%6

نهال خرمالو موزی : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

104,000 تومان

  • خواستگاه : چین
  • شروع باردهی : سال سوم کاشت
  • زمان گلدهی : میان گل
  • فاصله کاشت نهال : ۴ الی ۵ متری
  • میزان باردهی در هکتار : 30 تن
  • ارتفاع از سطح دریا :  ۱۵۰۰ متری
  • پایه نهال : بذری و پیوندی
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : ۱۰ الی ۱۲ روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : ۸ الی ۱۰ متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و خصوصیات نهال

یکی دیگر از درختان خزان پذیر در فصل پاییز درخت خرمالو موزی است که اگر میوه‌های رسیده باشد طعمی بسیار شیرین و دلچسب خواهند داشت در غیر این صورت ممکن است میوه‌ها طعمی گس و غیرقابل تحمل داشته باشند. با توجه به کاربردهای بسیار زیاد میوه خرمالو در صنعت غذای و دارویی علاوه بر مصارف تازه خوری، خرید و فروش نهال خرمالو موزی که به سبب بازدهی بالا و تجاری بودن گونه یکی از پرفروش‌ترین‌ها و کمیاب‌ترین‌های بازار است، بسیار رایج است.

خاستگاه اصلی نهال

نهال خرمالو، نهالی است که خواستگاه اصلی آن را نمی‌توان به کشور خاصی منحصر کرد زیرا همزمان واریته‌های مختلف این نهال در کشورهای جهان تولید شده اند؛ در کشورهایی مانند آمریکا، مکزیک و حتی آسیای شرقی. نهال خرمالو موزی برای اولین بار در کشور چین که از نواحی شرقی قاره پهناور آسیاست تولید شد و به سبب تولید محصولات با کیفیت و خوش طعم و همچنین بازار پسند مورد توجه باغداران بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفت، به همین دلیل امروزه این نهال را در جای جای دنیا می‌توان یافت.

نهال خرمالو موزی : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

پایه اصلی نهال

همان گونه که از نام این نهال پیداست گونه‌ای پیوندی بر پایه موز است که هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ ویژگی‌های دیگر شباهت بسیاری به این نهال دارد ضمن این که تمامی ویژگی‌های گونه بهبود یافته‌اند و حتی عملکرد نهال خرمالو موزی نیز افزایش چشمگیری داشته است.

ویژگی نهال

نهال خرمالو موزی پس از طی کردن دوره بلوغ به درختی تنومتد و قطور تبدیل می‌شود که دارای برگ‌های پهن، زمخت و کشیده‌ای با طول و عرض به ترتیب حدودا ۷ و ۴ سانتی متر است. جالب است بدانید که هر دو گل نر و ماده نهال خرمالو موزی روی یک پایه جنسی مشترک قرار ندارد و تنها راه تشخیص آنها از یکدیگر اندازه و تعداد گل‌های آنها است زیرا گل‌های پایه نر سه تایی هستند و در ابعاد کوچکتری در سطح درخت ظاهر می‌شوند.

 

آب و هوای مناسب برای کاشت

مهم‌ترین عامل در رشد و پرورش نهال خرمالو موزی، انتخاب اقلیم آب و هوایی صحیح و سازگار برای رشد نهال است و در این امر کوچکترین غفلتی نباید صورت گیرد، حتی اگر باغدار بهترین نهال خرمالو را از معتبرترین مرکز فروش نهال خرمالو موزی خریداری نماید و در اقلیمی ناسازگار بکارد، نمی‌توان تضمینی برای بازدهی و سرعت رشد درخت در سنین بلوغ داشت. نهال خرمالو موزی سازگاری بالایی با آب و هوای معتدل و نیمه گرمسیری دارد به همین علت توصیه می‌شود که در مناطقی با سرمای زمستان میانه و خنکای تابستان معتدل کاشته شود.

فاصله مناسب برای کاشت

یکی از دلایلی که برای ایجاد فاصله میان درختان به آن توصیه اکید شده است ایجاد فضای لازم و وسیع جهت گسترده شدن ریشه‌ها داخل خاک و همچنین دریافت کافی نور خورشید توسط درختان است که برای رشد نهال الزامی هستند. با توجه به نیاز نوری نهال خرمالو موزی بهتر است گونه‌ها را در فواصل ۴ الی ۵ متری از یکدیگر در ردیف‌های ۳ متری بکاریم و از الگوی کشت مستطیلی بهره ببریم تا ضمن زیباسازی و ایجاد نظم در فضای باغ از مزایای این امر نیز بهره مند شویم.

خاک مناسب

شاید بتوان در هر نوع شرایط نامطلوب و محدودی از نهال خرمالو موزی بازدهی داشت اما بهتر است گونه را در شرایط مطلوب خود بکاریم تا بتوانیم راندمان برداشت محصول خوبی را داشته باشیم به همین جهت توصیه شده تا برای کاشت نهال خرمالو موزی بستری از خاک‌های سبک با قابلیت حفظ آب بالا مانند خاک‌های رسی، و لومی فراهم نماییم تا بتوانیم رشد و بازدهی گونه را در سنین بلوغ تضمین نماییم. در خصوص ph خاک نیز بهتر است بدانید که نگهداری ph در محدوده ۷ می‌تواند بسیار مفید باشد.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

قبل از کاشت نهال خرمالو موزی باید مقدماتی را فراهم آوریم تا نهال در بستر مناسبی جهت رشد قرار گیرد البته موعد مناسب کاشت نیز یکی دیگر از شروط مهم کاشت نهال خواهد بود به همین دلیل گفته شده که خرید نهال خرمالو موزی را تا فصل پاییز یا حتی اواخر تابستان به تعویق اندازید و پس از خرید بلافاصله آن را در خاک بکارید. قبل از کاشت نهال گودال‌هایی نسبتا عمیق متناسب با طول و عرض ریشه نهال بکارید سپس نهال را با نهایت احتیاط درون خاک قرار دهید.

کود مناسب برای نهال

در خصوص کود دهی به نهال خرمالو موزی، تنها دغدغه انتخاب کود مناسب نخواهد بود بلکه نحوه کود دهی و همچنین موعد مناسب کوددهی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که نباید مورد بی توجهی قرار گیرد. حتی الامکان در جهت رشد بیشتر نهال خرمالو موزی سالانه در فواصل منظم از کودهای حیوانی و یا کمپوست دامی و یا حتی در ساده‌ترین حالت ممکن از خاکبرگ پای خاک نهال ریخته البته در جهت افزایش تاثیر بهتر است کودها را حفر کنید. بهترین زمان ممکن جهت کوددهی به نهال خرمالو نیز فصل پاییز و یا انتهای فصل زمستان زمانی که هنوز درخت گلدهی نکرده است، می‌باشد.

ارتفاع درخت در طول عمر

اگر تا کنون یک نهال بید را از نزدیک دیده باشید می‌توانید نهال خرمالو موزی را نیز در ذهن خود تداعی کنید، این گونه در طول عمر خود به ارتفاعی در حدود ۸ الی ۱۰ متر خواهد رسید که نسبت به سایر واریته‌های خرمالو که در طول عمر خود به ارتفاع ۱۵ الی ۱۸ متر نیز می‌رسند، گونه‌ای کوتاه قامت به حساب می‌آید.

هرس درخت

همان گونه که می‌دانید محصولات نهال خرمالو موزی نسبتا سنگین هستند و ممکن است شاخه‌های نازک درخت خرمالو تاب و تحمل وزن آنها را نداشته باشد به همین دلیل در هنگام خرید نهال خرمالو موزی کارشناسان توصیه می‌کنند که تا قبل از فرا رسیدن سال پنجم و آغاز باردهی اقتصادی گونه حتما با هرس اصولی و منظم سالانه استحکام اسکلت درخت را تضمین نمایید در غیر این صورت شاخه‌های نازک زر بار میوه‌های سنگین خرمالو موزی خواهند شکست و این ممکن است به ضرر باغدار تمام شود.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

با توجه به این که نهال خرمالو موزی به نواحی معتدل و نیمه مرطوب اختصاص یافته است، نیاز سرمایی چندان بالایی نخواهد داشت زیرا در اکثر موارد در مناطقی کاشته می‌شوند که دارای زمستان‌های معتدل و خنکی است اما نیاز سرمایی گونه هر چند کم هم که باشد باید رفع شود. نهال خرمالو موزی با قرارگیری در دمای منفی ۵ الی ۷ درجه سانتی گراد به مدت ۴۰۰ الی ۶۰۰ ساعت می‌تواند آماده شکوفایی در فصل بهار پس از بیدار شدن از خواب زمستانه باشد.

عمر مفید نهال

اقدامات بسیاری وجود دارد که به صورت مستقیم در افزایش عمر اقتصادی یا همان عمر مفید نهال موثرند اما ممکن است امکان انجام همه آنها برای باغدار از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد؛ در حالت کلی نهال خرمالو می‌تواند تا حداکثر ۶۵ سال بازدهی داشته باشد و این خود عاملی مهم در تعیین قیمت نهال خرمالو موزی است. با کارهایی ساده و ابتدایی مانند آبیاری در فواصل منظم و کوددهی متناسب با نیاز درخت می‌توانید در افزایش عمر مفید گونه که همان افزایش سود آوری خودتان محسوب می‌شود، موثر باشید.

سن حیات نهال

در صورتی که بهترین رسیدگی به نهال خرمالو موزی شود امکان بهره برداری از آن تا سن ۷۰ الی ۸۰ سالگی وجود خواهد داشت البته ممکن است باردهی در سنین پیری درخت کم شود اما هیچگاه به صفر نخواهد رسید. افزایش یا کاهش سن حیات درختان خرمالو تا حدود زیادی به باغدار بستگی دارد اما ژنتیک و نژاد گیاه نیز بی تاثیر نخواهند بود.

میزان وزن هر میوه

خرمالو در حالت عادی میوه‌ای است گوجه‌ای شکل و کروی با بافتی گوشتی و نرم و طعمی که در حالت رسیده شیرین و لذیذ است اما میوه‌های خرمالو موزی شکل جالب و جدید دارند و به حالت بیضی کشیده دیده می‌شوند. رنگ آنها نارنجی کمرنگ است و وسط بافت گوشتی تعدادی دانه سیاه رنگ دارند و البته وزن هر میوه در حدود ۲۰۰ گرم است.

نهال خرمالو موزی : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

اگر قصد دریافت حداکثر راندمان برداشت محصول را از درختان خرمالو موزی دارید بهتر است این نهال را در ارتفاع حداکثر ۱۵۰۰ متری از سطح دریا بکارید تا نتیجه آن را مشاهده کنید در ارتفاعات بالاتر نیز امکان کاشت وجود دارد اما ممکن است بازدهی لازم را نداشته باشد.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

در میان ساید ارقام نهال میوه شاید پرورش نهال خرمالو موزی یکی از ساده‌ترین‌ کارها باشد البته اگر آفات و حشرات مزاحم اجازه دهند! آفات و بیماری‌هایی که در رابطه با آنها صحبت می‌کنیم به راحتی با سمپاشی کنترل و پیشگیری می‌شوند اما اگر این خطر کوچک جدی گرفته نشود می‌تواند عواقب بسیاری داشته باشد. آفاتی همچون کنه یقه توری قهوه‌ای و تریپس جدی‌ترین خطرها را به درخت وارد می‌کنند و حتی فلس، شپشک آردآلود، مورچه‌ها، مگس سفید و… نیز مشکلات جزیی را برای درخت ایجاد می‌کنند.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

اگر بخواهیم بازدهی و عملکرد هر درخت خرمالو را به ازای اصله درخت در واحد هکتار بسنجیم می‌توانیم بگوییم که هر نهال خرمالو موزی در سنین بلوغ بیش از ۶۰ کیلو گرم میوه می‌دهد و این عملکرد به ازای کاشت ۳۰۰ الی ۴۰۰ اصله درخت در هر هکتار زمین به حدود بیش از ۳۰ تن محصول سالانه خواهد بود.

شروع باردهی محصول

از آن جایی که نهال خرمالو موزی گونه‌ای پیوندی است می‌توان روی باردهی زود و سریع آن نسبت به سایر ارقام نهال خرمالو بذری حساب دیگری بازد کرد زیرا این گونه از سال سوم کاشت شروع به باردهی مختصری می‌کند که امید بخش یاغدار است اما از سال چهارم و پنجم به بعد کاملا باردهی اقتصادی و گسترده خود را آغاز می‌‌کند به گونه‌ای که با عرضه محصولات در بازارهای داخلی و خارجی تحت عنوان میوه تازه و یا میوه خشک می‌تواند به سود بسیار بالایی دست یافت.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

هیچ الزامی برای کاشت رقم گرده افشان در باغات خرمالو موزی وجود ندارد و شما با اختیار خود می‌توانید اقدام به خرید و کاشت گونه سازگار و مناسب کنید البته اکثر واریته‌‌های نهال خرمالو تک پایه هستند و گل‌های نر صورتی رنگ با گل‌های دو یا سه تایی و گل‌های ماده بدون پرچم در سطح یک پایه قرار گرفته‌اند و تنها بخش کمی از ارقام نهال خرمالو همانند نهال خرمالو موزی دارای پایه‌های جنسی جداگانه می‌باشند که در صورت عدم کاشت رقم گرده افشان با کمک باد و حشرات این فرآیند صورت خواهد گرفت.

مدت آبیاری

برای آبیاری درختان خرمالو خود را به دردسر نیاندازید و تنها کافیست نهال را در نواحی بسیار گرمسیری هر ۷ روز یکبار و در نواحی معتدل‌تر هر ۱۰ الی ۱۲ روز یکبار به صورت ساده آبیاری نمایید تا سیراب شود، استفاده از خاک‌های سبک و حافظ رطوبت نیز می‌تواند در صرفه جویی مصرف آب کمک کننده باشد.

روش صحیح آبیاری

سیستم آبیاری قطره‌ای یکی از مدرن‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین سیستم‌های آبیاری است که امروزه مورد استقبال همگان در کشاورزی واقع شده است و با توجه به سیستم دائمی پیوسته و آسته امکان سیراب کردن درختان با حداقل میزان آب وجود خواهد داشت، به خصوص درختان گزرومورفی خرمالو موزی.

نهال خرمالو موزی : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

زمان گلدهی درخت

این که نهال خرمالو موزی را در شمار ارقام نهال خوب جای داده‌اند امری کلی است زیرا این نهال دارای ویژگی‌های مثبتی است که سبب جلب توجه باغداران خواهد شد و یکی از آنها میان گل بودن گونه است که سبب می‌شود امکان کاشت آن در نواحی گرمسیری و معتدل وجود داشته باشد بدون این که دغدغه سرمازدگی گونه را داشته باشیم.

زمان برداشت

همه ما می‌دانیم که میوه خرمالو در اوایل فصل پاییز به بازار عرضه می‌شود پس موعد رسیدن محصولات درخت خرمالو موزی نیز در همین حوالی است. در اواخر مهر ماه میوه‌های نارس، سفت و نارنجی رنگ خرمالو موزی به حالت بافتی نرم و رنگ نارنجی در می‌آید که نشان از رسیده بودن میوه است و از آن پس امکان برداشت محصولات درخت نیز وجود خواهد داشت که این امر بسته به ارتفاع درخت می‌تواند به وسیله دست یا ابزارهای خاص باغبانی صورت گیرد.

خرید نهال

در صورتی که قصد خرید نهال خرمالو موزی را دارید حتما باید با ویژگی‌های یک نهال سالم و استاندارد آشنایی داشته باشید در غیر این صورت ممکن است باعث هدر رفت سرمایه خود شوید، نهال‌های سالم ضمن دارا بودن شناسنامه سلامت معتبر دارای ظاهری سبز و سالم بدون هیچ گونه خمیدگی و زخم خوردگی هستند و ریشه‌ها نیز در وضعیت متراکم و در هم تنیده به سر می‌برند. تمامی ارقام نهال تولیدی در نهالستان برتر نهال کاملا سالم و شناسنامه دار هستند.

قیمت نهال

عوامل بسیار زیادی در تعیین قیمت نهال خرمالو موزی در بازار موثر هستند که مهم‌ترین آنها بازار فروش محصولات نهال است و با توجه به طرفداران بسیاری که این میوه خرمالو موزی در بازار دارد و همزمان با فرا رسیدن فصل پاییز همگان منتظر این میوه خوشمزه هستند می‌توان گفت که قیمت ممکن است دارای نوسانات بسیاری باشد که در جهت اطلاع از این نوسانات بازار می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال خرمالو موزی : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال