بهترین زمان آبیاری درخت گردو در بهار و فصول دیگر

بهترین زمان آبیاری درخت گردو در بهار و فصول دیگر

آبیاری درخت گردو یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در هنگام پرورش این درختان، کشاورزان حتما باید آگاهی کاملی در رابطه با آن داشته باشند تا بتوانند ثمره تلاش و زحمت خود را به بهترین شکل ممکن ببینند. به طور کلی درخت گردو به میزان آب متوسطی نیازمند است که خوشبختانه در فصل زمستان از طریق بارش برطرف می گردد. ما در این قسمت از برتر نهال هر آنچه را که در رابطه با رشد نهال گردو و بهترین روش آبیاری درخت گردو نیاز است را بازگو خواهیم کرد. بنابراین ما را همراهی نمایید.

معرفی روش های آبیاری درخت گردو

روش های آبیاری درخت گردو شامل چندین دسته می گردد که ما به شما معرفی می کنیم و متناسب با شرایطی که برایتان فراهم است، می توانید به آبیاری محصولات خود بپردازید. البته نوع نهالی که انتخاب می نمایید، نیز بی تاثیر نخواهد بود.

روش آبیاری درخت گردو به روش غرقابی

  • آبیاری به روش غرقابی

روش غرقابی یکی از بهترین روش های آبیاری درخت گردو محسوب می گردد، به این صورت که آب به لایه های عمیق خاک نفوذ کرده و ریشه درختان تا مدت طولانی رطوبت خواهند داشت. این روش یک نکته منفی دارد که آن نیز می توان به مصرف بیش از حد آب اشاره کرد. ولی در نهایت درختان به میزان کافی آبیاری خواهند شد.

  • آبیاری به روش قطره ای

از دیگر روش های قابل توجه جهت آبیاری درخت گردو، روش قطره ای است. در این حالت همانطور که از نامش نیز پیداست، آب به صورت قطره ای با سرعت و حجم کمی وارد خاک می گردد. این روش نیز از باز دهی بالایی برخوردار بوده و آب کم کم به عمق ریشه درختان نفوذ می کند

  • آبیاری حوضچه ای

در این روش شما می توانید در میان درختان با ایجاد جویی همانند حوضچه به آبیاری درختان بپردازید. آبیاری حوضچه ای نیز برای خود مزایا و معایبی دارد که در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود.

روش آبیاری درختان گردو با کمترین هزینه

باصرفه ترین روش آبیاری درخت گردو

اگر می خواهید بدانید در میان این گزینه ها بهترین روش که هم از نظر آبیاری با صرفه باشد و هم ریشه درختان و نهال به خوبی آبیاری گردد کدام است، ما به شما دوستان آبیاری قطره ای را معرفی می کنیم. این روش علاوه بر اینکه بهترین روش آبیاری درخت گردو محسوب می گردد، بسیار مفید و کم هزینه نیزمی باشد.آب به میزان لارم خود را به تمام بخش های درخت می رساند.

میزان آب مورد نیاز برای درخت گردو

برای حفظ و رشد درختان گردو یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باید به آن توجه نمایید، میزان آب مورد نیاز برای درختان گردو است. درختان گردو جهت رشد، مقداری با سایر گیاهان تفاوت دارند. این گیاهان علاوه بر اینکه به رطوبت کم حساس می باشند و باید میزان قابل توجهی آب داشته باشند به رطوبت بیش از حد نیز واکنش منفی نشان می دهند، اگر میزان آبیاری شما نادرست باشد مسلما تاثیر مخربی بر محصولات شما خواهد گذاشت

بهترین روش آبیاری درختان گردو در زمان مناسب

میزان آب لازم برای درختان گردو بستگی به عوامل متعددی دارد، به طور مثال: نوع خاک ، میزان بارندگی سالانه در منطقه ، نوع و رقم گردوی انتخابی و تراکم تعداد درختان در منطقه کاشته شده و…

با توجه به مواردی که ذکر شد به طور متوسط میزان آب مورد نیاز برای درختان گردو سالانه حدود 8 الی 10 هزار متر مکعب آب برای هر هکتار است .

زمان آبیاری درخت گردو

آخرین مطلبی که در رابطه با آن گفت و گو خواهیم نمود و یکی از موضوعات با اهمیت در آبیاری درخت گردو می باشد، زمان مناسب برای آبیاری درخت گردو است. زمان آبیاری درخت گردو، بسته به منطقه ای است که شما در آن زندگی می کنید، متفاوت است. شما باید در ماه هایی همچون خرداد، تیر، مرداد و شهریور آب مورد نیاز جهت رشد را به اندازه کافی فراهم نمایید. خرداد ماه زمانی است که درخت به رشد خود می رسد، که در صورت کم آبی میوه به رشد مطلوب خود نمی رسد و میزان باردهی کاهش می یابد.

بهترین روش ابیاری درخت گردو کدام است

دقت کنید اوایل تیر ماه دورانی است که مغز گردو رسیده خواهد شد. بنابراین این زمان به آبیاری کافی نیاز دارد تا میوه شما دچار سقط جنین نگردد و پوکی و سیاهی با خود همراه نداشته باشد. مرداد ماه نیز زمانی است که محصول به مراحل آخر پر شدن می رسد و در این دوران نیز باید آبیاری داشته باشید تا گردو تیره نشود و در نهایت نیز شهریور ماه، نزدیک به برداشت گردو آبیاری جهت رسیدن کامل گردو و جلوگیری از خشکی میوه انجام می پذیرد. در فصل پاییز و زمستان آبیاری درخت گردو کاهش میابد زیرا به علت سردی هوا آبیاری به درختان گردو آسیب میزند و باعث پوسیدگی می شود.

آبیاری نهال گردو در مناطق سردسیر

نهال گردو مناسب با مناطق سردسیر دارای مقاومت لازم نسبت به ابتلا به انواع آفت ها و بیماری های مختلف می باشد. همچنین نسبت به سرما نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. به همین دلیل میزان آبیاری درخت گردو در مناطق سردسیر با نهال گردویی که در مناطق گرمسیر کشت می شود کاملاً متفاوت است.

میزانی که برای آبیاری نهال گردو در مناطق سردسیر در نظر گرفته شده است به ازای هر یک هکتار ۶۰۰۰ متر مکعب آب می باشد.

در واقع درختان گردو که در مناطق سردسیری کاشته می شود خواب زمستانی طولانی تری دارد. بنابراین با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه و بهره‌مندی از میزان بارش باران آبیاری کمتری می خواهد. طبق تحقیقات انجام شده در مناطق سردسیر به ازای هر دو هکتار ۱۲ هزار متر مکعب آب مورد نیاز می باشد.

آبیاری نهال گردو در مناطق گرمسیر

آبیاری نهال گردو در مناطق گرمسیری نیز با توجه به شرایط رشد و اقلیم های گوناگون، اصول و روش های خاصی دارد. این نهال ها نسبت به شرایط آب و هوایی گرم و خشک، مقاوم هستند. بنابراین برای محافظت از ریشه های نهال گردو در منطقه گرمسیری و جلوگیری از خشک شدن آن، لازم است که این نهال ها هر هفته آبیاری شود. البته ممکن است در برخی از فصول میزان بارش ها قابل توجه باشد. در این صورت میزان آبیاری نهال گردو در مناطق گرمسیری کاهش پیدا می کند.

در برخی از مناطق خشک و گرمسیر که تبخیر سطحی زمین به شدت بالاست باید از روش آبیاری قطره ای درخت گردو استفاده کرد. در واقع این روش می‌تواند با تامین دائمی آب مورد نیاز درختان گردو، هم رطوبت خاک را حفظ کند و هم درختان را به صورت منظم آبیاری نماید.

به طور کلی اگر درخت گردو در مناطق گرمسیر رشد کرده باشد به میزان آب کمتری نسبت به مناطق سردسیر نیاز دارد. هرچند تمام این فاکتور ها به میزان متوسط بارش باران در فصول مختلف مخصوصاً پاییز و زمستان نیز وابسته است. بارش باران سطح رطوبت خاک را افزایش می دهد. بنابراین می تواند بر میزان آبیاری درخت گردو تاثیر گذار باشد.

خسارات ناشی از آبیاری درخت گردو به روش غیراصولی

همان طور که می دانید نهال گردو باید در زمان مشخص آبیاری شود. اما میزان آبیاری نهال گردو با توجه به شرایط مختلف با یکدیگر فرق می کند. آبیاری درخت گردو بصورت اصولی باعث می شود نهال گردو دوره رشد نرمال خود را طی کند و در زمان مناسب به باروری برسد. یکی دیگر از از دلایل لزوم توجه به آبیاری اصولی نهال گردو حساسیت آن به مقدار آب می باشد.

در صورتی که میزان آب کم یا زیاد شود یا در زمان های مناسبی صورت نگیرد آسیب های جبران ناپذیری به نهال های گردو وارد می شود. که می تواند خسارت های اقتصادی زیادی نیز به بار بیاورد. با توجه به نوع نهال می توان نسبت به میزان نیاز نهال گردو به آب و زمان درست آبیاری آن دست پیدا کرد. این روش ها کمک می کند که ریشه نهال گردو سالم بماند و تحت تاثیر تغییرات جوی و… به سرعت از بین نرود.

کارشناسی خاکی که نهال گردو در آن کشته شده است نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در برخی از فصول ممکن است بارش باران حتی از میزان مورد انتظار نیز کمتر شود. در صورت باید با توجه به تغییرات جوی و بارش ها، میزان آبیاری درخت گردو را به گونه ای تنظیم کرد که نهال به خوبی رشد کند و دوره رشد خود را به سلامت پشت سر بگذارد.
از مهمترین خسارت هایی که ممکن است آبیاری غیر اصولی نهال گردو به بار بیاورد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کم و زیاد شدن آب در اواخر بهار و خردادماه باعث می شود نهال به خوبی رشد نکند و کوچک بماند. یکی دیگر آسیب های آبیاری غیر اصولی نهال گردو در چنین زمانی به تاخیر انداختن گل دهی نهال می باشد.
  • در تیرماه نیز تنش های آبی باعث می شود نهال گردو محصول خوبی به بار نیاورد و سال به سال نیز محصول دهی گیاه کاهش پیدا کند. یکی از آسیب هایی که در این زمان به محصول وارد می شود سیاه و چروک شدن مغز گردو و یا پوک شدن آن است.
  •  تنش های آبی در مرداد نیز به گونه‌ای دیگر بر آبیاری نهال گردو تاثیر گذار است. به گونه‌ای که از وزن و حجم مغز گردو کم می شود و رنگ آن نیز تیره و سیاه می گردد.

آبیاری نهال تازه کاشته شده چگونه است؟

یکی دیگر از نکاتی که هنگام آبیاری درخت گردو باید به آن توجه کرد سن درخت می باشد. طبیعتاً میزان آبیاری نهال گردو تازه کاشته شده با درختان بالغ کاملا با یکدیگر متفاوت است. هرچه نهال کوچک تر باشد به آبیاری و مراقبت بیشتری نیاز دارد. بنابراین یکی از نتایج رعایت روش های اصولی آبیاری نهال گردو تازه کاشته شده دستیابی به محصولاتی باکیفیت تر، سالم تر و مغذی تر خواهد بود.

اگر درخت گردو در مناطق گرمسیر رشد کرده باشد به میزان آب کمتری نسبت به مناطق سردسیر نیاز دارد. هرچند تمام این فاکتور ها به میزان متوسط بارش باران در فصول مختلف مخصوصاً پاییز و زمستان نیز وابسته است. بارش باران سطح رطوبت خاک را افزایش می دهد. بنابراین می تواند بر میزان آبیاری درخت گردو تاثیر گذار باشد.

در برخی از مناطق خشک و گرمسیر که تبخیر سطحی زمین به شدت بالاست باید از روش آبیاری قطره ای درخت گردو استفاده کرد. در واقع این روش می‌تواند با تامین دائمی آب مورد نیاز درختان گردو، هم رطوبت خاک را حفظ کند و هم درختان را به صورت منظم آبیاری نماید.

درختان گردو که در مناطق سردسیری کاشته می شود خواب زمستانی طولانی تری دارد. بنابراین با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه و بهره‌مندی از میزان بارش باران آبیاری کمتری می خواهد. طبق تحقیقات انجام شده در مناطق سردسیر به ازای هر دو هکتار ۱۲ هزار متر مکعب آب مورد نیاز می باشد.

زمان قطع آبیاری درخت گردو

سن درخت، شرایط اقلیمی و فصلی، آب و هوا، نوع و ساختار خاک و… همگی بر میزان نیاز درخت گردو به آبیاری موثر است. اما سوال مهم بعدی که معمولاً باغداران و کشاورزان هنگام خرید نهال گردو می پرسند این است که بهترین زمان قطع آبیاری درخت گردو چه هنگامی است؟
آبیاری درخت گردو با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد در فصول مختلف با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت خواهد بود. فاصله آبیاری از اوایل شهریور تا پاییز بیشتر است. هر چه به فصل پاییز نزدیک تر می شوید باید دوره آبیاری را افزایش دهید. مجدداً در فصل پاییز فاصله آبیاری درخت گردو بیشتر می شود اما در زمان سردی هوا در فصل پاییز و با شروع بارش ها آبیاری درخت گردو قطع می گردد.

جمع بندی نهایی

برتر نهال ( نهالستان پالیز نهال ) که در زمینه صادرات نهال بیش از 30 سال است که تجربه و تبحر لازم را دارد، به فروش انواع نهال درختان میوه پرداخته و مناسب با آب و هوا و منطقه ای که دارید، با مشاوره دادن به شما بهترین نهال های درختان را برایتان به ارمغان می آورد. در این مقاله ما نکاتی در رابطه با بهترین روش آبیاری درخت گردو به عرضتان رساندیم که جهت آگاهی بیشتر در این رابطه می توانید با ما تماس حاصل نمایید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال