%20

نهال گردو تخم مرغی ژنوتیپ برتر: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

(دیدگاه 2 کاربر)

89,000 تومان

  • خواستگاه : کانادا
  • شروع باردهی : سال دوم پس از کاشت
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 6*6
  • میزان باردهی در هکتار : 8 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متری
  • پایه نهال : بذری و پیوندی
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : ۱۰ روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 6 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و خصوصیات نهال گردو تخم مرغی ژنوتیپ برتر

شاید یکی از دلایل تمایل باغداران به خرید نهال گردو تخم‌مرغی و کاشت آن، شکل ظاهری متمایز و جالب میوه‌های آن است که همان گونه که از نامش پیداست کاملا شبیه یک تخم‌مرغ است، البته که از پربازده بودن و همچنین زودبازده بودن این نهال گردو سردسیری نمی‌توان غافل بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این نهال این است که پس از پایان عمر اقتصادی و قطع درخت هم امکان سودرسانی به باغدار را خواهد داشت به گونه‌ای که از چوب آن به سبب کیفیت و استحکام بالا برای ساخت انواع وسایل چوبی، مبلمان و … می‌توان استفاده کرد.

خاستگاه اصلی نهال گردو تخم مرغی ژنوتیپ برتر

در بسیاری از منابع و سایت‌های خارجی مشاهده می‌شود که خاستگاه اصلی نهال گردو تخم مرغی را کشور اسرائیل یا فلسطین اشغالی معرفی کرده‌اند در حالی که این گونه کاملا بومی کشور ایران است و همانند نهال گردو تویسرکان بازدهی و رشد مطلوبی در اقلیم آب و هوایی کشور عزیزمان ایران دارد، بومی بودن این گونه می‌تواند صرفه جویی بسیار زیادی در سرمایه شما کند زیرا نسبت به گونه‌های وارداتی مشابه خود بازدهی بالاتر و عمر اقتصادی بیشتری نیز دارد.

نهال گردو تخم مرغی ژنوتیپ برتر: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

پایه اصلی نهال گردو تخم مرغی ژنوتیپ برتر

به دلیل بازدهی سریع‌تر و بیشتر نهال‌های پیوندی و اصلاح شده با وجود قیمت بالاتر از نهال‌های بذری، تمایل باغداران به سمت این ارقام است، در روش تکثیر نهال گردو به روش پیوند بهتر است برروی پایه چند شیار ایجاد کنید تا با محل شیار‌های پیوندک مطابقت کافی داشته باشد و سریعا جوش بخورد و با کمک از پوسته محل بریده شده نیر می‌توانیم به پانسمان قسمت پیوند بپردازیم تا مانع هدر رفت شیره درخت گردو شویم.

توصیه می‌شود که برای نهال جوان گردو تخم مرغی از قیم‌گذاری استفاده کنید تا استحکام آن را در سال‌های اولیه رشد آن در برابر بارش‌های شدید و وزش باد تضمین نمایید.

ویژگی نهال گردو تخم مرغی

نهال گردو تخم مرغی به سبب ویژگی‌هایی که دارد نسبت به سایر ارقام نهال گردو برتری‌هایی دارد و همین امر باعث افزایش طرفداران آن شده است؛ از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به سازگاری بالا در سر تا سر اقلیم ایران، دیرگل بودن در مناطق کوهستانی، محصول دهی خوشه‌ای مانند انگور، قدرت رشد میانه و ارتفاع بلند درخت که مانع ایجاد رقابت نوری میان درختان باغ می‌شود.

این که ما در این مقاله به بیان ویژگی‌های نهال می‌پرداریم دلیلی جز افزایش اطلاعات و آگاهی شما مشتریان عزیز در خصوص نهال گردو خریداری شده ندارد؛ زیرا در این صورت شما می‌توانید رسیدگی مطلوب تری را در جهت افزایش راندمان نهال گردو خود داشته باشید و این مایه افتخار نهالستان برتر نهال خواهد بود.

آب و هوای مناسب برای کاشت

اگر در منطقه‌ای با اقلیم آب و هوایی سردسیری و ارتفاع زیاد از سطح دریا‌های آزاد زندگی می‌کنید توصیه می‌کنیم که اقدام به احداث باغ گردو تخم مرغی نمایید؛ چرا که چنین اقلیم برای رشد نهال گردو تخم مرغی بسیار مطلوب و سازگار می‌باشد.

فاصله مناسب برای کاشت

تعیین الگوی کاشت در مرحله احداث باغ یکی از اقداماتی است که به افزایش راندمان برداشت محصول از باغ شما کمک خواهد کرد؛ به همین منظور باید فواصلی را برای کاشت نهال گردو تعیین کنید که راه برای دریافت نور داشته باشد و با توجه به ارتفاع زیاد نهال گردو تخم‌مرغی بهتر است فواصل ۶*۶ را برای آن در نظر بگیرید تا در ردیف‌های مستطیلی یا مربعی کاشته شوند‌.

خاک مناسب

یکی دیگر از مراحلی که در هنگام احداث باغ و کاشت نهال باید صورت بگیرد، تحویل خاک منطقه به آزمایشگاه خاک شناسی است در جهت شناسایی بیشتر خاک و نیاز‌های آن که البته این مرحله اجباری نبوده اما به پرورش درختان سالم و پربازده که منجر به کسب سود بیشتر باغدار می‌شود، کمک بسیاری می‌کند.

مطلوب‌ترین خاک برای پرورش نهال گردو، خاکی است که در عین سبک بودن، مقداری قلیایی و آهکی باشد و توانایی نسبی در حفظ و نگهداری آب و رطوبت داشته باشد، در این صورت می‌تواند نیازهای نهال را به خوبی تامین نماید و مواد مغذی مورد نیاز را از طریق ریشه به اندام‌های هوایی نهال جوان برساند.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

یکی از عواملی که ممکن است سبب هدر رفت سرمایه شما در هنگام احداث باغ گردو باشد، انتخاب زمان نادرست و شرایط غلط برای کاشت نهال است که ممکن است سبب سوختن یا خشک شدن نهال جوان شود، دقت داشته باشید که مطلوب‌ترین زمان برای کاشت نهال گردو زمانی است که نهال جوان و سالم در خواب زمستانه باشد (فصل سرد سال) و شما خاک را طی چندین مرحله زهکشی کرده و شخم زده باشید و سپس اقدام به حفر گودال‌های عمیقی با عمق نیم متر در نیم متر کرده باشید.

کود مناسب برای نهال

برای افزایش بازدهی و راندمان محصول درخت گردو تخم‌مرغی بهتر است کوددهی را به صورت لایه لایه انجام دهیم، به همین منظور پس از حفر چالکود در عمق مورد نظر در لایه اول کود پوسیده دامی می‌ریزیم سپس در لایه دوم از کود شیمیای مطلوب با گونه مانند کود سه بیست ریخته و سپس در مرحله آخر روی آن را با کود پوسیده دامی می‌پوشانیم و روی آن را آبیاری می‌کنیم تا به خوبی جذب خاک شود.

برای کسب بازدهی هرچه بیشتر هم می‌توانیم در فصل بهار پس از آبیاری روی خاک را با کود مایع خیس کنیم تا به همراه آب جذب خاک شود‌، سمپاشی نیز مرحله‌ای دیگر است که در جهت مقاوم سازی درختان صورت می‌گیرد و بهترین نوع سم برای درخت گردو تخم مرغی، سم دیازیون خواهد بود.

ارتفاع درخت در طول عمر

اگر تا کنون درخت گردو تخم مرغی را از نزدیک دیده باشید، دریافته اید که این گونه در شمار درختان پایه بلند و مرتفع گردو محسوب می‌شود و در همان ده سال ابتدایی رشد خود به ارتفاع ۱۵ متری خواهد رسید که برای برداشت میوه دغدغه ایجاد خواهد کرد.

هرس درخت

به گمان برخی باغدار نهال گردو تخم مرغی نیز همانند برخی ارقام نهال میوه، شب تنجشی دارند این در حالی است که این درختان کاملا نورگرا هستند و رشد و میزان باردهی آنها به دریافت نور خورشید در روز بستگی دارد پس حذف شاخه و برگ‌های اضافه، بیمار و خشک شده در جهت کسب نور بیشتر برای درخت از اهمیت بالایی برخوردار است، با توجه به این که نهال گردو تخم مرغی در دوران بلوغ به ارتفاع بالایی می‌رسد بهتر است سالانه هرس شود تا رشد بی رویه آن برای برداشت محصول مشکل ساز نشود.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

میزان نیاز سرمایی که برای نهال گردو تخم مرغی در فصل زمستانه در نظر گرفته شده است حدود ۳۰۰ الی ۱۷۰۰ ساعت در دمای منفی ۷ درجه سانتی گراد است که با تامین آن می‌توان امید زیادی به گلدهی جوانه‌هت در فصل بهار داشت، با توجه به نیاز درخت گردو تخم مرغی به رطوبت ۶۵ درصد هوا با قابلیت تحمل نوسانات دمایی منفی ۲۰ تا ۳۸ درجه سانتی گراد در فصل گرم و سرد سال، این میزان بسیار مطلوب و کارآمد خواهد بود.

عمر مفید نهال

می‌دانیم که کسب سود در امر باغداری و کشاورزی یکی از اصلی‌ترین هدف‌هایی است که هر باغدار به آن فکر می‌کند؛ به همین منظور بهتر است ارقامی انتخاب شود که عمر اقتصادی بالایی داشته باشد و هر چه به سمت دوران بلوغ می‌رود، بازدهی و سودآوری بیشتری را برای باغدار به ارمغان آورد، عمر مفید نهال گردو تخم مرغی نیز در حدود ۱۰۰ سال است که می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای سودرسانی به باغدار باشد.

سن حیات نهال

سن حیات نهال را از زمانی که در نهالستان جوانه می‌زند تا زمانی که خشک و بی محصول می‌شود، محاسبه می‌کنند که در این میان نهال تبدیل به درختی بالغ و پربازده با ارتفاع و قطر تنه زیاد خواهد شد، سن حیات نهال گردو می‌تواند تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال ادامه داشته باشد اما پس از مدتی دیگر سطح کیفی و کمی محصولات آن قابل قبول و سود آور نخواهد بود.

میزان وزن هر میوه

اندازه میوه نهال گردو تخم مرغی کمی ریزتر از میوه سایر ارقام است اما درصد چربی مغز بالایی دارد به گونه‌ای که از هر ۱۲ گرم وزن میوه کمتر از ۵۰ درصد آن را مغز شیری رنگ خوش طعم با درصد چربی ۷۵ تشکیل داده است که بر خلاف سایر ارقام که کروی هستند، شکل بیضی دارد، جالب است بدانید که این رقم نیز پوست نازک بوده و با دست می‌توان پوسته چوبی نازک آن را جدا کرد‌.

نهال گردو تخم مرغی ژنوتیپ برتر: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

اغلب درختان گردو در ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متری از سطح دریا رشد خود و عملکرد قابل قبولی دارند که میزان دقیق این ارتفاع بستگی به نژاد گونه و سازگاری‌های آن در منطقه دارد، نهال گردو تخم مرغی را بهتر است در ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متری از سطح دریا بکاریم تا عمر اقتصادی بیشتری داشته باشد؛ در غیر این صورت ممکن است در همان سال‌های ابتدایی عمر خود در اثر اشتباه و سهل انگاری باغدار، خشک و تباه شود‌.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

درخت گردو نیز علی رغم مقاومت بسیار بالایی که در برابر آفات و بیماری‌های شایع دارد؛ باز هم ممکن است به انواع بیماری‌ها دچار شود که در ادامه به معرفی برخی از آنها و مختصری از روش‌های مقابله با آنها خواهیم پرداخت.

ابتلا به آفاتی همچون کنه و کرم حشره خوار که از طریق سموم شیمیایی مخصوص می‌توان به از بین بردن آنها کمک کرد.

بیماری آنتراکتوز و بیماری‌های قارچی و سفیدک که در میان درختان گردو بسیار شایع هستند و بهتر است برای از بین بردن آنها از روش‌های تخصصی به کارگرفته شود تا تماما ریشه کن شوند.

بیماری بلایت یا لکه سیاه که با متعادل نمودن آبیاری می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری نمود.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

با توجه به خوشه‌ای بودن میوه دهی درخت گردو تخم مرغی، میزان باردهی سالانه آن را بسیار بالا می‌دانند به طوری که بر روی هر خوشه میانگین ۲۰ عدد گردو تخم مرغی شکل مشاهده می‌شود که سالیانه در هر هکتار این میزان به بیش از 8 تن خواهد رسید.

شروع باردهی محصول

فرآیندآغاز باردهی هر نهال میوه بستگی به نژاد آن و رسیدگی باغدار دارد اما در حالت کلی نهال گردو تخم مرغی بسیار زودبازده بوده به گونه‌ای که از سال دوم پس از کاشت در خاک مطلوب و سازگار، شروع به رشد و باردهی کرده اما راندمان برداشت محصول در سال دوم تا حدی نیست که جنبه فروش داشته باشد و بیشتر جنبه مصرف شخصی دارد، از سال سوم و چهارم می‌توان به محصول درخت گردو تخم مرغی وجه اقتصادی داد زیرا بازدهی آن افزایش خواهد یافت و همچنین محصول را به بازار داخلی و خارجی عرضه نمود.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

به منظور افزایش راندمان محصول باغ گردو تخم مرغی، مبنی بر توصیه کارشناسان کشاورزی مطلوب است تا به ازای هر ۸ اصله نهال گردو یک رقم گرده افشان کاشته شود تا شاهد بهبود عملکرد درختان باغ باشیم، در واقع وجود رقم گرده افشان در هر باغ بسیار ضروری است و نمی‌توان تاثیر آن را انکار کرد، پس در انتخاب این رقم سازگار باید نهایت دقت را به عمل آورد و نهال گردو فرانکت، نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنت، نهال گردو فرنور، نهال گردو روند، نهال گردو پدرو، نهال گردو کاما، نهال گردو یالوا و نهال گردو هاروارد برای نهال گردو تخم مرغی بسیار مناسب خواهد بود.

مدت آبیاری

 نهال گردو تخم مرغی از جمله ارقامی است که گزرومورفی( مقاومت به خشکی و کم آبی) بالایی ندارد و نیاز به آبیاری در فواصل منظم دارد تا رشد مطلوبی داشته باشد پس به ازای هر ۲۰۰ اصله درخت در هر هکتار می‌توانید ۸ الی ۱۰ هزار متر مکعب آبیاری نمایید. میزان آب گفته شدا برای آبیاری درختان گردو تخم مرغی در هر فصل سال می‌تواند متفاوت باشد به گونه‌ای که در زمان گرما که آب تبخیر می‌شود بهتر است فواصل آبیاری را بیشتر و بیشتر کنید تا مسبب خشکی نهال به خصوص در سال‌های اولیه نباشید.

روش صحیح آبیاری

انتخاب روش صحیح آبیاری کاملا بستگی به شرایط منطقه و میزان نیاز درخت گردو دارد که بسته به شرایط و منابع آبی منطقه ( کم آب یا پر آب بودن) می‌توانید از روش آبیاری غرقابی، کرتی، بارانی و قطره‌ای کمک بگیرید که بهترین و به صرفه‌ترین روش برای مناطق پرآب و کم آب همان روش آبیاری قطره‌ای است که رشد نهال را با بهترین شیوه و بیشتر بازدهی تضمین خواهد کرد.

زمان گلدهی درخت

در هنگام مراجعه به مراکز فروش نهال گردو تخم مرغی بهتر است به کسب اطلاعات در خصوص زمان گلدهی نهال بپردازید زیرا اهمیت این موضوع تا حدی بالاست که ممکن است ندانستن آن شما را به دردسر‌های جدی بیندازد. با توجه به مقاومت بالای این گونه نسبت به سرمای بهاره می‌توان زمان گلدهی آن را اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت ماه عنوان کرد که دیگر هیچ خطری شکوفه‌ها را تهدید نخواهد کرد و خیال باغدار از سرمازدگی درختان راحت خواهد شد.

نهال گردو تخم مرغی ژنوتیپ برتر: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

زمان برداشت

پیش تر گفتیم که این گونه در مناطق سردسیری دیربازده تر است به همین دلیل زمان برداشت آن را اواسط مهر ماه در فصل پاییز مشخص کرده‌اند که به دلیل ارتفاع زیاد درخت بهتر است از ماشین آلات کشاورزی مدرن برای برداشت میوه‌ها کمک گرفته شود تا مانع رسیدن هرگونه آسیب به نیروی انسانی و همچنین میوه‌ها شویم.

خرید نهال گردو تخم مرغی ژنوتیپ برتر

به دلیل افزایش مشغله کاری افراد در سال‌های اخیر و همچنین تمایل باغداران و افزایش میزان اعتماد آنها به نهالستان‌های معتبر، شاهد رواج خرید نهال گردو تخم مرغی و ارقام مختلف نهال میوه بوده ایم که سبب صرفه جویی در زمان و هزینه‌های انتقال و جابه جایی شده است. در این نوع خرید از مراکز فروش معتبر امکان آگاهی افراد از تمامی ویژگی‌های نهال مورد نظر و مشاهده مجوز‌های نهالستان وجود دارد.

قیمت نهال گردو تخم مرغی ژنوتیپ برتر

یکی از دلایل وجود اختلاف در قیمت نهال گردو تخم مرغی در نهالستان‌های مختلف، سن نهال گردو است که نهال‌های جوان معمولا با قیمت بیشتری عرضه می‌شوند و دلیل دیگر نیز نوع تکثیر نهال است( پیوندی یا بذری بودن) که در روش پیوند هزینه‌های بیشتری متحمل نهالستان خواهد بود. نهالستان برتر نهال از باسابقه‌ترین مراکزی است که ارائه کننده ارقام نهال سالم گردو با مقرون به صرفه‌ترین قیمت می‌باشد.

2 دیدگاه برای نهال گردو تخم مرغی ژنوتیپ برتر: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

  1. موسوی

    ای کاش در مورد کاشت درخت گردو یه فیلم علمی هم می‌ذاشتین چون همیشه با خوندن آدم هیچی نمی‌فهمه

    • برتر نهال

      سلام وقت بخیر
      برای فیلم‌های آموزش به کانال اینستاگراممون مراجعه کنید
      paliz_nahal

  2. زهرا دوستی

    با عرض سلام من چطور می تونم از مشاوره رایگان شما استفاده کنم

    • برتر نهال

      سلام وقت بخیر
      با کارشناسان ما تماس بگیرید
      09141832393
      09144501003
      09144501007
      09144501008
      09144501009

    • برتر نهال

      با شماره های زیر تماس بگیردی
      09141832393
      09144501003
      09144501007
      09144501008
      09144501009

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال