طلایی ترین زمان برای احداث باغ میوه

طلایی ترین زمان برای احداث باغ میوه

تعیین تاریخ مناسب برای کاشت درختان میوه می تواند تاثیر زیادی بر گیرایی نهال و موفقیت احداث باغ داشته باشد، تعیین تاریخ کاشت نهال به فاکتورهای متعددی وابسته بوده و در نظر گرفتن یک تاریخ واحد برای کاشت انواع درختان میوه در هر شرایط آب و هوایی درست نیست، در این مقاله سعی داریم جنبه های مختلف تعیین تاریخ کاشت مناسب برای درخت میوه را مورد بررسی قرار دهیم تا راهنمایی باشد برای باغدارانی که قصد احداث باغ میوه دارند.

طلایی ترین زمان برای احداث باغ میوه

عوامل موثر بر تعیین فصل مناسب کاشت نهال میوه:

همانطور که پیش تر نیز بیان شد بر تعیین تاریخ مناسب کاشت عوامل مختلفی موثر هستند که در این بخش به بررسی این عوامل در رابطه با کاشت نهال خواهیم پرداخت.

  • اقلیم خاص هر منطقه:

اولین و مهمترین فاکتور موثر بر تعیین تاریخ کاشت نهال میوه اقلیم خاص منطقه و یا به عبارت دیگر شرایط آب وهوایی هر منطقه است، معمولا برای کاشت انواع نهال میوه در مناطقی که دارای یخبندان زمستانه هستند کمی تامل لازم است، در چنین مناطقی بهتر است برای کاشت نهال تا اواخر زمستان و یا اوایل بهار صبر کنید چرا که ریشه ی نهال تازه کاشته شده هر چقدر هم که به سرما مقاوم باشد از آنجایی که فرصت کافی برای استقرار پیدا نکرده است می تواند در برابر یخبندان آسیب پذیر بوده و صدمه ببیند.

در مقابل در مناطقی که شرایط آب و هوای معتدل دارند از آنجایی که زمستان دارای یخبندان شدید نیست کاشت نهال میوه از اوایل پاییز تا اواخر زمستان و یا حتی اوایل بهار بدون مشکل است.

تاثیر دیگری که شرایط آب و هوایی هر منطقه بر تاریخ کاشت می گذارد این است که شرایط آب و هوایی هر منطقه می تواند بر تاریخ شروع خواب درختان و همچنین بیداری آنها پس از پایان زمستان تاثیر بگذارد، در هر منطقه ای که نیاز سرمایی درختان در آن به سرعت مرتفع شده و زمستان طولانی نباشد ممکن است شکوفایی درختان در اواخر زمستان رخ داده و بنابراین تاخیر در تاریخ کاشت تا اواخر زمستان که جوانه ها باز شده باشند کار درستی نیست.

در نظر داشته یاشید که انتقال نهال در زمانی که هنوز به خواب نرفته اند و یا زمانی که از خواب زمستانی بیدار شده اند به هیچ وجه کار درستی نیست چرا که درختان قبل از اینکه فرصت کافی برای استقرار ریشه داشته باشند تبخیر، تعرق و فتوسنتز داشته و به دلیل عدم توانایی ریشه در تامین نیاز درختان به آب و مواد غذایی نهال تازه کاشته شده می خشکد.

  • مقاومت نهال به سرما و یخبندان:

فاکتور دوم موثر بر تعیین تاریخ کاشت، میزان مقاومت نهال به سرما و یخبندان است به طوری که در مورد کاشت ارقام مقاوم به سرما و یخبندان از اواخر پاییز البته در مناطق معتدل مشکل خاصی وجود ندارد، اما چنانجه رقمی را انتخاب کرده اید که در برابر سرمای زمستان مقاومت بالایی ندارد باید برای کاشت آن تا اواخر زمستان تا اوایل بهار دست نگه دارید.

  • شیوه ی فروش نهال:

فروش نهال میوه در نهالستانها به دو صورت گلدانی و یا ریشه لخت انجام می شود، شاید برای شما جالب باشد که بدانید شیوه ی فروش نهال میوه می تواند در تعیین تاریخ کاشت مناسب نهال تاثیر گذار باشد به طوری که در مورد کاشت نهالی که به صورت گلدانی عرضه می شود محدودیتی در تعیین تاریخ کاشت مناسب وجود ندارد اما در مورد شیوه ی عرضه ی نهال به صورت ریشه لخت باید بدانید که نهال ریشه لخت را تنها در اواخر زمستان تا اوایل بهار و پیش از باز شدت شکوفه ها می توانید به زمین اصلی انتقال دهید.

با یک نتیجه گیری کلی می توان تا اینجای کار به یک فرمول برای تعیین تاریخ کاشت دست پیدا کرد:

کاشت نهال گلدانی در مناطق معتدل از اواخر پاییز تا اوایل بهار و پیش از شکوفایی درختان، کاشت نهال ریشه لخت در هر شرایط اقلیمی تنها در اواخر زمستان تا اوایل بهار و کاشت نهال گلدانی در مناطق سردسیر تنها در اواخر زمستان تا اوایل بهار و پیش از شکوفایی درختان میوه، اینها فرمولهای کلی است که می توانید برای تعیین تاریخ مناسب کاشت نهال میوه در نظر داشته باشید اما همین فرمول کلی نیز می تواند با توجه به فاکتورهای دیگری دستخوش تغییرات شود، در ادامه به بررسی این فاکتورها می پردازیم.

فاکتورهای موثر بر تعیین تاریخ دقیق کاشت نهال میوه:

پس از اینکه با توجه به فاکتورهای عنوان شده توانستید فصل مناسب برای کاشت نهال میوه را انتخاب نمایید باید با توجه به ریز فاکتورهای موثر بر تاریخ کاشت، تاریخ مناسب برای کاشت نهال را تعیین نمایید.

  • وزش باد:

برای تعیین تاریخ کاشت باید وزش باد در حوالی تاریخ کاشت را در نظر داشته باشید، با توجه به سابقه ی هوا شناسی و یا هماهنگی که با هوا شناسی منطقه انجام می دهید تاریخی را برای کاشت نهال انتخاب کنید که بلافاصله پس از کاشت نهال میوه با وزش باد شدید مواجه نباشید، در صورت مواجهه با باد شدید نهال تازه کاشته شده ممکن است از جا در بیاید و یا تکانهای شدید به ریشه ی نهال می تواند سبب آمیوه به ریشه و خشک شدن نهال تازه کاشته شده شود.

  • بارندگی:

بارندگی فاکتور مهم دیگری است که در مورد تعیین تاریخ دقیق کاشت باید در نظر گرفته شود، وقوع بارندگی شدید مانند بارش برف، باران و یا تگرگ مخصوصا اگر همراه با وزش باد باشد می تواند در استقرار موفقیت آمیز نهال تازه کاشته شده اختلال ایجاد کند، بنابراین در این زمینه نیز بهتر است با مشورت با سازمان هواشناسی منطقه تاریخی را تعیین کنید که احتمال وقوع بارندگی در حوالی آن تاریخ کمتر باشد.

  • آماده بودن زمین:

بهتر است بدانید که معطل ماندن نهال پس از انتقال به زمین اصلی می تواند تاثیر منفی شدیدی بر میزان گیرایی نهال تازه کاشته شده داشته باشد، در واقع باغداران باید برای کاشت نهال تمام اقدامات را انجام داده باشند و زمانی که نهال را به زمین اصلی انتقال دادند بدون فوت وقت نهال را بکارند، در صورت آماده نبودن زمین و یا هر پیش نیاز دیگر برای کاشت نهال و معطل ماندن نهال ریشه لخت یا گلدانی در کنار زمین باید بدانید که خسارت زیادی را به نهال پیش از کاشت وارد کرده و درصد موفقیت کاشت نهال را پایین می آورید.

بنابراین پیش از اقدام به انتقال و حتی پیش از تعیین تاریخ دقیق کاشت و اعلام آن به مرکز فروش نهال میوه تمام مراحل آماده سازی زمین را انجام داده و سپس تاریخ دقیق کاشت را تعیین کرده و نهال را به زمین اصلی در تاریخ مقرر انتقال دهید.

سن مناسب کاشت نهال:

یکی از موثر ترین فاکتورها بر میزان گیرایی نهال و موفقیت در کاشت نهال میوه سن نهال است، برخی بر این باورند که نهال مسن تر می تواند باردهی زودتری داشته باشد و در واقع گمان می کنند که نهال با سن بالاتر فاز رشد رویشی خود را سپری کرده و در زمانی که به زمین اصلی منتقل می شوئد وارد فاز زایشی و باردهی می شود در صورتی که این تعبیر کاملا غلط است.

گسترده شدن رشه در نهال با سن بالا سبب می شود نهال نتواند به سرعت خود را با شرایط جدید سازگار کرده و همین امر سبب می شود که در بهترین حالت باردهی درختان به تاخیر بیوفتد، در بدترین حالت کاشت نهال با سن بالا می تواند منجر به خشک شدن کامل نهال در همان سال اول پس از کاشت شود.

یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت کاشت نهال با سن بالا آمار بالاتر ابتلا به آفات و بیماریها است چرا که هر چه نهال زمان بیشتری را در نهالستان بگذراند احتمال آلودگی پنهان به آفات و بیماریها افزایش پیدا می کند.

طلایی ترین زمان برای احداث باغ میوه

فاکتورهای موثر بر سن مناسب نهال میوه برای کاشت:

فاکتورهای مختلفی هستند که بر سن مناسب نهال برای کاشت موثرند، در ادامه برخی از مهمترین فاکتورهای موثر بر سن مناسب نهال برای کاشت را مورد بررسی قرار می دهیم

  • شیوه ی تکثیر نهال:

شیوه ی تکثیر بذری، قلمه و یا پیوندی که بیشتر در مورد درختان میوه مورد استفاده قرار می گیرد می تواند برای تعیین تاریخ کاشت و یا سن نهال برای کاشت موثر باشد به طوری که در شیوه ی بذری و یا قلمه بهترین سن مناسب برای کاشت، نهال یک ساله است اما در مورد شیوه ی تکثیر پیوندی بهترین سن نهال، دو ساله است.

با توجه به اینکه بیشتر ارقام پر بار و تجاری نهال میوه که امروزه در مراکز فروش و نهالستانها به فروش می رسد باید حداکثر دوساله باشند تا بالاترین درصد موفقیت کاشت را داشته باشند.

  • نوع رقم:

نوع رقم نیز می تواند در تعیین سن مناسب برای کاشت نهال موثر باشد اما به طور کلی فاکتور شیوه ی تکثیر مهمترین فاکتور موثر بر سن کاشت نهال بوده و بهتر است سن نهال پیوندی برای کاشت از دو سال تجاوز نکند.

لزوم دریافت مشاوره پیش از خرید نهال میوه:

یکی از مواردی که در مشاوره ی قبل از خرید نهال میوه مد نظر مشاوران قرار دارد تعیین تاریخ کاشت مناسب استف مشاوران و کارشناسان فروش تمام این فاکتورهای ذکر شده در مقاله را در نظر داشته و علاوه بر آن به تمام تغییرات این فاکتورها در شرایط اقلیمی مختلف احاطه دارند، بنابراین با توجه به شرایط خاص شما می توانند بهترین و مناسب ترین فصل و تاریخ را برای کاشت نهال میوه در باغ مورد نظر شما انتخاب کنند.

انتخاب تاریخ مناسب کاشت تنها یک مورد از ده ها مواردی است که این مشاوران برای احداث باغ اصولی در نظر گرفته و به شما راهنماییهای لازم را ارائه می کنند، احداث اصولی باغ علاوه بر تعیین تاریخ مناسب کاشت در بسیاری از موارد دیگر همچون نحوه ی صحیح آبیاری، کود دهی، هرس و کنترل آفات و بیماریها و حتی ریزه کاریهایی که در مورد کاشت نهال میوه باید بدانید به شما مشاوره داده و به شما کمک می کنند با رعایت تمام موراد ذکرشده باغ خود را به صورت کاملا اصولی احداث کنید.

بهترین نهالستان برای خرید نهال میوه:

داشتن اطلاعات کافی در خصوص موارد ذکر شده کار ساده ای نبوده و قطعا داشتن این اطلاعات و اجرای آن در حوصله ی باغداران نمی گنجد بنابراین بهترین راهکار برای احداث اصولی باغ میوه این است که با انتخاب بهترین نهالستان خود را از دغدغه ی دریافت این اطلاعات ضروری فارغ کنند.

در نهالستانهای معتبر و پر فروش دغدغه و نگرانی از بابت خرید نهال میوه با سن بالا وجود ندارد، در این نهالستانها با توجه به اینکه گواهی تایدیه ی سلامت و اصالت نهال ارائه می شود دیگر دغدغه و نگرانی از بابت سلامت نهال وجود نداد و از همه مهمتر با توجه به حضور کارشناسان و مشاوران خبره دیگر نگرانی از بابت دریافت اطلاعات ضروری در رابطه با احداث اصولی باغ از تعیین تاریخ مناسب گرفته تا مراحل نگهداری اصولی نهال میوه پس از کاشت وجود ندارد.

مشاوران زبده در این نهالستانها می توانند در هر زمینه ای به اقتضای شرایط خاص شما و رقمی را که انتخاب کرده اید تاریخ مناسب کاشت و مراقبتهای لازم را آموزش دهند.

کاشت اصولی نهال میوه:

پس از خرید نهال میوه و تعیین تاریخ مناسب برای کاشت نهال باید نهالها را به زمین منتقل کرده و در زمین اصلی بکارید، در مورد کاشت نهال میوه رعایت اصول زیر الزامی است.

  • فاصله ی کاشت نهال نباید کمتر از 4 متر باشد.
  • عملیات خاک ورزی و آماده سازی زمین و پیاده سازی سیستم آبیاری قبل از کاشت باید انجام شود.
  • پایش سلامت ریشه انجام شده و در صورت عدم سلامت ریشه آن را هرس کرده و پس از ضدعفونی و یا پرالیناژ کرده دروت چاله قرار دهید.
  • کود دهی در زمان کاشت نهال انجام شود تا عناصر غذایی تا زمان شروع باردهی تامین شود.
  • هرس سرزنی به منظور فرم گیری بهتر درخت میوه انجام شود.
  • آبیاری پس از کاشت نهال میوه حتما انجام شود.

طلایی ترین زمان برای احداث باغ میوه

کلام آخر:

تعیین تاریخ مناسب برای کاشت و همچنین سن مناسب برای کاشت نهال از جمله فاکتورهای بسیار مهم و موثر در موفقیت احداث باغ میوه در سالهای اولیه است، در صورتی که می توانید تاریخ مناسب را با توجه به فاکتورهای ذکر شده به درستی تعیین کنید این کار را انجام اده و در صورت عدم توانایی در این امر حتما از مشاوره ی مشاوران ماهر کمک بگیرید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال