4 علت پژمردگی برگ درخت گردو + شناخت عوامل مهم

4 علت پژمردگی برگ درخت گردو + شناخت عوامل مهم

 پژمردگی برگ درخت گردو می تواند برگ را در معرض خشکی و سیاه شدن قرار دهد. موضوعی که در نهایت به ریزش برگ منجر می گردد و زنگ خطریست که باید به دنبال دلیل آن باشید.

تبیین علل پژمردگی برگ درخت گردو

درخت گردو به سبب عمر طولانی و پربازده بودن آن همواره یکی از اولین گزینه های باغداران برای پرورش و مقاصد تجاری به شمار می رود. نوع نژاد گردویی که انتخاب می کنید بسیار مهم است. چنانچه نهال گردو شما از ارقام سالم و مقاوم انتخاب گردد و جمیع موارد مورد نیاز برای کاشت و مراقبت از آن لحاظ گردد، بروز مشکلات جدی به ندرت رخ می دهد. هرچند بیماری ها و آفات از تهدید هایی به شمار می روند که همواره درختان و گیاهان را در معرض خطراتی جدی قرار می دهند. اما درخت گردو گونه ای نسبتا مقاوم است. اما در شرایطی که تنش ها به حداقل و یا حداکثر میزان ممکن خود برسند درخت شما ممکن است با بیماری ها و مشلات متعددی روبرو گردد.

حتی در پاره ای موارد شاهد مشکلاتی خواهیم بود که نیازمند به کارگیری روش های درمانی و کنترل بیماری می باشد. پژمردگی برگ درخت گردو می تواند به دنبال سیاه شدن، خشک شدن و یا سوختن برگ رخ دهد. ریشه یابی به موقع و سریع این مسأله بسیار ضروری است. چرا که در برخی موارد ممکن است زنگ خطری برای شیوع یک بیماری جدی باشد که سلامتی درخت شما را تهدید می کند.

4 علت پژمردگی برگ درخت گردو + شناخت عوامل مهم

نوع نژاد و رقم نهال

اگر بخواهیم یک نگاه کلی به این موضوع داشته باشیم و موضوع را فارغ از جنبه های بیماری زا مورد بررسی قرار دهیم نگهداری و مراقب اصولی از درخت اولین عامل مهمی است که سلامتی درخت شما را تضمین می کند. پژمردگی برگ درخت گردو چنانچه محدود به تعداد اندکی از برگ ها باشد چندان نگران کننده نیست ولی در صورتی که تمامی برگ های درخت خشک و پژمرده شوند و با خزان زودرس مواجه گردید بایستی به سلامتی درخت خود شک کنید و در صدد یافتن عامل آن باشید.

انتخاب نوع نهال و نژاد آن بسیار مهم است. چرا که انتخاب ارقام سالم و مقاوم می تواند درختانی زیبا و تنومند را برای شما به ارمغان بیاورد و در آینده با مشکلات بسیار کمتری مواجه خواهید بود.

شرایط اقلیمی و آب و هوا

قبل از احداث باغ گردوی خود شرایط اقلیمی را در نظر بگیرید و متناسب با آن نژاد نهال گردوی خود را انتخاب نمایید چرا که عملکرد و سازگاری هر یک از نژاد های درخت گردو در اقلیم های آب و هوایی مختلف متفاوت است و چنانچه نهال شما سازگاری پایینی با آب و هوای محیط داشته باشد پژمردگی برگ ها امری طبیعی است.

برای مثال درخت گردو در مناطق  گرمسیر و  با آب و هوای خشک با مشکلات بسیار زیادی روبرو می گردد.

نوع تغذیه و آبیاری درخت

به تغذیه و نوع آبیاری درخت گردوی خود توجه داشته باشید. این دو از عوامل بسیار مهمی هستند که در حفظ سلامتی جزء به جزء درخت گردوی شما تأثیرگذار است. شاید علت پژمردگی برگ درخت گردو به تغذیه ی نامناسب و یا آبیاری غیراصولی آن بستگی دارد.

نحوه ی کوددهی

کوددهی مناسب و منظم را فراموش نکنید. از لحظه ی کاشت نهال تا زمانی که درخت گردوی شما قد می کشد و تنومند می گردد کوددهی مناسب درخت ضروریست. انتخاب نوع کود با توجه به فصل سال و سایر عوامل صورت می پذیرد.

سمپاشی درخت

سمپاشی اصولی از مهم ترین عواملیست که به حفظ سلامتی درخت شما کمک می کند. با یک سمپاشی اصولی و دقیق بسیاری از عوامل بیماری زا و قارچ ها از بین می روند و شرایط بهتری برای رشد درخت شما به وجود می آید.

هرس کردن

هرس کردن به شما اجازه می دهد شاخ و برگ های خشکیده، اضافه و یا آلوده را از درخت جدا کنید. با هرس کردن مرتب درخت خود می توانید به سلامتی و رشد بهتر درخت کمک کنید و در نتیجه کمتر با پژمردگی برگ های آن مواجه خواهید شد. 

سرمازدگی درخت

سرمازدگی های زودرسی که در فصل بهار رخ می دهد یکی از عوامل پژمردگی برگ درخت گردو و خشک شدن آن محسوب می شوند. فصل بهار آغاز جوانه زنی درخت گردو می باشد و برگ ها به مرور روی شاخه ها رشد می کنند. در چنین شرایطی یک سرمای پیش بینی نشده می تواند به شدت مخرب باشد و برگ های درخت را در معرض خشکی و نابودی قرار دهد.

برای کاهش چنین خطراتی می توانید از روش  کوددهی استفاده کنید. 

گرمای تابستان و آفتاب زدگی

درخت گردو برای اقلیم های خشک و گرم گزینه ی مناسبی نیست. از این رو چنانچه گرمای هوا در فصل تابستان بیش از حد معمول افزایش یابد و یا تابش نور مستقیم آفتاب به صورت مداوم و بی وقفه صورت پذیرد شما شاهد پژمردگی برگ درخت گردو خواهید بود.

به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از کاشت درخت گردو آب و هوا و اقلیم محیط خود را در نظر بگیرید. البته با توجه به تغییرات آب و هوایی سال های اخیر شرایط غیرقابل پیش بینی گردیده و گرمای هوا به نسبت گذشته افزایش یافته است. در نتیجه با تابستان هایی بسیار گرم تر مواجه خواهیم بود و این می تواند بسیاری از امور زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار دهد.

میزان نور و نحوه ی تابش آن

میزان نوری که به درخت شما می رسد بسیار مهم و ضروری می باشد. چرا که تابیدن نور بیش از می تواند به آفتاب سوختگی برگ ها منجر گردد. همچنین در صورتی که درخت شما فضای کافی برای رشد نداشته باشد و یا نور کافی به آن نرسد سلامتی برگ های آن در معرض خطر قرار می گیرد. به همین دلیل توصیه می کنیم با رعایت الگوهای مخصوص کاشت برای هر نهال اجازه دهید درخت شما از نور کافی بهره مند شود.

4 علت پژمردگی برگ درخت گردو + شناخت عوامل مهم

ترکیبات خاک درخت

خاک از عناصر مختلفی تشکیل گردیده است که در صورت کاهش و یا افزایش میزان برخی از این عناصر رشد گیاه با مشکلاتی همراه خواهد بود. برای مثال کمبود عناصری مانند فسفر و یا پتاسیم می تواند باعث سوختن و نابودی برگ های درخت شود. همچنین افزایش عنصر بور در خاک می تواند به سوختگی و زرد شدن رنگ برگ های درخت منجر گردد.

در نظر داشته باشید که میزان غلظت این عناصر علاوه بر خاک به کود ها نیز مرتبط است. بهتر است در هنگام کوددهی به این مطلب توجه داشته باشید و غلظت این عناصر را در نظر بگیرید.

استفاده از آب شیرین می تواند به تعدیل غلظت این عناصر کمک کند. همچنین موادی به منظور کاهش غلظت این عناصر وجود دارد که حسب مورد می توان مورد استفاده قرار داد.

در صورتی که با پژمردگی برگ درخت گردو مواجه شده اید، قبل از هر چیزی به مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم توجه داشته باشید. در نظر بگیرید که تمامی مراقبت های لازم و استاندارد های مورد نیاز برای رشد و مراقبت از درخت را از جمیع جهات در نظر گرفته اید. چنانچه پاسخ شما منفی است و موردی از قلم افتاده می توانید برای آن اقدام نموده و سلامتی درخت خود را مجددا احیا کنید.

 اما اگر پاسخ شما مثبت است و تمام موارد بالا را برای درخت خود لحاظ کرده اید بایستی درخت را از نظر وجود بیماری و آلودگی ها مورد بررسی قرار دهید. چرا که بیماری هایی وجود دارند که با پژمردگی برگ درخت گردو همراه هستند و می توانند به سلامتی درخت شما آسیب برسانند.

علاوه بر موارد فوق، پژمردگی برگ درخت گردو می تواند به برخی عوامل بیماری زا اشاره نماید. چنانچه علایم پژمردگی برگ به تازگی پدیدار گردد، ممکن است در ابتدا با تغییر رنگ برگ ها مواجه شوید. برگ ها اندکی زرد و خشک هستند و به مرور زمان رنگ برگ تغییر می کند، تیره و خشک تر می شود. تا جایی که ممکن است ریزش کرده و از شاخه جدا شود.  مشاهده ی چنین وضعی برای یک یا چند برگ چندان نگران کننده نیست اما در صورت تکرار و وسعت آن رشد درخت با اختلال مواجه می گردد و در صورت عدم رسیدگی ممکن است درخت شما برای همیشه نابود شود.

برخی از عوامل بیماری زا برای درخت گردو

در ادامه بحث به بررسی برخی از موارد بیماری زایی خواهیم پرداخت که باعث پژمردگی برگ درخت گردو می‌شود.

بلایت

بلایت یکی از شایع ترین بیماری های درخت گردو به شمار می رود که در اثر نوعی باکتری ایجاد می شود. از مهم ترین علائم این بیماری می توان به پژمردگی، سیاه شدن و خشک شدن برگ های گردو اشاره کرد. بیماری بلایت در صورتی که به موقع درمان و کنترل نشود می تواند میوه های درخت را نیز آلوده نماید.

در صورت آلودگی میوه ها پوست آن به رنگ سیاه متمایل می گردد و با پیشروی بیشتر محصول خود را از دست می دهید. ضمن اینکه درخت شما نیز با آسیب هایی جدی مواجه می گردد.

پژمردگی ورتیسیلیومی

پژمردگی ورتیسیلیومی نوعی بیماری است که با پژمردگی برگ درخت گردو همراه می باشد. هنگامی که درخت گردوی شما به این بیمای دچار می شود ممکن است در ابتدا برگ های درخت از قسمت لبه ها شروع به زرد شدن کند. به مرور زمان و با گسترش این بیماری روی قسمت ساقه ها نواری سیاه مشاهده می شود. اما رنگ رگبرگ ها همچنان سبز باقی می ماند.

با پیشرفت بیشتر بیماری و عدم کنترل آن قسمت های بیشتری از درخت شامل شاخه های اصلی و تاج درخت خشک شده و آب و هوای گرم و تابش نور آفتاب به تشدید و انتشار بیشتر بیماری کمک می کند. در نهایت لکه های سیاهی روی برگ ها نمایان می گردد و برگ ها خشک می شوند.

استفاده از کود مناسب، هرس کردن، زهکشی خاک و از همه مهم تر انتخاب ارقام سالم و مقاوم در جلوگیری از بروز این بیماری و کنترل آن بسیار مؤثر است.

آنتراکنوز

آنتراکنوز یکی از انواع بیماری های درخت گردو می باشد که عامل مولد آن نوعی قارچ می باشد. این بیماری که با نام لکه سیاه نیز شناخته می شود یکی از مهم ترین دلایل سوختگی و زردی برگ های درخت گردو به شمار می رود.

در رابطه با منشا و علت بیماری آنتراکنوز می توان به برگ های خشکی اشاره کرد که در فصل خزان و زمستان در پای درخت می ریزد. این برگ ها مناسب ترین محل برای رشد قارچ ها به شمار می روند و می توانند با جذب رطوبت رشد کرده و تکثیر شوند. با آغاز فصل بهار و افزایش رطوبت بهار قارچ ها به درخت حمله می کنند و علائم بیماری در برگ های آن پدیدار می گردد. بهترین و مناسب ترین راهکار برای پیشگیری و کنترل این بیماری جمع آوری سریع و به موقع برگ های ریخته شده در پای درخت است. بهتر است برگ ها در محلی دور تر از درخت بسوزانید و یا پس از شخم زدن زمین ، دفن نمایید.

کپک سفید گردو

کپک سفید گردو نوعی بیماری است که توسط نوعی قارچ به وجود می آید. مهم ترین و اصلی ترین علامت این بیماری وجود لکه های به رنگ زرد و در بیشتر موارد رنگ پریده روی برگ های درخت است. در صورتی که به پشت برگ نگاه کنید در محل این لکه ها شاهد رشد قارچ ها خواهید بود که به شکل گچی و با رنگ سفید کاملا مشخص است.

عدم درمان و کنترل این بیماری می تواند به پیشرفت و انتشار آلودگی های بیشتر در کل درخت منجر شود. به طوری که برگ های بیشتری درگیر بیماری می شوند و در نهایت رنگ برگ ها به زرد و در ادامه به قهوه ای تیره متمایل می گردد.

البته در مواردی ممکن است شکل برگ نیز تغییر کند و در نهایت شاهد ریزش برگ خواهید بود بیماری کپک سفید گردو در صورتی که کنترل نشود می تواند کل درخت شما را به نابودی بکشاند.

عامل اصلی این بیماری قارچی است که در برگ های ریخته شده در پای درخت وجود دارد. با آغاز فصل بهار و همراه با افزایش رطوبت هوا تکثیر قارچ سرعت می یابد و در کل درخت منتشر می شود.

توصیه می کنیم برای جلوگیری و کنترل این بیماری برگ های ریخته شده در پای درخت را سریعا جمع آوری نموده و در محلی دورتر از درخت برای سوزان آن اقدام نمایید. دفن کردن برگ ها و بقایای گیاه نیز راهکار مناسب دیگریست که پیش روی شماست.

4 علت پژمردگی برگ درخت گردو + شناخت عوامل مهم

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید دایره ی وسیعی از عوامل متعدد در پژمردگی برگ درخت گردو و همچنین در زردی و سوختگی آن مؤثرند. شناخت این عوامل می تواند راهکارهای مناسبی پیش روی شما قرار دهد تا در چنین مواقعی آگاهانه تر اقدام نمایید.

پژمردگی برگ درخت گردو می تواند به دنبال پاره ای از عوامل غیر بیماری زا و بیماری زا به وجود بیاد. پس در صورت مشاهده ی چنین وضعی بهتر است به جمیع جهات توجه داشته باشید و فقط به دنبال عوامل بیماری زا نگردید. شاید تغذیه ی نامناسب درخت و یا عدم رعایت اصول آبیاری آن باعث پژمردگی برگ های درخت گردیده است.

تغییرات آب و هوایی را هم فراموش نکنید. بخش عمده ای تغییرات درخت می تواند به دنبال چنین تنش هایی به وجود بیاید.

در نهایت مسأله ای که بیشتر از هر چیزی حائز اهمیت است حفظ سلامتی درخت گردو و جلوگیری از کاهش بازدهی آن می باشد. چرا که هر نوع آسیبی به درخت می تواند به صورت مستقیم در بازدهی محصول و کیفیت آن تأثیرگذار بوده و در نتیجه با کاهش فروش محصول مواجه می شوید . اهمیت این مسأله برای باغداران به مراتب بیشتر است و سود تجاری آنها را رقم می زند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال