%26

نهال گردو فرنور: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

(دیدگاه 2 کاربر)

89,000 تومان

  • خواستگاه : فرانسه
  • شروع باردهی : اولین سال کاشت
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 6*6
  • میزان باردهی در هکتار : 6 الی 7 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : 1500 الی 2500 متری
  • پایه نهال : بذری و پیوندی
  • گرده افشان : فرانکت
  • میزان آبیاری : ۱۰ روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 5 تا 6 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

استفاده‌ی روز افزون مردم از خشکبار به ویژه گردو تولید کنندگان در این عرصه را وادار به کاشت درختان گردو با باردهی بالا و باکیفیت کرده است، باغداران بسیاری در این عرصه قدم گذاشته‌اند و در مناطق مختلف با شرایط آب و هوایی متفاوت اقدام به کاشت گردو کرده‌اند.

چنانچه در هر منطقه ارقام متناسب با شرایط اقلیمی آن منطقه کاشته شود و به خوبی به آنها رسیدگی شود می‌توان تولید بالا و با کیفیت گردو را تضمین کرد، یکی از ارقام گردو که امروزه کاشت آن به ویژه در مناطق سردسیر محبوبیت پیدا کرده است گردو رقم فرنور است، در این مقاله به بررسی ویژگی‌های این گردو و شرایط رشد بهینه‌ی آن خواهیم پرداخت.

مشخصات و خصوصیات نهال گردو فرنور

گردو رقم فرنور درختی با اندازه‌ی متوسط تا بلند تولید کرده و این رقم در صورت برخوردار بودن از هرس مناسب حجم تاج پوشش مناسبی نیز دارد، با توجه به حجم تاج پوشش این درخت و ارتفاع آن در سن بلوغ کار برداشت میوه از این درختان ساده‌تر از بسیاری ارقام دیگر است که حجیم و مرتفع هستند، این رقم به عنوان یکی از ارقام تجاری و پر بارده در باغات تجاری گردو کاشته می‌شود.

خاستگاه اصلی نهال گردو فرنور

خاستگاه اصلی نهال گردو فرنور به اروپا و کشور فرانسه بر می‌گردد و بنابراین بسیاری از ویژگی‌های زیست شناختی و نیازهای آب و هوایی این رقم گردو مشابه با ویژگی‌های اقلیمی زادگاه این گردو است، البته انتقال آن به مناطق دیگر دنیا که به لحاظ اقلیمی تفاوت اندکی با اقلیم فرانسه دارند مستلزم این است که این رقم بر روی پایه‌های مقاوم‌تر و بومی متناسب با آن شرایط پیوند زده شود تا باردهی این درختان تحت تاثیر اختلاف اقلیمی قرار نگیرد.

نهال گردو فرنور: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

پایه اصلی نهال گردو فرنور

گردو فرنور را به صورت اصلاح شده و یا پیوندی تکثیر می‌کنند که البته پایه‌ی پیوندی میوه‌های یکسان خواهد داشت و نهال‌های اصلاح شده در برابر شرایط نامساعد بخصوص مناطق سردسیر جواب دهی خوبی نخواهد داشت.

ویژگی نهال گردو فرنور

گردو فرنور ویژگی‌های برجسته و مهم بسیاری دارد که باعث شده طرفداران بسیاری را به خود جلب کند، از ویژگی‌های مهم گردو فرنور دیرگل بودن این رقم است که باعث شده در برابر سرمای بهاره در امان باشد، همچنین زودبازده است به طوری که در سال اول کاشت شروع به باردهی می‌کند.

ویژگی مهم دیگر این درخت این است که با وجود اینکه قابلیت کاشت در ارتفاعات بالا از سطح دریا را دارد اما بیشترین مقاومت را نسبت به سرما از خود نشان داده و آن را برای کاشت به ویژه در مناطق سردسیر مناسب کرده است.

آب و هوای مناسب برای کاشت

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد این رقم گردو فرنور با داشتن نیاز سرمایی متوسط به عنوان یکی از انواع ارقام درختان میوه‌ی معتدله مقاومت خوبی در برابر سرما و یخبندان از خود نشان می‌دهد، علاوه بر آن به واسطه‌ی دیرگل بودن نیز در برابر سرمای دیررس بهاره از خود مقاومت نشان داده و آن را برای کاشت در مناطق معتدله و سردسیری مناسب کرده است.

فاصله مناسب برای کاشت

در مورد کاشت درختان میوه مانند درختان گردو باید در زمان احداث باغ فاصله‌ی مناسب بین درختان به جهت عبور نور و هوا رعایت شود، این فاصله را با توجه به شیب زمین و حجم تاج درختان در زمان بلوغ در نظر می‌گیرند، طبیعتا درختانی که حجم تاج و ارتفاع بیشتری دارند به منظور جلوگیری از سایه اندازی بر روی هم یا باید هرس شدیدتری روی آن‌ها صورت بگیرد و یا باید فاصله‌ی درختان را بیشتر در نظر گرفت.

در مورد گردو رقم فرنور در نظر گرفتن فاصله‌ی 6 متر و در بلوک‌های مربعی در زمینهای مسطح با توجه به ارتفاع و حجم تاج درخت در زمان بلوغ و با در نظر گرفتن هرس متوسط کفایت می‌کند، این رقم گردو را نسبت به دیگر ارقام می‌توان با فاصله‌ی کمتری از یکدیگر کاشت و به همین دلیل تعداد درخت کاشته شده در یک هکتار بیشتر است.

خاک مناسب خاک

مناسب بودن بافت خاک زمینه را برای رشد بهتر و باردهی حداکثری درختان گردو فراهم می‌کند، گردو رقم فرنور خاک سبک با بافت شنی ماسه‌ای و با میزان شوری کم و اسیدیته‌ی خنثی را می‌پسندد، میزان حاصلخیزی و عناصر غذایی موجود در خاک نیز برای رشد درختان گردو فرنور بسیار اهمت دارد.

این رقم گردو در خاک با بافت سنگین و شوری بالا و حاصلخیزی کم به خوبی رشد نمی‌کند بنابراین در زمان احداث باغ گردو بافت خاک و میزان عناصر غذایی موجود در آن را با گرفتن آزمایش تجزیه‌ی خاک تعیین کرده و بر مبنای نتیجه‌ی آزمایش قبل از کاشت نهال بافت خاک را اصلاح کنید.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

با توجه به مقاومتی که این درختان در برابر سرمای زمستان دارند، زمان کاشت این درختان را می‌توانید از اواخر پاییز تا اواخر زمستان تعیین کنید، البته تاریخ کاشت باید با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه تعیین شود ودر مورد این درختان محدودیتی در انتخاب فصل پاییز و یا زمستان وجود ندارد.

کود مناسب برای نهال

تغذیه‌ی مناسب درختان گردورقم فرنور سبب باردهی مطلوب آنها و رسیدن زودتر به سن بلوغ باردهی می‌شود، در مورد این درختان باید کود دهی با توجه به آنالیز تجزیه‌ی خاک قبل از کاشت نهال و آنالیز تجزیه‌ی خاک و برگ پس از کاشت نهال انجام شود، کود دهی بیش از اندازه ممکن است ایجاد مسمومیت کرده و یا سبب ترد شدن بات گیاه و افزایش حساسیت نسبت به آفات و بیماری‌ها شود، بنابراین رعایت میزان صحیح کود دهی بسیار اهمیت دارد.

ارتفاع درخت در طول عمر

درختان گردو رقم فرنور رشد متوسط رو به بالایی داشته و در سن بلوغ ارتفاع آنها بین 5 تا 6 متر بسته به شرایط و میزان رسیدگی متفاوت است، اما باغداران سعی می‌کنند با انجام هرس فرم اصولی اندازه‌ی درختان را در حدی نگه دارند که عملیات رسیدگی به درختان از جمله برداشت میوه از آنها آسان‌تر باشد و علاوه بر این با در نظر گرفتن فاصله‌ی 6 متر در هنگام کاشت در زمان بلوغ درختان بر روی هم سایه اندازی نکنند.

هرس درخت

هرس درختان گردو مانند بسیاری از درختان دیگر به رشد و باردهی آنها کمک می‌کند، درختان گردو رقم فرنور با داشتن هرس فرم مناسب می‌توانند حجم تاج متناسبی در سن بلوغ پیدا کنند به نحوی که تهویه و عبو نور بین شاخه‌ها به سهولت انجام شده و نور و هوا به همه‌ی قسمت‌های درخت برسد، از طرفی هرس شاخه‌های آفت زده و بیمار به کنترل آفات و بیماری‌های مختلف در این درختان کمک کرده و از اصول مدیریت آفات و بیماری‌ها در باغات گردو به شمار می‌رود.

نهال گردو فرنور: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

درختان گردو رقم فرنور به عنوان درختان مناطق معتدله نیاز به دست کم 700 ساعت و حداکثر 1000 ساعت سرمای بین صفر تا هفت درجه سانتی گرداد دارند تا بتوانند در بهار به خوبی شکوفا شوند و باردهی حداکثری خود را به نمایش بگذارند، لازم به ذکر است سپری کردن این نیاز سرمایی می‌تواند درختان را در برابر سرمای زمستان نیز مقاوم کند و میزان مقاومت به سرمای زمستان نیز به میزان سپری شدن نیاز سرمایی بستگی دارد.

عمر مفید نهال

گردو فرنور می‌تواند تا 100 سال باردهی مفید داشته باشد اما این رقم ممکن است با توجه به شرایط رشدی درخت متغیر باشد به طوری که درختانی که در خاک و یا آب و هوای نامناسب کاشته شده باشند و یا از رسیدگی درست و اصولی برخوردار نباشند نمی‌توانند 100 سال باردهی مفید داشته باشند.

اکثر نهال‌های گردو مانند گردو چندلر، گردو فرانکت، گردو تویسرکان، گردو هارتلی، گردو ژنوتیپ پالیز، گردو پدرو و بسیاری از ارقام دیگر عمر اقتصادی بالای ۱۰۰ سال دارند، برای اطلاعات بیشتر هر رقم می‌توانید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید و تمام اطلاعات تخصصی ارقام را به‌دست آورید.

سن حیات نهال

سن حیات نهال از سن مفید بیشتر است اما سن حیات نیز مانند عمر مفید درخت تابعی از مناسب بودن شرایط آب و هوایی و میزان رسیدگی به درختان است، در این مورد میزان خسارت آفات و بیماری‌های گیاهی می‌تواند بر روی سن حیات بسیار موثر باشد به‌طوری‌که اگر گردو فرنور از پایه‌ی مقاوم برخورار نباشد خسارت برخی آفات و بیماری‌ها می‌تواند منجر به مرگ زود هنگام کل درخت گردو شود.

میزان وزن هر میوه

در مورد وزن هر میوه‌ی گردو رقم فرنور باید گفت هر میوه در این رقم حدود 13 گرم وزن دارد اما نکته‌ی بسیار مهم وجالبت توجه در مورد این درختان این است که به دلیل پوست سنگی و سبکی که دارند حدود 60 درصد از وزن میوه را مغز آن تشکیل داده و این نیز یکی دیگر از دلایل بازار پسندی بالای این رقم گردو است.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

درخت گردو رقم فرنور را از ارتفاع 1500 از سطح دریا تا ارتفاع بالا حدود 2500 متر از سطح دریا می‌توان کاشت و در ارتفاع متفاوت باردهی خوبی دارد اما به طور معمول این درختان را در ارتفاع میانه حدود 1800 متر از سطح دریا می‌کارند و به عملکرد بالا دست پیدا می‌کنند.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

در مورد میزان مقاومت و مصونیت در برابر آفات و بیماریهای ارقام گردو فرنور که روی پایه‌های پیوندی مقاوم پیوند خورده باشند بسیار مقاوم هستند اما حتی در مورد مقاوم‌ترین ارقام درختان گردو نیز بدون داشتن برنامه‌ی مدیریتی صحیح طغیان یک آفت می‌تواند مقاومت درختان شما را نیز شکسته و ایجاد خسارت کند، بنابراین نسبت به آفات و بیماری‌های بومی در منطقه‌ی خود کاملا هوشیار بوده و اقدامات پیشگیرانه در مورد ابتلا به این آفات و بیماری‌ها را در برنامه‌ی مدیریتی سالانه‌ی خود قرار دهید.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

میزان باردهی و برداشت محصول درختان گردو به ازای هر هکتار با توجه به میزان رسیدگی به درختان متفاوت است، تاثیر آفات و بیماری‌ها، گرمازدگی و سرما زدگی، بافت و شوری خاک، کود دهی و همینطور آبیاری درختان بر میزان باردهی موثراند اما میزان باردهی ژنتیکی این درختان در شرایط اپتیمم به 4 الی 4.5 تن در هکتار می‌رسد که رقم قابل توجهی است.

شروع باردهی محصول

درختان گردو رقم فرنور از دسته ارقام زود بازده هستند که حتی در صورت بذری بودن نهال می‌تواند تا حداکثر دو سال پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز کند، خبر خوب اینکه در صورت رسیدگی به اندازه به این درختان، این رقم گردو خیلی زود هم می‌تواند به بلوغ باردهی رسیده و بازگشت سرمایه را برای باغداران به ارمغان بیاورد.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

گرده افشانی درختان گردو به وسیله‌ی باد انجام شده و در مورد رقم گردو فرنور برای تولید گرده به میزان کافی در فصل گرده افشانی کاشت یک اصله درخت گرده افشان به ازای هر ده اصله درخت بارده از رقم فرنت و یا رقم گردو فرانکت است.

لازم به ذکر است که اهمیت سلامت و اصالت رقم گرده افشان هم مانند ارقام بارده بسیار بالا است، به طوری که برخی بیماری‌های گیاهی مانند بیماری‌های باکتریایی و یا ویروسی می‌تواند با گرده به درختان بارده منتقل شده و باردهی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

مدت آبیاری

دور آبیاری درختان گردو فرنور به طور متوسط در دوره‌ی بلوغ باردهی به 15 روز می‌رسد اما این رقم با توجه به سن درختان و همینطور سن متفاوت است، می‌دانید که درختان گردو جوان زو به زود تشنه می‌شوند به خصوص در فصل تابستان که تبخیر و تعرق بیشتر است، بنابراین نهال‌های تازه کاشته شده را به ویژه در فصول گرم با فواصل کمتری آبیاری کنید.

نهال گردو فرنور: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

روش صحیح آبیاری

با توجه به محدودیت منابع آبی و بحران آبی کشور صرفه جویی در میزان آب صرفی در حوزه‌ی کشاورزی اهمیت بسیار زیادی دارد از طرفی تنظیم دور آبیاری به‌صورت دقیق تاثیر زیادی بر روی باردهی درختان می‌گذارد بنابراین بهترین سیستم آبیاری که هم بتوان به صورت دقیق تنظیم کرد و هم در میزان آب مصرفی صرفه جویی کند سیستم آبیاری نوین قطره‌ای و یا بابلر است.

زمان گلدهی درخت

درختان گردو رقم فرنور از دسته ارقام گردو دیر گل هستند و به همین دلیل است که نسبت به سرمای دیر رس بهاره مقاومت بالایی دارند، در واقع گلدهی این درختان پس از سپری شدن آخرین سرمای بهاره شکوفه می‌دهند و این خطر را در بیشتر مواقع پشت سر می‌گذارند.

زمان برداشت

به همان نسبت که این درختان دیر گل هستند، به همان نسبت هم رسیدگی میوه‌ی آنها با تاخیر انجام شده و زمان برداشت میوه در این درختان به اواخر تابستان موکول می‌شود.

خرید نهال گردو فرنور

خرید نهال گردو رقم فرنور را می‌توانید به صورت اینترنتی از وبسایت‌های فروش نهال انجام دهید و یا به صورت مستقیم و با مراجعه‌ی حضوری به مراکز فروش نهال گردو مراجعه کرده و خرید خود را انجام دهید اما توجه داشته باشید در انتخاب نهالستان مناسب تنها قیمت نهال را نباید ملاک قرار دهید، قیمت نهال تنها یک فاکتور در تعیین نهالستان است اما فاکتورهای اصلی به اعتبار نهالستان بر می‌گردد و اعتبار نهالستان را مجوزهایی که از ارگانهای مربوطه دریافت کرده است تعیین می‌کند.

قیمت نهال گردو فرنور

فروش نهال گردو رقم فرنور در نهالستان‌های مختلف با قیمت متفاوت انجام می‌شود اما در نهالستان‌های معتبر فاکتورهایی مانند گواهی سلامت و شناسنامه دار بودن نهال بر روی قیمت نهایی نهال تاثیر گذار خواهد بود، اما به هر حال خرید نهال با قیمت بالا تر اما مطمئن تر بهتر از نهال ارزان اما بی کیفیت، ناسالم و یا بدون اصالت است.

2 دیدگاه برای نهال گردو فرنور: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

  1. علی محمدی

    سلام دوست عزیز نهال گردوی فرنور پیوندی دوساله چنده.وگردوی توسرخ پیوندی هست ممنون

    • mohammadi

      سلام نهال گردو فرنور پیوندی ۲۲۰ هزار تومان
      نهال گردو توسرخ هم پیوندی هست

  2. علی محمدی

    قیمت فرانکت و فرنت را هم لطف کنید ممنون

    • mohammadi

      سلام وقت بخیر قیمت نهال گردو تو سایت درج شده برای مشاوره هم با کارشناسان تماس بگیرید.
      09141832393
      09144501003
      09144501007
      09144501008
      09144501009

    • mohammadi

      سلام وقت بخیر
      قیمت ها تو سایت درج شده
      برای خرید نهال با کارشناسان تماس بگیرید یا از طریق سایت اقدام کنید
      09141832393
      09144501003
      09144501007
      09144501008
      09144501009

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال