صفر تا 100 روش های مبارزه با آفات درخت گردو

صفر تا 100 روش های مبارزه با آفات درخت گردو

یکی از مهم­ترین عوامل محدود کننده در رشد و باردهی درختان گردو آفات گردو هستند، آفات گردو با آسیب رساندن به قسمت­های مختلف درخت گردو از ریشه و طوقه گرفته تا برگ و میوه سبب کاهش باردهی و راندمان اقتصادی این درختان شده و حتی ممکن است عمر باردهی اقتصادی این درختان را کوتاه کند.

صفر تا 100 روش های مبارزه با آفات درخت گردو

کنترل آفات گردو می­تواند تاثیر بسیا زیادی بر راندمان و کیفیت محصول گردو داشته باشد و عدم کنترل آنها و یا نداشتن علم کافی در رابطه با شیوه­های کنترل اصولی این آفات می­تواند خسارت بسیار زیادی را در پی داشته باشد.

روش­های کنترل آفات گردو به دو دسته روش­های پیشگیرانه و روش­های درمانی تقسیم می­شوند، در این مقاله سعی داریم شما را با انواع روش­های پیشگیرانه و کنترلی آفات گردو آشنا کنیم تا بتوانید تا حد امکان از خسارت آنها جلوگیری کنید.

روش­های پیشگیرانه از آفات خسارت زا بر درختان گردو

قبل از هر چیز باید بدانید که استفاده از روش­های پیشگیری از ابتلا به آفات می­تواند حتی بسیار با اهمت تر از روش­های درمانی باشد چرا که تا زمانی که آفت وارد باغ نشده و یا نتوانسته خسارت بزند قابل کنترل­تر خواهد بود تا زمانیکه توانسته به خوبی مستقر شود و جمعیت طغیانی خود را ایجاد کند.

روش­های پیشگیرانه شامل دو دسته اقدامات می­شود، دسته اول اقدامات پیشگیری از ورود و دسته‌ی دوم اقدامات پیشگیری از استقرار آفت است.

اقدامات پیشگیری از ورود آفت به باغ گردو:

  • خاک: بسیاری از آفات مایه‌ی اولیه‌ی آلودگی در سال بعد خود را در خاک حفظ می‌کنند، بنابراین استفاده از خاک سالم در مرحله‌ی آماده سازی برای احداث درختان گردو می­تواند مانع از ورود بسیاری از آفات به باغ شود، به عنوان مثال استفاده از خاک زمین زراعی که در آن سیب زمینی کاشته می­شده است می­تواند باعث انتقال لارو کرم سفید ریشه به باغ شود.

یا استفاده از خاک زمین­های زراعی که در آنها صیفی جات کاشته می­شده است می­تواند باعث انتقال انواع کنه­ها به باغ شود، بنابراین قبل از اینکه اقدام به انتقال خاک از یک منطقه به منطقه‌ی دیگر کنید از سالم بودن خاک و عاری از آفت بودن آن اطمینان حاصل کنید، برای حصول اطمینان می­توانید از کارشناسان گیاهپزشک کمک بگیرید و در صورت لزوم با انجام آزمایش و استفاده از برخی تجهیزات از سالم بودن خاک اطمینان پیدا کنید.

  • نهال: برخی آفات در کنار جوانه ­ها و یا درخاک نهال وجود داشته و می­توانند وارد باغ شوند، عدم توجه و حساسیت کافی در زمینه‌ی خرید نهال سالم و گواهی دار می‌تواند منجر به ایجاد این مشکل شود.

صفر تا 100 روش های مبارزه با آفات درخت گردو

همان آفاتی که با خاک منتقل می­شوند می­توانند با خاک نهال در نهال گردو گواهی نشده نیز منتقل شود، به این مورد آفاتی مانند شته­ها و یا کنه­ها و همینطور کرم خراط را اضافه کنید که می­تواند در شاخ و برگ و یا جوانه­های درخت جا خشک کرده باشند و به باغ منتقل شوند.

  • کود دامی: کود دامی حاصل تغذیه دام از اندام­هی گیاهی است که ممکن است حامل فاز­های مختلف آفات بوده و در حین عبور از سیستم گوارش دام از بین نرود و یا بعد از انبار کردن وارد آن شده باشد، به عنوان مثال کرم سفید ریشه، حشره‌ی کامل این آفت سوسکی از دسته‌ی سرگین غلتان­ها بوده و بنابراین به کود برای تخم گذاری علاقه نشان می­دهد.

باغدارانی که کود را یک جا به امید پوسیده شدن تلنبار می­کنند بدون اینکه عملیات پوسیده شدن کود را به صورت اصولی دنبال کنند نه تنها کود را به این شکل نمی پوسانند بلکه حتی سبب تجمع آفات خطرناکی مانند کرم سفید ریشه می­شوند که می­تواند با کود آلوده وارد باغ شود و جا خشک کند.

اقدامات پیشگیری کننده از استقرار آفات در باغات گردو:

  • خرید ارقام مقام: در زمان احداث باغ گردو خرید نهال گردو ارقام مقاوم یکی از مهمترین تصمیماتی است که باید گرفته شود، ارقام مقاوم به دلیل عملیات اصلاحی که بر روی آنها انجام شده است قطعا گران تر از ارقام حساس هستند و اینجا است که برخی از باغداران اشتباه تاریخی خود را انجاممی­دهند.

‌          تنها با هدف اندکی صرفه جویی در هزینه‌ی تاسیس باغ بسیاری از باغداران بدون توجه به اهمیت مقاومت ارقام حساس را انتخاب می­کنند و با خود می­گویند اگر آفت وارد شد سم پاشی می­کنیم، غافل از اینکه حتی جمعیت کم آفت می­نتوتند به خوبی روی درختان حساس مستقر شده و طی یک الی دو سال خسارت بسیار زیادی وارد کند.

  • تقویت درختان: در بسیاری از موارد حمله‌ی آفات بهدرختانگردو در صورت ضعف درختان موفقیت آمیزخواهد بود، درختان مقاوم در صورت عدم تغذیه‌ی صحیح نمی توانند به خوبی در برابر آفات مقاومت کنند، استفاده از عناصر تغذیه‌ای که بتواند دیواره‌ی سلولی ضخیم تری ایجادکنند و یا استحکام بیشتری به بافت درخت ببخشند باعث می­شود بافت درخت به اندازه یکافی برای تغذیه یآفت مناسب نباشد و آفت به خوب مستقر نشود.

صفر تا 100 روش های مبارزه با آفات درخت گردو

به عنوان مثال استفاده از کود­های حاوی سیلیس وکلسیم دیواره‌ی سلولی را ضخیم ترکرده و در برابر آفات مکنده مانند شته­ها و کنه­ها مقاومت خوبی از خود نشان می­دهد، یا استفاده از کود­های پتاس بالا نیز می­تواند بب افزایش مقاومت درختانگردو در برابر خسارت آفات شود.

به این مثال­ها استفاده از کود­های ریشه زا برای تقویت سیستم ریشه­ای که در اثر حمله‌ی آفات ریشه مانند کرم سفید ریشه رخ می­دهد را نیز اضافه کنید، استفده از ریشه زا حتی می­تواند جلوی استقرار این آفت را بگیرد.

استفاده از کود­های حاصلخیز کننده و تقویت کننده نیز می­تواند با افزایش قدرت مقاومت درختان در برابر حمله‌ی آفات به خوبی عمل کند.

  • کنترل علف­های هرز: علف­های هرز در مورد بسیاری از آفات می­توانند به عنوان محل زمستان گذرانی به شمار بیایند و بنابراین این علف­های هرز با پناه دادن به آفات در زمستان سبب افزایش شدت حمله­ی آفات به واسطه‌ی افزایش جمعیت اولیه‌ی آنها می­شوند.

آفاتی مانند کنه­های تار عنکبوتی به واسطه‌ی پلی فاژ نمی­توانند در زمستان روی علف­های هرز مستقر شوند و در بهار پس از جوانه زدن درختان به روی آنها مهاجرت کنند، همچنین شته­ها نیز مانند کنه­های تار عنکبوتی می­توانند از این فرصت استفاده کنند.

آفات دیگری مانند کرم سفید ریشه نیز از علف­های هرز به عنوان یک میزبان راحت­تر و در دسترس تر استفاده کرده و تخمخود را کنار ریشه­ی آنها قرار می­دهند، لارو­ها پس از بزرگ­تر شدن می­توانند ریشه‌ی درختان گردو کهن سال را نیز مورد حمله قرار دهند.

  • پیش آگاهی: سیستم­های پیش آگاهی به ما کمک می­کنند که زمان ورود و یا پیک ورود یک آفت خاص به باغ را تشخیص داده و در صورت نیاز در همان ابتدای ورود با آن مقابله کرده و اجازه‌ی استقرار را به آفت ندهیم.

یکی از آفاتی که در مورد آن می­توان با استفاده از سیستم پیش آگاهی از استقرار آفت در باغ جلوگیری کرد، کرم سفید ریشه خوار گردو است، همانطور که می­دانید این آفت بسیار خسارت زننده بوده و در صورت استقرار ممکن است تا سه سال دسترسی به لارو آن را که داخل خاک است از دست بدهید.

با استفاده از تله­های نوریکه به تعداد مناسب در فصل بهار در باغ قرار می­دهید می­توانید نسبت به ورود این آفت به باغ پیش آگاهی حاصل کنید، در صورت مشاهده‌ی شکار حشره‌ی کامل این آفت که سوسک­های نسبتا درشتی هم هستند می­توانید در زمان تعیین پیک حشرات کامل با نصب تله‌ی فرمونی آنها را شکار کرده و قبل از تخمگذاری و استقرار آنها را نابود کنید.

اقداماتی که مانع از بروز و یا افزایش میزان خسارت آفات در باغ می­شوند:

در صورتی که آفت توانست به باغ وارد شود و روی درختان بنا بهدلایلی موفق به استقرار شد در این زمان شما قطعا خود آفت و یا نشانه­های حضور آفت را به طور واضح مشاهده می­کنید، بنابراین زمانی که شما با توجه به علائم به حضور آفت پی می­برید دیگر زمان اقدامات پیشگیرانه سپری شده و آفت وارد و مستقر شده است.

در این زمان باغداران باید تمام تلاش خود را بر کاهش میزان خسارت و همینطور کاهش انتقال آن در سراسر باغ و یا باغات منطقه قرار دهند، در این قسمت شما را با راهکارهایی مبنی بر جلوگیری از انتقال و گسترش و همینطور جلوگیری از خسارت آفت آشنا خواهیم کرد.

اقداماتی که برای جلوگیری از انتشار آفات باید انجام داد:

  • عدم انتقال خاک از یک قسمت باغ که آلوده است به قسمت دیگر باغ و یا باغات دیگر: با این کار جلوی انتقال آفاتی که درون خاک وجود دارند گرفته می­شود.
  • کنترل عبور و مرور ماشین آلات کشاورزی از یک قسمت باغ به قسمت دیگر.
  • هرس شاخه­های آلوده برای جلوگیری از گسترش آفاتی که به صورت لارو درون شاخه­ها زندگی می­کنند و جلوگیری از رها کردن آنها در کنار باغ بدون اینکه سوزانده شوند.

اقداماتی که برای جلوگیری از افزایش خسارت آفات باید انجام داد:

این اقدامات در واقع شامل تمامی اعمای است که باغداران باید برای کنترل و درمان آفت انجام دهند، این اقدامات شامل دو دسته اقدامات زراعی و شیمیایی هستند که در ادامه بهتفصیل در رابطه با هریک صحبت خواهیم کرد.

اقدامات زراعی:

  • کنترل علف­های هرز: کنترل علف­های هرز مانع از استقرار آفت می­شود اما در صورتی که به آن بی توجهی شده و آفت مستقر شود باید حتما در دستور مدیریتی قرار بگید تا لااقل از افزایش خسارت آفات مختلف جلوگیری کند.

صفر تا 100 روش های مبارزه با آفات درخت گردو

  • هرس شاخه­های آفت زده: این روش کنترل زراعی به ویژه درمورد آفات پوست خوار وچوب خوار پاسخگو بوده و در صورت هرس باید حتما اقدام به نابودی و سوزاندن این شاخه­ها کرد،علاوه بر این آفات در مورد آفاتی مانند کنه­ها نیز می­توانبا هرس شاخه­های شدیدا آلوده جمعیت آفت را کاهش داده تا سم­پاشی بتواند موثر واقع شود.

صفر تا 100 روش های مبارزه با آفات درخت گردو

  • عدم کاشت گیاهان زراعی حساس پای درختان: بسیاری از آفات پلی فاژ مانند کرم سفید ریشه خوار،کنه­ها، شته­ها و بسیاری انواع دیگر آفات پلی فاژ از حضور میزبانان زراعی حساس استفاده کرده و می­توانند جمعیت خود را چندین برابر حالت عادی در یک فصل زراعی افزایش دهند، بنابراین چنانچه قصد بهره برداری تجاری از باغ خود را دارید از کاشت گیاهان غیر ضروری و غیر اقتصادی جلوگیری کنید.
  • یخ آب زمستانه: این روش روش کنترلی بسیار قوی برای کنترل آفاتی است که در خاک زمستانگذرانی می­کنند، در بسیاری موارد با وجود اینکه این آفات در فرم مقاوم مانند شفیره داخل خاک قرار می­گیند اما توان تحمل یخ آب را نداشته و از بین می­روند.

صفر تا 100 روش های مبارزه با آفات درخت گردو

  • کود دهی: همانطور که در بحث جلوگیری از استقرار ذکر شد تقویت درختان با کود­های مناسبمانع از استقرار می­شود اما در صورت توجه نکرد به این موضوع و استقرار آفت با کود دهی و تقویت درختان می­توانید از افزای خسارت جلوگیریکنید.

درمان شیمیایی آفات:

در مورد درمان شیمیایی و استفاده از سموم به چند نکته‌ی بسیار مهم باید دقت داشت:

  • شناخت دقیق آفت: در درجه‌ی اول باید به خوبی بدانید با چه آفتی سر وکار دارید تا بتوانید علیه آن مبارزه‌ی شیمیایی انجام دهید.
  • با شناخت مرحله‌ی حساس و در دسترس آفت زمان درست سم پاشی را تعیین کنید، به عنوان مثال سپر داران تنها زمانی که هنوز در اوایل فصل بهار سپر ندارند به سم حساس هستند، سم پاشی پس از آن تاریخ فقط دور ریختن پول است.

سمپاشی علیه سوسک شاخک بلند رزاسه تنها در زمانی که حشرات کامل ظاهر می­شوند موثر است و پس از آن که لارو وارد سر شاخه شد سم پاشی بی نتیجه است، بنابراین قبل از اقدام به سم پاشی اقدام به شناسایی دقیق زندگی آفت کنید، در صورتیکه قادر به انجام این کار نیستید می­توانید از کارشناسانکمک بگیرید اما کور کورانه سم پاشی نکنید.

  • هدف از سم پاشی امروزه نابودی کل جمعیت نیست بلکه سم پاشی باید کمی قبل تر از رسیدن به آستانه زیان اقتصادی شروع شده و زمانی که مجددا خسارت به زیر آستانه رسید سم پاشی متوقف شود.

سمپاشی بی رویه تنها سبب از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت و پدید آمدن جمعیت مقاوم می­شود، دشنان طبیعی مانند کفشدوزک­ها و یا زنبور­های پارازیتوئید شته که می­توانند جمعیت شته را کنترل کنند با استفاده از سموم رایجی مانند مالاتیون به راحتی از بین می­روند.

صفر تا 100 روش های مبارزه با آفات درخت گردو

  • استفاده از تله­ های نوری و فرمونی: در این تله­ها نیز ازسموم مناسب استفاده می­شود اما خوبی استفاده از این تله­ها این است که این تله­ها بر روی موجودات غیر هدف هیچ تاثیر منفی نداشته و فقط آفت هدف را از بین می­برد، بنابراین در مورد کنترل آفاتی که می­توانید از این تله­ها استفاده کنید همین کار را انجام دهید به جای اینکه به سمپاشی تکیه کنید.

صفر تا 100 روش های مبارزه با آفات درخت گردو
کلام آخر:

با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله و با یک حساب سر انگشتی ساده می­توانید متوجه شوید که بر خلاف باور عموم که کنترل آفات را با سم پاشی پیوند می­زنند این گونه نبوده و بیشتر از 80 درصد کنترل آفات روش­هایی غیر شیمایی هستند.که تمامی این موارد در قیمت نهال گردو تاثیر گذار است.

خوبی استفاده از این روش­ها این است که علاوه بر حفظ محیط زیست و جلوگیری از نابودی دشمنان طبیعی آفات، دائمی­تر نیز بوده و نیاز به تکرار هر ساله ندارند، به عنوان مثال استفاده از رقم مقاوم یک راهکار نسبتا دائمی است نسبت به سم پاشی که باید هر ساله با میزان و شدت بیشتر به واسطه‌ی به وجود آمدن جمعیت مقاوم تکرار شود.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال