بهترین نهال بادام چه نوع نهال بادامی است؟

بهترین نهال بادام چه نوع نهال بادامی است؟

بادام درختی با میوه ی با ارزش و بسیار مفید و البته پر طرفدار بوده که کاشت و برداشت میووه از آن در هر شرایطی مقرون به صرفه است، این درخت میوه ی بارزش را در شرایط گرمسیری و سردسیری می توان کاشت و این از نقاط قوت بادام در انتخاب به وسیله ی باغداران در سراسر ایران خواهد بود، اما در زمان احداث باغ بادام این سوال مطرح می شود که کدام نهال بادام به عنوان بهترین نهال بادام شناخته شده و کاشت ان به صرفه تر خواهد بود، در این مقاله با بررسی ویژگیهای یک نهال بادام با کیفیت بهترین ارقام نهال بادام را برای کاشت در مناطق مختلف به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین نهال بادام چه نوع نهال بادامی است؟

فاکتورهای تعیین کننده ی مرغوب بودن یک نهال بادام:

در این قسمت به بررسی فاکتورهای تعیین کننده ی کیفیت یک نهال بادام می پردازیم، فاکتورهایی که وجود آنها سبب رضایت باغدار از پرورش درخت بادام در باغ خود خواهد شد.

  • میزان باردهی در هکتار:

هدف شما از کاشت درخت بادام چیست؟ اگر درخت بادام را به صورت تک درخت در حیاط خانه ی خود بکارید شاید بحث میزان باردهی و عملکرد در واحد هکتار برای شما به عنوان یک مساله ی مهم مطرح نباشد اما باغدارانی که قصد احداث باغ بادام به صرت هکتاری دارند قطعا موضوع میزان باردهی در واحد هکتار برای ایشان به عنوان یک مساله ی بسیار مهم مطرح شده و این موضوع اولین سوالی است که در ذهن باغدار مطرح خواهد شد.

ارقام تجاری و پیوندی که در بیشتر موارد اصالتا وارداتی هستند مانند نهال بادام آذر خوشه ای، نهال بادام فرانسیس و نهال بادام تونو می توانند در شرایط کشت آبی و در شرایط ایده آل تغذیه ای و مراقبتی میزان4 تا 5 تن باردهی به ازای هر هکتار داشته باشندکه رقم قابل توجهی است.

  • مقاومت به آفات و بیماریها:

یکی از بزرگترین دغدغه های باغداران کنترل آفات و بیماریهای درختان بادام است، در بیشتر موارد باغداران به صورت تجربی و بر اساس تجرهی دیگر باغداران اقدام به سم پاشیهایی می کنند که ممکن است به دلیل استفاده ی غلط از سم موفق به کنترل آفت و یا بیماری نشوند، مشکل زمانی بزرگتر می شود که بسیاری از باغداران از دریافت مشاوره طفره رفته و ممکن است حتی ندانند با چه عامل بیماری و یا آفتی سر و کار دارند.

در چنین شرایطی احداث باغ بادام با کاشت ارقام مقاوم می تواند گام بزرگی در کنترل آفات و بیماریها و جلوگیری از طغیان و خسارت فزاینده ی آنها برداشت، ارقام وارداتی و پر بار مانند نهال بادام آذر خوشه ای، نهال بادام تونو و یا نهال بادام فرانسیس به دلیل اینکه بر پایه ی ارقام مقاوم پیوند خورده و از این طریق تکثیر شده اند، مقاومت بالایی به آفات و بیماریها نشان می دهند، پایه هایی مانند نهال بادام تلخ که بومی و بسیار مقاوم و سازگار به آفات و بیماریهای رایج بر روی درختان بادام هستند.

  • مقاومت به کم آبی:

از آنجایی که درخت بادام در بسیاری از مناطق گرمسیر کشور نیز کاشت می شود و در این مناطق به ویژه در سالهای اخیر با مشکل کمبود آب و کاهش بارندگی مواجه هستیم مقاومت درختان بادام به خشکی وکم آبی یکی از مهمترین مزیتهای یک رقم بادام برای باغدار به شمار می رود، حتی در مناطقی که میزان بارش سالیانه ی بالاتری دارند معمولا باغداران به دنبال ارقامی هستند که بتوانند خشکی وکم آبی را تحمل کرده و بنابراین بتوانند با استفاده از آن ارقام بادام را به صورت دیم بکارند و با این کار در هزینه ی تاسیسات آبیاری صرفه جویی کرده باشند.

بنابراین مقاومت نهال بادام به خشکی وکم آبی ویژگی بسیار مثبتی برای ارقام بادام به شمار می رود، ارقامی از بادام مانند نهال بادام آذر خوشه ای و نهال بادام تونو مقاومت خوبی به خشکی و کم آبی داشته و حتی قابلیت کاشت به صورت دیم در مناطقی که بارش سالانه بیشتر 300 میلیمتر باشد را خواهند داشت.

  • مقاومت به سرما:

کاشت بادام در مناطق سردسیر با چالش سرما و یخبندان زمستانه رو به رو است و برای باغداران مقاومت درخت بادام به سرمای زمستان در این مناطق اهمیت خواهد داشت، در این مناطق درختان مقاوم بادام نه تنها در برابر سرمای زمستان مقاومت می کنند بلکه سرمای زمستان برای آنها به تامین نیاز سرمایی کمک کرده و باعث شکوفایی بهتر آنها می شود، در نظر داشته باشید که در هر منطقه ای که قصد احداث باغ بادام را داشته باشید در زمان خرید نهال بادام باید میزان سرما و یخبندان زمستانه را در منطقه ی خود تعیین کرده و با توجه به آن بهترین رقمی که بتواند در آن میزان سرما دوام بیاورد را انتخاب کنید، ارقامی مانند نهال بادام مامایی برای این مناطق بسیار مناسب تر خواهند بود.

  • مقاومت به گرما:

همانطور که می دانید بادام را در مناطق گرمسیری نیز می کارند و در مناطق گرمسیری چالش بزرگ درخت بادام مقاومت نسبت به گرما و آفتاب سوختگی در اوج گرمای تابستان است، درختان بادامی که بتوانند گرمای هوا تا 40 درجه سانتی گرا را تحمل کنند برای کاشت در مناطق گرمسیری بهترین گزینه خواهند بود.

یکی از مشکلاتی که باغداران بادام در مناطق گرمسیر با آن مواجه هستند آفتابسوختگی تابستانه پوست تنه ی درختان بادام است و کاشت رقم مقاوم به گرما یکی از بهترین راهکارها در مواجهه با این مشکل است، درختان بادامی که به کم آبی و گرمای هوا مقاوم نباشند در پاسخ به این دو فاکتور در تابستان پوست تنه ی آنها دچار آفتاب سوختگی شده و ترک بر میدارد.

ترک موجود در تنه ی درخت بادام راه را برای ورود بیمارگر شانکر تنه درخت بادام باز کرده و در این مناطق در بسیاری از موارد شاهد ترشح شیرابه از تنه های درختانی هستیم که پوست تنه در اثر آفتاب سوختگی ترک برداشته است، این در حالی است که ارقام مقاومی که نسبت به گرما و کم آبی مقاوم باشند در مقابل این دو فاکتور حساسیت نشان نداده و پوست تنه ی آنها ترک برنمی دارد.

بنابراین چنانچه قصد احداث باغ بادام در مناطق گرمسیر را دارید به دنبال ارقام مقاوم به گرمای تابستان باشید.

  • مقاومت به سرمازدگی بهاره:

یکی دیگر از فاکتورهایی که برای تعیین مرغوبیت و کیفیت یک نهال بادام مورد توجه باغداران است مقاومت درخت در برابر سرما زدگی بهاره است، در مناطق سردسیر و معتدله و حتی در برخی سالها در مناطق گرمسیر و کویری مشکل سرمای دیر رس بهاره می تواند خسارت زیادی را به شکوفه های بادام و عملکرد باغ باداموارد کند، درختانی که نسبت به این پدیده مقاوم باشند پس از بروز آخرین سرمای بهاره شکوفه داده و بنابراین عملکرد خود را به دلیل این پدیده ی طبیعی از دست نخواهند داد، بنابراین می توان گفت دیرگل بودن رقم بادام برای انتخاب آن یک مزیت به شمار می رود، ارقامی مانند بادام آذر خوشه ای و بادام تونو دیر گل بوده و در برابر سرمازدگی بهاره مقاومت دارند.

بهترین نهال بادام چه نوع نهال بادامی است؟

  • زود بازده بودن:

باغدارانی که باغ بادام احداث می کنند دوست دارند هر چه سریعتر به بهره برداری از باغ بادام دست پیدا کنند چرا که هر چه زودتر باغ بادام ایشان به بهره برداری برسد در هزینه های بی برگشت صرفه جویی شده و زودتر می توانند به سود دهی برسند، فروش نهال بادام در ارقام تجاری معمولا به صورت پیوند خورده بوده و یکی دیگر از مزیتهای ارقام پیوندی علاوه بر مقاومت بالا و پر بار بودن، زود بازده بودن آنها است، ارقام پیوندی بادام در یکی دو سال اول پس از کاشت نهال بادام باردهی خود را آغاز کرده و نهایتا در سال پنجم پس از کاشت نهال بادام به باردهی اقتصادی می رسند.

  • رسیدگی ساده به درخت:

یکی دیگر از نکات مهمی را که در زمان انتخاب رقم مناسب باید در نظر بگیرید رسیدگی به درخت بادام است، درختان بادامی که در زمان بلوغ به ارتفاع زیادی می رسند امکان رسیدگی ساده مانند برداشت و کود دهی را از باغدار می گیرند، علاوه بر برداشت و کود پاشی باید مدیریت آفات و بیماریها در باغ بادام را در نظر بگیرید.

برای مدیریت موفقیت آمیز آفات و بیماریها در باغ بادام باید بتوانید درختان را به خوبی پایش کنید، درختانی که ارتفاع زیادی پیدا کنند را نمی توان به راحتی پایش کرد و ممکن است در یک درخت آفت و یا بیماری خاصی در تاج درخت شروع شده اما از دید باغدار دور بماند، بنابراین درختانی که در زمان بللوغ ارتفاع زیادی نداشته باشند را می توان به عنوان بهترین نهال بادام برای احداث باغ در نظر گرفت.

معرفی بهترین ارقام بادام:

در بخش پیشین فاکتورهایی را که یک نهال بادام خوب باید داشته باشد به شما آموزش داده و سعی کردیم اهمیت هر کدامرا به شما بفهمانیم، اما در این قسمت با توجه به فاکتورهای بیان شده برخی از ارقام بسیار خوب و پرفروش بادام را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • نهال بادام آذر خوشه ای:

یکی از بهترین نهالهای بادامی که به ویژه در سالهای اخیر بسیار مورد استقبال باغداران قرار گرفته و با توجه به فاکتورهای ذکر شده به عنوان بهترین رقم بادام معرفی می شود نهال بادام آذر خوشه ای است، نهال بادام آذر خوشه ای به صورت یوندی در نهالستانهای معتبر کشور به فروش می رسد، در نظر داشته باشید که پیوند زدن این رقم بر پایه ی مناسب بسیار اهمیت داشته و خرید شما از نهالستانهای غیر معتبر ممکن است سبب خرید نهالی شود که بر پایه ی مناسب پیوند نخورده باشد و در نهایت عملکردی را که از این رقم بادام انتظار دارید به شما ندهد.

بادام آذر خوشه ای قابلیت کاشت در مناطق گرمسیر و سردسیر را داشته و می تواند در برابر کم آبی مقاومت کند و بنابراین یکی از بهترین گزینه ها برای احداث باغ بادام دیم در مناطق با بارندگی مکفی خواهد بود، پوست نیمه کاغذی و سبک چوبی آن از دیگر مزیتهای بادام آذر خوشه ای بوده که سبب می شود در مقایسه ی وزن بادام با پوست و بدون پوست درصد بالاتری از وزن بادام با پوست را مغز آن تشکیل دهد.

قیمت نهال بادام آذر خوشه ای در نهالستانهای مختلف متفاوت است و این اختلاف در قیمت نهال بادام آذر خوشه ای به اختلاف در کیفیت ارائه، داشتن شناسنامه و همچنین داشتن و یا نداشتن گواهی تایید کننده ی سلامت نهال در نهالستانهای مختلف بر می گردد، اما برای احداث باغ بادام توصیه می شود از نهالستانهایی خرید خود را انجام دهید که شناسنامه، گواهی تایید سلامت و مشاوره های لازم را به شما ارائه دهند.

  • نهال بادام تونو:

دومین رقم بادامی که شرایط ذکر شده در بالا را دارا بوده و برای کاشت در مناطق گرم و سرد مناسب است نهال بادام تونو است، این رقم بادام در دوران بلوغ خود به ارتفاع حداکثر 8 متر خواهد رسید که رسیدگی به آن از جمله برداشت میوه از آن را راحت می کند، نهال بادام تونو را نیز مانند نهال بادام آذر خوشه ای می توان به صورت دیم در مناطق مناسب از لحاظ بارندگی کاشت و از آن بهره برداری مطلوبی داشت.

برای احداث باغ بادام با رقم بادام تونو کاشت گرده افشان مناسب را نیز باید در نظر داشته باشید، معمولا از ارقامی مانند نهال بادام سهند و یا نهال بادام شکوفه برای گرده افشانی این رقم استفاده می شود.

  • نهال بادام فرانسیس

رقم دیگری را که می توانیم با توجه به فاکتورهای عنوان شده به عنوان بهترین رقم بادام به شما معرفی کنیم نهال بادام فرانسیس است، این رقم نیز علاوه بر داشتن فاکتورهای مثبت عنوان شده در بخش پیشین از قبیل دیر گل بودن، پر بار بودن، مقاومت به آفات و بیماریها و تنش خشکی میوه های با کیفیت و با طعم و در صد چربی عالی تولید می کند که سبب افزایش بازار پسندی این رقم بادام در بازار می شود.

ویژگی مهم دیگر این رقم بادام کاغذی بودن آن است که باعث می شود مردم این رقم بادام را با پوست به عنوان آجیل خریداری کنند و از همین رو قیمت بالاتری هم در بازار خواهد داشت.

بهترین نهال بادام چه نوع نهال بادامی است؟

کلام آخر:

دانستید که فاکتورهای زیادی در تعیین مرغوبیت یک رقم بادام از نظر کشاورزان اهمیت دارد و نهال بادامی که بتواند آن فاکتورها را داشته باشد به عنوان بهترین نهال بادام شناخته می شود، اما مساله ای که اهمیت دارد این است که بدانید آیا بهترین نهال بادام با شرایط اقلیمی منطقه ی شما سازگاری دارد یا خیر و در صورتی که سازگاری داشته باشد می تواند بهترین عملکرد خود را نشان دهد، برای این منظور می توانید از مشاوره و راهنماییهای مشاوران ماهر در نهالستانها بهره برده و بهترین رقمی را که سازگاری بیشتری با منطقه ی شما داشته و بتواند انتظارات شما را برآورده کند خریداری کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال