درآمد باغ هلو، صفر تا 100

درآمد باغ هلو، صفر تا 100

هلو یکی از انواع میوه ی سردرختی پرطرفدار تابستانه است که به عنوان میوه ی مجلسی نیز به فروش می رسد، قیمت خوب این میوه در بازار برخی از باغداران را ترغیب به احداث باغ هلو می کند اما قبل از احداق قطعا دوست دارند برآوردی از میزان درآمد باغ هلو داشته باشند،در این مقاله به بررسی میزان درآمد باغ هلو و عوامل موثر بر افزایش درآمد از باغ هلو خواهیم پرداخت.

درآمد باغ هلو، صفر تا 100

عوامل موثر بر درآمد باغ هلو:

درآمد در واقع پولی است که از فروش محصول هلو به دست می آید و این تعریف با تعریف سود باغ هلو متفاوت است اما در این قسمت ما به بررسی فاکتورهای موثر بر افزایش درآمد از باغ هلو خواهیم پرداخت.

میزان باردهی هلو:

اگر قصد احداث باغ هلو به صورت تجاری را دارید و دوست دارید درآمد بالایی از باغ هلوی خود کسب کنید اولین فاکتور موثر بر افزایش درآمد بدون شک افزایش بهره برداری از باغ هلو است و در مسیر افزایش بهره برداری از باغ هلو اولینو مهمترین فاکتور خرید نهال هلو در ارقام پر بار تر است، قطعا نهال هلویی که باردهی آن به صورت ژنتیکی محدود باشد را نمی‌توان با کود دهی و یا سایر رسیدگی ها به تولید بیشتر وادار کرد.

خوشبختانه در سالهای اخیر نهالستانهای معتبر و به نامی در زمینه ی تولید نهال هلو در ارقام تجاری شروع به فعالیت کرده و این ارقام را از کشورهای دیگر وارد کرده و بر روی پایه های بومی و مقاوم پیوند زده اند، نهال پیوند زده و آماده در نهالستانهای معتبر در دسترس باغداران قرار می گیرد و ایشان می توانند به راحتی باغ خود را با این ارقام تجاری احداث کنند.

ارقامی مانند نهال هلو آلبرتا و نهال هلو دو بار فرانسه از دسته پر فروش ترینو محبوبترین ارقام هلو بوده که می توانند بین 10 تا 40 تن محصول در هکتار تولید کنند، ارقام پربار و پرفروش دیگری هم هستند که شما باید برای انتخاب نهال مناسب شرایط بسیاری را در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال ارتفاع منطقه ی خود از سطح دریا، تامین نیاز سرمایی درختان هلو، مقاومت داشتن به گرما و سرما با توجه به اقلیم منطقه ی خود و بسیاری شرایط تعیین کننده ی دیگر که در رابطه با این شرایط می توانید اطلاعات لازم را از وبسایتهای نهالستانها مطالعه کرده و یا اینکه با مشاوران کار بلد آنها در ارتباط بوده و از ایشان بخواهید مناسب ترین و پر بار ترین رقم هلو را برای شما انتخاب کنند.

عوامل محدود کننده ی میزان باردهی:

ژنتیک گیاه تنها فاکتور لازم برای تولید میوه ی بیشتر است اما شرط کافی نیست، یعنی شرایطی وجود دارد که تولید میوه در باغ هلو را حتی با وجود کاشت ارقام پربار محدود خواهد کرد، در این قسمت به بررسی عوامل محدود کننده ی میزان باردهی در درختان پربار هلو خواهیم پرداخت.

  • سرما زدگی بهاره:

درخت هلو را معمولا در مناطق سردسیر و یا معتدل می کارند و یکی از معایب هواشناسی این مناطق بروز سرمای دیر رس بهاره است، اغلب باغداران هلو در مناطق سردسیر و معتدل از بروز سرمای دیررس بهاره شاکی بوده و از اواخر اسفند تا نیمهی اول فروردین ماه مرتب نگران بروز سرما و یخ زدن شکوفه های درختان هلوی باغ خود هستند.

بسیاری اقدام به انجام عملیاتی مانند تولید دود و یا محلول پاشی با یک سری هورمونها و مواد شیمیایی می کنند که سبب تاخیر در گلدهی شود و هزینه ی زیادی را نیز متقبل می شوند که ممکن است کاملا هم موثر نباشد اما امروزه با تولید نهالهای دیر گل هلو راه حل دائمی و قطعی برای این عامل محدود کننده ایجاد شده است.

در واقع باغداران در زمان احداث باغ هلو در مناطق سردسیر و معتدل تنها با انتخاب رقم دیر گل خود را از شر نگرانیهای هر ساله بابت سرمازدگی بهاره و هزینه هایی که در پی دارد خلاص خواهند کرد، ممکن است قیمت نهال هلو دیر گل کمی بیشتر از ارقام دیگر باشد اما هزینه و نگرانی که بابت سرمازدگی ارقام دیگر هر ساله متحمل می شوید را محاسبه کنید آنوقت متوجه می شوید که این هزینه ی بیشتر در مقابل هزینه های آینده و احتمال صفر شدن محصول در اثر سرما زدگی واقعا ناچیز است.

  • آفات و بیماریها:

آفات و بیماریها عوامل دیگری هستند که می توانند به شدت میزان باردهی درختان هلو را محدود کنند، در ادامه برخی از مهمترین آفات و بیماریهای هلو را ذکر می کنیم.

درآمد باغ هلو، صفر تا 100

آفات هلو:

آفات شامل حشراتی هستند که بخشی یا تمام مراحل چرخه ی زندگی خود را روی درخت هلو سپری کرده و با تغذیه از بخشهای مختلف درخت سبب ایجاد ضعف و کاهش باردهی می شوند.

  • سوسک سرشاخه خوار:

این آفت که به طور عمده به گیاهان و درختان خانواده ی گلسرخیان حمله می کند به دلیل تغذیه ی مرحله ی لاروی از سرشاخه سبب خشک شدن سرشاخه های بارده هلو شده و ایجاد خسارت شدید در باردهی درختان هلو خواهد کرد.

کنترل این آفت به طور عمده به واسطه ی شکار حشرات کامل با استفاده از تله در فصل ظهور حشرات کامل صورت می گیرد، اما به طور کلی کلید کنترل این آفت تقویت درختان و جلوگیری از ایجاد ضعف تغذیه ای در آنها است.

  • شته سبز هلو:

این آفت که از دسته آفات مکنده روی درخت هلو است نه تنها با تغذیه از شیره ی نباتی سبب ضعف درخت می شود بلکه با نقشی که در انتقال ویروس دارد سبب ایجاد و پرا کنش بیماریهای ویروسی نیز می شود.

شته ها آفات درجه دو درختان مثمر بودند اما گسترش سطح زیر کشت ارقام پربار اما حساس به تدریج سبب طغیان این آفت در بسیاری از مناطق کشور شده و امروز این آفت تبدیل به یکی از آفات جدی و درجه یک درختان هلو شده است، همانطور که اشاره شد استفاده از ارقام حساس سبب درجه یک شدن این آفت شده پس باغداران می توانند تنها با کاشت ارقام مقاوم از ایجاد خسارت این آفت در باغ خود پرهیز کنند بدون اینکه نیاز به هزینه ی زیاد برای سم پاشی باشد.

  • کنه تارعنکبوتی:

کنه ی تارعنکبوتی نیز آفتی مکنده بوده که به دلیل داشتن دامنه ی میزبانی وسیع در همه مناطق کشاورزی وجود داشته و به اغلب زراعتها و باغات حمله می کند، این آفت مکنده نیز مانند شته به دنبال میزبان حساس می گردد و روی میزبان حساس حالت طغیانی پیدا می کند، در نظر داشته باشید که طغیان آفت تنها به معنای افزایش جمعیت نبوده و در پس این افزایش جمعیت تحول ژنتیکی و شکستن مقاومت ارقام مقاوم نیز به مرور زمان وجود خواهد داشت، بنابراین کاربرد ارقام مقاوم در سطح وسیع تنها راه مقابله عملی و موثر در برابر این آفت است.

بیماریهای مهم هلو:

بیماریها عوامل ریز و میکروسکوپی شامل قارچها، باکتریهاف ویروسها و نماتد ها هستند که می توانند میزان باردهی و درآمد باغ هلو را تحت تاثیر قرار دهند.

  • بیماری پیچیدگی برگ هلو:

این بیماری قارچی که با نام لب شتری هلو نیز شناخته می شود سبب ایجاد تاولهای قرمز رنگ روی برگ درختان و پیچیده شدن برگ هلو می شود که این رنگ قرمز و پیچیدگی در نهایت سبب کاهش چشمگیر در میزان فتوسنتز و عملکرد درختان هلو خواهد شد.

مهمترین نکته در کنترل این بیماری و جلوگیری از خسارت این بیماری رعایت بهداشت زراعی و جمع آوری برگ و میوه های آلوده ریخته کف باغ و سوزاندن آنها است اما از این مهمتر استفاده از ارقام مقاوم است که با ایجاد دیواره ی ضخیم تر مانع از نفوذ قارچ به داخل سلولهای برگ شده و در واقع در درختان مقاوم یا بیماری ایجاد نمی شود و یا بسیار محدود بوده و ایجاد خسارت نمی کند.

  • بیماری لکه غربالی برگ هلو:

این بیماری که به دلیل ایجاد سوراخهای دایره ای متعدد در برگ درختان هلو به راحتی شناخته می شود نیز مانند بیماری لب شتری هلو در برگ و میوه های آلوده ریخته کف زمین زمستانگذرانی کرده و در بهار از همین منبع آلودگی باغ آغاز می شود اما نکته ی مهم در مورد این بیماری نیز اهمیت استفاده از ارقام مقاوم است که سبب محدود شدن نفوذ قارچ به درخت مقاوم و کاهش خسارت خواهد شد.

  • بیماری شانکر هلو:

شانکر هلو می تواند در اثر قارچ فوموپسیس و یا باکتری سودوموناس ایجاد شود اما در هر دو عامل ایجاد زخم روی تنه که می توند در اثر آفتابسوختگی زمستانه یا تابستانه رخ دهد و با کمک آب باران وارد شود، زخم ناشی از هرس نیز به ورود این بیماری کمک می کند، این بیماری از بافت سالم درخت نمی تواند وارد شود و مقاومت درختان در برابر آفتابسوختگی تابستانه و یا زمستانه تاثیر بسزایی در جلوگیری از ورود بیمارگر دارد، علاوه بر استفاده از ارقام مقاوم در مناطقی که احتمال آفتابسوختگی زیاد است می توانید تنه ی درختان را با رنگ سفید بپوشانید تا دچار آفتابسوختگی نشود.

در مورد تمام آفات و بیماریهای مهم ذکر شده و یا حتی ذکر نشده در متن این مقاله به اهمیت استفاده از ارقام مقاوم برای جلوگیری از خسارت و کاهش درآمد باغ هلو اشاره کردیم، لازم است بدانید ارقام پر باری را که خود شما به صورت بذری یا قلمه تکثیر می کنید به دلیل مقاوم نبودن باردهی مطلوبی نداشته و از طرفی باردهی آنها تحت تاثیر عوامل محدود کننده ی آفات و بیماریها قرار می گیرد.

بنابراین توصیه می شود اراقم وارداتی و پربار را تنها به صورت پیوند خورده بر پایه ی ارقام مقاوم و تنها از نهالستاهای معتبر که نسبت به صحت و درستی کار آنها اطمینان دارید خریداری کنید.

  • کود دهی به درختان هلو:

همه ی شما باغداران با تجربه نسبت به اهمیت تغذیه ی اصولی درختان و تاثیر آن در رسیدن به حداکثر عملکرد واقف هستید، به عنوان مثال در شناسنامه ی نهال هلو آلبرتا عنوان می شود که این نهال قابلیت باردهی بین 50 تا 60 تن میوه را در هر هکتار دارد اینکه شما ده تن برداشت کنید و یا چهل تن و درآمد کم داشته باشید یا بالا بستگی به میزان رسیدگی شما به درختان هلو دارد.

در صورتی که ارقام مقاوم به بیماری و آفت و همینطور سرمازدگی بهاره را انتخاب کرده باشید، عامل محدود کننده ای که می تواند باردهی و درآمد شما از باغ هلو را کاهش دهد کود دهی نامناسب و غیر اصولی است، استفاده از آزمایش تجزیه ی خاک و برگ به صورت سالیانه راهنمای خوبی برای باغداران است که بتوانند برنامه ی کودی درستی را تنظیم نمایند.

به منظور تحلیل نتیجه ی آزمایش و تدوین برنامه ی کودی منظم و دقیق می توایند از کارشناسان مشاور نهالستان کمک گرفته و برنامه ی کوودی سالیانه خود را به صورت مدون تنظیم کنید.

  • آبیاری هلو:

تنش آبیاری یعنی آبدهی نامنظم وکوتاه کردن و بلند کردن دور آبیاری بدون برنامه ریزی درختان هلو را درگیر تنش آبی کرده به شدت باردهی و کیفیت محصول را کاهش می دهد و این نیز به نوبه ی خود در میزان درآمد باغ هلو موثر است، آبیاری درختان هلو بسته به فصل، سن درخت و بافت خاک متفاوت بوده و باید با استفاده از راهنمایی گرفتن از مشاوران کار بلد برنامه ی آبیاری منظم داشته باشید.

درآمد باغ هلو، صفر تا 100

کیفیت و بازار پسندی:

یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر میزان درآمد باغ هلو کیفیت و بازار پسندی میوه ی هلو است، در تعیین کیفیت و بازار پسندی میوه ی هلو فاکتورهایی مانند رنگ میوه، طعم میوه، عطر میوه و اندازه ی میوه بسیار موثر است، علاوه بر آن آبدار بودن و یا اسفنجی بودن بافت میوه نیز تاثیر بسزایی در تعیین بازار پسندی میوه خواهد داشت،چنانچه تمایل دارید درآمد بالاتری از باغ هلو خود داشته باشید در نظر داشته باشید با مراجعه به مراکز فروش نهال هلو رقمی از هلو را انتخاب نمایید که بیشترین بازار پسندی و کیفیت میوه را داشته باشد.

شاید شما نام تمام ارقام هلو را ندانید اما کارشناسان نهالستان با ارائه ی تصاویری از میوه ی تولید شده از هر رقمی توانند به شما در انتخاب رقم هلو با بازارپسندی بالای میوه کمک کنند.

کلام آخر:

همانطور که دانستید درآمد باغ هلو یعنی پولی که از فروش محصول هلو به دست می آید به طور مستقیم تابع میزان برداشت میوه بوده و میزان برداشت میوه تابعی از رقم هلو و عوامل محدود کننده است، عامل موثر دیگر کیفیت و بازار پسندی میوه است که آن نیز تابعی از رقم هلو است، حتی در مورد عوامل محدود کننده ی باردهی انتخاب رقم مقاوم تاثیر بسزایی دارد، بنابراین در صورتی که تمایل به داشتن باغ هلو با درآمد بالا هستید اهمیت خرید ارقم تجاری و مقاوم را در اولویت برنامه های خود قرار دهید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال