آلو از قبیل کود دهی، آبیاری و هرس است.

برای گرده افشانی آلو قرمز بخارا نیازی به کاشت گرده افشان در باغ نداشته و از پرداخت هزینه در این مورد معاف هستید، چنانچه قصد احداث باغ آلو بخارا در مناطق سردسیر با یخبندان زمستانه را دارید خرید نهال آلو قرمز بخارا را به شما توصیه می‌کنیم چرا که این رقم می‌تواند سرمای هوا تا منفی 35 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

  • آلو شابلون کالیفرنیا:

یکی دیگر از ارقام آلو که برای احداث باغ آلودر مناطق سردسیر مناسب است نهال آلو شابلون کالیفرنیا است، این رقم آلو که هم دیرگل و هم دیررس است به خوبی می‌تواند در برابر سرمای دیررس بهاره به واسطه‌ی دیر شکوفا شدن مقاومت کند و علاوه بر آن به دلیل مقاومت بالا نسبت به سرما و یخبندان در مناطق سردسیر به خوبی رشد می‌کند.

باردهی این رقم آلو در شرایط اقلیمی مناشب و همینطور در شرایط آبیاری و کود دهی مناسب می‌تواند به 80 تن در هکتار برسد، این رقم آلو برای گرده افشانی نیاز به کاشت پایه‌ی گرده افشان به ازای هر ده پایه‌ی بارور دارد اما از طرفی رسیدگی به این درخت و برداشت میوه از آن به واسطه‌ی ارتفاع 4 تا 5 متری که در دوران بلوغ پیدا می‌کند ساده تر از بسیاری ارقام دیگر آلو خواهد بود.

نهال آلو شابلون کالیفرنیا بر روی پایه های مقاوم در نهلستانهای معتبر پیوند خورده و به باغداران عرضه می‌شود و بهترین سن انتقال این نهال از نهالستان به باغ دو سال است، زمانی که نهال دو ساله‌ی پیوند خورده را به باغ منتقل کنید در شرایط مساعد می‌تواند نهایتا دو سال پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز کند، با شروع باردهی آلو شابلون سال به سال باردهی خود را افزایش می‌دهد تا نهایتا در سال ششم پس از کاشت نهال این درخت می‌تواند به حداکثر عملکرد خود دست پیدا کند.

میزان باردهی درخت آلو در هکتار

  • نهال آلو شابلون زود رس:

یکی دیگر از ارقام آلو پر بار و مناسب برای مناطق سرد و مرطوب نهال آلو شابلون زود رس است، تفاوت این رقم آلو با رقم آلو شابلون دیر رس در زمان رسیدگی محصول بوده به طوری که محصول این رقم در اواسط شهریور ماه آماده‌ی برداشت بوده و به واسطه‌ی گوشتی و سفت بودن میوه قابلیت انبار مانی خوبی هم دارد، از این رو مورد توجه بسیاری از باغداران در سراسر کشور قرار گرفته و امروزه سطوح بالایی از کاشت آلو در کشور به این رقم تعلق دارد.

علاوه بر تاثیر نوع رقم بر میزان باردهی همانطور که در رابطه با هر رقم ذکر کردیم ارقام مختلف در صورت برخورداری از شرایط رشد بهینه می‌توانند بهترین عملکرد خود را نشان دهند، به عنوان مثال رقمی که عملکرد آن 70 تن ذکر شده است این عملکرد را در شرایط بهینه می‌تواند از خود نشان دهد و در غیر این صورت به مراتب از این میزان باردهی کم خواهد شد، در ادامه برخی از مهمترین شرایطی که برای باردهی مطلوب درخت آلو لازم است فراهم باشد را عنوان می‌کنیم.

شرایط بهینه‌ی رشد آلو در مناطق مختلف کشور برای رسیدن به حداکثر عملکرد:

در این قسمت برخی از مهمترین شرایط بهینه برای رشد و نگهداری ارقام مختلف آلو را ذکر کرده و به شما می‌آموزیم چگونه این شرایط را برای باغ خود محیا کنید.

  • شرایط آب و هوایی:

در بخش پیشین زمانی که در باب هر رقم سخن می‌گفتیم اولین نکته ای که به آن اشاره می‌کردیم شرایط آب و هوایی بود، به عنوان مثال ذکر می‌کردیم که یکی از بهترین ارقام برای کاشت در مناطق سردسیر نهال آلو شابلون کالیفرنیا دیر رس است چرا که می‌تواند سرما و یخبندان زمستانه را به خوبی تحمل کرده و به واسطه‌ی دیر گل بودن از سرمای دیر رس بهاره هم در امان می‌ماند.

بنابراین در زمان خرید نهال آلو باید به شرایط اقلیمی منطقه‌ی خود و همینطور شرایط اقلیمی مناسب برای هر رقم آلو توجه کرده و متناسب ترین رقم را با توجه به شرایط اقلیمی منطقه‌ی خود انتخاب نمایید.

  • نیاز سرمایی و ارتفاع از سطح دریا:

ارتفاع از سطح دریا و تامین نیاز سرایی ارقام مختلف آلو از دیگر شرایطی است که در زمان خرید نهال آلو باید در نظر داشته باشید، حداقل نیاز سرمایی و ارتفاع مناسب از سطح دریا برای کاشت در ارقام مختلف متفاوت است و این دو فاکتور در مورد رقم انتخابی باید با شرایط جغرافیایی و اقلیمی منطقه‌ی شما همخوانی داشته باشد، اگر از خود می‌پرسید چگونه باید از این دو فاکتور اطمینان حاصل کنید در پاسخ به شما می‌گوییم که شما می‌توانید با خرید نهال شناسنامه دار این اطلاعات را در رابطه با رقم انتخاب کسب کرده و با اطلاعات منطقخه‌ی خود مطابقت دهید و یا اینکه از مشاوره و راهنمایی مشاوران کار بلد نهالستانهای معتبر بهره بگیرید.

  • آبیاری و کود دهی درختان آلو:

آبیاری و کود دهی اصولی می‌تواند تاثیر بسزایی در رسیدن درخت آلو به حداکثر عملکرد خود داشته باشد، آبیاری درخت آلو در سن بلوغ و در فصول گرم سال بهتر است هر ده روز تا دو هفته یکبار انجام شود و در زمستان نیز بسته به سن درخت و فواصل بارندگی میزان نیاز آبی درختان سنجیده و مطابق با آن آبیاری انجام خواهد شد.

در رابطه با کود دهی به درختان آلو نیز بهتر است با انجام آزمایش تجزیه‌ی خاک و برگ و تکیه بر نتیجه‌ی این آزمایش برنامه‌ی کودی دقیقی را تدوین کرده و در طول سال مطابق با آن کود دهی را انجام دهید، همچنین می‌تواند مقالات تکمیلی که در رابطه با کود دهی اصولی به درختان آلو در وبسایت قرار داده شده مطالعه کرده و یا جهت دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر در این زمینه با مشاوران ما به طور مستقیم در ارتباط باشید.

  • کنترل آفات و بیماریها:

ارقام تجاری آلو مانند ارقامی که به آنها اشاره کردیم و بسیاری ارقام دیگر در مراکز تجاری فروش نهال آلو و نهالستانها به صورت پیوند خورده بر پایه‌ی ارقام مقاوم به فروش می‌رسند و بر همین مبنا نیز مقاومت خوبی در برابر آفات و بیماریهای مختلف از خود نشان می‌دهند اما به هر حال طغیان یک آفت در باغی که با ارقام حساس تاسیس شده می‌تواند تاثیر خود را در باغ شما نیز برجای بگذارید و بنابراین پایش و مراقبت مداوم از باغ در برابر این آفات و بیماریها می‌تواند تاثیر کاهشی انها بر میزان عملکرد را خنثی کند.

آفاتی مانند سرشاخه خوارها، کنه ها و شته ها که سبب ضعف درختان آلو و کاهش عملکرد آنها می‌شوند و بیمارگرهایی مانند عوامل شانکر تنه‌ی درختان آلو، لکه غربالی و بیمارگران طوقه و ریشه مانند گموز طوقه و ریشه می‌توانند سبب کاهش عملکرد درختان آلو در واحد هکتار شوند.

در رابطه با کنترل اصولی آفات و بیماریهای شایع روی درختان آلو مقالات مرتبط در سایت درج شده است اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که شما باغداران عزیز ممکن است نتوانید به درستی و در زمان درست متوجه شیوع یک آفت و یا بیماری خاص در باغ خود شوید چرا که علائم ابتدایی آلودگی ممکن است به دلیل مقاومت درختان خفیف باشد.

برای جلوگیری از طغیان سریع آفت و یا بیماری در باغ خود بهتر است از مشاوره‌ی دوره ای کارشناسان گیاهپزشک در باغ خود بهره گرفته و این کارشناسان با مراجعه‌ی حضوری به باغ شما و پایش دقیق درختان و بررسی علائم به موقع از وقوع آفت و یا بیماری در باغ مطلع شده و با انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترلی از طغیان آن جلوگیری خواهند کرد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال