زودبازده ترین درخت میوه |‌ معرفی ۹ رقم از آنها

زودبازده ترین درخت میوه |‌ معرفی ۹ رقم از آنها

امروزه مردم دیگر صبر لازم برای رشد و به ثمر نشستن یک درخت پس از چندین سال را ندارند و ترجیح می‌دهند درختی بکارند که به سرعت به بار نشیند و میوه دهد. البته بسیاری از افراد نیز به دنبال درختانی هستند که در مدت زمان کمتری آنها را به سوددهی از طریق فروش میوه‌هایش برساند. اگر اطلاعات زیادی درباره زود بازده ترین درخت میوه ندارید و می‌خواهید در در عرض چند سال میوه خوشمزه درخت خود را در دست داشته باشید؛ این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید.

زود بازده ترین درخت میوه کدامند؟

اگر به دنبال انتخاب درختی برای باغچه یا باغ خود هستید و تصمیم دارید که در کمترین زمان به میوه برسید باید حتما در انتخاب درخت و نوع آن دقت کنید. همچنین شما می‌توانید از طریق کاشتن بذر و دانه درخت این کار را انجام دهید اما این کار به زمان زیادی نیاز دارد. لذا با کاشت نهال فرآیند میوه‌دهی درخت خود را 2 تا 3 سال جلو بیندازید. درختان زیادی وجود دارند که پس از 3 سال شروع به میوه‌دهی به اندازه جثه خود می‌کنند. بدین ترتیب شما ثمره کار خود را زودتر می‌بینید و درخت شما به دلیل داشتن میوه زیباتر از قبل می‌شود.

از زودبازده ترین درختان میوه مناسب برای شما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درخت گردو

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که درخت گردو بسیار دیر به عمل می‌آید. اما اگر به درستی کاشته شده باشد و کوددهی و آبیاری مناسبی انجام شود، پس از 2 تا 3 سال شاهد میوه‌های زیبایی بر روی شاخه‌های درخت خود خواهید بود. بهتر است نهال گردو با نژاد چندلر، فرنور یا ژنوتیپ پالیز را انتخاب کنید که به سرعت به بار می‌نشینند. البته در انتخاب نژاد نهال گردو حتما به آب و هوای محیط درخت، میزان بارندگی و نوع خاک خود توجه کنید و بر این اساس، مناسب‌ترین نژاد را خریداری نمایید تا بهترین میوه‌دهی را برای شما داشته باشد.

زودبازده ترین درختان میوه

برای کاشت اقتصادی نهال گردو پیشنهاد می‌شود نهالی انتخاب کنید که مغز گردو سفید باشد و خودشان گرده افشانی کنند. به یاد داشته باشید که هر درخت بر اساس عمر خود میوه می‌دهد و از نهال تازه کاشته شده خود، انتظار میوه‌دهی به اندازه درختی 50 ساله نداشته باشید.

درخت گردو به دلیل محبوبیت و خوشمزگی میوه‌هایش انتخاب بسیار خوبی برای شماست. حتی اگر قصد فروش محصولات درخت خود را دارید، بهتر است بدانید که گردو به دلیل مقاومت بالا به آفات و سرما کمتر خراب می‌شود و به راحتی می‌توان آن را در بازار جهانی به فروش رساند.

  1. درخت هلو

اگر منطقه مورد نظر شما زمستان طولانی و یخبندان ندارد، درخت هلو یکی از زود بازده ترین درخت میوه برای شماست. این درخت علاوه بر میوه خوشمزه‌ای که دارد، در فصل بهار همه را مسحور زیبایی خدادادی‌اش می‌کند. در صورتی که اصرار به کاشت هلو دارید اما منطقه شما زمستان طولانی مدتی را دارد پیشنهاد می‌شود که از نژادهای مقاوم‌تری نسبت به هوای سرد استفاده کنید.

در صورتی که زهکشی، کوددهی و آبیاری این درخت به صورت منظم و اصولی انجام شود شما پس از گذشت 3 سال می‌توانید انتظار میوه‌دهی از درخت خود را داشته باشید. البته خاک درخت هلو نیاز به رطوبت زیادی ندارد و آبیاری بیش از حد می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. به یاد داشته باشید که میزان میوه‌دهی نهال جوان نسبت به درختان بالغ بسیار کمتر است؛ اما با گذشت هر سال، شما شاهد افزایش بازده درخت خود خواهید بود.

نکته: جهت داشتن بیشترین نتیجه و میوه‌دهی پیشنهاد می‌شود که درختان هلو با نژادهایی را انتخاب کنید که همزمان شکوفه دهند. این مساله تاثیر به سزایی در باروری درختان  شما خواهد داشت.

  1. درخت توت

یکی دیگر از زود بازده ترین درخت میوه مناسب برای شما، درخت توت است. این درخت میوه‌های شیرین و خوشمزه‌ای می‌دهد که کوچک و بزرگسال آن را دوست دارند. البته برای کاشتن نهال درخت توت پیشنهاد می‌شود که حتما فضای بزرگی را برای آن آزاد بگذارید؛ چرا که این درخت تمایل زیادی به رشد و باروری دارد و پس از گذشت 3 سال حدود 4 متر رشد می‌کند.

بهترین درخت برای باغ

بهتر است جهت افزایش باروری و بیشتر شدن میوه درخت خود، چند نهال توت بکارید تا در زمان گرده افشانی بیشتر بارور شوند. خاک غنی، زه کشی مناسب، هرس کردن صحیح و آبیاری به موقع از دیگر عوامل موثر در بازدهی بالای درخت توت هستند که نباید به آن بی توجهی کرد. نهال توت بر اساس نوع و رنگ میوه خود چندین مدل دارد که بهتر است بر اساس سلیقه و شرایط محل کاشت نهال، بهترین آن را خریداری کنید تا زودتر به بار بنشیند.

  1. زردآلو

زردآلو میوه‌ای خوشمزه و محبوب است که درختش در لیست زود بازده ترین درخت میوه قرار می‌گیرد. این درخت به طور معمول پس از 3 سال به بار می‌نشیند و هر سال بیشتر از سال قبل خود میوه خواهد داد. عمر میوه دهی درخت زردآلو چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ سال می باشد اما خود درخت تا 150 سال می‌تواند به عنوان درختی زینتی به زندگی خود ادامه دهد.

تقریبا تمام گونه‌های درخت زردآلو موجود در بازار، خود بارور هستند و نیازی به کاشتن 2 یا 3 راس آنها در باغ خود جهت بارور شدن ندارید. لازم به ذکر است که پس از شکوفا شدن شکوفه‌های درخت زردآلو شما باید به درخت حدود 120 روز فرصت دهید تا میوه‌ها به صورت کامل به ثمر بنشینند.

  1. درخت گیلاس سیاه

گیلاس سیاه به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستانی شناخته می‌شود که اتفاقا از قیمت بالایی برخوردار است. اگر شما هم هوس کرده‌اید که نهال گیلاس سیاه بکارید اصلا نگران نباشید. چرا که این درخت نیز در زمره زود بازده ترین درخت میوه است و در همان سال‌های اولیه کاشته شدن شروع به میوه‌دهی خواهد کرد. البته میزان این میوه‌ها قابل مقایسه با درختی بالغ نیست اما با آبیاری صحیح و نگهداری اصولی از نهال، سالیانه شاهد افزایش میوه‌دهی درخت خود خواهید بود.

درخت میوه زودبازده

نکته: این درخت خود بارور نیست و باید جفت آن را نیز بکارید تا به میوه‌دهی مطلوب برسد.

  1. درخت سیب

بسیاری از باغداران درخت سیب را به عنوان زود بازده ترین درخت میوه می‌شناسند و به دلیل نژادهای متنوع این درخت، در تمام اقلیم و شرایط می‌توان آن را کاشت و از میوه‌هایش لذت برد. این درخت دگر بارور است و برای میوه‌دهی مطلوب نیاز به کاشت چند راس از آنها در باغ خود خواهید داشت تا میوه‌دهی آن به بیشترین حد خود برسد.

  1. درخت انجیر

    یکی دیگر از زود بازده ترین درخت میوه، درخت انجیر است که به دلیل خودبارور بودن انتخاب مناسبی جهت کاشته شدن در باغچه و باغ خانه شما به کار می‌رود. میوه این درخت به صورت تازه و خشک فروخته می‌شود. لذا کاشتن آن با هدف فروختن میوه‌ها انتخابی اقتصادی و مناسب است. انجیر عاشق هوای گرم و بارانی است و نمی‌تواند در هوای سرد و خنک به خوبی رشد کند. پس اگر شراط نگهداری و مراقبت از نهال انجیر را داشته باشید می‌توانید پس از 2 تا 3 سال میوه آن را دریافت کنید.

    درختان زود بازده

  2. درخت گلابی

اگر محل مورد نظر شما برای کاشت نهال قابلیت بالا رفتن درخت تا ارتفاع 6 متر را دارد و آب و هوای آن به طور معمول گرم و آفتابی است، کاشتن نهال گلابی انتخاب بسیار خوبی برای شما محسوب میشود. درخت گلابی معمولا پس از 3 سال شروع به میوه دادن می‌کند و آن را زود بازده ترین درخت میوه می‌شناسند.

جمع بندی

در این مطلب زود بازده ترین درخت میوه که قابل کاشتن در کشور ایران است را به شما معرفی کردیم. لازم به ذکر است که برای داشتن بالاترین میزان میوه در هر سال شما باید در تمام کل سال به درخت خود برسید و آن را به صورت اصولی آبیاری و هرس کنید. کوددهی صحیح، به موقع و به اندازه از دیگر مواردی است که در میوه‌دهی درخت شما تاثیر دارد. لذا شما تنها با خرید یک نهال از لیست زود بازده ترین درخت میوه نمی‌توانید انتظار میوه داشته باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال