نحوه کاشت بادام دیم در ایران

نحوه کاشت بادام دیم در ایران

ویژگیهای اقلیم شناختی درخت بادام عاملی است که سبب شده این درخت را بتوان در برخی از مناطق به صورت دیم کاشت شود، کاشت دیم درختان بادام در استان هایی مانند فارس، خراسان رضوی،خراسان شمالی و خراسان جنوبی، استان کرمان و همدان و همینطور استان آذربایجان شرقی و کرمانشاه انجام می شود.

متاسفانه در برخی از موارد که احداث باغ دیم بدون مطالعه و برنامه ریزی های کامل انجام شده سبب شکست طرح احداث باغ دیم شده است، احداث باغ دیم بادام در شرایط برنامه ریزی نشده باعث می شود که با اندکی نوسان در میزان بارش و کاهش رطوبت خاک درختان نتوانند عملکرد مورد انتظار را داشته باشند و حتی در برخی موارد درختان خشک می شوند.

نحوه کاشت بادام دیم در ایران

در این مقاله سعی داریم طرح احداث باغ دیم با ایجاد سامانه جمع آوری آب باران را به صورت گام به گام به شما آموزش دهیم، بنابراین چنانچه قصد احداث باغ دیم بادام در شهر خود را دارید بهتر است مطالعه ی این مقاله را از دست ندهید.

تعریف سامانه جمع آوری آب باران

سامانه جمع آوری آب باران در واقع سطوحی است که برای جمع آوی آب باران از سطوح بالاتر به سمت سطوح پایین تر طراحی شده و جهت این سطوح در جهت شیب کاشت درختان بادام دیم قرار دارد، حرکت روان آب در جهت سطح جمع آوری روان آب سبب ذخیره سازی رطوبت در خاک باغ دیم شده و به همین صورت در شرایطی که بارندگی کم اتفاق می افتد و یا فواصل بین بارندگیها طولانی می شود خاک رطوبت کافی در حد ذخیره خواهد داشت تا درختان بادام دچار تنش رطوبتی نشوند.

نحوه احداث باغ بادام دیم:

به منظور احداث باغ بادام دیم و بهره بردای مناسب از این باغات بهتر است مراحل زیر را به صورت گام به گام و دقیق اجرا کنید.

  • آماده سازی زمین برای کاشت درختان بادام دیم

حفر چاله:

قبل از اینکه شروع به چاله زنی کنید باید با توجه به شیب زمین، مساحت و نوع رقم درختان بادام فواصل مناسب بین درختان را تعیین کرده و در فواصل تعیین شده محل حفر چاله ها را علامت‌ گذاری و یا میخ کوبی کنید، در محل های نشانه گذاری شده اقدام به حفر چاله هایی به ابعاد یک متر در یک متر و با عمق یک متر کنید، این عمق برای توسعه ی ریشه درختان بادام در سال اول کاشت مناسب است.

در صورت نامرغوب بودن خاک درون چاله می توانید از این خاک در مراحل بعدی استفاده نمایید، با شیب دادن مسیرهایی را برای عبور روان آب ناشی از بارندگی ایجاد کرده و اطراف هر درخت پشته هایی را برای جذب بیشتر روان آب ناشی از بارندگی ایجاد کنید.

کود دامی کمک بسیاری به نگهداری وحفظ رطوبت در خاک می کند بنابراین در زمان کاشت درخت بادام برای هر درخت به میزان 15 کیلوگرم کود دامی کاملا پوسیده را آماده کرده و در لایه ی آخر در زمان پر کردن چاله این کود را با خاک مرغوب و ترد مخلوط کرده و چاله را با آن پر کنید، دقت داشته باشید که کود دامی باید کاملا پوسیده و عاری از هر گونه افت، بیماری و بذر علف هرز باشد.

سطوح روان آبی را که ایجاد می کنید باید همیشه صاف و بدون مانع باشد، به این منظور باید این سطوح را مرتب مورد بازدید قرار داده و در صورت قرار گرفتن مانع بر سر راه روان آب آن را برطرف نمایید، غلتک زددن این سطوح یکبار در سال اول تاثیر بسیاری در هموار کردن سطوح برای هدایت جریان آب خواهد داشت.

احتمال دارد پس از اولین بارندگی خاک پشته ها کمی نشست کند، بنابراین پس از اولین بارندگی سطوح پشته ها را مورد بازدید قرار داده و در صورت نشست پشته ها مقداری خاک به سطح پشته ها اضافه نمایید تا در بارندگیهای بعدی آب به خوبی در اطراف درخت نگهداری شود.

  • خرید نهال بادام و کاشت آن:

به منظور خرید نهال بادام به چند نکته ی بسیار ضروری باید توجه داشته باشید:

نکته ی اول: انتخاب نهالستان

قطعا نهالستانهای بسیار زیادی وجود دارند کار فروش نهال بادام را انجام می دهند و شما می توانید خرید خود را از آنها انجام دهید اما بهترین نهالستان قطعا نزدیکترین نهالستان به شما نخواهد بود بلکه نهالستانهای معتب و مجوز دار بهترین گزینه برای خرید نهال بادام خواهند بود.

در بین نهالستانهای معتبر و مجوز دار نیز بهتر است به دنبال نهالستانهایی باشید که تنوع ارقام بالاتری داشته و برای کاشت دیم ارقام مقاوم به خشکی و کم آبی با راندمان بالا را تولید و در اختیار مشتریان قرار می دهند.

نحوه کاشت بادام دیم در ایران

نکته ی دوم تهیه ی ارقام مناسب برای کاشت دیم:

دقت داشته باشید که در مناطقی که معمولا باغ بادام به صورت دیم احداث می شود مشکلات نوسان بارندگی، خشکی وکم آبی و مشکل سرمای دیر رس بهاره وجود خواهد داشت و این مشکلات باردهی درختان بادام را تهدید خواهد کرد، در ادامه برخی از مناسبترین ارقام بادام برای کاشت دیم در مناطق مختلف را به شما معرفی خواهیم کرد.

بادام آذر خوشه ای: این رقم بادام علاوه بر اینکه باردهی بسیار بالایی دارد مقاومت بالایی نیز نسبت به کم آبی و خشکی خواهد داشت، مهم‌ترین ویژگی این رقم بادام که آن را برای کاشت دیم مناسب کرده است علاوه بر مقاومت به خشکی و کم آبی مقاومت نسبت به سرمای دیر رس بهاره است، این رقم بادام به واسطه ی دیر گل بودن می تواند مقاومت خوبی در برابر سرمای دیر هنگام بهاره از خود نشان داده و افت محصول به این دلیل نخواهید داشت، این رقم بادام میوه های نیمه کاغذی داشته و به همین دلیل بازار پسندی بالایی نیز دارد.

ارقام بادام تونو و مامایی سنگی نیز به واسطه ی داشتن پوست سنگی و ضخیمی که دارند در برابر خسارت پرندگان که در بیشتر مناطق به محصول بادام حمله می کنند مقاومت نشان می دهند، این ارقام نیز مقاومت خوبی نسبت به خشکی و سرمای دیر هنگام بهاره خواهند داشت و برای کاشت دیم مناسب خواهند بود.

کاشت ارقام با پوست کاغذی مانند رقم فرانسیس تنها در مناطقی که مشکل خسارت پرندگان وجود نداشته باشد و بارندگی از نظم بیشتری برخوردار باشد و تنش آبی کمتری به درختان بادام وارد شود مناسب است.

در نظر داشته باشید که رقم بادام آذر به لحاظ گرده افشانی خود ناسازگار بوده و بنابراین در زمان احداث باغ باید به ازای هر ده نهال بادام آذر یک پایه ی بادام گرده افشان از ارقام نهال  بادام سهند، نهال بادام شکوفه و یا نهال بادام یلدا نیز کاشت شود تا باردهی مطلوبی را به همراه داشته باشد، توجه داشته باشید که دیر گل بودن درختان بادامی که برای کاشت دیم اتخاب می کنید خود یک محدودیت در زمان انتخاب رقم گرده افشا ایجاد خواهد کرد جرا که همزمانی باز شدن گلها در زمان گرده افشانی از اهمیت بالایی بر خوردار است.

بنابراین در زمان انتخاب رقم گرده افشان ویژگیهای آب و هوایی و اقلیم منطقه را در نظر گرفته و ارقامی را برای گرده افشانی درختان بادام خود انتخاب کنید که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ی شما زمان باز شدن گلهای آنها با هم مطابقت بیشتری داشته باشند.

نکته ی سوم انتقال نهال بادام خریداری شده به زمین اصلی:

دقت داشته باشید که زمان انتقال نهال در میزان گرفتن نهال پس از کاشت تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت، سعی کنید نهال را به سرعت به زمین اصلی انتقال دهید، ماندن طولانی مدت نهال در مسیر و یا در کنار زمین سبب افت گیرایی نهال در زمان کاشت خواهد شد.

نکته ی بسیار مهمی که در هنگام انتقال نهال به زمین اصلی باید در نظر داشته باشید هوا نخوردن ریشه ی نهال است، در صورتی که نهال به صورت گلدانی انتقال داده می شود که مشکلی نیست اما در صورتی که به صورت ریشه آزاد انتقال داده می شود باید حتما دور ریشه و نهال را با گونی، نایلون و یا پارچه های برزنت بپوشانید، هوا خوردن ریشه قبل از کاشت سبب پایین آمدن اختمال گیرایی نهال شده و حتی ممکن است نهال پس از کاش به طور کامل خشک شود.

نکته ی چهارم: نوع پایه

نوع پایه ای که برای پیوند زدن نهال بادام استفاده می شود تاثیر بسیار زیادی در میزان سازگاری نهال بادام با شرایط محیطی، آب وهوایی، خاک، آفات و بیماریهای غالب منطقه دارد، بنابراین در زمان انتخاب نهالهای پیوندی دقتداشته باشید که نهال باید بر روی پایه های بومی و مقاوم مانند ارقام بادام تلخ پیوند خورده باشد تا بیشترین سازگاری را با شرایط منطقه ی مورد نظر پیدا کند.

دقت داشته باشید که نوع پایه نیز می تواند در قیمت نهال بادام تاثیر گذار باشد، بنابراین در هنگام انتخاب نهال بدون توجه به قیمت آن به سازگاری و بومی بودن پایه ای که در تکثیر نهال استفاده شده است توجه کنید تا در مراحل بعدی باغداری دچار خسارت و آسیب نشوید.

کاشت نهال بادام دیم

کاشت نهال در چاله:

زمانی که قصد کاشت نهال در چاله را داشتید باید این نکته را در نظر بگیرید که حین خارج کردن نهال از گلدان چه در نهالستان و چه در زمین اصلی توسط خود شما ممکن است تعدادی از ریشه ها قطع شده و یا صدمه دیده باشند و بنابراین پس از انتقال به زمین اصلی دچار حمله ی قارچها بیمارگر می شوند بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است قبل از کاشت نهال در چاله ریشه ی نهال را در محلول قارچ کش مناسب فرو برده و سپس آن را در چاله قرار دهید.

فاصله کاشت بادام دیم

در اراضی دیم نیز مانند اراضی آبی میزان دریافت نور خورشید توسط درختان بادام اهمیت بالایی دارد، بنابراین فاصله ی کاشت بادام دیم  را باید به گونه ای تنظیم کنید که علاوه بر دریافت نور کافی عبور و مرو نیز در بین درختان و ردیف ها به سادگی صورت بگیرد.

در اینجا اهمیت انتخاب اراقم پر بار مانند بادام آذر خوشه ای نمایان می شود که با کاشت این رقم می توانید باردهی بالاتری در سطح هکتار داشته باشید.

آبدهی به نهال تازه کاشته شده

دقت داشته باشید که ریشه ی نهال تازه کاشته شده به رطوبت نیاز دارد، در صورتی که خاک پای نهال مرطوب است نیاز به آبیاری نیست اما در صورتی که خاک محل رطوبت پایینی دارد توصیه می شود به منظور جایگیری بهتر ریشه نهال در چاله به ازای هر درخت 20 لیتر آب پای درخت بریزید.

قیم گذاری:

در اراضی دیم و حتی اراضی آبی در زمانی که نهال تازه کاشته می شود معمولا وزش باد می تواند مشکل زا باشد، به منظور جلوگیری از خسارت باد بهتر است در کنار هر نهال یک قیم قرار گرفته و تنه ی نهال را به وسیله ی یک پارچه با قیم فیکس کنید، این قیم می تواند تا چند سال در کنار نهال بماند و در صورتی که قدرت درخت به میزان مطلوبی رسید آن را حذف کنید.

آرایش کاشت:

آرایش کاشت تاثیر بسیار زیادی در میزان جمع آوری و حفظ آب ناشی از روان آب بارندگی و همینطور جلوگیری از خسارت بادهای موسمی دارد، در این راستا بهتر است آرایش درختان به صورت زیکزاکی باشد، با این آرایش درختان بادام کمترین آسیب را در اثر نامنظم بودن بارندگی خواهند دید و میزان هدر رفت روان آب بارندگی به کمترین میزان ممکن خواهد رسید.

  • کنترل تبخیر:

یکی از مهمترین اقدامات برای مدیریت رطوبت در باغات دیم و باردهی مطلوب تر کنترل تبخیر در این باغات است، کنترل تبخیر رطوبت پای درختان می توان تاثیر بسیار زیادی در تنش خشکی وارد نشدن به درختانداشته باشد برای این منظور بسیاری از باغداران از مالچهای پلاستیکی استفاده کرده و دور تا دور تنه ی درخت روی خاک می پاشند و یا اینکه از پلاستیک استفاده کرده و دور تنه ی درخت روی خاک می کشند، البته مالچ و پلاستیک هر دو باید دارای رنگ روشن و شفاف باشند تا حرارت را به خود جذب نکنند و باعث داغ شدن ریشه زیر خاک نشوند.

  • مراقبت از نهال و درختان بادام دیم:

در نظر داشته باشید که باغات دیم نیز مانند باغات آبی نیاز به رسیدگی و مراقبت دارند، هرس شاخه های آلوده و آفت زده، کود دهی به میزان مورد نیاز و در صورت ضرورت ، پایش مداوم درختان به منظور رد یابی آفات بسیار مهمی مانند کرم سفید ریشه و سایر آفات پوستخوار و چوبخوار و تمام اقدامایت که برای باردهی بهتر درختان بادام لازم است در باغات دیم نیز باید به کار گرفته شود.

کلام آخر

احداث باغ دیم بادام در مناطقی که بارندگی فصلی به میزان کافی وجود داشته باشد امکان پذیر است و این امکان باید با بررسی های دقیق انجام شود، در صورت بررسی نکردن به موقع و کافی ممکن است باغ دیم را در منطقه ای احداث کنید که برای کاشت دیم به لحاظ میزان بارندگی مناسب نباشد، فراموش نکنید دیم بودن باغ به معنی رسیدگی نکردن به باغ نیست بلکه باغات دیم بیشتر از باغات آبی نیاز به پایش و رسیدگی دارند چرا که در اثر تنش خشکی که به آنها وارد می شود بیشتر مورد حمله ی آفات و بیماریها قرار می گیرند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

2 پاسخ به “نحوه کاشت بادام دیم در ایران”

  1. حکمت کریمی09127891138 گفت:

    7ساله را بادام کاشتم شگوفه میدهد ولی درمرحله تبدیل به محصول خشک شده میریزد علت چیست

    • mohammadi گفت:

      سلام دوست عزیز دقیقا منظورتان را متوجه نشدم
      اگر منظورتون زمان گلدهی هست که شکوفه ها می‌ریزد دلیلش این است که رقم گرده افشان مناسب ندارید و عمل گرده افشانی انجام نمی‌شود
      اگر منظوتان بعد از این که تبدیل به میوه شد و سپس میوه ها می‌ریزد: دلیل این مسئله هم عوامل زیادی می‌تواند باشد، تغذیه درختان مناسب نیست یا افات و بیماری دارد یا آبیاری زیاد می‌تواند باعث این عمل شود
      برای مشاوره بهتر با مشاوران ما تماس بگیرید: 09144501003

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال