همه چیز در مورد رسیده شدن هلو نارس (برداشت هلو)

همه چیز در مورد رسیده شدن هلو نارس (برداشت هلو)

بازار رسانی میوه ها در زمان مناسب یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سود دهی باغ میوه است، زمانی که درختان باغ شما به بار می نشینند در صورتی که زمان مناسبی برای عرضه ی میوه نباشد میوه با قیمت پایین به فروش رفته و همین امر سبب می شود که یک سال زحمت باغدار آنگونه که می خواهد به ثمر ننشیند، شیوه ی صحیح انبار داری میوه ها به باغداران کمک می کند تا پس از برداشت برای به بازار رساندن محصول خود کمی زمان بخرند و در نهایت میوه های تازه و سالم را در زمان مناسب به بازار برسانند، در این مقاله شیوه ی نگهداری میوه ی هلو در انبار را به شما می آموزیم.

همه چیز در مورد رسیده شدن هلو نارس (برداشت هلو)

برداشت میوه ی هلو به صورت نارس:

در میان انواع میوه ها برخی از میوه ها هستند که انبار مانی کوتاه تری داشته و همین امر دست باغدار را در تعیین زمان مناسب برای به بازار رساندن میوه می بندد، هلو از جمله میوه هایی است که به نسبت برخی انواع میوه ها مانند خشکبار و یا سیب و گلابی قدرت انبار مانی کوتاهتری داشه و در صورتی که به صورت کاملا رسیده برداشت شود باغدار فرصت زیادی برای به بازار رساندن آن نخواهد داشت.

در مواردی که میوه ی کاملا رسیده زود لهیده و خراب می شود برداشت میوه ی نیمه رسیده و نارس تنها راه نگهداری طولانی مدت آن در انبار خواهد بود، در این شرایط با برداشت میوه ی نارس می توان میوه را به مدت زمان مشخص در انبار و یا سردخانه نگهداری کرده تا زمانیکه بخواهند میوه را به بازار برسانند به صورت مصنوعی و با انجام اقدامات خاص سبب رسیده شدن میوه می شوند.

تعیین زمان برداشت میوه ی هلو:

اولین گام برای برداشت اصولی و انبارداری میوه ی هلو تعیین زمان صحیح برداشت است، زمان دقیق برداشت متغییری وابسته به رقم هلو و شرایط آب و هوایی بوده و برای تعیین این تاریخ می توان به برخی ویژگیهای فیزیولوژیک میوه توجه کرد.

خرید نهال در نهالستانها تحت عناوین هلو زود رس و هلو دیر رس انجام می شود و تفاوت این ارقام در زمان برداشت میوه خواهد بود، یکی از دلایل اختلاف قیمت نهال هلو همین اختلاف در زمان رسیده شدن میوه خواهد بود، اما به طور کلی پس از شکوفه دهی هلو به 4 تا 5 ماه زمان نیاز دارد تا به طور کامل رسیده شده و برای برداشت آماده شود، اما این زمان به شرایط آب و هوایی منطقه نیز بستگی دارد، به عنوان مثال در شرایط آب و هوایی استان خراسان رضوی میوه ی نهال هلو آلبرتا در تاریخ 11 تیر ماه تقریبا 95 روز پس از شکوفه دهی این رقم آماده ی برداشت خواهد بود.

به منظور تعیین زمان رسیده شدن میوه ی هلو می توانید بر اساس فاکتورهای زیر نیز عمل کنید:

  • رنگ گیری میوه: رنگ میوه ی هلو رسیده به تدریج تغییر کرده و در نهایت بسته به رقم به ثبات رنگی می رسند.
  • نرم شدن بافت گوشت میوه: تا زمان قبل از رسیدگی میوه گوشت میوه سفت است و همانطور که می دانید در زمان رسیدگی میوه با جذب آب بیشتر دارای بافت نرم تر و لطیف تر خواهد شد.
  • طعم میوه: میوه های نارس هلو دارای میزان اسید بیشتر نسبت به قند آن است، در حالی که با نزدیک شدن به زمان رسیدن میوه قند بیشتر جایگزین اسید شده و در نهایت میوه طعم شیرین پیدا می کند.
  • استفاده از دستگاه پنتومتر: در زمان رسیدگی کامل میوه، مقدار ماده ی جامد قابل حل حدود 12 درصد، میزان اسید کمتر از 0.7 درصد و میزان سفتی بافت حدود 13 نیوتون است، برای اندازه گیری میزان سفتی بافت میوه می توانید از پنتومتر استفاده کنید و زمان دقیق برداشت را تعیین کنید.

مراقبت های لازم در زمان برداشت:

برای اینکه بتوانید مدت زمان انبار داری میوه ی هلو را افزایش دهید لازم است که در زمان برداشت برخی از اصول مهم را رعایت کنید، در ادامه این اصول مهم برداشت را به شما آموزش می دهیم.

  • احتیاط در زمان برداشت میوه:

ضربه و صدماتی که به میوه در زمان برداشت وارد می شود می تواند عامل فساد میوه در انبار باشد، در برخی موارد میوه ی هلو در زمان برداشت روی زمین افتاده و چوب و یا سنگریزه در بافت میوه فرو می رود، فرو رفتن آنها در بافت میوه علاوه بر زخمی کردن آن سبب ورود ساپروفیتها به بافت میوه شده و همین سبب پوسیدگی در انبار می شود، بنابراین اگر قصد دارید میوه را برای مدت زمان بیشتری در انبار نگهداری کنید از صدمه دیدن آن در حین برداشت جلوگیری کنید.

  • سرمادهی به میوه:

میوه ی هلو در زمان رسیده شدن به دلیل گرمای هوای تابستان، افزایش متابولیک میوه و آزاد سازی اتیلن دارای دمای بالا است و اگر قبل از رساندن آن به سردخانه دمای میوه پایین نیاید وارد کردن میوه ی داغ به درجه دمای پایین سبب افزایش تعرق، افزایش رطوبت روی میوه و تسریع فرآیند پوسیدگی میوه می شود، برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می شود تا قبل از وارد کردن هلو به سردخانه و یا انبار میوه ها را سرد کنید.

سرد کردن میوه پس از برداشت به شیوه ی غوطه ور کردن میوه ها در حوض آب سرد 5 درجه سانتی گراد انجام می شود، بهتر است میوه ها در این حوض آب 5 دقیقه باقی مانده و بعد آنها را خارج کنید.

جداسازی و درجه بندی میوه هلو:

پس از سرد کردن و خشک کردن میوه ها باید میوه ها را به صورت درجه بندی شده از هم جدا کنید، میوه های آسیب دیده باید در درجه ی اول از سایر میوه ها جدا شوند، در درجه دوم میوه ها را بر اساس میزان رسیده شدن درجه بندی کرده و میوه هایی که در زمان یکسان رسیدگی قرار دارند را در یک سبد قرار دهید.

دلیل این کار آزاد سازی اتیلن از میوه های رسیده است، چنانچه یک میوه ی رسیده در کنار میوه ی نیمه رس و یا نارس قرار گیرد فرآیند رسیده شدن را تسریع کرده و انبار داری میوه ی هلوی نارس را کاهش می دهد.

همه چیز در مورد رسیده شدن هلو نارس (برداشت هلو)

ضدعفونی میوه های هلو پس از برداشت:

در فرآیند برداشت هر چقدر هم دقت به خرج دهید باز هم میوه ها با خود قارچها و باکتریهای ساپروفیت را به انبار و یا سردخانه برده و علاوه بر آلوده کردن فضای سردخانه سبب ایجاد پوسیدگی به صورت کپکهای سفید و یا قهوه ای در میوه ی هلو می شوند.

به منظور ضدعفونی میوه های هلو می توانید میوه ها را قبل از بردن به سردخانه در ظرف آب گرم غوطه ور کنید، مدت زمان غوطه ور شدن میوه در آب گرم بسته به میزان دمای آب متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال زمان لازم برای ضدعفونی در آب 50 درجه یک دقیقه و در آب 45 درجه 3 دقیقه خواهد بود دقت داشته باشید نگهداری در آب گرم بیش از مدن زمانهای اعلام شده و یا نگهداری میوه در آب با دمای بیش از 50 درجه سبب سبب آسیب دیدن بافت میوه می شود.

راه دوم ضدعفونی کردن میوه ها با توجه به حساسیتی که دمای آب و مدت زمان نگهداری میوه در آب گرم در روش پیشین دارد استفاده از آب مخلوط با قارچ کش خواهد بود، برای این کار می توانید از قارچکشهای آیپریدیون، کاپتان و یا بنزیمیدازول استفاده کنید، نگهداری میوه ها در محلول 500 تا 1000 PPM به مدت نیم دقیقه برای ضدعفونی شدن میوه ها کفایت می کند.

بسته بندی میوه ی هلو برای انتقال به انبار و یا سردخانه:

در زمانهای قدیم از جعبه های چوبی برای بسته بندی میوه ها استفاده می شد، جعبه های چوبی قابل بازیافت بوده و رطوبت و گاز متصاعد شده از میوه ها را می توانستند کنترل کنند، اما به دلیل محدودیت در منابع چوبی این روزها از شانه های پلاستیکی که از ذوب پلاستیکهای یک بار مصرف شده به دست می آید استفاده می شود.

با توجه به اینکه شانه های پلاستیکی قابلیتهای جعبه های چوبی را ندارند برای مراقبت بیشتر میوه ها زیر ردیف میوه هلو در شانه فیلم پروپیلن بدون سوراخ و با ضخامت 40 میکرون و یا فیلم پلی اتیلن با ضخامت 70میکرون قرار دهید، این فیلم ها از کاهش وزن میوه تا زمان به بازار رساندن جلوگیری می کند.

همه چیز در مورد رسیده شدن هلو نارس (برداشت هلو)

نگهداری در سردخانه:

پس از بسته بندی میوه های کاملا رسیده را می توان به سرعت با همان بسته بندیها به سردخانه منتقل کرد و میوه های نیمه رسیده و یا نارس را نیز می توان به سردخانه منتقل کرد تا در زمان مناسب به بازار عرضه شود.

میوه ی هلو رسیده و یا نیمه رسیده به دلیل قند بالاتر نسبت به شرایط سرد سردخانه حساس بوده بهترین دما برای نگهداری میوه ی رسیده ی هلو دمای صفر تا نیم درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی مناسب نیز 90تا 95 درصد است.

در صورتی که میوه ها در اثر سرمای داخل سردخانه دچار آسیب شوند این آسیب به صورت از دست دادن رطوبت میوه، چرمی شدن پوست و خشک و الیافی شدن بافت میوه بروز خواهد کرد، میوه هایی که این علائم را بروز دهند برای رساندن به بازار مناسب نبوده چرا که پس از قرار گرفتن در معرض دمای بالای هوای آزاد این بافتهای آسیب دیده آب انداخته و فاسد می شوند.

برای اینکه از آسیب سرما در سردخانه ی هلو جلوگیری شود می توان از روش گرم کردن متناوب سردخانه استفاده کرد با این کار سرما فرصت کافی برای آسیب زدن به بافت میوه را ندارد و تنها کاری که می کند این است که از تولید اتیلن و سرعت گرفتن رسیدگی میوه در دمای بالا جلوگیری می کند و به این ترتیب مدت زمان انبار داری را افزایش می دهد.

میوه هایی که در شرایط سردخانه ای ذکر شده نگهداری شوند قابلیت نگهداری به مدت یک ماه را خواهند داشت اما در صورتی که میوه ها نارس باشند میوه ی هلو تا زمانی که اقدامات لازم برای رسیده شدن میوه انجام نشود هم چنان نارس بوده و قابلیت نگهداری بیشتری در سردخانه خواهد داشت، در ادامه کارهایی را که می توان برای رسیده شدن هلو نارس انجام داد را ذکر خواهیم کرد.

رسیده شدن هلو نارس:

هلو تا زمانی که روی درخت باشد در اثر تابش نور خورشید، گرمای هوا و افزای متابولیک در گیاه تولید اتیلن می کند، اتیلن گازی است که در هوا متصاعد شده و به میوه های نارس رسیده و آنها را نیز برای رسیده شدن تحریک می کند، بنابراین هر کاری که بتواند این هورمون گازی را پیرامون میوه ها تولید کرده و نگه دارد می تواند به رسیده شدن میوه های هلو کمک کند.

روشهای رساندن هلو نارس در سردخانه با استفاده از گاز اتیلن:

روشهایی که در ادامه ذکر می شود با تمرکز بر تولید و نگهداری گاز اتیلن در پیرامون میوه های نارس است.

  • آزاد سازی گاز اتیلن:

این شیوه که یکی از محبوبترین شیوه های رساندن میوه در سردخانه های دنیا است به عنوان یک روش تضمین شده و بدون ریسک در سردخانه های کل دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، در این روش در زمان نیاز به رسیده شدن میوه های نارس هلو علاوه بر مساعد کردن شرایط دما و رطوبت در سردخانه گاز نیز آزاد شده و میوه ها به گوته ای در طبقات و بسته بندیها قرار یگیرند که احتمال برخورد گاز با همه میوه ها به صورت یکسان وجود داشته باشد.

  • روزنامه پیچی:

قرار دادن صفحات روزنامه زیر و روی سبد میوه های هلو در حالی که میوه ی رسیده ی هلو در سبد قرار داشته باشد سبب می شود گاز متصاعد شده از میوه ی هلوی رسیده و سایر میوه های در حال رسیدن از اطراف میوه دور نشده و به فرآیند رسیده شدن میوه ها سرعت می دهد،

این عمل یک ایراد دارد و آن کاهش رطوبت نسبی اطراف میوه ها است و بنابراین در این شرایط میوه ها باید به طور مرتب مورد بازدید قرا بگیرند که کاهش رطوبت و افزایش اتیلن باعث خراب شدن آنها نشود.

  • استفاده از موز و گوجه رنگی کاملا رسیده:

میزان گاز اتیلن آزاد شده از میوه ی موز کاملا رسیده و گوجه فرنگی رسیده نسبت به میوه های دیگر بیشتر بوده و در صورتی که انبار کوچکی در اختیار دارید و قصد رساندن میوه های هلو را دارید می توانید از این دو میوه برای آزاد سازی گاز اتیلن استفاده کنید.

کلام آخر:

در زمان خرید نهال هلو به منظور مدیریت بهتر در فروش میوه ی هلو بهتر است با توجه به اقلیم منطقه ی خود مناسبترین رقم را خریداری کنید، با توجه به اقلیم و شرایط بازار باید تصمیم بگیرید که زود رس بودن هلو بهتر است و یا دیر رس بودن اما در صورتی که برای فروش هلو با قیمت بهتر نیاز دارید تا مدتی این میوه را در سردخانه یا انبار نگهداری کنید بهتر است اقدامات لازم برای افزایش انبار داری را انجام داده و علاوه بر آن برداشت میوه ی نارس هلو نیز راهکاری عملی و مناسب است، در صورتی که میوه ی هلو را به صورت نارس برداشت کردید می توانید از آزاد سازی گاز اتیلن برای رسیده شدن به موقع هلو استفاده کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال