کنه،‌ آفتی سرسخت و مزاحم برای درخت گردو

کنه،‌ آفتی سرسخت و مزاحم برای درخت گردو

آفات مکنده از جمله خسارت بار ترین آفات بر روی گیاهان زراعی و درختان میوه هستند، این آفات که با تغذیه از شیره گیاه سبب ایجاد ضعف در درختان می­شوند می­توانند خسارت بسیار زیادی را به کشاورزان وارد کنند، یکی از مهم­ترین آفات مکنده کنه­های نباتی هستند،کنه­ها از دسته بزرگترین گروه آفات گیاهی بوده که با گستردگی در دامنه ی میزبانی توانسته اند به خوبی در سرتاسر دنیا مستقر شده و روی گیاهان زراعی و درختان ایجاد خسارت کنند.

کنه،‌ آفتی سرسخت و مزاحم برای درخت گردو

کنه­ های گردو:

یکی از مهمترین و سر سخت ترین آفات گردو کنه­ها هستند، کنه­هایی که بر روی گردو ایجاد خسارت می­کنند در چهار گونه ی بسیار مهم قرار دارند که با توجه به علائم روی درخت می­توانید تشخیص دهید با کدام یک از این چهار گونه سر و کار دارید.

شاید برای شما این پرسش مطرح شود که چرا باید بدانیم با کدام گونه سرو کار داریم در حالی که می­توانی با استفاده از سم کنه کش آنها را کنترل کنیم؟ با ما با شید تا به ضرورت شناسایی نوع و گونه ی کنه در باغ پی برده و به شما بیاموزیم چگونه هر گونه را تشخیص داده و با آن مقابله کنید.

  • کنه تار عنکبوتی:

کنه­های تارعنکبوتی از دسته سرسخت ترین کنه­های آفت گیاهی هستند، اگر برای شما این سوال پیش آمده که چرا عنوان سرسخت به این کنه­ها داده شده است؟ باید به شما بگوییم به این دلیل که این کنه­ها دامنه ی میزبانی وسیعی داشته و به راحتی برای بقا روی میزبانان دیگر مهاجرت می­کنند، از طرفی تعداد نسل این آفت در یک سال در شرایط مساعد بسیار زیاد بوده و بنابراین سم­پاشی­های بی رویه توانسته در این آفت جهش به نفع مقاومت علیه سموم ایجاد کند.

کنه،‌ آفتی سرسخت و مزاحم برای درخت گردو

در واقع این نحوه ی غلط برخورد باغداران با این آفت بوده که این آفت را تبدیل به یک آفت سر سخت و در برخی موارد غیر قابل کنترل کرده است.

علائم ابتلا به کنه تار عنکبوتی:

این کنه­ها به فرم­های مختلف در روی گیاهان میزبان دیگر و یا علف­های هرز زمستان را سپری کرده و در بهار به درختان گردو مهاجرت می­کنند، با گرم شدن هوا سرعت تکثیر آنها بیشتر شده و خیلی سریع پشت برگ­ها علائم خاک گرفتگی مشاهده می­شود، ایجاد نشانه ی خاک گرفتی به دلیل تارهایی است که این کنه­ها تولید می­کنند و این تارها گرد و غبار هوا را به خود جذب کرده و حالت خاک اندود به برگ درختان می­دهند.

در اثر تغذیه ی این کنه­ها از قسمت پشت برگ، قسمت روی برگ حالت زرد و یا نقاط ریز زرد رنگ به خود می­گیرد، درخت به مرور زرد و ضعیف شده و نمی­تواند میوه­های با کیفیتی تولید کند، دچار ریزش برگ و میوه شده و ممکن است در اواخر تابستان نسبت به درختان دیگر زودتر خزان کند.

کنترل آفت کنه تارعنکبوتی گردو:

کنه تار عنکبوتی به دلیل سم پاشی­های بی رویه در بسیاری از مناطق و بر روی بسیاری از محصولات کشاورزی تبدیل به یک آفت مقاوم در برابر سم پاشی شده و بسیاری از باغداران حتی با خرید قویترین کنه کش­ها و بالاترین دز­ها نمی توانند آنها را ریشه کن کنند، اما این باغداران از تاثیر بسیار مثبت عملیات زراعی در کنترل این آفت غافل هستند، در ادامه برخی از مهم­ترین این اقدامات را نام می­بریم.

  • کاشت ارقام مقاوم: بهتر است با اندکی هزینه ی بیشتر در ابتدای احداث باغ از ارقام مقاوم استفاده کنید تا هیچ گاه با معزل سرسخت شدن و طغیانی شد آفت مواجه نشوید.
  • تقویت درختان با کود­های مناسب: وقتی سخن از کود دهی به میان می­آید نام کود ازته به ذهن بسیاری می­رسد چرا که این کود رشد رویشی واضحی ایجاد می­کند، اما در این مورد استفاده از کود ازته اتفاقا برعکس عمل کرده و سبب ترد شدن بافت گیاه و افزایش خسارت می­شود.

برای کنترل این آفت با استفاده از تغذیه باید از کود­هایی استفاده کنید که دیواره ی سلولی را ضخیم­تر کند، به عنوان مثال کود­هایی که در ترکیب خود سیلیس و یا پتاسیم داشته باشند مناسب هستند.

  • هرس سرشاخه­های شدیدا آلوده: واقعیت این است که در سرشاخه­های آلوده سمپاشی نمی­تواند برگ درختان را به حالت اولیه برگرداند بنابراین بهتر است با حذف این سرشاخه­ها و سوزاندن آنها به کنترل آفت کمک کنید.
  • کنترل علف­های هرز و عدم کاشت گیاهان زراعی حساس به کنه از مهم­ترین اقدامات کنترلی این آفت است که بدون استفاده از سم و به صورت زراعی انجام می­شود.

در صورتی که این اقدامات را به خوبی انجام دهید می­توانید از کنترل بخش بزرگی از جمعیت آفت و حتی از عدم استقرار آفت در مورد کاشت ارقام مقاوم اطمینان حاصل کنید، پس از انجام این عملیات به صورت تکمیلی می­توانید از سم­پاشی استفاده کنید، در یاد داشته باشید که این آفت به آب پاشی حساس است و به دلیل از بین رفتن محافظ تار مانند اطراف کلونی به راحتی از بین می­رود.

توصیه می­شود قبل از سم پاشی یک بار درختان را به خصوص برگ­های پر آفت را آب پاشی کنید و سپس اقدام به سم پاشی کنید، تعداد دفعات سم پاشی بسته به شرایط آب و هوایی از دو تا چندین مرتبه در طول فصل می­تواند باشد که البته استفاده ی بی رویه از سم به هیچ عنوان توصیه نمی­شود.

استفاده از جمعیت شکارگران به صورت رها سازی در طبیعت نیز می­تواند موثر باشد اما عدم سم پاشی بی رویه و حمایت از دشمنان طبیعی با کنترل سم پای بهترین راه کنترل طبیعی این آفت است.

  • کنه گالی گردو:

سه گونه کنه تحت عنوانکنه گال زیگیلی،کنه گال نمدی وکنه گال کیسه ای در درختان گردو ایجاد گال می­کنند، بارز­ترین مشخصه ی آنها این است که هر سه بر روی برگ درختان گردو ایجاد گال می­کنند، این آفت از آفات گردو به ویژه در مناطق غربی کشور است، اما نکته ی بسیار مهم در رابطه با خسارت این آفت خبر خوب این است که حتی در مناطقی که جمعیت بالاتر می­رود نتوانسته خسارت زیادی وارد کرده و بر عملکرد درختان گردو بر خلاف کنه تارعنکبوتی تاثیر خاصی نمی­گذارد.

کنه،‌ آفتی سرسخت و مزاحم برای درخت گردو

کنه­ها در طول فصل رویش داخل گال­های ایجاد شده حضور دارند و در آخر فصل از طریق سوراخ داخل گال از آن خارج می­شوند، در طول فصل سم­پاشی علیه آفت موثر نیست چرا که با محافظ برگ پوشانده شده و سم به آن نفوذ نمی­کند، تنها سمپاشی موثر در اوایل بهار در زمان مهاجرت کنه­های زمستان گذران به روی درختان گردو است، اما به سم­پاشی به دلیل اهمیت کم کنه توصیه نمی­شود.

  • کنه قرمز گردو

این کنه نیز یکی از آفات مهم گردو به شمار می­رود که با تغذیه از شیره ی درختان گردو و با جمعیت زیادی که می­توانند در شرایط مساعد و درختان حساس ایجاد کنند باعث خسارت زیادی بر روی درختان گردو می­شوند.

کنه ی قرمز در اواخر فصل پاییز شروع بهتخم گذاری به صورت گروهی در روی شاخه­ها به خصوص در زاویه ی شاخه­ها و شکاف­های پوست تنه ی درختان می­کنند، این تخم­ها فرم زمستان گذران آفت بوده و در براب شرایط نامساعد محیطی مقاومت می­کند.

نکته ی زیست شناسی این آفت این است که کنه قرمز لازم نیست از جایی به درختان میزبان مهاجرت کنند، بلکه زمستان را روی درختان گردو سپری می­کنند، بنابراین می­تواند بسیار خطرناک باشد.

تخم­هادر اوایل اردیبهشت معمولا تفریخ شده و نیمف­های سن اول ظاهر می­شوند و خیلی زود در اواسط اردیبهشت افراد بالغ ظاهر می­شوند، این افراد در شرایط مساعد محیطی می­توانند تا 8 نسل در یک سال زراعی و تا سرد شدن هوا تولید کنند.

این آفت بیشترین خسارت را با تغذیه از جوانه­های میوه دهنده به باردهی درختان گردو می­زنند و این خسارت مستقیم به عملکرد درختان است که باغداران را نگران خواهد کرد، علامت دیگر این آفت در باغ این است که سطح روی برگ­ها خاکستری شده و در پی ادامه آلودگی می­ریزند، این علامت از برگ­های پایینی شروع شده و به برگ­های بالایی سرایت می­کند.

در کنترل این آفت با توجه به زمستان گذرانی آفت روی نهال گردو باید تمرکز کنترل بر درختان گردو باشد، اقدامات زراعی مانند از بین بردن علف­های هرزف از بین بردن برگ­های ریخته کف باغ و عملیات این چنینی نمی­تواند موثر باشد، تنها روش­های زراعی که می­تواند بهکنترل آفت کمک کند استفاده از ارقام مقاوم و تقویت درختان برای افزایش قدرت درختان در برابر حمله ی آفت است.

کنه،‌ آفتی سرسخت و مزاحم برای درخت گردو

کنترل شیمیایی باید با تمرکز اولیه بر کنترل تخم­ها باشدف این سم پاشی می­تواند در اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت بسته به شرایط آب و هوایی و دمایی هر منطقه با فوکوس بر سمپاشی روی پوست تنه درخت و زاویه ی شاخه­های پیر و جوان باید انجام شود.

علاوه بر آن سم پاشی دفعات دیگری س پاشی در طول فصل زراعی مورد نیاز است که باید تحت نظر کارشناسان این امر با هدف کاهش تعداد دفعات سمپاشی، محافظت از جمعیت دشمنان طبیعی و همینطور جلوگیری از پدید آمدن جمعیت مقاوم کنه صورت بگیرد.

کنه زرد گردو:

کنه ی دیگری که خسارت بالایی روی درختان گردو ایجاد می­کند کنه زرد گردو است، این کنه مونوفاژ است به این معنا که تنها میزبان آن درختان گردو هستند، مونوفاژها معمولا آفاتی بسیار قدرتمند در نابودی درختان می­باشند اما از طرفی به دلیل نداشتن میزبان­های دیگر و قادر نبودن به مهاجرت بر روی میزبانان حساس در شرایط نامساعد برگ برنده ای برای کنترل به کشاورزان می­دهند.

برگ برنده ی مونوفاژ بودن این است که در صورت کاشت رقم مقاوم و تقویت درختان در صوتی که این آفت نتواند مستقر شود از بین خواهد رفت.

کنه زرد گردوبه صورت ماده­های تخمگذار در برگ­های ریخته کف باغ به ویژه در قسمت کرکی انتهای برگ زمستان گذرانی­می­کند و در بهار بلافاصله پس از مساعد شدن شرایط دمایی و آب و هوایی روی قیمت درختان گردو مهاجرت می­کنند.

اینکنه­ها پس از مهاجرت روی درختان گردو جوانه­های میوه دهنده و برگ­های جوان را شناسایی کرده و به ویژه در درم برگ درختان مستقر می­شوند، طول دوره ی زندگی یک نسل آفت در دمای 25 درجه به کمتر از یک ماه می­رسد و در بسیاری از موارد در 17 روز یک نسل تکمیل می­شد، بنابراین در شرایط مساعد و مناطق معتدل این آفت تا 10 نسل در طول سال می­تواند تولید کند.

تعداد نسل زیاد آفت سبب می­شود آفت بتواند جمعیت مقاوم در برابر سموم تولید کنند و بنابراین استفاده بی رویه و بی حساب کتاب سموم می­تواند به این امر دامن بزند و باغداران زمانی متوجه می­شوند اشتباه عمل کرده اند که هیچ سمی این آفت را نتواند کنترل کند.

نشانه ی تغذیه ی این آفت از برگ در ابتدا به صورت قهوه ای شدن رگبرگ و در نهایت زرد شدن کل برگ ظاهر می­شود، به طور معمول این آفت در اواخر خرداد تا اوایل تیرماه به حالت طغیانی در آمده این علامت دقیقا به شکل اسکلت ماهی نشان داده می­شود، در نهایت با از بین رفتن آوند در دم برگو زرد شدن برگ شاهد ریزش برگها هستید.

شیوه ی کنترل این افت نیز مانند کنه ی قرمز گردو است و روش­های زراعی مانند کاشت ارقام مقاوم در زمان احداث باغ گردو و تقویت درختان را نباید فراموش کرد.

با مطالعه ی مختصر زندگی و مدیریت این چهار گونه عمده کنه درختان در خرید نهال گردو دریافتید که هر کدام شیوه ی زندگی خاص خود را داشته و در برخی مانند کنه تارعنکبوتی عمیات کنترلی زراعی اهمیت بسیار زیادی دارد مانند از بین بردن برگ­های ریخته کف باغ در صورتی که در مورد کنه قرمز اینگونه نیست، اما در موردکنه زرد نیز از بین بردن برگ­های ریخته کف باغ موثر است.

با توجه به این داده­ها می­توانید اهمیت شناخت دقیق کنه را درک کنید، اما با توجه به اینکه این کنه­ها علائممنحصر به فردی دارند شناسایی اینکه با کدام گونه سر وکار دارید دشوار نیست، اما در صورت عدم توانایی در شناسایی دقیق توصیه می­شود از کارشناسان گیاهپزشک کمک بگیرید.

کلام آخر:

در سال­های اخیر تکیه بر کنترل شیمیایی به جای کاشت ارقاممقاوم و کنترل زراعی سبب از بین رفتن جمعیت دشمنان طبیعی و به وجود آمدن جمعیت مقاوم در برابر سموم به ویژه آفاتی کهتعداد نسل زیاد در سال دارند مانند کنه­ها شده است.

در صورتی که نمی­خواهید با معزل کنترل نشدن این آفات خطرناک روبه رو شوید به شما توصیه می­شود اکیدا از سم پاشی­های بی رویه و بر اساس برنامه ی سایر باغداران جلوگیری کرده و برنامه ی مدیریتی خود را با کمک گرفتن از کارشناسان یاهپزشک تعیین کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال