%6

نهال خرمالو گوجه ای : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

104,000 تومان

  • خواستگاه : چین
  • شروع باردهی : پس از گذشت ۴ الی ۵ سال
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 4*4
  • میزان باردهی در هکتار :50 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : ۵۰۰ الی ۲۰۰۰ متری
  • پایه نهال : بذری و پیوندی
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : ۷ الی ۱۰ روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : ۸ متری
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و خصوصیات نهال

از جمله میوه‌های پرطرفدار فصل پاییز که تم پاییزی هم دارد خرمالو است که دارای واریته‌های بسیار متنوعی است که هر یک ویژگی‌های و خصوصیات مختص به خود را در الگوی کاشت و پرورش دارند اما پر طرفدارترین و محبوب‌ترین نوع نهال خرمالو، نهال خرمالو گوجه‌ای است که دارای میوه‌های درشت، گوشتی و بسیار خوشمزه می‌باشد. جالب است بدانید که رقم تجاری و پربازده نهال خرمالو گوجه‌ای قابلیت کاشت و پرورش در اقصی نقاط کشور را دارد که در ادامه این مقاله قصد آشنایی بیشتر با این نهال را داریم.

خاستگاه اصلی نهال

اصولا ذات نهال خرمالو متعلق به نواحی معتدل و مرطوب و گرمسیری است در دنیا است اما خواستگاه اصلی و اولیه این نهال را کشورهای نزدیک به خط استوا و همچنین نواحی شرقی قاره آسیا همچون کشور چین دانسته‌اند. از لحاظ رتبه بندی جهانی می‌توان کشور چین و ژاپن را جزو پیشتازان تولید و فروش نهال خرمالو گوجه‌ای در جهان معرفی کرد البته ایران نیز در این رتبه بندی در رده‌های بالایی قرار گرفته است.

نهال خرمالو گوجه ای : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

پایه اصلی نهال

نهال خرمالو گوجه‌ای، نهالی پیوندی است که با این طریق تمامی ویژگی‌های آن از جمله عملکرد  باردهی آن در هکتار و همچنین مقاومت آن بهبود یافته است و بهتر است بدانید که عملیات پیوند بر پایه نهال خرمالو صورت گرفته است.

ویژگی نهال

در اکثر مناطق جهان خرمالو را با نام علمی Persimmon می‌شناسند که گونه‌ای بسیار پربار اما دیربازده است که بهترین عملکرد خود را در نواحی گرمسیری به نمایش می گذارد. درخت خرمالو گوجه‌ای گونه‌ای خزان پذیر است که دارای تنه‌ای تنوند و قطور است که از چوب آن برای مصارف چوبی در صنعت و هنر معرق کاری استفاده می‌کنند و دارای برگ‌های نسبتا پهن و بیضی شکل با طول و عرض ۷ و ۵ سانتی متر است.

آب و هوای مناسب برای کاشت

قدم اول در هنگامی که قصد احداث باغ خرمالو می‌کنید، پس از خرید نهال خرمالو گوجه‌ای، آگاهی از اقلیم مطلوب و سازگار با رشد نهال خرمالو گوجه‌ای است که برای این مهم بهتر است بدانید که نهال خرمالو ذاتا نهالی گرما دوست است و برای رشد و بازدهی حداکثری به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد، به همین منظور بهتر است نهال خرمالو را در نواحی با آب و هوای معتدل و نیمه گرمسیری اما مرطوب بکارید به گونه‌ای که در این مناطق دمای هوا در فصل زمستان از منفی ۱۰ درجه سانتی گراد تجاوز نکند و در تابستان‌نیز گرما بیش از ۴۵ درجه نباشد.

فاصله مناسب برای کاشت

فواصل کاشت نهال‌های خرمالو گوجه‌ای را باید به گونه‌ای تنظیم کرد که نور غیر مستقیم خورشید به گونه‌ها در حد متوسط بتابد در غیر این صورت ممکن است شاهد آفتاب سوختگی درختان و همچنین شب تنجشی باشیم؛ به همین منظور توصیه می‌شود که:

  • در اراضی شیب دار نهال‌ها را با فواصل ۳ الی ۴ متری از یکدیگر بکارید
  • در اراضی صاف و بادگریز نیز فواصل ۵ الی ۶ متری را جهت کاشت لحاظ کنید.

خاک مناسب

سازگارترین خاک با نهال خرمالو گوجه‌ای خاک‌های خنک و مرطوبی هستند که توانایی نسبی در حفظ و نگهداری طوبت دارند البته متوسط و نیمه سبک بودن بافت خاک نیز در این ویژگی موثر خواهند بود. استفاده از خاک‌های لومی شنی یا لومی رسی بهترین گزینه برای کاشت نهال خرمالو هستند و بهتر است که حتما زهکشی شده باشند. علی رغم تصور برخی افراد که گمان می‌کنند زهکشی کردن خاک فقط برای قبل از کاشت نهال است باید گفت که زهکشی با احتیاط و سطحی خاک هر ساله سبب افزایش کیفیت میوه‌های درخت خواهد شد.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

اگر آشنایی کاملی با ویژگی‌های نهال خرمالو گوجه‌ای داشته باشید می‌دانید که بهترین زمان برای کاشت این نهال اوایل اسفندماه تا اواخر فروردین ماه خواهد بود؛ در هنگام کاشت نیز نهال را تا نزدیکی قسمت پیوند در خاک گودال‌های نیم متری از قبل حفر شده قرار می‌دهیم و با احتیاط آبیاری می‌کنیم تا ریشه‌ها در خاک محکم شوند.

کود مناسب برای نهال

بهترین نوع کود که در هنگام کاشت نهال با خاک مخلوط می‌شود، کود پوسیده دامی است که سبب تقویت گونه می‌شود اما در برخی در صورت مشاهده موارد زیر بهتر است تا خاک مورد آزمایش قرار گیرد و کمبودهای آن شناسایی شود تا در جهت تقویت و غنی سازی آن تلاش کنیم:

  • کاهش شدید مقاومت نهال در برابر آفت و بیماری‌ها
  • کاهش قدرت رشد درخت
  • ریزش و زردی برگ‌ها

در این موارد بهتر است از کودهای شیمیایی و مواد آلی استفاده شود.

ارتفاع درخت در طول عمر

در سال‌های اولیه کاشت نهال خرمالو گوجه‌ای نمی‌توان میزان دقیق ارتفاع درخت را اندازه گیری کرد زیرا درخت تا سن بلوغ کامل یعنی حدود ۱۰ سالگی به رشد خود ادامه می‌دهد و تا حدود ۸ متری از سطح زمین خواهد رسید البته در برخی مناطق نیز رشد گونه تا حداکثر ۵ متری بوده است که این مورد سبب کاهش هزینه‌های نگهداری درخت و همچنین سهولت در برداشت محصولات خواهد شد.

هرس درخت

اصولا درختان خرمالو را در همان سال‌های اولیه کاشت یعنی سال دوم و سوم به منظور فرم دهی، هرس فرم می‌کنند، به این صورت که سر شاخه‌ها را می‌برند و این کار را تا سال پنجم که موعد باردهی نهال است ادامه خواهند داد. بهترین زمان برای هرس فرم دهی در اواخر زمستان تا اوایل بهار قبل از شکوفایی درختان است.

نهال خرمالو گوجه ای : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

نهال خرمالو در فصل زمستان قابلیت سازگاری و تحمل دما تا حداکثر منفی ۱۰ الی ۱۲ درجه سانتی گراد را دارد و دماهای کمتر از این میزان را تاب نخواهد آورد و ممکن است دچار سرمازدگی شود؛ به همین منظور یکی از مهم‌ترین استراتژی های نهالستان‌های مجرب همچون برتر نهال جهت پیشگیری از این مشکل، رفع نیاز سرمایی درخت است که میزان آن با توجه به نوع نژاد و ویژگی‌های آن مشخص می‌شود. نیاز سرمایی نهال خرمالو گوجه‌ای در جهت افزایش مقاومت در برابر سرما در تمامی فصول سرد سال حتی فصل بهار با قرار گیری در حدود ۴۰۰ ساعت در دمای منفی ۷ درجه سانتی گراد رفع خواهد شد.

عمر مفید نهال

عمر اقتصادی نهال خرمالو گوجه‌ای را میزان توجه و رسیدگی‌هایی که باغدار به باغ خود می‌کند، تعیین می‌کند نه انتظاری که شما بدون هیچ تلاش و مراقبتی از نهال خود دارید اما در حالت کلی درخت خرمالو در شمار درختان پربازده با طول عمر بالا قرار گرفته است و در صورت کاشت در اقلیم صحیح و دریافت نیازهای خود می‌تواند تا حداکثر ۶۰ الی ۶۵ سال بازدهی داشته باشد.

سن حیات نهال

جهت افزایش عمر درخت خرمالو گوجه‌ای حتی اگر باردهی نداشته باشد و از عمر اقتصادی آن گذشته باشد، باید شرایط ایده آلی را برای گونه فراهم کرد؛ برای مثال قرار دادن و کاشت نهال در نواحی معتدل و گرمسیری و همچنین حساسیت به خرج دادن در هنگام انتخاب خاک برای نهال و موارد دیگر می‌تواند از جمله مواردی باشد که در افزایش سن حیات نهال تا حداکثر ۷۰ سال موثر باشد.

میزان وزن هر میوه

در حال حاضر اگر در بازار به دنبال بهترین نوع میوه خرمالو باشید قطعا فروشندگان خرمالو گوجه‌ای را به شما معرفی خواهند کرد زیرا این میوه دارای طعم بسیار شیرین و خوشمزه‌ای است و فرم و شکل آن هم معمولا کروی و تخت است. هر عدد خرمالو گوجه‌ای وزنی در حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ گرم خواهد داشت به گونه‌ای که وزن هر ۵ الی ۶ عدد خرمالو حدود یک کیلوگرم وزن دارد. بافت ژله‌ای و گوشتی خرمالو گوجه‌ای بیشترین درصد وزن میوه را به خود اختصاص داده است و بیشتر برای تازه خوری و اندکی نیز برای مصارف تبدیلی نورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

جهت انتخاب بهترین و سازگارترین ناحیه برای کاشت نهال خرمالو گوجه‌اب باید اطلاعات کافی در رابطه با منطقه کاشت علی الخصوص میزان ارتفاع آن از سطح دریا در اختیار داشته باشیم. بهترین ارتفاع از سطح دریا جهت کاشت و پرورش این گونه ارتفاع ۵۰۰ الی ۲۰۰۰ متری از سطح دریا است.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

دو عامل خطرناک و آسیب زا برای درختان میوه آفات و بیماری‌ها هستند که در هر دو مورد برای پیشگیری و مقابله باید تعابیری اندیشید؛ از جمله بیماری‌های خطرناکی که در کیفیت میوه‌ها از طریق تغییر و اختلال در رشد سلول‌های گیاهی تاثیر می‌گذارند می‌توان به گال گیاهی، لکه برگی و آفتاب سوختگی اشاره کرد. مگس سفید و حشره خطرناک تریپس نیز سبب ایجاد اختلال در سیتوپلاسم سلولی رنگدانه میوه‌ها می‌شوند و خسارت‌های فراوانی را در پی خواهند داشت که البته برای مقابله می‌توان از شوینده یا روغن و سموم مخصوص استفاده کرد.

نهال خرمالو گوجه ای : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

در زمان برداشت محصولات درخت خرمالو در صورتی که شما حداکثر توان خود را برای پرورش درختان به کار گرفته باشید می‌توانید انتظار بازدهی حداکثری یعنی حدود ۵۰ تن محصول سالیانه به ازای هر هکتار باغ را داشته باشید. بهترین عملکرد درخت خرمالو همین میزان گفته شده است که سود آوری بسیاری را برایتان به ارمغان خواهد آورد؛ البته قیمت نهال خرمالو گوجه‌ای نیز به همین عامل یعنی عملکرد گونه بستگی دارد زیرا هر چه گونه پربازده‌تر باشد طرفداران و همچنین قیمت بیشترب خواهد داشت.

شروع باردهی محصول

دیربازده بودن یکی از ویژگی‌های بارز نهال خرمالو گوجه‌ای است که شاید به مزاج برخی باغداران کم طاقت خوش نیاید اما اگر به سوددهی درخت پس از گذشت ۴ الی ۵ سال از کاشت نهال فکر کنید احتمالا این مدت زمان را به جان می‌خرید زیرا نهال خرمالو گوجه‌ای در ۵ سال اولیه کاشت خود بازدهی چندانی نخواهد داشت اما در سن ۵ سالگی باردهی را آغاز کرده و با گذشت سه سال از اسن مدت نیز باردهی به حدی افزایش می‌یاید که توجیه اقتصادی گونه بسیار شگفت انگیز و سود آور خواهد بود.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

یکی از مشکلات شایع در میان ارقام مختلف نهال خرمالو علی الخصوص، نهال خرمالو گوجه‌ای، مشکلات بکر زایی و گرده‌افشانی گونه است که ممکن است سبب کاهش بازدهی گونه و در پی آن افت کیفی و کاهش سود باغدار را شاهد باشیم، به همین منظور توصیه شده است که باغداران عزیز پس از خرید نهال خرمالو گوجه‌ای در صورت تمایل ارقام گرده افشان سازگار را نیز خریداری نمایند تا برای گرده افشانی درختان مشکلی ایجاد نشود البته این امر به کمک باد و حشرات نیز صورت می‌گیرد اما سرعت گرده افشانی در هنگام وجود قم نر گرده‌افشان بالاتر خواهد بود.

مدت آبیاری

جالب است بدانید که کارشناسان کشاورزی برای نواحی کم باران و خشک کشور کاشت نهال خرمالو گوجه‌ای را توصیه می‌کنند زیرا مقاومت این نهال در برابر شرایط خشکی و کم آبی( گزرومورفی) بسیار بالاست؛ البته در فصل تابستان در هوای بسیار گرم بهتر است نهال جوان و تازه کاشته شده را در فواصل زمانی کمتری آبیاری نمایید تا ریشه‌های نهال دچار خشکی نشوند. بهترین فاصله‌ای که می‌توانید این رقم نهال را آبیاری نمایید حدود ۷ الی ۱۰ روز یکبار می‌باشد، دقت داشته باشید که پس از کاشت نهال تا مشاهده اولین جوانه به هیچ وجه نهال را آبیاری نکنید.

روش صحیح آبیاری

برای انتخاب صحیح‌ترین شیوه آبیاری نهال خرمالو گوجه‌ای کار سخت و دشواری پیش رو نخواهید داشت و تنها کافیست با مشورت از کارشناسان مرکز فروش نهال خرمالو گوجه‌ای شیوه‌ی آبیاری قطره‌ای را برگزینید و سپس تمامی زیر ساخت‌های آن را مهیا کنید.

زمان گلدهی درخت

دیرگل بودن نهال خرمالو گوجه‌ای امری است که بر همگان ثابت ده است حتی این عامل در افزایش قیمت نهال خرمالو گوجه‌ای در بازار نیز موثر بوده است چرا که با این ویژگی، امکان کاشت نهال در نواحی نیمه سردسیری نیز وجود خواهد داشت. در اواسط اردیبهشت ماه درست زمانی است که نهال خرمالو گوجه‌ای گلدهی خود را آغاز می‌کند و پس از گذشت حدودا ۶ ماه از موعد گلدهی، میوه‌ها در سطح درخت نمایان می‌شوند.

نهال خرمالو گوجه ای : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

زمان برداشت

یکی از سوالات رایج باغداران در خصوص موعد برداشت میوه‌های درخت خرمالو گوجه‌ای است که می‌پرسند این زمان را با چه نشانه‌هایی می‌توان تشخیص داد؟ برای تشخیص فرارسیدن موعد برداشت محصولات این درخت بهتر است بدانید که در مناطق مختلف بسته به نوع اقلیم و آب و هوای ناحیه ممکن است تفاوت وجود داشته باشد و نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص کرد اما معمولا در فصل پاییز با تغییر رنگ پوسته میوه از سبز نارس به نارنجی مایل به قرمز می‌توان شروع به برداشت میوه کرد. اصولا خرمالو را به صورت اندکی نارس برداشت می‌کنند که در مدت زمان رسیدن به انبار و عرضه به بازار لهیده و معیوب نشود.

خرید نهال

در انتهای مقاله توصیه می‌کنیم که اگر قصد احداث باغ خرمالو در اراضی خود را دارید، با خرید نهال خرمالو گوجه‌ای سودآوری باغ خود را در آینده تضمین کنید و با خرید ارقام نهال سالم و شناسنامه دار از نهالستا‌های مجوز دار ریسک شکست خود را به حداکثر برسانید، در ضمن تمامی ارقام نهال تولیدی در برتر نهال تحت نظارت مستقیم مهندسان کشاورزی مجموعه به تولید رسیده‌اند و شما می‌توانید خریدی با خیال آسوده را تجربه کنید.

قیمت نهال

برای خرید نهال خرمالو گوجه‌ای می‌توانید به سراغ نهالستان‌هایی بروید که در برخی ایام سال در جهت رفاه حال مشتریان خود، اقدام به برگزاری جشنواره‌های تخفیفی شگفت انگیز می‌زنند. در نهالستان با سابقه برتر نهال نیز می‌توانید نهال خرمالو گوجه‌ای را با قیمتی بسیار مناسب در فصل تابستان پیش‌خرید کنید و در موعد مناسب تقاضای ارسال نهال‌های خریداری شده را کنید. جهت استعلام قیمت نهال خرمالو گوجه‌ای می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مجموعه با ما در ارتباط باشید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال خرمالو گوجه ای : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال