آب و هوای مناسب برای کاشت نهال زغال اخته

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال زغال اخته

درختان میوه در صورت قرار گیری در شرایط مساعد آب و هوایی می توانند به خوبی رشد کرده و باردهی مطلوب داشته باشند، ذغال اخته از جمله میوه های بسیار محبوب و پر طرفدار با طعمی خاص است که در صورت کاشت در منطقه ای با شرایط آب و هوایی مساعد نهال ذغال اخته می تواند باردهی مطلوبی داشته و سود دهی کافی برای باغداران داشته باشد، در این مقاله شرایط مطلوب برای رشد و پرورش درخت ذغال اخته را مورد بررسی قرار داده و به شما می آموزیم چگونه می توانید به سود دهی کافی از باغ ذغال اخته خود دست پیدا کنید.

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال زغال اخته

شرایط مطلوب رشد و نگهداری از درخت ذغال اخته:

شرایط مطلوب برای رشد ذغال اخته شامل مجموعه ای از عوامل محیطی و زیستی است که در ادامه به برسی آنها خواهیم پرداخت:

آب و هوای مناسب:

آب و هوا اصطلاحی است که به مجموعه عواملی مانند حداکثر و حداقل دما، میزان بارش و ارتفاع از سطح دریا وابسته است، در مورد کاشت هر نوع درختی باید تناسب داشتن این فاکتورهای هوا شناسی با نیاز خاص ان درخت میوه به طور دقیق بررسی شده و نهالی را در منطقه ی خود بکارید که بیشترین تناسب را با فاکتورهای اقلیم شناسی داشته باشد.

حداکثر و حدقل دمای قابل تحمل برای رشد ذغال اخته:

ذغال اخته از جمله انواع نهال میوه متحمل نسبت به شرایط آب و هوایی بوده و از این رو بازه ی دمایی قابل تحمل بالایی دارد به طوری که در زمستان می تواند سرما و بخبندان را تا منفی سی درجه سانتی گراد تحمل کند و در تابستان و در هوای گرم می تواند گرمای هوا را تا 30 درجه سانتی گراد به راحتی تحمل می کند بدون اینکه آسیبی به شاخه ها و باردهی آن وارد شود.

لازم به ذکر است بدانید خرید نهال ذغال اخته بیشتر برای کشاورزان و باغداران در مناطقی که آب و هوای معتدل مدیترانه ای دارند و اب و هوا بیشتر به سمت گرمی می رود انجام شده و احداث باغ ذغال اخته در این مناطق بسیار سود آور خواهد بود.

با توجه به خاستگاه اصلی این نهال که به مناطق مدیترانه ای بر می گرد تحمل نهال ذغال اخته به تغییرات آب و هوایی بالا بوده و از دسته میوه های بسیار متحمل به شمار می رود که می تواند خود را با هر شرایط آب و هوایی سازگار کند.

ارتفاع منطقه از سطح دریا:

ارتفاع منطقه از سطح دریا به طور غیر مستقیم بر شرایط آب و هوایی تاثیر گذار است به طوری که هر چه از سطح دریا به مناطق مرتفع تر می رویم به دلیل افزایش فشار هوا با آب و هوای سردتر روبه رو شده و با کاهش ارتفاع از سطح دریا آب و هوای به گرم تر شدن می رود.

در مورد نهال ذغال اخته با توجه به تحمل دمایی که دارد قابلیت کاشت در مناطقی با ارتفاع حداقل 1500 متر از سطح دریا را دارد، البته در مناطق با ارتفاع بالا از سطح دریا که معمولا کوهپایه ای هستند باید در مورد بافت خاک و مناسب بودن آن برای کاشت نهال ذغال اخته نیز الزاماتی را در نظر داشت که در ادامه به آن می پردازیم.

تامین نیاز سرمایی ذغال اخته:

کارشناسان فروش نهال ذغال اخته در زمان فروش این نهال به مشتریان همواره به توانایی منطقه ی مورد نظر در رابطه با تامین نیاز سرمایی دقت می کنند چرا که در صورت تامین نشدن حداقل نیاز سرمایی درخت نمی تواند باردهی مطلوب داشته باشد و یا حتی ممکن است به طور کل باردهی نداشته باشد.

در مورد نهال ذغال اخته باید بدانید که نیاز سرمایی نسبتا بالایی داشته و این نهال باید در زمستان دست کم 2300 ساعت سرمای زیر هفت درجه سانتی گراد و حداکثر 2800 ساعت سرمای زیر هفت درجه سانتی گراد را تحمل کند تا بتواند در بهار شکوفایی مطلوب داشته باشد.

در بخش ارتفاع از سطح دریا اشاره کردیم که این نهال را در ارتفاع حداقل 1500 متر از سطح دریا می توان کاشت، دلیل این موضوع به توانایی در تامین نیاز سرمایی نیز بر می گردد چرا که در ارتفاعات پایین توانایی برای تامین این نیاز سرمایی وجود نخواهد داشت.

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال زغال اخته

میزان بارش در منطقه:

فاکنور نهایی که در آب و هوای یک منطقه موثر بوده و تعیین می کند چه ارقامی از درختان میوه برای کاشت در این منطقه مناسبند میزان بارش است،میزان بارش می تواند تعیین کننده ی میزان رطوبت نسبی هوا، رطوبت نسبی خاک و همچنین توانایی منطقه در تامین نیاز آبی درختان میوه داشته باشد، در مورد ذغال اخته خوب است بدانید نهال ذغال اخته سازگاری خوبی با کمبود بارش داشته و در آب و هوای گرم و نیمه خشک قابلیت رشد خوبی دارد، تنها فاکتوری که برای رشد بهینه ی نهال ذغال اخته لازم است میزان رطوبت نسبی در خاک است.

خاکی که همواره مرطوب باشد می تواند به رشد بهینه ی ذغال اخته کمک کند اما در این راستا نباید رطوبت خاک در حد خفه شدن ریشه ها بوده و با بافت نامناسب خاک سبب تجمع بیش از اندازه ی آب پای نهال ذغال اخته شود.

شرایط خاک مساعد:

آب و هوای هر منطقه می تواند در تعیین مساعد بودن شرایط خاک برای کاشت انواع درختان میوه موثر باشد، به عنوان مثال در مناطق مرکزی کشور که آب و هوای گرم و خشک دارند به دلیل افزایش تبخیر رطوبت از سطح خاک با مشکل تجمع نمک و یا آهک در خاک مواجه هستیم و یا بافت خاک در این مناطق معمولا به سمت بافت رسی و سنگین سوق پیدا کرده است.

با توجه به شرایط اقلیمی مساعد برای کاشت نهال ذغال اخته باید توجه داشته باشید که بافت خاک از زهکشی مناسب برای عبور آب و نگهداری رطوبت برخوردار باشد، در واقع خاک باید آب را از خود عبور دهد اما برای مدت زمان طولانی بتواند مرطوب بماند و ظرفیت بالایی در نگهداری رطوبت داشته باشد.

با توجه به این نکته ی بسیار مهم بهتر است خاک را برای کاشت نهال ذغال اخته به سمت بافت لومی سوق دهید، در بافت لومی علاوه بر تامین عناصر غذایی به میزان لازم رطوبت نیز به خوبی در خاک باقی می ماند بدون اینکه آب پای ریشه ی نهال تجمع پیدا کرده و باعث خفگی ریشه شود، 60 تا 80 درصد شن و یا ماسه و 20 تا 40 درصد رس می تواند بافتی ایجاد کند که این میزان نگهداری رطوبت در خاک ایجاد شود.

نهال ذغال اخته نسبت به اسیدی بودن خاک نیز تحمل خوبی دارد به طوری که اسیدی بودن خاک تا 6 را می تواند به خوبی تحمل کند، همانطور که می دانید در ارتفاعات بالاتر از سطح دریا بارندگی ممکن است بیشتر باشد و در این ارتفاعات به واسطه ی میزان بارش با اسیدی شدن خاک روبه رو خواهیم بود، کاشت نهال ذغال اخته پیشنهاد خوبی برای این مناطق است که بتواند علاوه بر تحمل اسیدی بودن خاک عناصر غذایی مورد نیاز را نیز در این PH دریافت کند.

کنترل شرایط محدود کننده در رشد و افزایش باردهی درختان ذغال اخته:

در صورتی که با توجه به فاکتورهای اقلیم شناسی منطقه ی شما برای کاشت نهال ذغال اخته مناسب است به شا پیشنهاد می کنیم باغ خود را با این نهال احداث کرده و در راستای رسیدن به راندمان بالا و سود دهی مطلوب شرایط زیر را رعایت کنید تا با کنترل شرایط محدود کننده در باردهی بتوانید باردهی بیشتری را از باغ خود به دست آورید.

  • رقم ذغال اخته:

خرید نهال ذغال اخته در ارقام کم بار می تواند از مهمترین عوامل محدود کننده در باردهی این نهال باشد، نهال ذغال اخته باید به صورت ژنتیکی توانایی بالایی در تولید محصول داشته باشد به عنوان مثال نهال ذغال اخته فلوریدا و نهال ذغال اخته محلی هر دو توانایی تولید 4 تن محصول در هکتار را دارند در حالی که نهال ذغال اخته فومینا و نهال ذغال اخته سیاه هر دو بیش از 5 تن باردهی در هکتار خواهند داشت.

  • دریافت نور کافی:

در بین درختان میوه نهال ذغال اخته به عنوان نهالی نسبتا سایه دوست به شمارمی رود چرا که این نهال با دریافت 6 ساعت نور کامل می تواند به باردهی مطلب دست پیدا کتددر حالی که بیشتر درختان میوه برای باردهی خوب باید دست کم 8 ساعت نور کامل خورشید دریافت کنند.

اما این به معنای ضروری نبودن نور و یا کاشت نهال ذغال اخته در سایه ی درختان دیگر نیست، همین6 ساعت دریافت نور برای رشد و باردهی نهال ذغال اخته بسیار ضروری بوده و باید با رعایت فاصله ی مناسب کاشت نهال شرایطی را فراهم کنید که این حداقل دریافت نور برای نهال تامین شود در غیر این صورن این فاکتور نیز می تواند به عنوان محدود کنده ی باردهی نهال ذغال اخته به شمار رود.

  • آبیاری وکود دهی:

آبیاری و کود دهی مناسب همیشه می تواند به عنوان عاملی موثر در افزایش باردهی به شمار رود و آبیاری وکود دهی نکردن متناسب با نیاز فاکتور محدود کننده ی رشدی به شمارمی رود، در مورد نهال ذغال اخته باید متناسب با نیاز نهال آبیاری و کود دهی انجام شود و این نیاز می تواند در تناسب با سن، شرایط باردهی و رشدی و یا فصل باشد، به هر حال می دانید که در صورت فراهم کردن بافت خاک مناسب آبیاری نهال ذغال اخته به حدی که خاک همواره مرطوب باشد و نه خیس و غرقاب می تواند رشد و باردهی بالا را برای نهال ذغال اخته رقم بزند.

در مورد کود دهی نیز بهتر است نهال را در خاک حاصلخیز و تقویت شده با کود دامی پوسیده بکارید و در طول سالهای رشد کمبودهای غذایی را با انجام آزمایش تجزیه ی خاک و برگ تعیین کرده و با کود مناسب برطرف کنید، کود سه گانه ی n/p/k می تواند تاثیر مطلوبی در رشد و باردهی داشته باشد.

  • آفات و بیماریها:

آفات و بیماریها همواره به عنوان عوامل محدود کننده در رشد و باردهی مطلوب درختان میوه از جمله نهال ذغال اخته به شمار می روند، در این بخش برخی از مهمترین آفات و بیماریهای رایج نهال ذغال اخته و نحوه ی کنترل آنها را بیان خواهیم کرد.

  • بیماریهای قارچی برگی:

بیماریهای قارچی برگی که معمولا در مناطق با رطوبت نسبی بالای هوا، مناطق با بارندگی زیاد و همچنین در محل های کم نور اتفاق می افتد با ایجاد لکه روی برگ سبب ضعف نهال ذغال اخته وکاهش باروری می شود، شاید برای شما جالب باشد بدانید بیماری لکه برگی قارچی که بسیای از باغداران همواره برای کنترل آن به دنبال انواع سموم قارچکش هستند تنها با کنترل رطوبت در باغ با رعایت فاصله مناسب بین نهال ها و همینطور با هرس اصولی قابل کنترل بوده و نیازی به کنترل شیمیایی نخواهد داشت.

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال زغال اخته

  • بیماریهای قارچی ریشه و طوقه:

این بیماریها با پوشاندن ریشه و طوقه سبب خشک شدن نهال ذغال اخته می شوند اما در مورد این بیماری نیز پیشگیری بسیار بهتر از درمان عمل می کند، اگر باغداران تنها با رعایت مساله بافت خاک مناسب باغ خود را احداث کنند و آبیاری را اصولی انجام دهند این بیماری هیچ گاه برای ایشان دردسر ساز نخواهد شد.

  • آفات مکنده:

آفات مکنده نیز می توانند با تغذیه از شیره ی گیاهی سبب ایجاد ضعف و کاهش عملکرد ذغال اخته می شود، کنترل این آفات نیز تنها یک راهکار بسیار عملی و موثر دارد و آن هم کاشت ارقام مقاوم است، حتی اگر قیمت نهال ذغال اخته مقاوم بالاتر باشد باید این هزینه را برای جلوگیری از هزینه های بعدی پرداخت کرد.

کنترل اصولی آفات و بیماریها:

برای کنترل اصولی آفات و بیماریها همواره به دنبال سموم موثر نباشید بلکه بهتر است برای کنترل آنها به صورت ریشه ای عمل کنید، ابتدای امر با استفاده از ارقام مقاوم، تقویت درختان با آبیاری وکود دهی مناسب و هرس شاخه ها و البته کنترل تهویه درباغ می توانید از شیوع آفت و بیماری جلوگیری کنید و در صورت وقوع آفت و یا بیماری بهتر است با کنترل تک درختان آلوده و نه سم پاشی کلی آنها را کنترل کنید.

سم پاشی کلی سبب پیدایش جمعیت مقاوم آفت به واسطه ی از بین رفتن دشمنان طبیعی آنها خواهد شد، بنابرای کنترل زراعی و جلوگیری از رخ داد شیوع آفت و بیماری از جمله راهکارهای موثر در کنترل انها خواهد بود.

کلام آخر:

دانستید که شرایط آب و هوایی مطلوب برای رشد نهال ذغال اخته شرایطی است که در آن نیاز سرمایی آنها تامین شده و بافت خاک و میزان بارش نیز متناسب با نیاز نها باشد، در صورتی که نمی دانید آیا منطقه ی شما می تواند برای کاشت ذغال اخته مناسب باشد یا خیر دریافت مشاوره از مهندسین مشاور را به شما توصیه کرده و پیشنهاد می کنیم اطلاعات تکمیلی در این زمینه را از مشاوران ما بخواهید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال