بررسی خواص زردآلو

بررسی خواص زردآلو

خوردن زردآلو در فصل تابستان به تمامی افراد توصیه می‌شود چرا که خواص زردآلو را در کمتر میوه‌ای خواهید یافت. این میوه خوشمزه تاثیر فراوانی در سلامت و جوانی پوست دارد و می‌تواند عملکرد بسیاری از اعضای حیاتی داخلی بدن را بهبود ببخشد. کاهش سطح کلسترول، کاهش وزن و تقویت استخوان‌های بدن تنها بخشی از فواید زردآلو هستند. در صورتی که تمایل دارید بیشتر در این زمینه اطلاعات کسب کنید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

خوردن زردآلو چه خواصی دارد؟

نهال زردآلو یا همان طلای تابستانی میوه‌ای گوشتی و تک هسته است که طعمی شیرین با بافتی زرد رنگ متمایل به نارنجی دارد. خواص زردآلو به دلیل وجود منابع زیادی از فیبر، نیاسین، مس، منیزیم، منگنز، پتاسیم، فسفر، ویتامین A، C، K و E در این میوه است. این میوه در قرن اول میلادی وارد اروپا و آسیا شد البته برخی خاستگاه اولیه ان را کشورهای خاورمیانه میدانند. به هر حال این میوه خوشمزه و پرطرفدار در حال حاضر در تمام مناطق دنیا کاشته و برداشته می‌شود و خواص و فواید آن بر کسی پوشیده نیست. درخت زردآلو درختی زیبا با ارتفاع 6 متر است و شکوفه‌هایش به صورت تک گله بر روی شاخه‌ها در فصل بهار رشد می‌کند. در داخل هسته زردآلو مغز وجود دارد که اغلب شیرین و خوشمزه است اما برخی از آنها به تلخی گرایش دارد. هسته زردآلو نیز خاصیت‌های خاص خودش را دارد و دارای 40 درصد روغن طبیعی، قند، ویتامین‌های A و C است. از جمله خواص و فواید زردآلو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: فواید زردآلو

  • درمان یبوست

اگر به صورت مکرر از یبوست رنج می‌برید و برای اجابت مزاج به مشکل برمی‌خورید حتما در فصل تابستان از خواص زردآلو جهت بهبود این مشکل استفاده نمایید. زردآلو به دلیل فیبر بالایی که دارد می‌تواند نوعی ملین طبیعی در دستگاه گوارشی بدن باشد و انتقال مواد غذایی در روده‌ها را آسان‌تر کند. فیبر موجود در این میوه خوشمزه تابستانی تولید شیره معده را افزایش می‌دهد و همین امر کمک شایانی در جذب مواد غذایی به انسان می‌کند. بدین ترتیب هضم غذاها راحت‌تر می‌شود و دستگاه گوارش تحرک بیشتری جهت انتقال مواد غذایی در روده‌ها انجام میدهد.

  • سلامت استخوان‌های بدن

اگر در جذب کلسیم مشکل دارید و یا همیشه با درد خفیفی در استخوان و مفاصل خود روبرو هستید حتما از این خواص زردآلو استفاده کنید. زردآلو منبع مهمی از مواد معدنی ارزشمند و موثر در جذب کلسیم است و می‌تواند نقش مهمی در رشد و سلامت استخوان‌ها ایفا کند. موادی همچون کلسیم، آهن، مس و فسفر جهت سلامت استخوان‌ها مورد نیاز است و این مواد معدنی به وفور در این میوه وجود دارد. با خوردن مستمر و متعادل از زردآلو به صورت تازه و خشک شده تا حد زیادی می‌تواند از پوکی استخوان در زمان پیری جلوگیری کنید.

  • سلامتی قلب

اگر قصد دارید از قلب خود در برابر بروز مشکلات شایع در زمینه قلبی عروقی جلوگیری کنید به هیچ عنوان از خواص زردآلو غافل نشوید. با خوردن اصولی از این میوه خوشمزه شما می‌توانید تا حد زیادی از بروز بیماری‌هایی چون سکته، حمله‌های قلبی و تصلب شریان‌ها جلوگیری نمایید. وجود منابع بسیاری از پتاسیم، فیبر و ویتامین c  می‌تواند احتمال بروز این مشکلات را کاهش دهد. البته خوردن این میوه هیچگاه نمی‌تواند جایگزین سالم خواری، ورزش و سیگار نکشیدن شود و باید در کنار دیگر رفتارهای صحیح در زندگی از آن بهره‌مند شوید.

  • متعادل سازی سطح مایعات و متابولیسم در بدن

سطح مایعات موجود در بدن و تعادل در نقسیم شدن انرژی در تمام اعضای بدن نیاز مبرمی به وجود کافی پتاسیم و سدیم در بدن دارد. با توجه به اینکه این میوه تابستانی خوشمزه منبع غنی از پتاسیم است شما با خوردن آن به صورت متعادل می‌توانید قدم مهمی در تعادل سطح مایعات و متابولیسم بدن خود بردارید. با حفظ شدن سطح الکترولیت‌ها در بدن انرژی کلی بدن شما نیز بالاتر خواهد رفت و احساس شادابی بیشتری خواهید داشت. اگر عضلات شما بی دلیل گرفته می‌شوند و یا جریان خون به خوبی در سراسر بدن منتقل نمی‌گردد شما می‌توانید با استفاده از این میوه زرد رنگ خوشمزه علایم خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

  • درمان و بهبود گوش درد

زردآلو به دلیل وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها یکی از منابع بسیار خوب جهت برطرف کردن عفونت در بدن است. اگرچه مقالات علمی در این زمینه فعالیت نکرده‌اند اما به تجربه ثابت شده که ریختن چند قطره آب زردآلو در گوشی که درد می‌کند می‌تواند مفید واقع شود.

  • کاهش تب و دمای بالای بدن

اگر تب بالایی دارید که به هیچ عنوان پایین نمی‌آید حتما از خواص زردآلو جهت بهبود این مساله استفاده نمایید. آب زردآلو متشکل از مقدار زیادی ویتامین، کالری و مواد معدنی مورد نیاز در بدن است که قسمت بسیار زیادی از بافت آن را آب تشکیل می‌دهد. به همین دلیل با نوشیدن آب آن می‌توانید سموم بدن را خارج کنید و موجب کاهش تب شوید. در بسیاری از مناطق دیده شده که از زردآلوی بخار دیده جهت پایین آوردن تب افراد استفاده می‌شود و تاثیر بسیار زیادی دارد.

  • کاهش التهاب موجود در بدن

از دیگر خواص زردآلو می‌توان به تسکین دهنده التهابات بدن اشاره کرد. این میوه به عنوان یک ماده ضد التهاب و تسکین دهنده عمل می‌کند و همین امر در کاهش سطح دمای بدن تاثیرگذار است.از جمله فواید زردآلو می‌توان به کاهش التهابات مفصلی، پوستی، سیستم تنفسی، قلب و سیستم گوارشی اشاره کرد.

  • فواید زردآلو در کم خونی

اگر علایمی چون احساس خستگی شدید، رنگ پریدگی و مشکلات گوارشی دارید احتمال اینکه از کم خونی رنج می‌برید بسیار بالاست. با این حال می‌تواند با خوردن متعادل از این میوه تابستانی خوشمزه مشکل خود را برطرف نمایید. زردآلو سرشار از آن و مس است  و تا حد زیادی می‌تواند در جبران کردن کم خونی موثر باشد و تشکیل تولید گلبول قرمز خون را تسریع ببخشد. برسی خواص و فواید خوردن زردآلو

  • درمان سرطان

به دلیل وجود آنتی اکسیدان غنی و کارتنوئیدهای وجود در این میوه تابستانی، احتمال درمان و کاهش علایم سرطان با خوردن مستمر و اصولی از این میوه وجود دارد. البته باید بدانید که استفاده از این میوه تنها اقدام شما جهت از بین بردن این بیماری قدرتمند نباشد و در کنار آن باید به تمام تجویزها و توصیه‌های دکتر عمل شود. رادیکال‌های آزاد موجود در بدن که ناشی از متابولیسم سلولی هستند می‌توانند سلول‌های سالم DNA را به سلول‌های سرطانی تبدیل کنند. آنتی اکسیدان می‌تواند در خنثی کردن این مواد تاثیر مهمی داشته باشد که در زردآلو به وفور یافت می‌شود.

  • بهبود اختلالات پوستی

از دیگر فواید و خواص زردالو می‌توان به کاهش اختلالات و مشکلات پوستی در بدن اشاره کرد. اگر از گوشت این میوه به صورت مستقیم بر روی پوست خود استفاده کنید چربی اضافه پوست خود را از دست خواهید داد و منافذ باز آن بسته خواهد شد. از طرفی اگر پوست خشکی داشته باشید دوباره نرمی آن را باز پس خواهید گرفت. البته زردآلو تنها برای درخشندگی و نرمی پوست استفاده نمی‌شود و خوردن آن نیز فواید زیادی برای پوست بدن انسان خواهد داشت. این میوه سرشار از انتی اکسیدان است که می‌تواند اگزما و انواع زخم‌های روی بدن را بهبود ببخشد و خارش‌های پوستی را تسکین دهد. وجود ویتامین A به میزان بالا در این میوه از تولید رادیکال آزاد جلوگیری می‌کند و اجازه  چروک شدن پوست را نمی‌دهد. به همین دلیل از عصاره این میوه در محصولات آرایشی و مراقبتی بسیار استفاده می‌گردد.

  • بهبود مشکلات تنفسی مانند آسم

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی روغن زردآلو، این میوه خاصیت ضد آسمی قوی دارد و می‌تواند بسیاری از علایم این بیماری را تسکین ببخشد و در بلند مدت آن را درمان کند. این روغن در کاهش استرسی و فشار وارده به ریه‌ها بسیار موثر است و حملات آسمی را به حداقل خواهد رساند. لازم به ذکر است که از این میوه باید در کنار داروهای تجویز شده بهره برد تا بهترین نتیجه در کمترین زمان حاصل شود. 

معرفی بهترین نژادهای نهال زردآلو

حال که با تمام خواص زردآلو آشنا شدید احتمالا به دلایل محبوبیت آن در بازار پی برده‌اید. اگر در زمینه باغداری فعالیت می‌کنید و یا دوست دارید در این صنعت وارد شوید انتخاب باغ زردآلو انتخاب مناسبی برای شماست. البته باید بدانید که اکثر نژادها بالاترین عملکرد و باردهی خود را در مناطق معتدل دارند اما با اصلاحات ژنتیکی ایجاد شده در برخی از آنها امکان کاشت آنها در مناطق سردسیر نیز وجود دارد. برسی خواص زردالوهای مختلف از بهترین نهال زردآلو موجود در کشور ایران می‌توان به نژادهای زیر اشاره کرد:

  • زردآلو تخم مرغی

این نژاد که به زردآلوی کاستل بریت نیز شناخته می‌شود، نارنجی رنگ است و از مرغوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

  • زردآلو جهانگیری

این رقم دیرگل است و شکوفه‌هایش در سرمای بهاره از بین نخواهد رفت. لازم به ذکر است که تمام خواص زردآلو گفته شده در این مطلب در این نژاد وجود دارد.

  • زردآلو رویال

یکی از بهترین ارقام زردآلو در بازار است که مقاومت بالایی نسبت به آفات و بیماری‌ها دارد. این نهال دیر گل است و برای مناطق سردسیر انتخاب خوبی محسوب می‌شود.

  • زردآلو شصتی

این رقم در برابر بیماری‌ها بسیار مقاوم است و ریشه و شاخه‌های بسیار مقاومی دارد. باردهی این نژاد بستگی به آب و هوای محیط دارد و جزو درختان میان گل محسوب می‌شود.

  • زردآلو شکرپاره

طعم میوه این نژاد بسیار شیرین و عسلی است و رنگ نارنجی متمایل به قرمز دارد. تمام خواص زردآلو در این نژاد وجود دارد و می‌توان از فواید آن بهره برد.

  • زردآلو میرزایی

این رقم میوه‌های درشت و آبداری دارد و به دلیل میان گل بودن انتخاب خوبی برای مناطق معتدل رو به سردسیر محسوب می‌شود. با این حال پیش از خرید حتما از کارشناسان مشورت بگیرید.

  • زردآلو نادری

یکی از باکیفیت‌ترین زردآلوهای موجود در بازار متعلق به نژاد نادری است که کیفیت بسیار بالایی دارد و با خوردن آن می‌توانید از فواید زردآلو بهره مند شوید.

  • زردآلو نخجوان

این نژاد یکی دیگر از نژادهای دیررس است که مقاومت بالایی در برابر سرمای هوا دارد و تا ارتفاعات 1800 متر نیز می‌تواند کاشته شود. از این محصول به صورت تازه و خشکبار استفاده می‌گردد.

  • زردآلو نصیری

میوه‌های این نژاد درشت و دایره شکل هستند و طعم لذیذی دارند. تمام خواص زردآلو در نژاد نصیری نیز وجود دارد.

  • زردآلو پرتغالی

این نژاد پیوندی یکی دیگر از پرفروش‌ترین نژادها در بازار است. خواص زردآلو در این گونه به قدری بالاست که اکثر ورزشکاران جهت افزایش انرژی و تسکین التهابات و دردها از آن استفاده می‌نمایند.

  • زردآلو پوست قرمز

این نژاد از لحاظ ظاهری با دیگر نژادها متفاوت است و پوست قرمز رنگی دارد اما تمام خواص زردآلو را مانند دیگر نزادها دارد و مقاومت خوبی در برابر سرما و گرما از خود نشان می‌دهد.

  • زردآلو شاهرودی

رنگ زردآلوی شاهرودی نارنجی متمایل به قرمز است و همین موضوع باعث جذابیت بیشتر آن شده است و طعمی متفاوت دارد. با خوردن میوه‌های این درخت تمام خواص زردآلو را دریافت خواهید کرد. بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر نژادهای رویال و نخجوان هستند البته شما می‌توانید تمام نژادهای معرفی شده را در ارتفاعات 800 تا 1800 متر از سطح دریا بکارید و بهترین بهره وری را داشته باشید. پیشنهاد می‌شود پیش از خرید نهال زردآلو در نهالستان‌های معتبر از کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت بگیرید. زردآلو میوه‌ای خوشمزه و شیرین در فصل تابستان است که عمر کوتاهی دارد و شرایط نگهداری در سردخانه را  ندارد. به همین دلیل برخی با خشک کردن آن در مقابل نور آفتاب سعی می‌کنند فرصت بهره بردن از تمامی خواص زردآلو در همه فصول سال را داشته باشند. فواید زردآلو به قدری زیاد است که که خوردن آن به تمامی افراد خصوصا کودکان و افراد مسن پیشنهاد می‌شود. طعم شیرین، رنگ زیبا و بافت نرم این میوه باعث شده تا تمامی کودکان از خوردن آن به عنوان یک میان وعده استقبال نمایند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال