بیماری تنه درخت بادام + اقدامات پیشگیری

بیماری تنه درخت بادام + اقدامات پیشگیری

آشنایی با عامل های بیماری تنه درخت

یکی از مهمترین بیماری هایی که تنه درخت بادام را مورد تهدید قرار می دهد و باعث مرگ زودرس آن می شود شانکر های نواری همراه با ترک های پوست و زخم های عمیق می باشد. معمولاً نهال هایی که پس از کاشت رشد می کنند، دو تا پنج سال بعد از کاشته شدن بیشتر از ارقام دیگر مورد حمله این نوع بیماری ها قرار می گیرند. چون میزان مقاومت آنها در برابر عوامل باکتری و قارچی شانکرها بسیار پایین می باشد.

بیماری تنه درخت بادام + اقدامات پیشگیری

البته سخت ترین مرحله کار به اینجا می رسد که معمولاً ۲۶ گونه مختلف قارچی می‌ تواند، به راحتی موجب بیماری تنه درخت بادام شود، از اینرو شانکر عمودی تنه درخت برای پرورش دهندگان و کشاورزان باغ های بزرگ بادام به عنوان یک‌ کابوس بزرگ تبدیل می شود.

به خاطر همین است که معمولاً به احداث کنندگان باغ بادام توصیه فراوان می‌شود تا قبل از احداث باغ، نمونه هایی از خاک باغ در عمق های استاندار را مورد آزمایش قرار دهند تا اطلاعات کافی در مورد پاتوژن های موجود در خاک را کسب کنند.

آزمایش های آزمایشگاهی به راحتی می‌تواند پاتوژن مسئول را تشخیص داده و مهم ترین و مضرترین قارچ هایی که در خاک باغ شما وجود دارد و باعث ایجاد شانکر عمودی و دیگری بیماری ها در تنه درختان بادام می شود را شناسایی کرده، آمادگی لازم را به باغدار می دهد.

اگر بخواهیم به یک زبان ساده تر بگوییم هر چه میزان آشنایی باغدار از پاتوژن های خطرناک موجود در خاک باغ بیشتر باشد، به همان اندازه میزان دقت او در سرکشی و بازرسی باغ در مورد علائم ایجاد شده بیشتر خواهد بود. چون علائم مربوط به پاتوژن های خاک باغ خود را می شناسد.

البته یک روش دیگر نیز به جز آزمایش خاک وجود دارد همیشه به عنوان یک باغدار در مورد باغ های همسایه نیز به اندازه کافی مطالعه داشته باشید و اطلاعات لازم در مورد بیماری هایی که چند سال گذشته باغ همسایه با آن درگیر بوده است کسب کنید تا عوامل باکتریای و قارچی که غیر از خاک از طریق وزش باد و حشرات و پرندگان نیز امکان ورود آن به باغ شما را دارند بشناسید.

علل ایجاد شانکر های عمودی در تنه درخت بادام

بیشتر عفونت های بیماری قارچی در درختان بادام خود را به صورتش شانکر های عمودی نشان می دهند. مهمترین علت ایجاد این شانکرها وجود زخم های ناشی از هرس غیر استاندارد می باشد، یا بی توجهی که کارگران به هنگام کار کردن در مزرعه به تنه و بدنه درخت وارد می‌ کنند نیز بی تاثیر نمی باشد.

البته گاهی کندن زمین اطراف درخت بادام باعث زخمی شدن ریشه های سطحی شده و به راحتی عامل قارچی به داخل درخت نفوذ می کند. پاتوژن های قارچی که به تنه درخت نفوذ می کنند، باعث ایجاد صمغ، ترشحات عفونت و خشکی در درختان بادام می شود، متاسفانه بیماری تنه درخت به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در باغ های جوان بادام شناخته می شوند.  Botryosphaeria، Ceratocystis، Diaporthe، Eutypa و Phytophthora جزوی از عامل قارچی خطرناک برای باغ بادام محسوب می شود.

بیماری تنه درخت بادام + اقدامات پیشگیری

از بیماری های دیگر تنه درخت می توان به عفونت های فیتوفترا ​​و سراتوسیستیس نیز اشاره کرد که باعث ایجاد صمغ در تنه درخت و شاخه های بالاتر می شوند. نفوذ این نوع قارچ های روی بدنه درخت به دو صورت سطحی و عمیق صورت می‌ گیرد، معمولاً بیماری های تنه درخت بصورت سطحی اتفاق می افتد، تقریبا قابل درمان بوده و میزان خسارت آن کمتر می باشد.

البته به جز موارد گفته شده گاها دلایل غیر زیستی باعث زخمی شدن تنه درختان می شود. از دلایل غیر زیستی برای ایجاد زخم های عفونی در تنه درختان می توان مواردی شامل آسیب علف کش، سوختگی اسید و سمیت بور را نام برد.

بهتر است در این مقاله توضیحات کاملی در مورد سمیت بور داشته باشیم. سمیت بور یک عارضه مهم است که  بخاطر عوامل غیر زیستی ایجاد شده، مانع رشد درخت بادام می شود. استفاده از ارقام نهال بادام که تحمل زیادی در برابر جذب یا انتقال بور به قسمت های فوقانی درخت را داشته باشد، بهترین گزینه برای باغدار است.

نوع دیگری از بیماری های تنه درخت بادام می توان به شانکر های کف آلود اشاره کرد که با مقادیر زیادی صمغ قرمز  همراه است. این صمغ ها از زخم های ایجاد شده در تنه درخت جاری می شود، البته این بیماری  می تواند توسط تعدادی از عوامل استرس زا غیر زنده هم ایجاد شود.

معمولا احداث باغ بادام در محیط های که تنش جوی و استرس های آب و هوایی در آن زیاد است، باعث بروز بیماری های تنه درخت بادام می شود. عواملی مانند طوفان، رعد و برق، وزش های شدید باد، تگرگ و یخ زدگی همه جزو عوامل محیطی می باشد.

اقدامات پیشگیری و کنترل کننده بیماری تنه درخت بادام

دانشمندان و محققان رشته گیاه پزشکی به طور قطعی اعلام کرده‌اند که که هیچ درمانی برای بیماری شانکر قارچی وجود ندارد، اما می توان اقدامات پیشگیرانه را برای کاهش احتمال عفونت انجام داد. شما برای جلوگیری از ایجاد بیماری در چند سال اول پس از کاشت نهال بادام می توانید با محافظت از زخم های ایجاد شده از نفوذ هر گونه قارچی به بافت داخل درخت جلوگیری کنید.

  • درمان زخم های حاصل از هرس غیر اصولی برای اینکار باغدار زخم مورد نظر را با محلول های مخصوص ضد عفونی کردن و سپس بانداژ کنند.
  • استفاده مناسب و استاندارد از قارچ‌ کش‌ ها در بازه زمانی مشخص
  • استفاده از خمیرها و درزگیرها برای زخم های که معمولاً در درختان تنومند بخاطر کهولت سن پدید می آید.
  • رنگ‌ کردن بدنه درختان به رنگ سفید
  • آزمایشات مداوم و دوره ای و نمونه برداری از خاک و درختان بادام
  • شناختن عوامل محیط زیستی و کنترل آن
  • اقدامات پیشگیرانه در باغ های جوان شامل تهیه ارقام مقاوم نهال درخت بادام از نهالستان های معتبر می باشد.
  • استفاده از قارچ کش Topsin-M باید در طول سال های اول، دوم و سوم روی تنه ها تزریق شود.
  • اجتناب از خیس کردن تنه درختان در طول آبیاری، هنگامی که بیماری تنه درخت بادام روی یکی از درختان در باغات جوان ایجاد شد،  توصیه می شود تنه درخت را تا انتهای درمان خشک نگه دارید
  • درختان و کنده های کشته شده باید از باغ جدا شود و توده های چوبی نباید در نزدیکی سایت های باغ قرار گیرند تا سطح تلقیح کاهش یابد.

آشنایی با انواع  بیماری های مختص تنه درخت بادام

بادام‌ها نه تنها درختان پهن‌ریز زیبا هستند، بلکه مغذی و لذیذ هستند، البته از لحاظ اقتصادی نیز خیلی سود آور بوده و بازار پر رونقی در داخل و خارج از کشور را دارد. از این رو بسیاری از باغبان‌ ها را وادار به کاشت و رشد درختان بادام می‌ کنند. با این حال، حتی با بهترین مراقبت ها، بادام ها در برابر بیماری های درخت بادام مستعد هستند، که مهمترین آنها بیماری تنه درخت بادام می باشد.

هنگام درمان درختان بادام بیمار، مهم است که علائم بیماری بادام را بشناسید تا تشخیص دهید، به کدام یک از بیماری های قارچی یا باکتریایی مبتلا شده است. از بیماری های شایع درختان بادام که بیشتر درختان حوان بادام را مبتلا می کند، بیماری های قارچی مانند شانکر بوتریوسفاریا و شانکر سراتوسیستیس است.  شانکر بوتریوسفریا، یا شانکر نواری، یک بیماری قارچی است که قبلاً نسبتاً نادر بود.

معمولا بیشتر علایم بیماری تنه درخت بادام اغلب پس از بارندگی مشاهده می شوند، چون عامل بیماری زا با وزش باد و پاشش قطرات باران پخش می شوند. علاوه بر این، برخی از انواع بادام مستعد ابتلا به این بیماری هستند. مخصوصاً در درختان جوان بیش از حد بارور شده نیز بیشتر دیده می شود. اگر درخت دچار شانکر نواری شود، متاسفانه کل درخت باید از بین برود.

بیماری تنه درخت بادام + اقدامات پیشگیری

  • بیماری شانکر بوتریوسفریا تنه درخت

بنابراین از نظر متخصصین گیاه پزشکی بهترین روش حمله برای باغداران، جلوگیری از ابتلای درخت به این شانکر بوتریوسفریا است. این به این معنی است که در زمان باران قریب الوقوع هرس نکنید و زمانی که هرس بادام ضروری است، این کار را با احتیاط کامل انجام دهید تا به درخت آسیب نرسانید.

راه های انتقال این بیماری قارچی از طریق مگس‌های میوه و سوسک‌هایی که به سمت زخم درخت جذب می‌شوند، منتقل می‌شود. این بیماری شایع ترین بیماری تنه درخت بادام است، که نتیجه آن در ابتدا کاهش بار و محصول سالانه و در سال های بعدی مرگ درخت می باشد.

و با از بین رفتن عملکرد تنه درخت باعث کاهش عملکرد میوه دهی درخت بادام نیز می شود. از بیماری های دیگر تنه درخت بادام می توان به پوسیدگی پوسته اشاره کرد که یک مشکل بزرگ و جدی محسوب می شود.

  • بیماری پوسیدگی تنه درخت بادام

یکی دیگر از بیماری های قارچی که در باد پخش می شود، پوسیدگی پوسته تنه اغلب درختان بادام می باشد، متخصصین علت اصلی بروز این بیماری را آبیاری بیش از حد و بارور زودرس می باشد. همچین برداشت نامناسب یا تکان دادن خیلی زود پس از باران یا آبیاری نتایج خوبی برای درخت بادام به همراه خواهد داشت.

  • بیماری شات سوراخ تنه درخت بادام

بیماری شات سوراخ به صورت ضایعات کوچک و تیره روی تنه ظاهر می شود و در اواخر فصل رشد بادام را مبتلا می کند. بادام حاصل از این درخت آلوده ممکن است به ضایعات مبتلا شود و اگرچه ظاهری نامناسبی دارد، اما بر طعم آن تاثیر نخواهد گذاشت.

تاثیر خرید ارقام نهال مقاوم در برابر بیماری تنه درخت

شما به عنوان یک احداث کننده باغ بادام باید به این نکته داشته باشید که به هنگام خرید نهال بادام، نهال هایی را تهیه کنید که به صورت اصلاح شده میزان مقاومت آنها در برابر انواع بیماری های قارچی و باکتریایی بالا باشد.

برای این منظور می توانید به سایت برتر نهال مراجعه کنید، در این سایت تمامی نهال های بادام تولید شده از نژاد های گوناگون بومی و وارداتی می باشند.

پایه آن ها بر اساس بذر های کاملا ارگانیک و سالم می باشد، کوچکترین درصد بیماری وجود ندارد. نهال های تولید شده مطابق با آخرین اصول و روش استاندارد گیاه پزشکی انجام می‌ شود،  از این رو میزان مقاومت آنها در برابر انواع عوامل بیماری زا و پاتوژن‌ها بالا می باشد. همچنین دارای گارانتی و مشاوره رایگان است، در تمام مراحل همراه باغدار عزیز می باشد.

کلام آخر

به عنوان یک جمع بندی باید اشاره کنیم که تنوع بیماری تنه درخت بادام بسیار زیاد می باشد، ولی متاسفانه میزان اطلاعات بیشتر باغداران و احداث کنندگان خیلی کمتر از حد معمول است. بیشترین عامل بیماری های تنه درخت بادام قارچی می باشد. بیماری قارچی تنه درخت علائم خود را به صورت زخم های عفونی در تنه ها نشان می دهند.

شانکر های ایجاد شده که از آن ترشحات عفونی و مواد صمغی ترشح می شود. این قارچ ها به راحتی با وزش باد و بارش باران قابل انتقال به درخت دیگر است.

معمولاً بیماری تنه درخت هیچ گونه درمانی ندارد و بعد از گذشت یک الی دو سال باغدار مجبور به ریشه کن کردن آن می‌شود. کاملاً توصیه می شود که لاشه درخت کنده شده را از باغ خارج کنید تا چرخه انتقال قارچ قطع شود. البته گاهی از قارچ کش ها استفاده می کنند، فقط در انتخاب و بازه زمانی استفاده از قارچ کش دقت کافی داشته باشید، سعی کنید تخت نظر متخصصین این کار را انجام دهید.

عملکرد این نوع قارچ ها به گونه ای است که مانع ورود مواد غذایی و رطوبت خاک به میوه ها و شاخه های فوقانی درخت می شود. علاوه بر شانکرها نوع دیگر بیماری تنه درخت، پوسیدگی سطح بیرونی تنه درخت است. به خاطر همین پوسته پوسته شدن سطح تنه درخت بیشتر باکتری ها و قارچ های دیگر که ناقل بیماری هستند به راحتی به بافت داخلی درخت نفوذ می کند.

در بالا نیز به چندین روش پیشگیری اشاره کردیم که مهمترین آنها خرید ارقام مقاوم نهال بادام است. شما می توانید برای دریافت انواع مشاوره رایگان با شماره تماس های موجود در سایت برتر نهال تماس گرفته و مستقیماً با متخصصین در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال