شرایط خاک مناسب برای کاشت نهال بادام

شرایط خاک مناسب برای کاشت نهال بادام

خاک یعنی بستری که درختان و گیاهان در آن رشد می کنند محلی برای تامین عناصر غذایی، آب و اکسیژن از مسیر ریشه گیاهان است، در واقع اصلی ترین منبع تامین عناصر مورد نیاز در رشد و پرورش گیاهان خاک است، پس از خاک هوا دومین تامین کننده ی عناصر مورد نیاز درختان و گیاهان است، اما موضوعی که در مورد خاک برای پرورش گیاهان وجود دارد این است که همه انواع گیاهان و درختان شرایط یکسانی از خاک را نمی‌پسندند و بنابراین برای رشد بهتر گیاهان باید خاک را متناسب با نیاز آن گیاه مناسب سازی کنید.

در این مقاله به شما می آموزیم که چگونه می توانید بستر مناسب برای رشد درختان بادام به طوری که درخت بادام بتواند بهترین شرایط رشد را داشته باشند فراهم کنید پس با ما همراه باشید.

شرایط خاک مناسب برای کاشت نهال بادام

شرایط خاک مناسب برای کاشت بادام:

برای آماده سازی بستر خاک برای کاشت بادام باید تک تک فاکتورهای مورد نیاز درخت بادام که آنها را از خاک تامین می کند در نظر گرفته و شرایط خاک را به گونه ای اصلاح کنید که درخت بادام بتواند بهترین و بیشترین بهره وری را از آن بستر داشته باشد.

  • رشد سریع ریشه:

در اولین مرحله کاشت نهال بادام در زمین نهال نیاز دارد تا هر چه سریعتر ریشه ی خود را در خاک گسترش دهد، رشد سریع ریشه در خاک به نهال بادام کمک می کند که هر چه سریعتر به بستر جدید عادت کرده و بتواند در زمان مقرر باردهی خود را آغاز کند، درختان بادام در ارقام تجاری مانند نهال بادام آذر خوشه‌ ای معمولا بر پایه ی ارقام بومی و مقاوم مانند نهال بادام تلخ پیوند زده می شوند و بنابراین سیستم ریشه ای بادام تلخ می تواند به راحتی در بستر جدید سازگار شود به شرط اینکه خاک برای رشد سریع ریشه شرایط مساعدی داشته باشد.

ریشه در خاک با بافت سنگین و با خلل و فرج کم نمی تواند به سرعت رشد کند بنابراین خاک دارای بافت سبک که خلل و فرج کافی داشته باشد برای پرورش درختان بادام بسیار مناسب تر هستند.

  • تامین تهویه ی کافی:

بخشی از اکسیژن مورد نیاز درختان از طریق ریشه تامین می شود و بنابراین داشتن تهویه ی کافی در خاک می تواند به استقرار و رشد بهتر نهال بادام کمک بسیاری کند، تهویه و اکسیژن رسانی کافی به ریشه ی درختان بادام نیز در خاکی فراهم می شود که به میزان کافی خلل و فرج داشته باشد و این به معنای مناسب بودن خاک با بافت سبک برای رشد درختان بادام است، خاکی که بافت چسبنده داشته باشد مانند خاک با درصد بالای رس پس از آبیاری به ریشه ی درخت چسبیده و تهویه ی کافی را برای تنفس ریشه تامین نخواهد کرد و بنابراین خاک سنگین و رسی برای رشد درخت بادام مناسب نیست.

  • تامین عناصر غذایی کافی:

در رابطه با تامین عناصر غذایی ممکن است برخی از باغداران گمان کنند که عناصر غذایی را می توان از طریق کود دهی برای درخت بادام فراهم کردو از این نظر مشکلی پیش نمی آید اما شاید شما ندانید که بافت خاک در تامین عناصر غذایی کافی برای رشد نهال بادام تاثیر زیادی دارد به طوریکه عناصر غذایی در باغت خاک بسیار سبک مانند خاک با درصد بالای ماسه یا شن قابلیت و ظرفیت نگهداری عناصر غذایی را ندارد.

در خاک با بافت سبک و شنی عناصر غذایی در آب حل شده و از طریق زهکش شدیدی که در این گونه خاکها وجود دارد به سرعت از دسترس درخت بادتم خارج می شود، بنابراین در اینچنین خاکی حتی در صورت کود دهی باز هم درختان علائم کمبود عناصر غذایی را نشان داده و با وجود اینکه باغداران سالانه هزینه ی زیادی را صرف تامین عناصر غذایی درخت بادام می کنند باز هم درختان از ضعف غذایی رنج برده و درگیر افت محصول می شوند.

  • تامین آب کافی برای رشد درخت بادام:

شرایط خاک تاثیر بسیاری در تامین آب کافی برای درختان بادام دارند، در نظر داشته باشید که درختان بادام معمولا در مناطق گرم و یا سرد با رطوبت نسبی هوای پایین کاشته شده و بهترین عملکرد را دارد، در واقع کاشت بادام در مناطقی که رطوبت هوا در آنها بالا است مناسب نیست.

رطوبت نسبی پایی هوا به معنای زود خشک شدن سطح رویی خاک است و این در واقع می تواند به نوعی تعیین کننده ی دور آبیاری در بادام کاری ها باشد، به این موضوع با اهمیت کاشت بادام دیم در مناطق مناسب برای دیم کاری و همینطور کاشت بادام در مناطق گرم و خشک و کم آب را نیز اضافه کنید آن وقت متوجه اهمیت قابلیت نگهداری آب در خاک خواهید شد.

در کاشت بادام به صورت دیم بزرگترین عاملی که سبب موفقیت در احدث باغ بادام دیم می شود قابلیت نگهداری آب در خاک است، در بادام کاریهای آبی نیز با توجه به رطوبت نسبی پایین هوا و شرایط کم آبی که کشور با آن مواجه است مهمترین عامل مساعد سازی شرایط خاک برای افزایش قابلیت نگهداری آب در خاک است.

هر چه خاک بتواند مدت زمان بیشتری آب را در خود نگه دارد شما می توانید دور آبیاری را طولانی تر کرده و از طرفی از هدر رفت آب آبیاری نیز جلوگیری کنید.

تنها بافت خاکی که می تواند آب را به مدت زمان طولانی تری در خود نگه دارد بافت خاک لومی با درصد بالای مواد آلی در آن است، بافت خاک سبک به دلیل زهکش زیادی که دارد آب را خیلی زود به عمق زمین هدایت کرده و از منطقه ی رشد ریشه خارج می کند، در بافت خاک سبک ممکن است هر یک هفته درخت بادام نیاز به آبیاری داشته باشد.

در رابطه با بافت خاک رسی و سنگین نیز به دلیل تخلخل و سرعت پایین نفوذ آب، آب آبیاری در سطوح بالایی خاک و به سختی نفوذ می کند، تا زمانی که آب بخواهد به خاک نفوذ کند مدت زمان زیادی آب روی خاک باقی مانده و بخش زیادی از آن تبخیر می شود، علاوه بر آن آبی که به خاک نفوذ کرده نیز قدرت نفوذ به عمق ریشه نداشته و آننیز طی چند روز با تابش خورشید تبخیر شده و در نهایت درخت دچار تنش خشکی خواهد شد.

شرایط خاک مناسب برای کاشت نهال بادام

  • اسیدیته ی خاک:

اسیدیته ی خاک فاکتوری است که می تواند به طور غیر مستقیم بر رشد درختان بادام موثر باشد به طوری که خاک دارای اسیدیته ی پایین حلالیت برخی عناصر سمی را افزایش داده و سبب ایجاد مسمومیت در درخت بادام می شود، از طرفی خاک دارای اسیدیته ی بالا و قلیایی درگیر مشکل بلاکه شدن عناصر غذایی و از دسترس خارج شدن آنها می شود، بنابراین اسیدیته ی خاک مناسب برای رشد درختان بادام اسیدیته ی خنثی بین شش و نیم تا هفت و نیم خواهد بود.

در اسیدیته ی خنثی نه عناصر سمی در آب حل شده و جذب گیاه می شود و نه عناصر ضروری بلاکه شده و از دسترس خارج می شود بنابراین مناسب ترین اسیدیته برای رشد درختان بادام اسیدیته ی خنثی است.

اقدامات لازم به منظور آماده سازی بستر خاک کاشت بادام:

همانطور که متوجه شدید آماده سازی بستر خاک و مساعد کردن شرایط خاک مهمترین عامل در استقرار و باردهی نهال بادام خواهد بود در این بخش اقدامات لازم به منظور آماده سازی بستر خاک برای کاشت نهال بادام را ذکر خواهیم کرد.

  • انجام آزمایش تجزیه ی خاک:

سه فاکتور مهم در مناسب بودن خاک برای کاشت نهال بادام یعنی بافت خاک، اسیدیته ی خاک و میزان عناصر غذایی موجود در خاک تنها و تنها با انجام آزمایش خاک امکان پذیر است، قبل از اقدام به خاک ورزی و چاله زنی توصیه می شود با انجام آزمایش تجزیه ی خاک این سه فاکتور مهم را مورد بررسی قرار داده و در نظر داشته باشید مناسب ترین بافت خاک لومی و مناسبترین اسیدیته ی خاک خنثی است، هر گونه تغییر و تجاوز از این شرایط نرمال را باید قبل از کاشت نهال اصلاح کرد، در غیر این صورت اصلاح این شراط پس از کاشت نهال بسیار سخت و هزینه بر خواهد شد.

  • اصلاح بافت خاک:

با توجه به اهمیت زیاد مناسب بودن بافت خاک در صورتی که بافت خاک زمین مورد نظر شما بافت مناسب نداشته باشد باید قبل از اقدام به کاشت نهال بافت خاک را تا جای ممکن اصلاح کنید، به عنوان مثال بافت خاک سنگین را می توان با اضافه کردن مواد آلی مانند کود دامی پوسیده و انواع کمپوست تا حد زیادی سبک کرده و قابلیت نگهداری آب را در آن افزایش داد و یا اینکه درمورد بافت خاک سبک می توان با اضافه کردن مقداری خاک با بافت سنگین بافت آن را اصلاح کرد.

در نظر داشته باشید که هر نوع خاک و یا کود دامی که به خاک برای اصلاح بافت خاک اضافه می کنید باید حتما از لحاظ آلودگی به آفات و بیماریها تست شده و سلامت آن مورد تایید قرار گرفته باشد، در غیر این صورت با اضافه کردن خاکو یا کود دامی آلوده خسارت بزرگی را به باغ خود در آینده وارد خواهید کرد، در ضمن کود دامی نیز باید حتما کاملا پوسیده باشد و از اضافه کردن کود دامی نپوسیده به خاک باغ خود داری کنید.

  • اصلاح اسیدیته ی خاک:

همانطور که دانستید اسیدیته ی نامناسب خاک مانع از جذب صحیح مواد غذایی خاک توسط ریشه ی درخت بادام شده و همین امر سبب می شود که عملکرد درختان بادام پایین بیاید و یا اینکه حتی در سالهای اول پس از کاشت نهال با خشک شدن نهال مواجه شوید، برای اصلاح اسیدیته ی خاک قلیایی می توانید از اسیدهای کشاورزی مانند اسید سولفوریک کشاورزی استفاده کنید، برخی ترکیبات کودی نیز وجود دارند که خاصیت اسیدی داشته و اسیدیته ی خاک را پایین می آورند مانند هیومیک اسید که استفاده از آن نه تنها سبب کاهش اسیدیته می شود بلکه به عنوان یک کود آلی به تقویت درختان در آینده نیز کمک خواهد کرد.

در مورد خاکهای اسیدی نیز می توان با اضافه کردن مقداری آهک به خاک اسیدیته ی خاک را بالا برد، توجه داشته باشید مقدار اسید و یا آهکی که به خاک برای اصلاح اسیدیته اضافه می شود باید دقیق و حساب شده باشد و در صورتی که این کار به صورت غیر اصولی انجام شود ممکن است اسیدیته ی خاک را به شکل دیگر از نرمال خارج کند.

برای اینکه بدانید دقیقا چه مقدار اسید و یا آهک برای اصلاح اسیدیته باید به خاک زمین اضافه کنید توصیه می شود در قبل از خرید نهال بادام از مشاوران خاک شناس مشاره های لازم را دریافت کرده و بر اساس پیشنهاد آنها اقدام به اصلاح اسیدیته ی خاک زمین مورد نظر خود کنید.

  • اصلاح میزان مواد غذایی موجود در خاک:

برای اصلاح مواد و عناصر غذایی موجود در خاک می توانید با تکیه بر نتیجه ی آزمایش تجزیه ی خاک از کود دامی کاملا پوسیده با درصد عناصر مشخص به همراه برخی کودهای شیمیایی با اثر جذب بالا که در نتیجه ی آزمایش کمبود آنها در خاک مشاهده شده استفاده کنید، این ترکیبات کودی را می توانید در هنگام کاشت نهال در چاله و در لایه ی آخر پر کردن خاک چاله مورد استفاده قرار دهید.

توجه داشته باشید که کمبود و بیش بود عناصر غذایی هر دو می تواند برای نهال بادام خسارت آفرین باشد و بنابراین برای استفاده ی درست از کودهای مورد نظر بر مبنای نتیجه ی آزمایش بهتر است مقدار و نوع کود مناسب را با استفاده از دریافت مشاوره از کارشناسان با تجربه مشخص کنید.

در برخی نهالستانهای معتبر و به نام کشور که اقدام به فروش نهال بادام می کنند مشاوران ماهری وجود دارند که می توانند در این زمینه باغداران را به صورت رایگان راهنمایی کنند تا اقدامات اصلاحی لازم را پیش از کاشت نهال به طور کامل انجام دهند.

شرایط خاک مناسب برای کاشت نهال بادام

مشکلاتی که خاک نامناسب در رشد درختان بادام می تواند ایجاد کند:

خاک با بافت نامناسب مشکلات بسیاری را در رشد و باردهی درختان بادام می تواند ایجاد کند که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

  • توسعه ی بیمارگرهای خاکزاد

یکی از مهمترین مشکلاتی که خاک با بافت نامناسب ایجاد می کند کمک به شدت گرفتن برخی از بیمارگرهای خاکزاد است به عنوان مثال نماتدهای ریشه گرهی در خاکهای با بافت سبک و شنی تکثیر بیشتری پیدا کرده و با سرعت بیشتری می توانند در خاک گسترش پیدا کنند، بنابراین اگر با خرید یک نهال بادام آلوده به نماتد در باغ آلودگی را وارد کنید این بیماری در خاک شنی توسعه ی بیشتری خواهد داشت.

یا به عنوان مثال بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه و یا گموز در خاک با بافت سنگین و رسی به دلیل ماندگاری طولانی مدت آب پای درخت شدت بیشتری پیدا می کند و از این رو برای کاشت درخت بادام اصلا مناسب نیست.

  • آسیب فیزیکی به ریشه

آسیب فیزیکی به ریشه درخت بادام یکی دیگر از خساراتی است که بافت نامناسب خاک ایجاد می کند، به عنوان مثال ایجاد سله در خاک با بافت سنگین که می تواند سطحی و یا عمیق باشد سبب آسیب به ریشه ی درخت بادام خواهد شد.

  • تاخیر در استقرار نهال تازه کاشته شده:

در صورتی که ریشه ی نهال تازه کاشته شده به دلیل بافت نامناسب نتواند به سرعت توسعه پیدا کند مانند زمانی که در لایه ی زیرین خاک لایه ی سخت وجود داشته باشد و یا بافت خاک خیلی سنگین باشد نهال بادام به سرعت و در زمان مقرر نمی تواند در خاک به خوبی مستقر شود و شاهد خشک شدن نهال در سال اول پس از کاشت خواهید بود.

  • عدم تامین آب کافی:

در بخش پیشین نیز به عدم توانایی تامین میزان کافی آب در بافت خاک سنگین و سبک اشاره کردیم و دانستیم تنها بافت خاکی که می تواند مقدار کافی آب را در مدت زمان مناسب در اختیار درخت بادام قرار دهد بافت خاک لومی است، اضافه کردن کود دامی پوسیده و کپوست از مواردی است که می تواند ظرفیت نگهداری آب در خاک را افزایش دهد.

  • عدم تامین عناصر غذایی کافی:

در بافت خاک سبک نیز همانطور که اشاره شد عناصر غذایی در آب حل شده و به سرعت از دسترس نهال بادام خارج می شود و بنابراین باید اصلاح شود.

کلام آخر:

همانطور که دانستید بافت، اسیدیته و میزان مواد غذایی نامناسب موجو در خاک می تواند مانع از استقرار نهال در مراحل اولیه ی رشد بادام شده و در مراحل بعدی نیز با آسیبی که به درختان بادام وارد می کند از میزان باردهی و طول عمر آنها به شدت کم خواهد کرد، با توجه به اهمیت مناسب بودن شرایط خاک برای کاشت بادام توصیه می شود قبل از اقدام به کاشت نهال با کشاورزان ماهر در این زمینه با تکیه بر نتیجه ی آزمایش تجزیه ی خاک بافت خاک زمین مورد نظر خود را مساعد سازی کرده و بعد اقدام به کاشت نهال کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال