علت سیاه شدن برگ درخت گردو + بررسی 10 بیماری مرگ آفرین

علت سیاه شدن برگ درخت گردو + بررسی 10 بیماری مرگ آفرین

علت سیاه شدن برگ درخت گردو به موارد متعددی بستگی دارد. تبیین علل این امر از آنجایی حائز اهمیت است که در صورت عدم رسیدگی به این موضوع ممکن است کیفیت محصولات و سلامتی درخت شما با خطراتی جدی روبرو گردد.

علت سیاه شدن برگ درخت گردو چیست؟ 

درخت گردو یکی از زیباترین درخت های دنیاست که با جنبه های اقصادی بسیاری همراه می باشد. همچنین یکی از پرفروش ترین محصولات در سطح دنیا شناخته می شود و سود تجاری فوق العاده ای به همراه دارد. سلامتی درخت برای باغداران گردو از اهمیت به سزایی برخوردار است. چرا که بروز هر گونه مشکلی می تواند تهدیدی جدی برای سلامتی درخت به شمار رود و کیفیت محصول را به چالش بکشد.

اگه به دنبال علت سیاه شدن برگ درخت هستید، قبل از هر چیزی نگاهی به نحوه ی نگهداری و مراقب از درخت خود داشته باشید.

پرورش درخت گردو به روش های اصولی نیازمند در نظر گرفتن شرایط زیر می باشد:

  • خاک غنی
  • تغذیه ی کافی
  • آبیاری منظم و مرتب
  • کوددهی در زمان مناسب
  • سمپاشی اصولی
  • هرس کردن به موقع
  • نور مناسب
  • رعایت الگوی کاشت درخت
  • توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه
  • انتخاب نژاد مناسب
  • استفاده از ارقام سالم و مقاوم

چنانچه چک لیست بالا را تمام و کمال انجام داده باشید، نهال گردو شما در ایده آل ترین شرایط رشد می کند و به ندرت ممکن است با مشکلاتی نظیر سیاه شدن برگ ها  و همچنین عوامل بیماری زا مواجه شوید.

علت سیاه شدن برگ درخت گردو + بررسی 10 بیماری مرگ آفرین

اما در صورتی که نسبت به موارد بالا بی توجه باشید، حتی در صورت عدم رعایت یکی از آنها ممکن است سلامتی و رشد درخت شما با اختلالاتی مواجه گردد.

سیاه شدن برگ گردو که گاها از آن به نام سوختگی برگ درخت گردو نیز یاد می شود، عمدتا به دلایلی رخ می دهد که درخت در معرض انواع تنش های محیطی و یا عوامل بیماری زا قرار می گیرد.

سیاه شدن برگ درخت گردو مشکلی است که در بسیاری از مراحل زندگی درخت به چشم می خورد. سیاه شدن یا سوختگی برگ درخت گردو در برخی موارد می تواند علامتی مبنی بر وجود  بیماری نیز به حساب بیاید.

گسترش عوامل بیماری زا می تواند تمامی برگ های درخت را درگیر کرده و در نتیجه رشد درخت را با مشکلاتی مواجه نماید. بدیهی است در چنین شرایطی میوه ها نیز در معرض خطر قرار گرفته و با کاهش بازدهی محصول گردوی خود مواجه خواهید بود.

در ادامه ی این مطلب به بررسی علت سیاه شدن برگ درخت گردو خواهیم پرداخت.

آنتراکنوز

بیماری آنتراکنوز به دنبال نوعی قارچ به وجود می آید. این بیماری یکی از شایع ترین عوامل بیماری زا برای سوختگی و  سیاه شدن برگ درخت گردو به شمار می رود.

بیماری آنتراکنوز گردو به دنبال تجمع برگ ها و بقایای گیاهانی ایجاد می شود که در فصل پاییز پای درخت می ریزند. چنانچه سریع و به موقع برای جمع آوری این برگ ها اقدام ننمایید، محیطی مناسب برای رشد قارچ های عامل بیماری ایجاد خواهد شد. بیماری آنتراکنوز گردو علاوه بر سیاه شدن برگ ها می تواند دم برگ ها، میوه ها و شاخه های درخت را نیز با صدمات و مشکلاتی مواجه نماید.

با آغاز فصل بهار و افزایش رطوبت هوا قارچ های مولد بیماری به سرعت تکثیر می شوند و آلودگی آن به درخت می رسد. این بیماری که با نام لکه سیاه شناخته می شود می تواند سلامتی بافت های سبز درخت مانند برگ ها را تحت تاثیر قرار داده و به سیاه شدن برگ درخت گردو منتهی گردد. از مهم ترین علائم این بیماری می توان به وجود لکه های به رنگ قهوه ای تیره و متمایل به سیاه بر روی برگ ها اشاره نمود. این لکه ها ممکن است در طول سال گسترش بیاید و باعث ریزش برگ ها شود.

در صورت عدم کنترل این بیماری می تواند کل درخت را با خطر مواجه سازد. همچنین در موارد شدید بیماری آنتراکنوز، مغز گردو ها چروکیده و سیاه شده و خرد می شود.

بهترین راهکار برای مقابله با این بیماری جمع آوری برگ های ریخته شده از پای درخت است. بهتر است برگ ها را در محلی دورتر سوزانده و یا با شخم زدن خاک دفن کنید.

برای کنترل بیماری آنتراکنوز گردو بهتر است از کود های غنی از نیتروژن به خصوص در فصل بهار استفاده نمایید. هرس کردن درخت را فراموش نکنید. هرس کردن درخت به تابش بهتر نور و بهبود جریان هوا در میان شاخه ها کمک می کند. ضمن اینکه قسمت های آلوده را می توانید از درخت جدا نمایید.

بیماری آنتراکنوز در شرایطی که رطوبت بالا باشد با سرعت بسیار بیشتری پیشروی می کند. همچنین دمای معتدل محیط و بارندگی از دیگر عوامل مهمی است که پیشرفت این بیماری را سرعت می بخشد. بنابراین توصیه می کنیم در چنین شرایطی از آبیاری زیاد درخت خودداری نموده و رطوبت درخت را در حداقل میزان ممکن نگه دارید.

استفاده از کود مناسب و کنترل خاک بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید خاک درخت خود را در غنی ترین شرایط ممکن قرار دهید. در چنین شرایطی درختان از مقاومت بیشتری برای مبارزه با این بیماری برخوردار خواهند بود.

بلایت

بلایت یکی از شایع ترین و شناخته شده ترین بیماری های باکتریایی درخت گردو در دنیا به شمار می رود. البته برخی از ارقام درخت گردو در برابر این بیماری مقاوم ترند. بلایت می تواند به عنوان مهم ترین علت سیاه شدن برگ درخت گردو شناخته شود.

در رابطه با بیماری بلایت چنانچه این بیماری کنترل نگردد و اقدامات مورد نیاز برای آن صورت نپذیرد می تواند به تدریج گسترش یافته و میوه های درخت را نیز درگیر کند. به طوری که پوست سبز رنگ میوه ها را به رنگ سیاه متمایل کرده و بازدهی محصول با افت محسوسی مواجه خواهد شد. بیماری بلایت می تواند تا 60 درصد از محصول درخت را با خطر نابودی مواجه گرداند.

برای کنترل بیماری بلایت گردو بهتر است از آبیاری زیاد درخت خودداری نمایید. همچنین. در موارد شدید تر، سمپاشی درخت پیشنهاد می شود.

علت سیاه شدن برگ درخت گردو + بررسی 10 بیماری مرگ آفرین

لکه برگ درخت گردو

بیماری لکه برگ درخت گردو نوعی بیماری است که عامل مولد آن نوعی قارچ شناخته شده است. در شرایطی که دمای هوا بالاست و رطوبت محیط افزایش یافته است مانند فصل بهار احتمال شیوع این بیماری بسیار زیاد تر می شود.  نام دیگر این بیماری کپک سفید گردو می باشد.

علائم این بیماری به شکل لکه هایی رنگ پریده و به رنگ زرد در برگ ها نمایان می شود. نکته ی قابل توجه پشت برگ است. چنانچه به پشت برگ های آلوده نگاه کنید در محل لکه ها، تجمعات قارچی شکل به رنگ سفید کاملا مشخص است.

در صورتی که اقدامات لازم برای کنترل این بیماری صورت نپذیرد، لکه ها گسترش یافته و قسمت های بیشتری را آلوده می کنند. این لکه ها به مرور زمان تغییر رنگ داده و اندازه ی آن بزرگ تر می شود. در نهایت لکه ها به رنگ قهوه ای تیره مشاهده می شوند و رنگ برگ ها کاملا تغییر می کند. به طوری که برگ ها تیره و سیاه به نظر می رسند. علاوه بر رنگ، شکل برگ ها نیز ممکن است تغییر کرده و به صورت پیچیدگی و یا بدشکلی نمایان گردد.

این بیماری در اثر برگ هایی به وجود می آید که در فصل پاییز و اوایل زمستان از درخت جدا شده اند. در صورت تجمع این برگ ها در قسمت پایین درخت، محیطی مناسب برای قارچ مولد این بیماری ایجاد می گردد.

با گرم تر شدن هوا، افزایش رطوبت و شروع بارندگی در فصل بهار سرعت تکثیر این قارچ به شکل قابل ملاحظه ای بیشتر می شود. در این مرحله علائم بیماری روی برگ های درخت پدیدار گشته و در صورت عدم کنترل در کل درخت گسترش می یابد.

مناسب ترین و کارآمد ترین راهکار مقابله با این بیماری جمع آوری برگ های ریخته شده از پای درخت است. بهتر است برگ ها را در محلی دور تر از درخت سوزانده و یا برای دفن آن اقدام نمایید.

کنه گردو

کنه گردو با ایجاد برجستگی های ریز و تاول مانند در قسمت بالای برگ و توده هایی در قسمت زیرین آن مشخص می شود. احتمال بروز مشکل در میوه ها بالاست. این کنه ها بسیار ریز هستند  و با چشم غیرقابل مسلح قابل رویت نمی باشند. کنه های گردو از بافت های مختلف درخت گردو تغذیه کرده و با رشد و تکثیر آنها وسعت آلودگی افزایش می یابد. بدین ترتیب احتمال دارد در برخی موارد رنگ برگ ها تیره تر گشته و سیاه به نظر  برسند.

برای کنترل و مقابله با این کنه ها آبیاری مرتب درخت را پیشنهاد می کنیم. رطوبت بالای درخت کنه ها را دور می کند. همچنین بهتر است قسمت ها آلوده را از درخت هرس کنید.

شوری

شوری یکی از اصلی ترین علل برای سیاه شدن برگ درخت گردو به شمار می رود. شوری آب و شوری خاک از عواملی هستند که به سیاه شدن برگ درخت گردو منجر می گردد. چنانچه برای آبیاری درخت خود از آب شور استفاده کنید و یا دفعات آبیاری شما بیش از حد باشد به تدریج سوختگی برگ ها را مشاهده خواهید کرد.

درخت گردو به مقدار مشخصی در برابر تنش شوری مقاوم است. چنانچه درصد شوری افزایش پیدا کند روند رشد درخت با مشکلاتی همراه می شود، که اولین علامت آن سیاه شدن برگ هاست.

اگر به دنبال علت سیاه شدن برگ درخت گردو هستید شوری خاک را چک کنید. همچنین برای آبیاری درخت بهتر است از آب شیرین استفاده نمایید.

ریختن نمک پای درخت گردو عقیده ی غلطی بود که در گذشته وجود داشت. باغداران گردو بر این باور بودند که با ریختن نمک و یا آویختن سنگ نمک از شاخه های درخت می توان محصولاتی بیشتر ، با مغزی سفید تر و باکیفیت تر به دست آورد.

اما نمک یکی از عوامل اصلی سیاه شدن برگ هاست و می تواند آب درخت را جذب کند. در نتیجه درخت شما به مرور زمان خشک می شود و کیفیت محصولات شما به صفر می رسد.

با بارش باران سنگ نمک های آویخته از شاخه های درخت گردو شسته می شود و لایه از نمک روی برگ ها و شاخه های درخت را می پوشاند. این آغازی برای پژمردگی برگ ها و سیاه شدن آنهاست.

شوری درخت را می توان به وسیله ی آبیاری منظم و استفاده از کود ها ی مخصوص خاک شور کنترل نمود و بهبود بخشید.

سرمازدگی زودرس

یکی از مهم ترین علل سیاه شدن برگ درخت گردو سرمازدگی زودرس است که اغلب در آغاز فصل بهار صورت می پذیرد. در فصل بهار درخت در آستانه ی رشد خود قرار می گیرد برگ ها جوان ترند و از مقاومت بسیار کمی برخوردار هستند. آسیب پذیری برگ های درخت در چنین شرایطی افزایش می یابد و در صورتی درخت در معرض سرمای زودرس بهار قرار بگیرد شاهد سوختگی و سیاه شدن برگ های آن خواهید بود.

چنانچه سرمای زودرسی را در فصل بهار پیش بینی می کنید بهتر است از کود هایی با ترکیبات پتاسیم فسفر و آمینو اسید برای درخت خود استفاده کنید

افزایش غلظت بور

بور عنصری است که در خاک وجود دارد و در صورت افزایش غلظت آن سوختگی برگ ها رخ می دهد. چنانچه متوجه سیاه شدن برگ درخت گردو شده اید به میزان غلظت عنصر بور در خاک و کود هایی که برای درخت استفاده می کنید توجه داشته باشید.

همچنین آبیاری با آب شیرین و استفاده از مواد کاهنده ی غلظت چنین عناصری می تواند راهکاری مناسب برای برطرف کردن این مشکل باشد.

کمبود عناصر فسفر و پتاسیم

کمبود برخی عناصر مانند فسفر و پتاسیم می تواند به عنوان علت سیاه شدن برگ درخت گردو شناخته شود. پس بهتر است همواره خاک شما از نظر این منابع غنی باشد.

علت سیاه شدن برگ درخت گردو + بررسی 10 بیماری مرگ آفرین

گرما و تابش شدید آفتاب

درجه حرارت بالای هوا در فصل تابستان و تابش نور مستقیم از عواملی هستند که به عنوان علت سیاه شدن برگ درخت گردو قابل بررسی می باشد. درخت گردو برای اقلیم های گرم و خشک و مناطقی که تابش نور شدید آفتاب وجود دارد گزینه ی مناسبی نیست. تابش نور شدید آفتاب می تواند به سوختگی برگ ها منجر گشته و در نهایت به سیاه شدن برگ درخت گردو منتهی خواهد شد.

کلام آخر

سوختگی و سیاه شدن برگ درخت گردو به طیف وسیعی از موارد بستگی دارد. همانطور که متوجه شدید در تبیین علت سیاه شدن برگ درخت گردو جمیعی از فاکتورهای غیر بیماری زا و بیماری زا نقش دارند.

بسیاری از این موارد به استاندارد های مورد نیاز برای پرورش درخت باز می گردد که بایستی همواره به آنها توجه کنید. نحوه ی آبیاری و کوددهی درخت بسایر حائز اهمیت است. چرا که بخش عمده ای مشکلات مرتبط با سیاه شدن برگ درخت گردو به دنبال این دو مسأله ایجاد می گردد.

سیاه شدن برگ درخت گردو به یک باره رخ نمی دهد . بلکه ممکن است در ابتدا برگ ها پژمرده شده و سپس به تدریج زرد شوند. ریزش برگ نیز قابل مشاهده است. در صورت وجود چنین علائمی، احتمال سیاه شدن برگ درخت گردو نیز افزایش می یابد.

 

همچنین برای خرید نهال گردو اینجا کلیک کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال