پربار کردن درخت گردو، هر آنچه که باید بدانید!

پربار کردن درخت گردو، هر آنچه که باید بدانید!

محصول گردو یک محصول بسیار تجاری و با ارزش و گردو کاران همواره در پی یافتن راه هایی برای افزایش باردهی درختان گردو ی باغات خود هستند، در این مقاله ما برای شما راهکارهایی را که می تواند منجر به افزایش باردهی درختان گردو شود بیان خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

افرادی که به دنبال پر بار کردن درختان گردوی خود هستند دو دسته اند، دسته ی اول کسانی که باغ گردو دارند و به دنبال راهی برای افزایش راندمان تولید باغ خود هستند و دسته ی دوم افرادی که قصد احداث باغ گردو دارند اما به دلیل هدفی که از احداث باغ گردو دارند و احتمالا باغ گردو را با هدف تجارت و فروش محصول احداث می کنند از همان ابتدای کار به دنبال راهی برای افزایش بهره وری از باغ گردوی خود هستند.

پربار کردن درخت گردو، هر آنچه که باید بدانید!

قطعا دسته ی دوم افراد موفق تری در این زمینه خواهند بود اما برای افرادی که صاحب باغ گردو هستند و به دنبال راهی برای افزایش باردهی هستند نیز راه حل های مناسبی ارائه خواهیم کرد.

دسته ی اول: احداث باغ پر بار گردو:

اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد احداث باغ گردو را دارید و دغدغه ی شما افزایش باردهی نهال گردو پس از کاشت است توصیه می شود نکات زیر را در زمان احداث باغ در نظر داشته باشید.

انتخاب رقم گردو

  • قابلیت ژنتیکی گردو در میزان باردهی:

شاید در گذشته ارقام گردو بسیار محدود بوده و اکثرا ارقام بومی و محلی بودند که در بهترین شرایط زیر دو تن محصول در هکتار تولید می کردند، اما امروزه ارقام بسیار متنوعی از گردو در نهالستانهای معتبر تولید می شون که قدرت باردهی حتی بیشتر از ده تن در هکتار را دارند.

در انتخاب رقم گردو دقت داشته باشید رقمی را باید انتخاب کنید که قابلیت ژنتیکی باردهی بالاتری نسبت به ارقام بالاتر داشته باشد، اما ارقامی که قابلیت باردهی بالا دارند هم تنها در صورت مساعد بودن شرایط می توانند به ماکزیمم راندمان خود دست پیدا کنند بنابراین قابلیت ژنتیکی داشتن برای باردهی بالا شرط لازم است اما کافی نیست، در ادامه به بررسی عوامل موثر محیطی بر انتخاب رقم گردو خواهیم پرداخت.

  • شرایط آب و هوایی و اقلیمی:

ارقام مختلف گردو قابلیت تحمل شرایط آب و هوایی مختلفی داشته و نمی توان رقمی از گردو را که تحمل گرمای تابستان ندارد در شرایط اقلیمی گرم کاشت و انتظار بهره برداری بالا داشت، و یا بالعکس رقم گردویی که تحملا سرمای زیاد و یخبندان را ندارد نمی توان در مناطق سردسیر و کوهستانیکاشت و انتظار بهره برداری بالا داشت.

نکته ی دیگری که در مورد شرایط آب و هوایی در انتخاب رقم مناسب گردو باید در نظر داشت میزان مقاومت رقم گردو به سرمای بهاره در مناطقی است که با این مشکل مواجهیم، در مناطقی که با مشکل سرمای دیر رس بهاره مواجه هستید باید در نظر داشته باشید که ارقام زود گل در اثر سرما زدگی بهاره دچار افت محصول می شوند اما برای کاشت گردو در اینمتاطق ارقام دیرگل و یا دوبار گل تولید شده اند که بسیار مناسب هستند.

  • موقعیت جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا:

در زمان انتخاب رقم گردو ارتفاع منطقه از سطح دریا یک فاکتور بسیار مهم در باردهی درختان است، ارتفاع مناسب از سطح دریا برای هر رقم در شناسنامه ی نهال هر رقم بیان می شود وشما باید با توجه به ارتفاع منطقه ی مورد نظر خود رقم ماسب را انتخاب کنید، در صورتی که مناسب ترین رقم از این نظر را انتخاب کنید می توانید انتظار برداشت گردو به میزانی که در شناسنامه بیان شده است را داشته باشید.

آماده سازی زمین مورد نظر:

پس از اینکه رقم مورد نظر خود را انتخاب کردید بر اساس نوع رقم باید اقدام به آماده سازی زمین کنید،مراحل آماده سازی زمین برای احداث باغ گردو با هدف رسیدن به حداکثر عملکرد شامل مراحل زیر است:

  • انجام آزمون تجزیه ی خاک:

برای اینکه از بافت و میزان حاصلخیزی خاک زمین مورد نظر خود اطلاع داشته باشید باید قبل از اقدام به آماده سازی زمین از خاک زمین مورد نظر یک نمونه را برای انجام آنالیز تجزیه به آزمایشگاه خاکشناسی ارسال کنید، در نتیجه ی تجزیه ی خاک بافت خاک، اسیدیته ی خاک و میزان عناصر غذایی موجود در خاک مشخص می شود.

برای آماده سازی زمین باید در نظر داشته باشید که خاک باید دارای بافت معمولا لومی، اسیدیته ی خنثی تا کمی قلیایی و میزان عناصر غذایی مکفی باشد، در صورت ایراد در هر کدام از این فاکتورها باید قبل از کاشت نهال با اضافه کردن خاک، عناصر غذایی و یا هر ماده ی دیگر خاک را اصلاح کنید.

باغداران معمولا با استفاده از کود کاملا پوسیده ی دامی به همراه عناصر سریع الاثر خاک را حین خاکورزی تقویت می کنند، حاصلخیز بودن خاک قبل از کاشت نهال در باردهی درختان تاثیر بسیار زیادی دارد به طوری که به جرات می توان گفت هیچ نوع کود دهی پس از کاشت نهال نمی تواند به این اندازه موثر باشد.

علاوه بر تجزیه ی خاک با توجه به نوع کشت و کار قبل از احداث باغ گردو توصیه می شود خاک را برای تعیین عوامل میکروبی و آفات موجود در خاک نیز مورد آزمون قرار دهید، برای این کار نمونه ای خاک باغ را به صورت رندم انتخاب کرده و به آزمایشگاه گیاهپزشکی ارسال کنید، عوامل بیمارگر مهمی مانند پوسیدگی طوقه وریشه، نماند ها و پژمردگی ورتسیلیومی در آزمون مورد بررسی قرار می گیرند، همینطور خاک از نظر وجود آفاتی مانند کرم سفید ریشه باید مورد بازدید قرار بگیرد.

در صورتی که در خاک زمین مورد نظر از قبل محصولاتی مانند اعضای خانواده ی سولاناسه از قبیل گوجه و سیب زمینی و یا بادمجان کاشته می شده است انجام آزمون گیاهپزشکی روی خاک بسیار ضروری است.

این عوامل بیمارگر و آفات در صورت وجود در خاک می توانند به شدت بر میزان باردهی درختان پس از کاشت نهال تاثیر بگذارند و تا زمانی که متوجه حضور آنها شوید خسارت زیادی را وارد می کنند، از طرفی زمانی هم که متوجه شوید به دلیل وجود درختان درخاک دست شما برای انجام هر عملیات کنترل کننده ای باز نیست و کنترل قطعی انجام نخواهد شد.

در صورت مثبت بودن آزمون باید نسبت به بیماری یا آفتی که در خاک مشاهده شده قبل از کاشت نهال مراحل ضدعفونی کردن خاک را اجام دهید و سپس با خیال راحت نسبت به کاشت نهال اقدام کنید.

  • حفرچاله:

در حفر چاله باید عمق چاله و فاصله ی آنها از هم به خوبی تنظیم شود، تراکم درختان در واحد هکتار با توجه به نوع رقم متفاوت است، بنابراین در زمان انتخاب رقم گردو از مشاوران اطلاعات عمق چاله و فاصله ی درختان از هم را دریافت کرده و چاله ها را به درستی حفر کنید، فاصله ی درختان از هم بر روی میزان باردهی درختان در دوران بلوغ تاثیر زیادی دارد.

در صورت کاشت درختان گردو به صورت متراکم به دلیل سایه اندازی درختان بر روی هم باردهی به شدت کاهش پیدا می کند، از طرفی آفات و بیماریها نیز به سرعت در باغ با درختان متراکم شایع شده و باردهی را کاهش می دهد.

  • اجرای سیستم آبیاری:

برای رسیدن به باردهی حداکثری درختان گردو در نظر داشته باشید که آبیاری منظم و متناسب با نیاز درختان در باردهی آنها بسیار موثر است، تنظیم دقیق دور آبیاری، حجم آبیاری و مدت زمان آبیاری در سیستم آبیاری غرقابی به سهولت امکان پذیر نیست در صورتی که این امکان در مورد سیستم آبیاری قطره ای وجود دارد و علاوه بر آن در میزان آب مصرفی نیز صرفه جویی خواهد شد.

بنابراین بهتر است قبل از کاشت نهال و پس از حفر چاله سیستم آبیاری قطره ای و یا بابلر را روی زمین اجرا کنید تا پس از کاشت نهال به مشکل برخورد نکنید.

پربار کردن درخت گردو، هر آنچه که باید بدانید!

کاشت نهال:

برای بهره برداری هر چه بیشتر از درختان گردو باید تلاش کنید تا در زمان کاشت نهال و انتقال آن به چاله به سیستم ریشه ای درخت آسیبی وارد نشود، برای جلوگیری از آسیب ریشه ای می توانید از نهالی که ریشه آن گونی پیچ یا نایلون پیچ باشد استفاده کنید تا نیازی به خارج کردن نهال از گلدان نباشد.

دسته ی دوم: افزای ش باردهی درختان گردو پس از کاشت نهال و احداث باغ:

این دسته از توصیه ها برای افزایش باردهی هم برای کسانی که باغ گردو دارند لازم الاجرا است و هم برای کسانی که هنوز باغ خود را احداث نکرده اند لازم است نسبت به آنها اطلاع کامل داشته باشند، این دسته از توصیه ها را تحت عنوان عملیات داشت برای افزایش باردهی درختان می شناسند.

عملیات داشت درختان گردو برای افزایش باردهی:

  • کود دهی به درختان گردو:

زمانی که صحبت از افزایش باردهی درختان گردو به میان می اید اولین چیزی که به ذهن هر شخصی می رسد کود دهی به درختان است، یک باور عمومی این است که هر چه بیشتر به درختان گردو کود بدهیم ایندرختان باردهی بیشتری خواهند داشت.

اما باید در نظر داشته باشید که این باور کاملا اشتباه است چرا که بیش بود عناصر از طرفی با ایجاد مسمومیت در گیاه باعث کاهش عملکرد می شوند و از طرفی با افزایش استفاده از برخی عناصر مانند ازت سبب حساس شدن درختان به درگیری با آفات و بیماریها شده و در نهایت عملکرد درختان کاهش پیدا می کند.

به منظور استفاده ی به اندزه از عناصر غذایی تنها یک راه وجود دارد و آن استفاده از آزمایش تجزیه ی خاک و برگ است، استفاه از آزمایش تجزیه ی برگ خرید نهال گردو به شما نشان می دهد که درخت چه عناصری را نتوانسته جذب کند، این عدم توانایی در جذب کردن یا به دلیل نبود عنصر در خاک است و یا به دلیل اسیدیته ی نامناسب عنصر نتوانسته به فرم قابل جذب تبدیل شود.

با انجام آزمایش تجزیه ی خاک در تکمیل آزمایش تجزیه ی برگ می توانید بفهمید کدام عناصر در خاک وجود دارند اما جذب نشده اند، بنابراین با استفاده از دو آزمایش کود مورد نیاز درختان را به میزان مورد نیاز مورد استفاده قرا خواهید داد و آسیب مسمومیت و غیره را در اثر بیش بود عناصر متحمل نمی شوید.

پربار کردن درخت گردو، هر آنچه که باید بدانید!

  • کنترل آفات و بیماریها:

آفات و بیماریهای روی گردو می تواند به شدت تولید محصول این درختان را محدود کنند بنابراین با انجام پایش مرتب در باغ قبل از طغیان آفت و یا بیماری از حضور آن اطلاع پیدا کرده و نسبت به کنترل آن اقدامات لازم را قبل از اینکه به محصول و راندمان درختان گردو خسارت وارد کنند انجام دهید.

آفاتی نظیر کرم سفید ریشه خوار گردو، آفات چوبخوار و پوست خوار، کنه ها و شته ها می توانند تولید محصول گردو را محدود کنند علاوه بر این افات عوامل بیمارگری نظیر شانکر پوستی سطحی و عمیق گردو، پوسیدگی طوقه وریشه گردو، پژمردگی ورتسیلیومی گردو و بلایت گردو نیز میزان عملکرد درختان گردو را تحت تاثیر قرار می دهند.

  • هرس گردو

هرس درختان گردو علاوه بر ایجاد فرم مناسب با خلوت کردن شاخ و برگ درختان سبب می شود غذای بیشتری به شاخه های بارده برسد و علاوه بر آن با ایجاد تهویه ی بیشتر و عبور نور و هوای کافی علاوه بر جلوگیری از ایجاد بیماریهای برگی سبب فتوسنتز بیشتر و بهتر شده و عملکرد را افزایش می دهد.

نقش هرس در افزایش باردهی همچنین به حذف شاخه های بیمار و آفت زده بر می گردد، شما با هرس شاخه های آفت زده و بیمار به کنترل خسارت آفت و بیماری در باغ کمک کرده و سبب افزایش باردهی درختان می شوید. که در قیمت نهال گردو تاثیر زیادی دارد.

  • گرده افشانی:

گاهی اوقات درختان گردو نیاز به رقم گرده افشان در کنار خود دارند و در صورتی که گرده افشان در باغ کاشته نشده باشد درختان باردهی ندارند و یا باردهی مطلوبی ندارند، ارقامی که نیاز به گرده افشان دارند باید به نسبت هر ده درخت بارده یک درخت گرده افشان در باغ کاشته شود تا باردهی مطلوب حاصل شود، بنابراینچه افرادی که قصد احداث باغ دارند و چه افرادی که باغ خود را احداث کرده اند باید بدانند رعایت این موضوع در باردهی درختان بسیار موثر است و در صورت عدم کاشت تعداد مناسب درختان گرده افشان درختان گردوی آنها باردهی مطلوب نخواهند داشت.

کلام آخر:

دانستید که عوامل مختلفی علاوه بر زمینه ی ژنتیکی بر روی میزان باردهی درختان گردو موثر هستند و رعایت یک به یک آنها سبب افزایش باردهی خواهد شد، هیچ حالتی بهتر از این نیست که قبل از کاشت نهال گردو تمام اقدامات را بر پایه ی هدف افزایش بهره وری باغ انجام داده و در نظر داشته باشید که احداث باغ به صورت اصولی و گام به گام با مشورت گرفتن از افراد دانا در این زمینه است که شما را می تواند به هدف افزایش برداشت از درختان برساند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال