میزان باردهی درخت شلیل در هکتار

میزان باردهی درخت شلیل در هکتار

افرادی که به طعم هلو علاقه دارند اما با پوست کرک دار آن مشکل دارند به دنبال شلیل می گردند، این گونه ی جهش یافته از هلو که طعمی مشابه با هلو دارد اما کرک ندارد طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است و همین امر سبب شده باغداران بسیاری به کاشت درخت شلیل و بهره برداری تجاری از آن روی بیاورند، در این مقاله در رابطه با میزان باردهی اراقم مختلف شلیل و شیوه ی صحیح باغداری شلیل برای رسیدن به راندمان حداکثری صحبت خواهیم کرد، پس چنانچه قصد احداث باغ شلیل را دارید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

میزان باردهی درخت شلیل در هکتار

ارقام پربار و پرطرفدار هلو:

قطعا همه ی ارقام هلو قابلیت باردهی بالا را ندارند و اگر به دنبال افزایش راندمان تولید از باغ شلیل خود را داشته باشید اولین شرط رسیدن به این هدف کاشت ارقامی است که زمینه ی ژنتیکی رسیدن به راندمان بالا را داشته باشد، در این بخش برخی از اراقام پر بار و پر طرفدار هلو را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • نهال شلیل مغان:

بسیاری از باغداران برای احداث باغ خود به دنبال ارقام بومی و پرطرفدار شلیل هستند که باردهی بالایی داشته باشد برای آن دسته از باغداران ما نهال شلیل مغان را پیشنهاد می کنیم، نهال شلیل مغان که برپایه ی شفتالو تکثیر می شود می تواند مقاومت بسیار خوبی در برابر ابتلا به آفات و بیماریها نشان دهد و به دلیل پیوندی بودن بردهی خود را از سال دوم پس از کاشت نهال و در صورت برخورداری از شرایط مساعد آغاز خواهد کرد.

نهال شلیل مغان یک رقم زود رس شلیل بوده و دارای میوه های درشتی است که هر میوه می تواند به وزنی معادل 70 گرم برسد، با وجود اینکه سالیان سال است که این رقم در باغات ایران کاشته می شود اما اید بدانید نهال شلیل مغان نسبت به شرایط دمایی اکستریم یعنی دمای خیلی بالا و خیلی پایین و بخبندان حساسیت نشان داده و دچار خسارت می شود.

از مزیتهای نهال شلیل مغان این است که عمر بسیار بالایی داشته و می تواند در شرایط مساعد تا 96 تن محصول را طی 20 سال عمر مفید خود تولید کند، از دیگر مزیتهای این رقم شلیل خود بارور بودن آن است و بنابراین برای رسیدن به باردهی بالا نیازی به کاشت پایه ی گرده افشان ندارد.

  • نهال شلیل شمس:

یکی دیگر از ارقام زودرس و پربار شلیل که می توانید برای کاشت در باغ خود انتخاب کنید نهال شلیل شمس است، این رقم نیز بومی ایران بوده و می تواند سازگاری بیشتری با اقلیم ایران از خود نشان دهد، تکثیر این رقم شلیل به صورت پیوندی وبر پایه ی زرد آلو و یا بادام انجام شده و همین امر سبب افزایش سازگاری نهال شلیل شمس شده است.

چنانچه قصد کاشت نهال شلیل شمس را داشته باشید باید به دو ویژگی مهم شرایط آب و هوایی و خاک توجه کنید، نهال شلیل شمس به زهکش دار بودن خاک حساس بوده و در خاک با زهکشی ضعیف نمی تواند رشد خوبی داشته باشد همچنین این رقم شلیل بیشترین باردهی را در آب و هوای معتدل دارد اما در مورد کاشت این رقم باید دقت کداشته باشید که در منطقه ای که نوسان دمایی بالایی داشته باشد نمی تواند راندمان خوبی داشته باشد و شکوفه ها و یا جوانه های میوه دهنده ی خود را از دست می دهد، از این رو بهتر است قبل از انتخاب این رقم برای احداث باغ خود با کارشناسان فروش نهال شلیل مشورت کرده و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی اقلیم منطقه ی خود اقدام به خرید نهال شلیل کنید.

نهال شلیل شمس به دلیل میوه های بسیار درشتی که تولید می کند محبوبیت بالایی در بازار دارد به طوری که هر میوه می تواند به وزنی معادل 140 تا 180 گرم رسیده و با توجه به فاصله ی سه متر که در باغ باید بین درختان رعایت شود باردهی نهال شلیل شمس می تواند به 75 تن در هکتار برسد.

مزیت نهال شلیل شمس پیوندی است است که باردهی خود را از سال دوم پس از کاشت نهال آغاز کرده و در سال سوم پس از کاشت نهال باردهی آن به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند اما برای رسیدن به باردهی حداکثری نیاز است که یه ازای هر ده نهال شلیل بارده یک نهال شلیل گرده افشان از رقم مناسب با شرایط آب و هوایی منطقه کاشته شود.

  • نهال شلیل کیوتا:

برخی بر این باورند که ارقام غیر بومی باردهی بالاتری نسبت به ارقام بومی دارند، یکی از ارقام غیر بومی که باردهی بسیار بالایی دارند، این باور هم می تواند درست باشد و هم نا درست، باردهی ارقام غیر بومی بالا است تنها در صورتی که بر پایه ی مناسب پیوند خورده باشند، از آنجایی که ارقام غیر بومی سازگاری بالایی با شرایط آب و هوایی و خاک مناطق مختلف کشور ما ندارند چنانچه برای تکثیر نهال آنها از شیوه ی بذری و یا پیوند زدن بر پایه ی نا مناسب استفاده شود به دلیل سازگاری کم با اقلیم ایران نمی تواند باردهی بالایی داشته باشد.

بنابراین چنانچه قصد احداث باغ شلیل با ارقام غیر بومی را دارید باید در درجه ی اول به دنبال نهالستانهای معتبر ومجوز داری بگریدی که با علم به حساسیت این موضوع نهالهای غیر بومی را به بهترین شیوه و بر مناسب ترین پایه ها پیوند زده و در اختیار باغداران قرار می دهند.

یکی از بهترین و پر بارترین ارقام نهال شلیل وارداتی، نهال شلیل کیوتا است، این رقم شلیل که در نهالستانهای معتبر با پیوند زدن بر پایه ی شفتالو و یا آلوی وحشی تکثیر می شود می تواند سازگاری خوبی با اقلیم مناطق مختلف ایران داشته باشد و از طرفی مقاومت خوبی نیز در برابر آفات و بیماریهای بومی کشور ما از خود نشان می دهد.

یکی از احتیاجات مهم نهال شلیل کیوتا برای رسیدن به باردهی حداکثری آب کافی است، بی توجهی کردن به آبیاری این رقم قطعا شما را به راندمان حداکثری نخواهد رساند، از مزیتهای مهم این رقم شلیل تحمل اکستریم دمایی است، در مناطقی که نوسان شدید دمایی داشته و تابستانهای گرم و زمستانهای بسیار سرد دارند و به همین دلیل بسیاری از ارقام را نمی توانند بکارند کاشت نهال شلیل شمس به دلیل تحمل بالایی که دارد پیشنهاد می شود.

این رقم شلیل حدود 12 سال عمر مفید داشته و در این سالها می تواند حدود 50 تن باردهی در هر هکتار داشته باشد، با توجه به قامت و حجم متوسط تاج نهال شلیل شمس کیوتا با رعایت فاصله ی 3 متر از یکدیگر این درختان می توانند دریافت نور کافی برای رشد بهینه ی خود را داشته باشند.

از دیگر ویژگیهای برجسته و مهم نهال شلیل شمس کیوتا است است که خود بارور بوده و باغدار هزینه ای بابت کاشت رقم گرده افشان در باغ خود صرف نمی کند، دیر گل بودن نهال شلیل کیوتا سبب شده این رقم در برابر سرمای دیر رس بهاره مقاومت بالایی داشته باشد و باردهی خود را به این دلیل از دست نمی دهد.

آفات و بیماریهای مهم محدود کننده در میزان باردهی درختان شلیل:

همانطور که پیش تر نیز بیان شد یکی از دلایل مهم محدود کننده در باردهی درختان شلیل مواجهه با آفات و بیماریهای مختلف است، آفات و بیماریهایی که سالیان سال در شرایط اقلیمی مناطق مختلف ایران و با میزبانهای مختلف تکامل پیدا کرده و سازگاری بالایی پیدا کرده اند، آفات و بیمایهایی که حتی در بیشتر موارد مقاومت بالایی در برابر سمپاشی پیدا کرده اند چرا که باغداران به صورت افراطی از سموم غیر مجاز و غیر ایمن استفاده کرده اند.

در این بخش شما را با برخی از مهمترین آفات و بیماریهای محدود کننده در باردهی این درختان آشنا خواهیم کرد.

این بیماری که به وسیله ی یک قارچ بیمارگر تولید می شود سبب جمع شدگی و تاولی و قرمز شدن برگ شلیل شده و به دلیل کاهش سطح فتوسنتز کننده ی برگ درختان شلیل کاهش شدیدید در عملکرد این درختان ایجاد می کند، این بیماری در برگ و میوه های آلوده و ریخته کف باغ زمستانگذرانی کرده و در بهار با مساعد شدن شرایط آب و هوا و بروز بارندگی روی درختانی که به تازگی شکوفا شده اند مهاجرت می کند.

وقوع بارندگی در طول فصل و یا آب پاشی بر درختان آلوده انتقال این بیماری را در باغ سرعت بخشیده و سبب همه گیری بیماری در باغ می شود.

با توجه به اینکه مایع اولیه و زمستان گذارن نقش بزرگی در ایجا آلودگی ووسعت آن در طول سال دارد بنابراین از بین بردن برگ و میوه های آلوده و ریخته کف باغ می تواند تاثیر بسزایی در کنترل این بیماری داشته باشد.

هرس شاخه های آلوده و سوزاندن آنها و همچنین سمپاشی اول فصل به ویژه پس از وقوع بارندگی در کنترل این بیماری بسیار حیاتی است.

میزان باردهی درخت شلیل در هکتار

  • لکه غربالی هلو:

بیماری مهم دیگر درختان شلیل که آن هم منشا قارچی داشته و درست مانند لب شتری در برگ و میوه های ریخته کف باغ زمستان گذرانی می کند بیماری لکه غربالی هلو است، این بیماری که به واسطه ی ایجاد لکه های ریز و گرد که در نهایت ریزش کرده و به برگ منظره ی سوراخ شده می دهد بیماری لکه غربالی هلو است.

این بیماری نیز علاوه بر کاهش سطح فتوسنتز کننده ی درخت با ایجاد لکه روی میوه سبب کاهش بازار پسندی میوه ها شده و همین امر سبب ایجاد خسارت بالایی به باغداران می شود.

کنترل این بیماری نیز مانند لب شتری برگ هلو به دلیل شباهتی که سیکل زندگی آنها با هم دارد به جمع آوری و سوزاندن برگ و میوه های ریختهکف باغ در پاییز و هرس شاخه های آلوده بستگی دارد، در کنترل این بیماری از اهمیت سمپاشی بهاره با سموم مجاز و ایمن به ویژه پس از بارندگی غافل نشوید.

  • شانکر تنه ی هسته داران:

شانکر تنه ی هسته داران در اثر حمله برخی قارچها و باکتریها به محل زخم روی تنه ی درختان میوه ی هسته دار مانند شلیل روی می دهد، زمینه ساز این بیماری در درجه ی اول حساس یودن درخت میزبان و در درجه ی دوم وجود زخم روی تنه ی درخت است، تنه ی درختان شلیل در صورتی که از آبیاری مناسب برخوردار نباشند و در تابستان در معرض دمای بالا قرار بگیرند دچار ترک شده و قارچ و باکتری عامل بیماری از طریق این زخم می تواند وارد شود.

بنابراین برای کنترل این بیماری در درجه ی اول باید با تغذیه و آبیاری درختان و همچنین پوشاندن رنگ سفید بر تنه از ایجاد شکاف در تنه جلوگیری کرده و در درجه ی دوم با سم پاشی به موقع و از بین بردن بقایای درخت بیمار در باغ به از بین بردن مایه ی اولیه ی بیماری کمک کنید.

در مسیر کنترل این بیماری در صورتی که مایع اولیه در باغ کنترل شده و از ایجاد شکاف روی تنه ی درخت در اثر آفتابسوختگی پیشگیری شود نگرانی از بابت همه گیری بیماری وجود نخواهد داشت.

  • پوسیدگی قهوه ای و یا مومیایی درختان شلیل:

این بیماری قارچی که در صورت حمله به درختان میوه ها را درگیر کرده و سبب قهوه ای شدن میوه ها می شود باعث پوسیدگی در میوه و البته خشک شدن و ماندن میوه روی شاخه می شود، میوه های مومیایی شده ریزش نکرده و به همان صورت روی درخت باقی می ماند و به همین دلیل به آن مومیایی گفته می شود.

این بیماری درختان شلیل در مناطق مرطوب و پر باران را تهدید کرده و از این رو در صورتی که باغ شما در منطقه ای پرباران قرار دارد باید نسبت به درگیری با این بیماری خسارت زننده هوشیار باشید، برای کنترل این بیماری از بین بردن میوه های آلوده و مانده روی شاخه ها که می تواند مایه ی اولیه ی بیماری باشد و همچنین سم پاشی به موقع با سمومی مانند تیوفاتات می تواند موثر باشد.

  • شته سبز هلو:

این آفت که نه تها خود با مکیدن شیره ی گیاهی سبب ضعف درختان شلیل و کاهش باردهی می شون بلکه با انتقال بیماریهای ویروسی به این درختان می توانند تهدید بسیار مهمی برای سلامت باغ شلیل به شمار روند از جمله خسارت زننده ترین آفات باغ شلیل هستند.

کنترل این آفت در باغات شلیل به دلیل استفاده از سموم غیر مجاز و البته سم پاشی بی رویه دشوار شده و در برخی از مناطق این آفت از کنترل خارج شده است، در صورتی که نمی خواهید با مشکل طغیان آفت شته مواجه شوید باید در همان ابتدای احداث باغ با تقویت و آبیاری درختان و البته خرید ارقام مقاوم از ابتلا به آفت پیشگیری کنید.

جلوگیری از سم پاشیهای بی رویه که دشمنان طبیعی آفت را از بین می برد و همچنین رعایت بهداشت زراعی و هرس شاخه های آلوده می تواند از طغیان و از کنترل خارج شدن این آفت پیشگیری کند.

  • شپشکها و سپر داران:

شپشکها و سپرداران نیز از دسته آفات مکنده ای هستند که می توانند با مکیدن شیره ی گیاهی باردهی درختان شلیل را مورد تهدید قرار دهند، در مورد این دو آفت نیز مانند شته ها باید رفتار کرد و بهترین اقدام کنترلی تقویت درختان خواهد بود، تقویت درختان و البته مقاومت ژنتیکی درختان با افزایش جریان شیره ی نباتی از تغذیه ی این آفات جوگیری کرده و این آفت روی درختان تقویت شده نمی تواند به خوبی مستقر شود.

در نظر داشته باشید که سپر در سپرداران مانع از رسیدن سم به آنها شده و در صورتی که باغ شما با آفت سپر دار درگیر شده باشد سم پاشی در هر زمانی از فصل انند شته ها نمی تواند پاسخگو باشد، برای کنترل این آفت با سم باید در زمان سمپاشی دقت کرده و تنها در زمانی سم پاشی را انجام دهید که بیشترین میزان حساسیت آفت به سم وجود داشته باشد یعنی زمانی که آفت هنوز سپر دار نشده است، برای تعیین این زمان نیز باید با مشاوران گیاهپزشک در منطقه ی خود در ارتباط باشید تا با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ی شما تاریخ مناسب را به شما اعلام کنند.

میزان باردهی درخت شلیل در هکتار

کلام آخر:

در صورتی که باغ خود را با کاشت ارقام پربار و مطلوب احداث کرده اید اما به راندمان مورد نظر خود دست پیدا نکرده اید باید عوامل محدود کننده در باردهی را مورد بررسی قرار دهید، مهمترین عوامل محدود کننده ی باردهی این درختان آفات و بیماریهای مختلفی است که ممکن است با توجه به سم پاشیهای بی رویه طغیانی شده باشد، علاوه بر آفات و بیماریها رعایت نکردن اصول صحیح باغداری مانند آبیاری، کود دهی و هرس و البته اصول صحیح کاشت درختان شلیل می تواند بر میزان باردهی آنها تاثیر نامطلوب بذارد.

برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه ی صحیح احداث باغ شلیل و انتخاب بهترین رقم شلیل برای منطقه ی خود و همچنین دریافت آخرین اطلاعات در رابطه با قیمت نهال شلیل می توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال