عوارض خوردن گرد – شایع ترین عوارض مصرف گردو

عوارض خوردن گرد – شایع ترین عوارض مصرف گردو

گردو یکی از خوشمزه‌ترین و مغذی‌ترین مواد غذایی است که به صورت میان وعده و یا به همراه غذای اصلی میل می‌شود.  با این حال نباید از عوارض گردو چشم پوشی کرد و بهتر است پیش از اضافه کردن این ماده غذایی به روتین هر روزه خود، از مضرات خوردن گردو آگاه باشید تا در صورت نیاز مصرف آن را کاهش و یا حتی متوقف نمایید. در صورتی که اطلاعات زیادی در این رابطه ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

عوارض خوردن گردو چیست؟ (چه کسانی نباید از آن استفاده کنند؟)

گردو سرشار از انواع ویتامین و آنتی اکسیدان است که باعث شده خواص زیادی برای فرد خورنده آن داشته باشد. بسیار خون ساز است و می‌تواند در درمان بیماری‌های گوارشی موثر واقع شود. با مصرف متعادل گردو به صورت روزانه شما شاهد تغییرات مثبتی در پوست و موی خود خواهید بود و بسیاری آن را عامل موثری در تقویت هوش انسان خصوصا کودکان می‌دانند. با وجود تمامی این فواید و خواص، نمی‌توان از مضرات گردو چشم پوشی کرد و بهتر است از آنها باخبر باشید. از مهم‌ترین عوارض خوردن گردو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. بروز یا تشدید مشکلات گوارشی

به طور کلی خانواده آجیل‌ها برای داشتن بالاترین میزان فایده برای بدن انسان باید در زمان مناسب و به اندازه خورده شوند. برخی تصور می‌کنند که هرچه از گردو بیشتر استفاده کنند بهتر است؛ در حالی که این مساله می‌تواند تاثیرات منفی بر روی بدن و گوارش شما داشته باشد.

علت تاثیر منفی گردو بر روی سیستم گوارش،  بالا بودن فیبر موجود در گردو است که وجود بیش از حد آن در بدن، موجب بروز اختلالات در هضم و نفخ در معده خواهد شد. همچنین ممکن است دچار اسهال شوید و یا در قسمتی از معده یا روده خود احساس درد ناگهانی داشته باشید. احساس تهوع از دیگر مضرات خوردن گردو بیشتر از اندازه استاندارد است.

  1. نتایج متناقض در رژیم‌های افزایش یا کاهش وزن

خواص متعدد گردو باعث شده تا خوردن آن در رژیم‌های کاهش و افزایش وزن توصیه شود. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که نتیجه قاطعی درباره تاثیر گردو درباره تاثیر بر وزن افراد نیست و در برخی به صورت معکوس عمل می‌کند. لذا در صورتی که مقداری گردو با هدف تامین ویتامین و مواد غذایی اساسی در برنامه کاهش وزن خود اضافه کرده‌اید، ممکن است بیشتر چاق شوید و روند کاهش وزن شما با سرعت کمتری اتفاق بیفتد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از گردو به عنوان عضو ثابت رژیم خود استفاده نکنید و حتما از پزشک تغذیه خود کمک بخواهید.

مضرات گردو

  1. بدتر شدن زخم‌های بدن

شاید با خود تصور کنید که آجیل مقوی و پر ویتامینی مانند گردو، در ترمیم هرچه سریع‌تر و بهتر زخم‌ها موثر هستند. اگرچه ویتامین‌های موجود در داخل این ماده غذایی باید روند ترمیم زخم‌ها را تسریع کند و التهابات بدن را تسکین ببخشد، اما اگر گردو به میزان زیادی مصرف کنید، این تاثیر مثبت معکوس خواهد شد و عوارض گردو گریبان شما را خواهد گرفت. با توجه به فیبر بالای گردو، مصرف بیش از حد آن می‌تواند روند بهبود زخم‌ها را کندتر کند و عوارض گردو از فوایدش پیشی بگیرد.  این مساله در افرادی که اصطلاحا بد زخم هستند بیشتر دیده می‌شود.

  1. تشدید آلرژی

یکی از مضرات گردو برای کودکان تشدید شدن آلرژی در آنهاست. اگرچه این مساله ممکن است در بزرگسالان نیز دیده شود؛ اما کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تری که دارند بیشتر مستعد بروز آلرژی به دلیل خوردن گردو یا آجیل‌ها هستند.

ممکن است شما با خوردن گردو احساس خارش در بدن یا گرفتگی بینی داشته باشید. این آلرژی بسیار خفیف است و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند؛ اما مصرف بیش از حد گردو می‌تواند باعث تشدید آن شود و مشکلات تنفسی بسیار خطرناکی را برای شما به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که عوارض گردو تنها در زمان خوردن آن به صورت مستقیم عود نمی‌کند و در مواقعی که از گردو در پخت غذا یا شیرینی استفاده شود نیز تاثیر منفی خود را بر روی حساسیت شما به همراه خواهد داشت.

مضرات خوردن گردو

  1. مشکلات کبدی

یکی از حساس‌ترین و حیاتی عضو بدن هر انسان، کبد آن است که نباید بیشتر از حد چرب شود. عوارض گردو برای کبد چرب به دلیل چربی طبیعی بالای این ماده غذایی اتفاق می‌افتد و می‌تواند موجب جوش بیشتر در پوست، سیاهی دور چشم و مشکلات داخلی بیشتر شود. پس اگر به صورت کلی کبد چربی دارید یا در تلاش برای کاهش چربی موجود در این عضو هستید از خوردن گردو بپرهیزید. توصیه می‌شود

شما می‌توانید  به جای گردو از دیگر آجیل‌های کم چرب استفاده کنید و تعداد آنها را به کمتر از 10 عدد در روز کاهش دهید. لازم به ذکر است که مشورت گرفتن از پزشک متخصص جهت درمان کبد چرب بهترین و مطمئن‌ترین راهکار برای شماست.

  1. سرطان پوست

وجود موادی مانند ژولگون در گردو باعث می‌شود که در قسمت‌های حساس پوست بدن مانند پوست لب مشکلاتی ایجاد شود. این ناحیه به دلیل قرارگیری در معرض نور خورشید مستقیم و عدم وجود ضد آفتاب بر روی آن، باعث بروز سرطان پوست در این ناحیه خواهد شد. البته اتفاق افتادن این مساله مشروط بر داشتن سیستم ایمنی ضعیف، داشتن سابقه سرطان در خانواده نزدیک و خوردن بیش از گردو برای مدت زمان طولانی است. در برخی مطالعات نشان داده شده که هرچه گردو با پوست لب شما ارتباط و تماس بیشتری داشته باشد احتمال بروز عوارض گردو بیشتر خواهد بود.

  1. آکنه و مشکلات پوستی

چربی بالای گردو باعث می‌شود که پوست شما چرب از حالت عادی شود. اگرچه این موضوع برای کسانی که پوست خشکی دارند خبر بسیار خوبی است اما مصرف بیش از حد آن برای انواع پوست مشکلات پوستی خصوصا آکنه را به همراه خواهد داشت. عوارض خوردن گردو بیش از حد می‌تواند باعث شود که منافذ پوست شما بازتر شوند و صورت شما را براق گردانند. تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن بیش از حد گردو می‌تواند در بروز اگزما و عفونت‌های پوستی موثر واقع شود. این مساله در صورت چرب شدن کبد، اثرات منفی خود را بیشتر بر روی پوست بروز خواهد داد.

  1. مشکلات تنفسی، تورم گلو و زخم دهان

با توجه به توانایی گردو در عود کردن حساسیت‌های بدن، می‌توانیم یکی از عوارض خوردن گردو بیشتر از حد استاندارد را متورم شدن گلو، زخم شدن داخل دهان و یا حتی عود کردن آسم بدانیم. البته گردو به خودی خود فرد را به آسم مبتلا نمی‌کند اما می‌تواند به این شرایط کمک کند. به همین دلیل اگر مشکوک به بیماری آسم هستید و یا با خوردن برخی مواد غذایی دچار تورم در گلو می‌شوید حتما در خوردن گردو تعادل به خرج ئهید و یا با مشورت پزشک از ان مصرف نکنید. چرا که هیچ چیز مهم‌تر از سلامتی شما و بدنتان نیست.

عوارض گردو برای کبد

حتما شما هم تا به حال ضرب المثل “کم بخور، همیشه بخور” را شنیده‌اید. مردم گذشته با استفاد هاز این ضرب المثل سعی داشتند به یکدیگر درباره لزوم رعایت تعادل در خوردن غذاها یادآوری کنند. عوارض گردو در کنار فوایدی که برای بدن انسان به همراه دارد اصلا ثابل مقایسه نیست. اما اگر تعادل در خوردن آن را رعایت نکنید ممکن است با برخی از مشکلات گفته شده در این مطلب مواجه شوید. مضرات خوردن گردو لزوما برای تمامی افراد اتفاق نمی‌افتد اما به هر حال پیشگیری بهتر از درمان است.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال