میزان باردهی درخت انجیر + ارقام پربار

میزان باردهی درخت انجیر + ارقام پربار

ایران به عنوان سومین صادر کننده ی میوه ی انجیر در دنیا در سالهای اخیر رکورد تولید 84 هزار تن را زده و این در حالی است که میزان کل تولید سالیانه ی انجیر در جهان یک میلیون و 200 هزار تن ثبت شده است، این موضوع نشان دهنده ی مساعد بودن شرایط اقلیمی کشور ما در تولید و صادرات انجیر است، از این رو باغداران زیادی سالیانه به کاشت و احداث باغات انجیر جدی در کشور وری می آورند.

یکی از پرسشهایی که در ذهن باغداران قبل از اقدام به احداث باغ انجیر مطرح می شود میزان باردهی درخت انجیر است تا بتوانند برآیندی از عملکرد و سود دهی باغ انجیر خود داشته باشند، در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوال ارقام پربار و مرغوبی که رکورد فروش در بین باغداران این میوه را ثبت کرده به شما معرفی کرده و در عین حال به شما می آموزیم چگونه می توانید در کار باغداری انجیر بیشترین سود را کسب کنید.

میزان باردهی درخت انجیر + ارقام پربار

معرفی ارقام پر بار و مرغوب انجیر:

در این بخش برخی از ارقام پربار و مرغوب انجیر که در صادرات میوه ی تازه و خشک مقبولیت زیادی دارند را به شما معرفی می کنیم.

انجیر بورسا:

با وجود اینکه ایران یکی از پیشتازان در عرصه ی تولید انجیر بوده و ارقام بومی زیادی نیز در ایران وجود دارند که میوه های با کیفیتی تولیدمی کنند اما انجیر بورسا توانسته به وضوح گوی رقابت را از سایر ارقام انجیر در تولید میوه های با کیفیت و همچنین عملکرد بالا برباید.

جالب اینجاست که با وجود وارداتی بودن بخش بزرگی از صادرات انجیر به صورت تازه و خشک را نیز از ایران به خود اختصاص داده و سالیانه سود زیادی را عاید کشاورزان خود می کند.

ویژگیهای برجسته نهال انجیر بورسا:

باغداران معمولا در معرفی یک رقم انجیر به دنبال ویژگیهای برجسته ی آن رقم هستند که کار باغداری را برای آنها ساده تر کرده و از طرفی سود بیشتری را به واسطه ی باردهی بالا و هزینه ی کمتر عاید ایشان کند، در مورد انجیر بورسا می توان به ویژگیهای برجسته ی زیر اشاره کرد:

  • دریافت نشان G1 در تعیین میزان کیفیت طعم میوه که سبب بازار پرفروش این رقم انجیر در بازار داخلی و خارجی شده است، بنابراین باغداران می توانند با خیال آسوده نسبت به بازار تضمین شده ی محصول این رقم اقدام به کاشت انجیر بورسا کنند.
  • این رقم انجیر به شرایط آب و هوای گرم و مرطوب نیاز دارد و از این رو کاشت این رقم انجیر در بسیاری از مناطق ایران امکان پذیر خواهد بود.
  • مقاومت بالا نسبت به شرایط خاک سبب می شود کمی عدم تعادل در اسیدیته و یا شوری و یا بافت خاک مانع از باردهی حداکثری درخت انجیر بورسا نشود، البته باید توجه داشت خروج بیش از اندازه از حالت تعادل نمی تواند تضمین کننده ی باردهی این درختان باشد.
  • مقاومت بالا نسبت به کمبودهای غذایی نیز یکی دیگر از دلایلی است که باغداران زیادی به این رقم انجیر روی آورده اند، انجیر بورسا در زادگاه خود یعنی بورسا واقع در ترکیه در بیشتر مناطق به صورت خود رو و بدون تغذیه ی اصولی روئیده و باردهی خوبی دارد و در واقع تنها کاشت در شرایط آب و هوایی مناسب می تواند تضمین کننده ی باردهی آنها باشد، در نظر داشته باشید زمانی که باغی را به صورت تجاری احداث می کنید با رسیدگی اصولی تغذیه مناسب می توانید رسیدن به حداکثر عملکرد و کیفیت را تضمین کنید.
  • عمر مفید سی سال در شرایط مساعد رشد نیز یکی دیگر از ویژگیهای بارز این رقم انجیر برای کسب رضایت باغداران است.
  • مقاومت بالا نسبت به آفات و بیماریها نیز ویژگی مثبتی است که سبب می شود این رقم انجیر درگیر کاهش عملکرد در برابر آفات و بیماریها نشده و به واسطه ی هزینه ی کمتر در رابطه با اصول مدیریت آفات و بیماریها از قبیل هزینه های سمپاشی سبب افزایش سود باغدار می شود.
  • میزان باردهی بالا و قابل قبول این رقم انجیر در واقع مهمترین ویژگی انجیر بورسا است که توجه باغداران را به خود جلب می کند، نهال انجیر بورسا می تواند تا 10 تن انجیر خشک در هکتار باردهی داشته باشد اما این رقم مطلق نبوده و با مساعد کردن شرایط می تواند از این رقم نیز تجاوز کند.

انجیر استهبان:

قطب تولید انجیر در ایران و قطب تولید انجیر دیم در جهان القابی است که به شهرستان استهبان استان فارس اطلاق شده، القابی که زحمات بسیار و افتخارات بسیاری را به دنبال دارد، شاید برای شما نیز این سول مطرح شود که باغداران استهبانی از چه رقم انجیری برای تولید انجیر استفاده کرده اند که توانستند به این جایگاه دست پیدا کنند؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم نهال انجیر بورسا یکی از پرفروش ترین ارقام در بین باغداران استهبانی است که توانسته شرایط کاشت دیم در آب و هوای این استان را نیز به خوبی تاب آورده و عملکرد خوبی داشته باشد، در ادامه برخی از مهمترین ویژگیهای باغبانی این رقم را عنوان خواهیم کرد.

ویژگیهای برجسته نهال انجیر استهبان:

  • آب و هوای مناسب برای رشد این رقم انجیر نیز مانند انجیر بورسا شرایط آب و هوای گرم و مرطوب است.
  • رشد نهال انجیر استهبان محدودیت زیادی نسبت به شرایط خاک نداشته و در اغلب مناطق با شرایط خاک متفاوت نیز به خوبی مستقر شده و رشد می کند.
  • درخت انجیر استهبان در صورتی که از شرایط تغذیه ای وکود دهی اصولی برخوردار باشد میوه های با کیفیت و درشتی تولید کرده که می تواند راندمان بالایی هم در واحد هکتار داشته باشد.
  • سن مفید انجیر استهبان حدود 20 سال است که البته در شرایط بهینه این رقم می تواند افزایش پیدا کند.
  • بومی بودن این رقم انجیر سبب افزایش مقاومت آن نسبت به آفات و بیماریها و کاهش هزینه های باغداری می شود اما باید توجه داشت که به هر حال آفات و بیماریهایی هم هستند که می توانند عملکرد انجیر استهبان را کاهش دهند که نیاز به برنامه ی مدیریتی صحیح برای جلوگیری از ایجاد خسارت از زمان احداث باغ خواهند داشت.
  • عملکرد این رقم انجیر در واحد هکتار نکته ی بسیار مثبت آن است، انجیر استهبان می تواند در شرایط بهینه تا 12 تن انجیر خشک در هکتار محصول تولید کند که عملکرد قابل توجهی در قیاس با بسیاری ارقام دیگر انجیر است.
  • مقاومت به خشکی و کم آبی نکته مثبت دیگر این رقم انجیر بوده که سبب قابلیت کاشت این رقم به صورت دیم در مناطق مساعد شده است.
  • انجیر استهبان می تواند از سال دوم پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز کند و این نکته نیز نظر بسیاری از باغداران را به خود جلب کرده است چرا که در مناطق مختلف ایران که آب و هوای گرم داشته و برای کاشت انجیر مساعد است در سالهای اخیر با مشکل کاهش بارش و کاهش سطح منابع آب زیر زمینی مواجه شده اند و قطعا به دنبال ارقامی از انجیر هستند که نسبت به شرایط کم آبی مقاومت بیشتری داشته باشند.

در نظر داشته باشید صرف اینکه یک رقم قابلیت کاشت به صورت دیم دارد نباید در مورد آبیاری به آن بی توجهی شود، درختی که به صورت آبی کاشته می شود باید حتما از نظم در برنامه ی آبیاری برخوردار باشد و درختی هم که به صورت دیم کاشته می شود باید میزان بارش سالانه برای تامین آب کافی برای رشد آن بررسی شود، در کاشت دیم باید برای جلوگیری از کاهش عملکرد اقدامات لازم برای بهره برداری بیشتر از روان آبهای حاصل از بارندگی و همینطور اقدامات لازم برای جلوگیری از تبخیر سطحی آب انجام شود تا درخت دچار تنش کم آبی نشود.

میزان باردهی درخت انجیر + ارقام پربار

نهال انجیر سه فصله:

یکی دیگر از ارقام پربار معروف انجیر در بین باغداران نهال انجیر سه فصله است، باردهی بالای این رقم محصول که می تواند در شرایط مساعد بالغ بر ده تن در هکتار محصول تولید کند آن را در دسته ی سه رقم انجیر برتر قرار داده است، در ادامه برخی از ویژگیهای مهم باغبانی این رقم انجیر را مورد بررسی قرار می دهیم.

ویژگیهای برجسته نهال انجیر سه فصله:

  • آب و هوا ی مناسب برای کاشت این رقم از آب و هوای گرم و مرطوب تا معتدل و مرطوب متغیر بوده و به همین دلیل این رقم انجیر قابلیت کاشت در بسیاری از مناطق ایران را دارد، البته باید بدانید این رقم انجیر نسبت به سرما و یخبندان زمستانه حساس بوده و قابلیت کاشت در مناطق سردسیر را ندارد.
  • حساسیت خاصی به نوع و بافت خاک نداشته و در بسیاری از خاکها با شرایط متفاوت رشد می کند اما فراهم کردن خاکی که قابلیت نگهداری آب و عناصر غذایی در آن بالا باشد مانند خاک لومی قطعا عملکرد بهتری را برای درخت انجیر سه فصله رقم خواهد زد.
  • یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این رقم انجیر این است که در شرایط مساعد می‌تواند تا 100 سال عمر مفید داشته باشد و همین امر سبب می شود باغداران نیازی به واکاری مجدد باغ پس از گذشت چند سال نداشته و برای سالیان سال از باردهی درختان انجیر خود بهره ببرند.
  • ویزگی منحصر به فرد دیگر این رقم انجیر در واقع در نام آن نهفته، انجیر سه فصله می تواند در تابستان، پاییز و زمستان باردهی داشته باشد، البته کیفیت و راندمان تولید میوه در این سه فصل با هم متفاوت بوده و قاعدتا بیشترین میزان برداشت محصول از این رقم انجیر در فصل تابستان است.
  • دور آبیاری طولانی مدت انجیر سه فصله یکی دیگر از ویژگیهای مورد علاقه ی باغداران است به طوری که این درخت را می توان در فواصل ده تا بیست روز بسته به فصل و شرایط آب و هوایی و میزان بارش آبیاری کرد.
  • قیمت نهال انجیر سه فصله بسته به نهالستانی که از آن نهال را خریداری می کنید متفاوت بوده اما به طور کلی این نهال از قیمت مناسبی برخوردار بوده و همین امر نیز سبب جلب توجه باغداران به کاشت این رقم در باغ خود شده است.

در بحث بررسی سه رقم پربار و مرغوب انجیر متوجه شدید که نوع رقم می تواند تاثیر زیادی بر میزان بارهی انجیر داشته باشد به طوری که باردهی ارقام عنوان شده بیش از ده تن انجیر خشک در هکتار بود و در بسیاری از موارد ارقام دیگر انجیر در بهترین حالت بین 6 تا 8 تن  انجیر خشک محصول تولید می کنند، نیزان باردهی ارقام کوهی و محلی انجیر نیز به دلیل ریز و خشک وکم آب بودن میوه ی انجیر به مراتب پایین تر از ارقام ذکر شده خواهد بود.

افزایش باردهی درختان انجیر:

علاوه بر تاثیر نوع رقم بر میزان باردهی انجیر عوامل و شرایط محیطی ومیزان رسیدگی به درختان انجیر نیز در میزان باردهی درختان انجیر موثر است، همانطور که در بحث بررسی ویژگیهای منحصر به فرد ارقام انجیر مذکور متوجه شدید بیشتر ارقام انجیر حساسیت خاصی به شرایط خاک و یا تغذیه ای ودیگر عوامل ندارند اما در نظر داشته باشید که مساعد کردن شرایطی که ممکن است به آن حساسیت هم نداشته باشند در باغداری تجاری منجر به افزایش کمی و کیفی محصول و در نتیجه افزایش عملکرد درختان انجیر خواهد شد.

به طور کلی خاک با بافت لومی و اسیدیته ی خنثی، عناصر غذایی کافی، کود دهی به میزان مورد نیاز، هرس شاخه های انجیر به منظور افزایش تولید شاخه های بارده و در نهایت کنترل آفات و بیماریها تماما عواملی هستند که می توانند منجر به افزایش محصول در باغ انجیر شوند و این شریط می تواند بسته به نوع رقم متفاوت باشد.

برای اینکه بدانید رقمی که خریداری می کنید چه شرایط ایده آلی برای رشد و باردهی دارد باید در زمان خرید نهال انجیر مشاوره ی لازم را در این زمینه از کارشناسان فروش نهال انجیر دریافت کنید.

افزایش سود حاصل از باغداری انجیر:

برای افزایش سود خاصل از باغداری انجیر باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • انتخاب نهالستان معتبر برای خرید نهال:

با توجه به اهمیت خرید نهال انجیر در ارقام مرغوب و پر بار انتخاب نهالستان معتبر که به شما نهال انجیر اصیل و شناسنامه دار و البته سالم بفروشد اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • کاهش هزینه ها با رعایت اصول صحیح تغذیه و آبیاری:

با داشتن برنامه ی مدون و درست در رابطه با آبیاری و کود دهی درخان انجیر از آبیاری و کود دهی بی رویه و صرف هزینه برای آنها جلوگیری شده و در نتیجه سود حاصل از باغدرای انجیر افزایش پیدا می کند.

  • کاهش هزینه ها

    با داشتن مدیریت اصولی آفات و بیماریها:

داشتن برنامه ی مدیریتی صحیح در زمینه ی کنترل آفات و بیماریهای مهم انجیر مانند شب پره ی برگ خوار و مگس های میوه ی انجیر و یا بیماریهای شانکر سیتوسپورایی و ترشیدگی میوه ی انجیر و بسیاری آفات و بیماریها از صرف هزینه های بی جا برای خرید سموم و دیگر اقدامات جلوگیری شده و همین منجر به افزایش سود می شود.

میزان باردهی درخت انجیر + ارقام پربار

کلام آخر:

دانستید که انتخاب رقم پر بار در درجه ی اول و مدیریت اصولی باغداری انجیر اعم از تغذیه، آبیاری و کنترل آفات و بیماریها در درجه ی دوم سبب افزایش باردهی، کاهش هزینه ها و در نهایت افزایش سود می شود، برای رسیدن به این جایگاه باغداران به ویژه باغداران جوان نیاز به دریافت مشاوره های اصولی برای باغداری صحیح انجیر دارند که می توانند از مشاوران ماهر در نهالستانهای معتبر و پر فروش کشوری استفاده کنند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال