نکات مهم در احداث باغ که نمی دانید!

نکات مهم در احداث باغ که نمی دانید!

احداث باغ ممکن است در نظر اول کار ساده ای به نظر برسد، اینکه یک نوع میوه را انتخاب کنید به نهالستان مراجعه کنید تعداد نهال مورد نظر را خریداری کرده و در زمین بکارید و شروع به آبیاری و کود دهی کنید تا محصول مورد نظر حاصل شود، اما باید بدانید احداث اصولی باغ به این سادگی که شما فکر می‌کنید نیست در صورتی که باغ خود را بدون پیروی از اصول مهم در احداث باغ راه اندازی کرده و اداره کنید مطمئن باشید به عملکرد و سود دهی که از آن انتظار دارید نخواهید رسید، در این مقاله نکات بسیار مهمی که باید در زمان احداث باغ به آنها توجه کنید را به شما می‌آموزیم.

نکات مهم در احداث باغ که نمی دانید!

نکات مهم و اصولی در احداث باغ:

در این قسمت به ذکر مهم‌ترین اصول در احداث باغ خواهیم پرداخت:

  • انتخاب نهالستان معتبر و مناسب:

شاید تعجب کرده باشید که پیش از هر نکته ی دیگری به شما نکته ی انتخاب نهالستان را متذکر شدیم اما باید بدانید انتخاب نهالستان معتبر و پر فروش می‌تواند تضمین کننده ی احداث باغ اصولی باشد می‌پرسید چطور؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد:

  • فروش نهال گواهی دار و شناسنامه دار:

حتما به عنوان یک باغدار به اهمیت موضوع انتخاب نهال سالم و اصیل آگاهی دارید، نهالی که تاییدیه ی سلامت را دریافت کرده باشد و شناسنامه ای داشته باشد که اصالت آن را تایید کند قطعا بهترین گزینه برای کاشت در باغ شما خواهد بود اما خرید نهال با این شرایط بدون شک تنها از نهالستانهایی امکانپذیر است که دارای مجوز فعایت بوده و قدمت فعالیت آنها به بیش از 50 سال برگردد.

در نهالستانهای با قدمت و سابقه ی فعالیت بالا که مجوز فعالیت هم دریافت کرده اند به دلیل فروش بالا کیفیت کار بالا رفته و به هیچ عنوان سابقه ی خود را با فروش نهال نامرغوب و بیمار و آفت زده خراب نمی کنند.

  • مشاوره ی احداث باغ:

نکاتی را که ما در این مقاله به عنوان نکات مهم در احداث باغ به آن اشاره خواهیم کرد با توجه به شرایط هر منطقه و حتی بودجه ی هر باغدار در زمان تاسیس باغ متفاوت بوده و برای اینکه بتوانید احداث باغ موفقیت آمیزی داشته باشید نیاز دارید تا از راهنمایی مشاوران ماهر در این زمینه بهره ببرید، برای این منظور در نهالستانهای معتبر مشاوران کار بلد و ماهری وجود دارند که می‌توانند تمام نکات مهم در احداث باغ با توجه به شرایط خاص اقلیمی و منطقه ای شما به شما متذکر شده و احداث باغ موفقیت امیز را با راهنمایی های خود تضمین کنند.

  • سن مناسب نهال:

در نهالستانهای تازه تاسیس بدون مجوز و یا کم فروش نهالی که به مشتریان عرضه می‌شود ممکن است به دلیل فروش پایین نهالستان متعلق سه تا پنج سال قبل باشد در حالی که سن نهال یکی از مهمترین فاکتورها در میزان گیرایی و استقرار موفقیت آمیز نهال در باغ است، این در حالی است که به دلیل فروش بالا در نهالستانهای معتبر به هیچ وجه فروش نهال با سن بالا صورت نگرفته و باغداران با خیال راحت می‌توانند باغ خود را تاسیس کنند.

  • انتخاب نوع و رقم درخت میوه متناسب با شرایط اقلیمی منطقه ی خود:

ممکن است با توجه به سابقه ی باغداری در شهر خود شما نوعی از درخت میوه را نتخاب کنید و اقدام به کاشت آن کنید اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که تغییرات آب و هوایی که در کل کره ی زمین اتفاق افتاده و ادامه دارد به مرور اقلیم مناطق مختلف را دست خوش تغییر کرده و ممکن است حتی شما بتوانید نوعی از درخت میوه را در باغ خود بکارید که سود دهی بسیار بیشتری داشته اما باغداران قدیمی از آن بی خبرند.

به عنوان مثال احداث باغ پسته در مناطق گرمسیر بهتر جواب می‌دهد و بسیار سود آور است اما در سالهای اخیر به واسطه ی خشکسالی و افزایش شوری زمین در مناطق پسته کاری این مناطق دچار مشکل در پرورش پسته شده اند و برخی مناطق بکر در کشور وجود دارند که برای کاشت پسته مناسبند اما باغداران از این موضوع بی خبرند، بنابراین با دریافت مشاوره از مشاوران نهالستان می‌توانید با توجه به اقلیم و وع بافت خاکی که دارید بهترین نوع و رقم درخت میوه را برای احداث باغ خود انتخاب کنی که شما را به سود دهی بیشتر برساند.

  • آماده سازی زمین:

آماده سازی زمین در هنگام احداث باغ تنها به معنای حفر چاله نیست بلکه بافت، شوری و اسیدیته یخاک قبل از کاشت نهال در زمین باید اصلاح شده باشد، اگر این اطلاعات را در رابطه با زمین مورد نظر خود ندارید پس نمونه ای از خاکرا به آزمایشگاه تجزیه ی خاک ارسال کرده و با در دست داشتن نتیجه به نهالستان برای خرید نهال مراجعه کنید، مشاوران نهالستان می‌تواننند ایرادات خاک زمین مورد نظر شما را برای کاشت نهال مورد نظر شما به شما گوشزد کرده و همچنین راه حل مناسب برای اصلاح را به شما پیشنهاد دهند.

پس از اصلاح خاک با خاکورزی و اضافه کردن موارد که به شما تذکر داده می‌شود مانند کود و یا خاک با بافت خاص و یا حتی موادی که بتواند به کاهش شوری و یا میزان آهک در خاکهای شور و قلیا کمک کند می‌توانید اقدام به حفر چاله و کاشت نهال کنید.

  • فاصله ی کاشت مناسب:

در نظر گرفتن فاصله ی مناسب بین نهال ها تاثیر بسیار زیادی در موفقیت آمیز بودن احداث باغ دارد، به طور معمول فاصله ی کاشت بین درختان میوه 4 متر وبین درختان گردو 6 متر در زمینهای مسطح در نظر گرفته می‌شود اما این ارقام با توجه به نوع رقم، شرایط آب و هوایی و شیب زمین متفاوت خوهد بود، در نظر گرفتن فاصله ی مناسب بین درختان در زمان کاشت مزیت های بسیار زیادی خواهد داشت که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • کاهش انتقال آفات و بیماریها:

آفات و بیماریها در صورت متراکم بودندرختان و تماس و شاخ و برگ آنها با هم با سرعت بیشتری انتقال پیدا کرده و در صورت آلوده شدن یک درخت شانس آلوده شدن کل باغ در طول یک فصل در باغات متراکم بسیار بالا خواهد رفت، بنابراین رعایت فاصله ی مناسب بین درختان می‌تواند به به کاهش درصد انتقال آفات و بیماریها و کاهش هزینه ی های سم پاشی کمک کند.

  • دریافت نور کافی:

دریافت نور کافی در باغات میوه باید در نظر گرفته شود، درختان میوه اغلب به دست کم 8 ساعت نور خورشید برای باردهی نیاز دارند و این میزان نور خورشید در باغات با تراکم بالا تامین نخواهد شد، د نظر داشته باشید که علاوه بر فاصله ی مناسب میزان هرس نیز در تامین نور کافی موثر خواهد بود، در صورتی که به فرم گیری درختان در سالهای اول توجه شود با رعایت فاصله ی مناسب بین درختان نور کافی حتما به تمام شاخ و برگ درختان خواهد رسید و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

نکات مهم در احداث باغ که نمی دانید!

  • عبور و مرور راحت تر:

در باغاتی که با تراکم مناسب و اصولی اخداث شده باشند برای عبور و مرور کارگران و همنطور ماشین آلات کشاورزی مشکلی ایجاد نشده و کارگران و ماشین آلات کشاورزی بدون مشکل و ایجاد شکستگی در شاخ و برگ درختان می‌توانند بین درختان حرکت کرده و کار کنند.

  • انتخاب تاریخ مناسب برای کاشت نهال:

تاریخ مناسب برای کاشت نهال در همه ی مناطق و برای همه ی ارقام درختان میوه در زمستان نیست، در مناطقی که زمستان یخبندان ندارند و درختی که می‌کارید به یخبندان حساس نیست می‌توانید نهال را در ابتدای پاییز بکارید اما به هر حال با توجه به فاکتورهای گفته شده تاریخ کاشت را باید در هر زمانی از فصل خواب درخت که شرایط مساعد تری داشته باشد انتخاب کنید، در انتخاب تاریخ کاشت دقت کنید که باد و بارندگی نیز رخ ندهد، چرا که نهالهای تازه کاشته شده به تکان خوردن در برابر باد و باران حساس هستند، البته قیم گذاری کمی از این حساسیت کم خواهد کرد.

  • سن نهال:

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد سن نهال یکی از مهمترین فاکتورها در میزان گیرایی و استقرار نهال بوده و در مورد درختانی که به صورت پیوندی تکثیر می‌شوند نهال دوساله و در مورد نهالهایی که با روشهای دیگر مانند خوابانیدن و یا قلمه زدن تکثیر شده اند نهالهای یک ساله بسیار بهتر خواهند بود، نهال یک ساله و دو ساله به دلیل سیستم ریشه ای و شاخ و برگ محدودی که دارد به سرعت مستقر شده و حتی می‌تواند به سرعت باردهی خود را آغاز کند.

اگر این فاکتور را در زمان خرید نهال در نظر بگیرید نهالهای مرغوب پیوندی حتی تا یک سال پس از کاشت نهال هم می‌توانند باردهی خود را آغاز کنند اما در صورت کاشت نهال با سن بالاتر ممکن است درختان به چند سال رسیدگی نیاز داشته باشند تا بتوانند باردهی خود را آغاز کنند البته اگر پیش از رسیدن به باردهی به دلیل سن بالای انتقال در همان سال اول خشک نشوند.

  • کاشت اصولی نهال:

کاشت نهال تنها قرار دادن نهال در چاله و پر کردن آن نیست بلکه کاشت نهال هم برای موفقیت آمیز بودن باغ دارای نکات مهمی است که به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • احتیاط در هنگام حمل و بیرون آوردن نهال از گلدان:

در صورتی که نهال را به صورت ریشه لخت انتقال می‌دهید باید دقت داشته باشید که ریشه ی نهال باد نخورد و خشک نشود، باد خوردن ریشه دلیل اصلی خشک شدن نهال پس از کاشت است.

اگر هم به صورت گلدانی انتقال می‌دهید در هنگام بیرون آوردن نهال از گلدان دقت کنید که کمترین آسیب را به ریشه بزنید دقت داشته باشید که در حین بیرون آوردن ریشه باد نخورد.

  • هرس شاخه و ریشه:

هرس سربرداری در زمان کاشت سبب تحریک رشد رویشی در سال اول پس از کاشت و استقرار بهتر نهال در خاک می‌شود و در بسیاری از موارد این هرس از ضروریات کاشت نهال است.

هرس ریشه هم باید در مورد ریشه ی نهالهایی انجام شدو که ریشه ی پر تراکم و بزرگ تولید کرده اند که در صورت رعایت نکته ی کاشت نهال ک ساله و دو ساله این موضوع مطرح نیست اما در مورد نهالهای یک ساله و دو ساله ای که ریشه در حین جابجایی آسیب دیده است نیز هرس ریشه ضروری است، هرس ریشه های زخمی و آسیب دیده و پرالیناژ کردن آن بسیار اهیمت دارد.

برای پرالیناژکردن ریشه هم باید پس از هرس ریشه را در محلول رقیق آب، حاک رس، کود دامی پوسیده و قارچ کش فرو برده و سپس در چاله بکارید.

  • پر کرد چاله:

نهال را در چاله گذاشته و چاله را با خاک پر کنید، به هیچ عنوان کود دامی را در ته چاله نریزید، در صورتی که نیاز به اضافه کردن کود دامی دارید بهتر است کود را همراه با خاک به صورت مخلوط در لایه ی آخر در زمان پر کردن چاله بریزید تا ریشه تماس مستقیم با کود نداشته باشد.

  • آبیاری و کود دهی به نهال:

پس از کاشت نهال کار احداث باغ تمام نمی شود بلکه نگهداری اصولی از درختان در ماه های اول جز مراحل احداث باغ به شمار می‌رود، در واقع تا زمانی که درختان شما به خوبی مستقر شده و باردهی اولیه ی خود را آغاز کنند شما همچنان در مرحله ی احداث باغ قرار دارید اما به محض استقرار موفقیت آمیز نهال شما وارد مرحله ی باغداری خواهید شد.

تعیین برنامه ی آبیاری و کود دهی اصولی درختان پس از کاشت کار پیچیده ای است، ریشه درختان تازه کاشته شده محدود و حساس بوده و اگر با توجه به سن نهال، بافت خاک و فصل نهال با فواصل درست آبیاری نشود احتمال خشک شدن نهال افزایش پیدا می‌کند، برای دریافت مشاوره و راهنمایی در رابطه با آبیاری اصولی درختان میوه تازه کاشته شده می‌توانید از راهنماییهای مشاوران نهالستان بهره ببرید.

در مورد کود دهی نیز در صورتی که از کود در زمان پر کردن چاله استفاده کنید نیازی به کود دهی تا زمان شروع باردهی نخواهد بود اما در غیر این صورت باید بدانید نهال در یک سال اول پس از کاشت به کود دهی حساس بوده و اگر کود درست و مناسب استفاده نشود ممکن است خشک شود، حتی برخی تاکید دارند در سال اول پس از کاشت نهال هیچ کودی استفاده نشود، بنابراین در اینجا به تقویت زمین پیش از کاشت نهال و یا کود دهی در زمان پر کرن چاله تاکید می‌شود.

نکات مهم در احداث باغ که نمی دانید!

  • مدیریت آفات و بیماریها:

شاید از اهمیت انتخاب ارقام مقاوم در احداث باغ بی اطلاع باشید و به دلیل قیمت نهال در زمان انتخاب رقم نهالی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی به آفات و بیماریها نداشته باشد اما باید بدانید تنها با کاشت ارقام مقاوم می‌توانید از شر سم پاشیهای مداوم در سالهای باغداری خلاص شوید.

پس از کاشت ارقام مقاوم مدیریت و پایش مداوم و اصولی باید در برنامه ی باغداری شما قرار گیرد تا آفات و بیماریها نتوانند به باغ شما آسیب وارد کنند.

کلام آخر:

در این مقاله به نکات بسیار مهمی که باید در زمان احداث باغ در نظر داشته باشید اشاره کردیم اما همانطور که پیش تر هم عنوان شد این نکات تماما متغییر هایی هستند که با توجه به اقلیم و شرایط خاص هر منطقه و باغ متفاوت خواهند بود و شما باید با دریافت مشاوره پیش از احداث باغ این نکات را به صورت اصولی و متناسب با شرایط باغ خود در نظر گرفته و رعایت کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال