نحوه کاشت نهال به

نحوه کاشت نهال به

به یا سیب طلایی نه تنها به عنوان یک میوه خوش طعم و لذیذ بلکه به عنوان یک میوه با خاصیت دارویی فوق العاده مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته و طرفداران بسیاری دارد، کاشت نهال به در ایران در مناطقی که آب و هوای مساعد برای پرورش آن را داشته باشد انجام شده و ایران را به یکی از قطبهای تولید به در دنیا بدل کرده است، در این مقاله با مطالعه ی شرایط خاص پرورش نهال به شرایط کاشت اصولی به را به شما آموزش می دهیم پس در صورتی که قصد احداث باغ به را دارید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

نحوه کاشت نهال به

مراحل کاشت نهال به:

تنها در صورتی که احداث باغ به صورت اصولی کاشته شود می تواند برای باغداران سود دهی کافی داشته باشد، در این بخش مراحل کاشت اصولی نهال به را شرح خواهیم داد.

  • خرید نهال به :

قطعا اولین مرحله از احداث باغ به خرید نهال به خواهد بود، اما در زمان خرید نهال به باید به فاکتورهای زیر نوجه داشته باشید:

  • پربار بودن رقم نهال به:

پر بار بودن اولین شرط برای سودهی باغ به خواهد بود، در زمان خرید نهال به باید به دنبال ارقامی باشید که بتواند باردهی بالایی در ظرفیت ژنتیکی خود داشته باشد، ارقامی مانند نهال به ایتالیایی، نهال به اصفهان و نهال به کوزه ای ارقام پرباری به هستند که می توانند با ظرفیت بالای ژنتیکی که دارند در تولید محصول باغداران را به سود مکفی برسانند.

  • تطابق داشتن رقم انتخاب شده با شرایط آب و هوایی منطقه ی مورد نظر:

یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب نهال به برای کاشت در منطقه ی مورد نظر شما این است که رقم انتخاب شده بالاترین میزان سازگاری را با شرایط آب و هوایی منطقه ی شما داشته باشد، به عنوان مثال نهال به اصفهان برای شرایط آب و هوای گرم و خشک سازگاری بیشتری دارد، بنابراین این رقم را برای کاشت در مناطقی با آب و هوای سرد و یا معتدل سردسیری مناسب نیست.

برای انتخاب رقم مناسب با شرایط آب و هوایی منطقه ی خود باید اطلاعات کافی در رابطه با ویژگیهای هر رقم به داشته باشید،در این زمینه می توانید اطلاعات مربوط به هر رقم را در فیلد منسوب به خود مطالعه کنید و یا حتی می توانید از کارشناسان فروش نهال به در این زمینه راهنماییهای لازم را دریافت کرده و مناسبترین رقم را برای منطقه ی مورد نظر خود انتخاب کنید.

  • سالم بودن نهال به:

فاکتور مهم دیگری که در زمان خرید نهال به باید در نظر داشته باشید سلامت نهال است، نهال به در صورت آلوده بودن به آفات و بیماریهای مختلف می تواند کل باغ را درگیر کرده و خسارت سنگینی را به باغداران وارد می کند، در این شرایط خرید نهال سالم و گواهی دار یکی از مهمترین فاکتورهای رسیدن به سود دهی از باغ به خواهد بود.

  • اصیل بودن نهال به:

با توجه به اینکه رقم به می تواند تاثیر بسزایی در سود دهی باغ به داشته باشد این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد که بتوانید اصالت رقم را تشخیص دهید، تشخیص اصالت کار ساده ای نیست و تنها راه خرید نهال اصیل این است که نهالستان در زمان فروش نهال به شناسنامه ای را که این اصالت را تایید کند به باغداران ارائه نماید.

  • سن نهال:

نهال به در ارقام پر بار معمولا به صورت پیوندی تولید می شود به این صورت که از ارقام پر بار استفاده شده و بر پایه ی ارقام مقاوم و متحمل پیوند زده می شود و در نهایت نهال پیوند خورده و آماده به باغداران عرضه می شود، در نظر داشته باشید که در مورد شیوه ی تکثیر پیوندی تنها در صورتی که نهال دو ساله باشد می تواند به خوبی در زمین اصلی مستقر شده و در زمان مقرر و به میزان پیش بینی شده باردهی داشته باشد.

نهال با سن بیشتر از دو سال نمی تواند استقرار خوبی داشته باشد و علاوه بر دیر بازده بودن نمی تواند به حداکثر راندمان خود نیز دست پدا کند، فروش نهال به پیوندی بیشتر از دو سال در نهالستانهایی که فروش کمی دارند به دلیل به فروش نرفتن نهال اتفاق می افتد و بنابراین انتخاب نهالستانهای پر فروش برای خرید نهال به از این جهت اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • انتخاب نهالستان:

در نظر داشته باشید که رعایت پنج شرط قبلی در زمان خرید نهال به مستلزم این است که شما مناسبترین نهالستان را انتخاب نمایید، تنها نهالستانهای مجوز دار، معتبر و پر فروش می توانند نهالی را به شما عرضه کنند که پنج شرط ذکر شده را داشته باشد، نهالی که شناسنامه دار، دارای گواهی تاییدیه ی سلامت و همچنین پر بار باشد را می توانید از نهالستانهای معتبر و مجوز دار تهیه نمایید.

  • آماده سازی زمین برای کاشت نهال به:

زمانی که رقم نهال به مورد نظر خود را انتخاب کردید متناسب با نیاز آن رقم اطلاعات مربوطه در مورد آماده سازی زمین را دریافت کرده وپیش از انتقال نهال به اقدام به آماده سازی زمین مورد نظر خود کنید.

به طور کلی درختان به شرایط خاک با زهکشی بالا،خاک لومی و اسیدیته ی خنثی را می پسندند اما در زمینهای با درصد کمی آهک و یا شوری نیز برای رشد برخی از ارقام مشکلی ایجاد نمی کنند، برای آماده سازی زمین باید آزمایش تجزیه ی خاک انجام داده و با کسب اطلاعات کافی از ویزگیهای فیزیکی خاک در صورت لزوم اقدام به اصلاح بافت و یا اسیدیته ی خاک کنید.

چاله های کاشت نهال را بهتر است به فاصله ی تقریبا 4 متر از یکدیگر در زمین حفر کنید تا نهال به با دریافت نور کافی بتواند رشد مطلوب داشته باشد، البته در صورتی که زمین شیبدار باشد می توان فاصله ی کاشت را کمتر در نظر گرفت.

  • تعیین زمان مناسب برای کاشت نهال به:

تعیین زمان مناسب برای کاشت نهال به یکی از مهمترین مراحل در فرایند احداث باغ به است، در این مورد باید فاکتورهایی مانند شرایط آب و هوایی و نوع عرضه ی نهال را در نظر بگیرید، در شرایط آب و هوای گرمسیری محدودیتی ر تعیین تاریخ کاشت وجود نداشته و باغداران می توانند نهال به را از پاییز تا اواخر زمستان و پیش از باز شدن جوانه ها بکارند اما در این زمینه باید تنوع عرضه ی نهال نیز درد نظر گرفته شود.

در نوع عرضه ی نهال به صورت گلدانی قیمت نهال به ممکن است کمی بالا تر باشد اما در عوض محدودیتی در تاریخ کاشت وجود ندارد اما در شیوه ی عرضه به صورت ریشه لخت باغداران تنها در اواخر زمستان تا اوایل بهار به شرط مساعد بودن شرایط آب و هوایی می توانند اقدام به کاشت کنند و این دامنه ی انتخاب باغداران را برای تعیین تاریخ کاشت محدودتر خواهد کرد.

  • کاشت نهال به:

پس از خرید نهال به، آماده سازی زمین و انتخاب تاریخ کاشت نهال باید اقدام به کاشت نهال کنید، نهالها را در تارخ مشخص شده در صورتی که با شرایط نامساعد جوی مانند بارندگی و یا باد مواجه نباشید به زمین اصلی منتقل کرده و در چاله های حفر شده از قبل قرار دهید در صورتی که با توجه به نتیجه ی آزمایش تجزیه ی خاک نیاز به استفاده از کود داشته باشید می توانید کود مورد نظر مانند کود دامی پوسیده را به صورت مخلوط با خاک در لایه ی آخر خاک در هنگام پر کردن چاله استفاده کنید.

در زمان کاشت نهال ریشه ی نهال از به خوبی مورد بررسی قرار داده و در صورت آسیب دیده بودن ریشه آن را اصلاح کرده وپس از پرالیناژ کردن آن را بکارید، پس از کاشت نهال با هرس سربرداری می توانید به فرم دهی بهتر نهل کمک کرده و علاوه بر آن سربرداری نهال می تواند سبب تسریع در رشد نهال و باردهی زود هنگام آن شود.

نحوه کاشت نهال به

مراقبت از نهال به پس از کاشت:

احداث باغ به با کاشت نهال به خاتمه پیدا نمی کند و در صورتی که بخواهید هر چه زودتر به باردهی دست پیدا کرده و از باغداری خود به سود دهی برسید باید به صورت اصولی از باغ خود مراقبت کنید، در این بخش مراحل مهم مراقبت از درختان به پس از کاشت نهال را به شما می آموزیم.

  • آبیاری نهال:

آبیاری نهال باید مطابق با نیاز آن صورت بگیرد، معمولا دور آبیاری نهال جوان کوتاهتر بوده و پس از رشد نهال و استقرار می توان دور آبیاری را طولانی تر کرد، در تعیین دور و میزان آبیاری همچنین فصل کاشت، توع بافت خاک و شرایط اقلیمی و آب و هوایی را نیز باید در نظر داشته باشید، برای تعیین دور آبیاری مناسب بهتر است با مشاوران در این زمینه مشورت کرده و با توجه به شرایط خاص منطقه ی خود دور و میزان آبیاری درست را تعیین کنید.

  • کود دهی به نهال:

در صورتی که در زمان کاشت نهال به از کود استفاده کرده باشید از زمان رسیده به باردهی که ممکن است دو الی سه سال پس از کاشت نهال باشد نیازی به استفاده از کود وجود ندارد اما به محض ظهور اولین میوه ها بهتر است با توجه به نتیجه ی آزمایش خاک و برگ کودهای مود نیاز را تهیه کرده و در زمان درست و به میزان درست و البته به شیوه ی درست مورد استفاده قرار دهید، در این زمینه نیز بهتر است با دریافت مشاوره از صرف هزینه ی بی جا در مورد خرید کودهایی که ممکن است حتی مورد نیاز نباشند جلوگیری کنید.

  • کنترل آفات و بیماریها:

کنترل آفات و بیماریها از مهمترین اقداماتی است که در مراقبت از نهال به باید مد نظر قرار دهید، شاید برای شما جالب باشد بدانید که در صورتی که باغ خود را به صورت اصولی احداث و مدیریت کنید در بیشتر موارد حتی نیازی به سم پاشی احساس نخواهد شد، در واقع با کاشت اصولی نهال، خرید نهال سالم و مقاوم و پایش مرتب باغ از لحاظ درگیری با آفات و بیماریها می توانید از طغیان آنها در باغ خود و نیاز به سمپاشی جلوگیری کنید، در این قسمت برخی از مهمترین آفات و بیماریها و نحوه ی کنترل آنها در باغات به را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • پوسیدگی قهوه ای میوه ی به:

بیماری پوسیدگی قهوه ای یا مومیایی شدن در درختان به معمولا میوه ها را هدف قرار داده و سبب پوسیدن میوه می شود، میوه ها قهوه ای شده و روی شاخه باقی می مانند،میوه های باقی مانده در باغ در سال آینده منبعی برای آغاز بیماری خواهند شد، برای کنترل این بیماری باید به صورت مرتب درختان و میوه ها را تحت نظر داشته باشید ودر صورت مشاهده ی میوه های پوسیده آنها را از شاخه جدا کرده و به بیرون باغ منتقل کنید، در مورد این بیماری حذف میوه های آلوده بسیار بیشتر از اقدامات شیمیایی اهمیت دارد.

  • بیماری زخم برگ:

این بیماری که به صورت خطوط قهوه ای رنگ روی برگ ایجاد می شود سبب ریزش برگها و خزان زود رس درخت می شود، خزان زود رس قوای درخت را برای حفظ جوانه های بارده سال آینده کم کرده و سبب کاهش چشمگیر در باردهی آینده ی درخت به خواهد شد.

این بیماری نیز قارچی بوده و در برگهای ریخته در باغ زمستان گذرانی می کند، با توجه به اینکه بیماری سال به سال در باغ شدت بیشتری پیدا می کند بهتر است با حذف برگهای آلوده و سوزاندن آنها و همچنین سمپاشی در اول فصل از شدت گرفتن بیماری به صورت سالیانه جلوگیری کنید.

  • آتشک سیب و گلابی:

عامل این بیماری باکتری بیمارگری است که به شاخه ها و میوه های درختان میوه متعلق به خانواه ی گلسرخیان به ویژه سیب،به و گلابی حمله می کند، منظره ای که حمله ی این باکتری به درخت ایجاد می کند شبیه به سوختگی درخت در آتش بوده و همین باعث نامگذاری این بیماری تحت عنوان آتشک شده است.

این بیماری از زخم هرس و در شرایط بارندگی در اوایل فصل وارد شده و بنابراین برای جلوگیری از درگیری با این بیماری باید از هرس درختان در فصول پر باران باید جلوگیری کنید، درختان آلوده را هرس کرده و شاخه و برگهای آلوده را باید خارج از باغ بسوزانید، سمپاشی اول فصل به ویژه پس از بارندگی اهمیت زیادی داشته و در صورتی که علائم بیماری را در باغ مشاهده کردید از سم پاشی اول فصل و در زمان مناسب غافل نشوید.

  • آفت شب پره میوه ی به:

شب پره به که در واقع یک پروانه است و تخم خود را روی میوه ی به قرار می دهد به دلیل تغذیه ی لارو شب پره از به میوه ها ریزش پیدا کرده و یا بازار پسندی خود را از دست می دهند، با توجه به اینکه مرحله خسارتزا درون میوه قرار دارد بنابراین سم پاشی در زمان کرم خوردگی میوه بی اثر است.

اقدامات کنترلی نظیر استفاده از تله های نوری و یا فرمونی از تخمگذاری روی میوه ها جلوگیری کرده و پس از تعیین پیک پرواز می توانید مناسب ترین تایخ برای استفاده از سموم تخم کش را نیز تعیین کنید.

  • آفت دم قهوه ای

مرحله ی خسارتزای این آفت لاروهایی است که از برگ و جوانه های درخت به تغذیه می کند و سبب کاهش  باردهی درخت به  می شود، هرش شاخه هایی که لارو روی آن حضور دارد و یا به برگ و جوانه های آن آسیب زده است و سم پاشی با لاروکش های مناسب می تواند این آفت را کنترل کند اما باید توجه داشته باشید که در صورت بی توجهی به خسارت آفت این آفت می تواند به حالت طغیانی در آید.

نحوه کاشت نهال به

کلام آخر:

به باغدارانی که قصد احداث باغ به را دارند توصیه می کنیم که باغ خود را با دریافت مشاوره از متخصصان احداث کنید تا تمام مراحل از انتخاب رقم گرفته تا کاشت اصولی را با دریافت مشاوره و به صورت صحیح انجام دهند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال