پرسودترین ارقام درخت گردو که باید بشناسید!

پرسودترین ارقام درخت گردو که باید بشناسید!

وقتی صحبت از پرسودترین درخت گردو می شود، باید بگوییم که بر حسب نوع منطقه، درخت گردوی پرسود نیز مشخص می‌ شود. شاید درختی که در مناطق گرم و خشک پرسود و سازگار هستند، در مناطق کوهستانی نه تنها پرسود نباشد، بلکه به خاطر حساسیت بالا نسبت به سردی هوا باعث ضرر و زیان برای کشاورزان شود. شما برای اینکه بتوانید پرسودترین درخت گردو را بشناسید، ابتدا باید اطلاعات کامل و جامعی از ویژگی های منطقه احداث گردوی خود به دست بیاورید تا بر اساس آن بتوانید، انواع نهال گردو سودده  منطقه خود را بشناسید.

پرسودترین ارقام درخت گردو که باید بشناسید!

معیار های پرسود بودن درخت گردو:

قبل از اینکه منطقه احداث باغ گردو را در نظر بگیریم بهتر است معیار هایی که باعث می شود تا ارقام نهال گردو به عنوان ارقام پرسود شناخته می شوند را نام ببریم:

  • طول عمر اقتصادی و مفید بالا
  • باردهی بالا
  • بازدهی سریع
  • مقاومت بالا در برابر آفت ها و بیماری های باکتریایی و قارچی
  • کیفیت بالا
  • پر تقاضا در بازار خرید و فروش

پر سود ترین ارقام نهال گردو در مناطق گرم و خشک:

اگر منطقه احداث باغ گردوی شما مناطق گرم و خشک می باشد. بنابراین بیشتر ساعات روز در آنجا گرم بوده و درختان زیر تابش نور خورشید قرار دارند. در عوض ذخایر آب و میزان بارش سالانه در این مناطق کم می باشد. حتی در برخی از شهر های گرمسیری با کمبود آب و خشکسالی روبرو هستند، ولی این مناطق نیز پتانسیل بالایی در احداث باغ گردو دارد.

مطمئناً در این مناطق منظور از پرسود بودن ارقام نهال گردو، میزان باردهی یا طول عمر اقتصادی آن نمی باشد. بلکه نهال های از درخت گردو به گرما حساسیت کمتری داشته و به صورت دیمی آبیاری می شوند. بنابراین به میزان کمتری آب احتیاج دارند، این ارقام نهال با اینکه طول عمر اقتصادی کمتری نسبت به نژاد های دیگر دارند، همچنین باردهی آنها کمتر است، ولی بخاطر خصوصیات فوق به عنوان نژاد پر سود در این مناطق شناخته شده اند.

از دیگر خصوصیات بارز این ارقام زود گل بودن درخت گردو است، این خصوصیت باعث می شود تا قبل از گرمای شدید و تاثیر آن بر روی درخت گردو، میوه ها رسیده شوند.تعداد ارقام نهال گردو که در مناطق گرم و خشک کاشته می شود زیاد نیست و انگشت شمار می باشد، ما به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

  • گردوی پکان

گردوی پکان یک گردوی وارداتی از آمریکای جنوبی است. متخصصین نهالستان ایرانی به راحتی توانستند نهال های پیوندی آن را آماده کرده و به بازار ارائه کنند. از خصوصیات مهم گردو پکان مقاومت بالای آن در برابر مشکلاتی مانند بی آبی و کم آبی می باشد. عمر اقتصادی آن  حداقل ۷۰ و حداکثر ۹۰ سال است. گردوی پکان به عنوان نهال های پرسود برای مناطق گرم و خشک شناخته شده است، به طوری که دمای بالای ۵۰ درجه را به راحتی تحمل می کند، در مناطقی از کشور مانند استان بوشهر، بندرعباس، خوزستان و سیستان و بلوچستان که دمای بالای پنجاه درجه می رسد فقط این رقم جوابگو خواهد بود.

  • نهال ژنوتیپ پالیز

نهال اصلاح شده برتر نهال خصوصیات و ویژگی خاصی دارد. مهمترین آن، مقاومت بالا در برابر آفت های خشکسالی و کم آبی است. طول عمر این نژاد با توجه به کم آبی منطقه حداقل ۱۰۰ و حداکثر ۲۰۰ سال است، از دیگر خصوصیات بارز نهال ژنتیکی و اجرا شده می‌ توان به پربار بودن و زودبازده بودن آن اشاره کرد. این نهال با نام نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 5 مخصوص نواحی خشک و نیمه خشک می باشد و نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 6 که مختص نواحی گرمسیری بوده، شناخته شده است.

پرسودترین ارقام درخت گردو که باید بشناسید!

پرسودترین ارقام نهال گردو در مناطق معتدل:

اگر شما جزو کسانی هستید که باغ احداثی شما در مناطقی نزدیک رشته کوه دماوند و رشته کوه زاگرس قرار گرفته است، مسلما شما جزو خوش شانس ترین باغداران درخت گردو در کشور ایران هستید. چون در علم اقلیم شناسی ایران این مناطق را به عنوان منطقه و اقلیم معتدل می شناسند، قابلیت کشت انواع نژاد های درخت گردو را دارد.

البته با توجه به موارد گفته شده، چون تنوع نژادی که در این منطقه زیاد است، درصد بالای گردو های مورد نیاز کشور در این مناطق تولید می شوند. البته باید دقت کنید که همان اندازه که تنوع نژاد گردو در مناطق معتدل زیاد است، معمولاً این نوع گردو ها به نگهداری و مراقبت بیشتری احتیاج دارند.

پرسودترین ارقام درخت گردو که باید بشناسید!

کشاورز باید نسبت به آبیاری کوددهی و سمپاشی آنها دقت زیادی کند. این نژاد ها دارای خاصیت میانگل می باشد. همچنین حساسیت آنها نسبت به نژاد سردسیری و گرمسیری بیشتر است. بهترین ارقام نهال گردو برای این مناطق عبارتند از: تویسرکان، چندلر، ژنوتیپ تیپ ۴ و ۹ پالیز، خوشه ای و هارتلی، در ادامه و توضیح برخی از آنها خواهیم پرداخت.

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۴ و ۹ :

این نهال مخصوص منطقه معتدل بوده، و از مهمترین ویژگی‌ های آن پربار بودن نهال است. نهال پالیز تیپ ۴ معمولاً از همان سال اول کاشت شروع به باردهی می کند بعد از ۴ الی ۵ به حداکثر میزان خود می رسد. ویژگی متفاوت نژاد دیرگل بودن آن است که معمولاً در اردیبهشت ماه شروع به گلدهی می کند. از دیگر ویژگی‌ های آن دقت داشته باشید، محل آن کاملاً نو گیر باشد. فاصله بین نهال ها بصورت استاندارد وحداقل ۶ متر باشد، این نژادها بالای ده تن باردهی دارند، و پایه کوتاه هستند.

  • نهال گردو چندلر:

همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی دیگر از نهال هایی که در مناطق معتدل خواهان خیلی زیادی دارد، ارقام نهال گردوی چندلر می باشد. علت پر تقاضا بودن این نژاد این است، بیشتر از ۹۰ درصد شاخه های درخت چندلر محصول داده و بارور می‌ شود. همچنین محصول تولیدی آن به اندازه ای با کیفیت می باشد، برای تولیدات آجیل که نیاز بازار داخلی می باشد و یا به کشورهای اطراف نیز صادر می شود از این نژاد استفاده می کنند. طول عمر اقتصادی آن نیز نزدیک صد سال می باشد، باردهی این نژاد در هر هکتار در حدود ۴ تن هست، همچنین پایه کوتاه هستند.

  • نهال خوشه ای گردو

یکی از ارقام پرطرفدار نهال گردو در مناطق معتدل و پر سود ترین نهال ها نیز شناخته شده، نهال خوشه ای  گردو بوده، جزوه درختان گردوی پایه بلند محسوب می شود. اگر به رشد مناسب برسد، ارتفاع آن  تا بیست متری نیز می رسد. به خاطر همین توصیه شده حتما فواصل استاندارد بین کاشت نهال ها رعایت شود، تا کشاورز در آینده دچار مشکل نشود.

پرسودترین نهال گردو مناسب برای آب و هوای سرد و خشن

معمولا ارتفاعاتی که بالای ۱۳۰۰ متر از سطح دریا باشند، را به عنوان اقلیم سردسیر و مناطق کوهستانی می‌ شناسیم و دمای این مناطق پایین بوده، در این مناطق سرما بسیار شدید و طاقت فرسا است. مناطق صنعتی معمولاً در دامنه کوه ها واقع شده اند. بخاطر بادهای موسمی و سرد در این مناطق می وزد، هر نهال میوه ای را نمی‌ شود در این مناطق کشت کرد. در عوض یکی از نهال هایی که به راحتی در مناطق سردسیری کشت می شود و باعث درآمد بالایی می شود ارقام نهال گردوی سردسیری است. در ادامه شما را با این نهال ها آشنا خواهیم کرد.

پرسودترین ارقام درخت گردو که باید بشناسید!

  • نهال گردو فرنور

امور اقتصادی نهال فرنور ۸۰ سال می باشد به خاطر نژادی که دارد و برابر بسیاری از آفت ها و بیماری ها از خود مقاومت نشان می دهد. جزو گردو های درشت مغز بوده و طرفدار زیادی دارد.

  • نهال تیپ ۷ ژنوتیپ پالیز

  • نهال تیپ ۸ ژنوتیپ پالیز

  • نهال تیپ ۹ پالیز نهال

نهال های اصلاح شده ژنوتیپ پالیز بخاطر مقاومت بالا در برابر سرما دارند، به عنوان بهترین و پرسودترین گزینه ارقام نهال گردو در مناطق سردسیر شناخته شده است.

چگونه یک باغ تجاری و پرسود گردو احداث کنیم ؟؟

شما برای اینکه بتوانید یک باغ تجاری و پر سود را احداث کنید باید به چند نکته دقت کافی داشته باشید. مطمئنا با رعایت کردن این نکات می توانید کسب درآمد بسیار مناسبی را داشته باشید، این نکات عبارتند از:

  • جمع آوری اطلاعات کافی

شما موظف هستید که تمامی اطلاعات لازم جهت احداث باغ تجاری و کسب کنید، شرایط مورد نیاز برای احداث باغ تجاری و پرسود در نظر گرفته می شود، کاملاً متفاوت تر از شرایط یک باغ معمولی می باشد.

  • آماده سازی بافت خاک

شما باید خاک خود را مورد بررسی قرار دهید، سپس به شخم زدن آن بپردازید. بسیاری از باغداران همزمان با شخم زدن از کودهای طبیعی استفاده می کنند تا عناصر آن افزایش پیدا کند. بهتر است قبل از کاشت نهال یکبار خاک خود را کلاً ضدعفونی کنید تا در صورت وجود عامل های بیماری از بین برود.

  • سیستم آبیاری

سعی کنید از جدیدترین سیستم آبیاری برای آبیاری درختان گردوی خود استفاده کنید. شاید در ابتدا تهیه لوازم و ادوات آبیاری برای شما هزینه بر باشد. ولی در دو یا سه سال که هزینه های مربوط به آبیاری های سنتی صفر شود، خواهید دید که باغ شما به یک باغ پرسود تبدیل می شود. چون دیگه هزینه خیلی زیادی جهت آبیاری درختان پرداخت نخواهید کرد.

  • خرید ارقام نهال سازگار با بررسی قیمت نهال

برای اینکه اطلاعات شما در زمینه خرید نهال گردو افزایش پیدا کند، به شما توصیه می‌ کنم تا سایت های اینترنتی را مورد بررسی قرار دهید. در بررسی این سایت ها با نهالستان های معتبر و شناخته شده کشور آشنا می شوید. یکی از بزرگترین نهالستان های شمال غرب کشور برتر نهال می باشد.

با شماره تماس هایی در این سایت وجود دارد، می توانید مستقیما با متخصصین و مهندسین گیاهپزشکی تماس گرفته و تمامی سوالات و مشکلات خود را بپرسید. مشاوران این مرکز تمامی آمادگی خود را برای راهنمایی و مشاوره شما اعلام می‌ کند سپس با بررسی قیمت نهال گردو عرضه شده و نوع آب و هوا و متراژ زمین احداثی می توانید، تصمیم خود را برای تعداد نهال خریداری بگیرید.

این نهالستان اقدام به فروش نهال گردو به صورت اصلاح شده و ژنوتیپ در تیپ گوناگون دارد، مهمترین گزینه شما برای انتخاب تیپ نهال اصلاح شده اقلیم محل احداث باغ است. دومین موردی که در این نهالستان وجود دارد، تضمین کیفیت می باشد، فروش نهال گردو با گارانتی دو ساله و تضمین کیفیت است.

  • مراحل برداشت، بسته بندی و عرضه گردوی برداشت شده

معمولا احداث کنندگان باغ گردو همیشه به مراحل قبل از کاشت فکر می کنند. یا به شرایط نگهداری و مراقبت درخت گردو تا زمان برداشت آن برسد. ولی گزینه ای که باعث می‌ شود تا باغ شما به یک باغ پرسود تبدیل شود، مراحل بعد از برداشت گردو نحوه بسته بندی و عرضه آن است. اگر شما جزو افرادی هستید که گردو های برداشت شده را پیش فروش می کنید یا به خریدار عمده میفروشید مطمئنا چندان سود و سرمایه کلانی به دست نخواهید آورد.

چنانچه شما جزو افراد خلاقی هستید که خود به عرضه گردوی باغ خودتان به بازار خرید و فروش، بازار صادرات، بازار تولید مواد غذایی بپردازید، میزان سود حاصله برای شما دو برابر خواهد بود. زمانی که می توانید سود بیشتر به دست بیاورید که گردوی خود را به صورت مغز شده و در بسته بندی های کاملا استاندارد و اصولی به فروش برسانید. همانطور که می دانید برای کارخانه های مواد غذایی، آجیل فروشی ها و یا صادرات لوکس خشکبار گردو مغز شده خواهان خیلی بیشتری دارد.

کلام آخر

ما در این مقاله خواستیم تمام نکاتی که باعث می شود تا باغ گردوی شما از باغ سنتی به باغ پرسود و مدرنیته تبدیل شود را برایتان بازگو کنیم. دلایل پرسود بودن باغ مدرنیته را کامل توضیح دادیم. همچنین مشخصات گردوی پرسود را ذکر کردیم. اگر باغ شما جزو باغ های سنتی می باشد، همین امروز بهترین زمان است تصمیم خود را برای تازه سازی باغ و تغییر آن به باغ مدرن و پرسود انجام دهید.

شاید در ابتدا احساس کنید، هزینه خیلی زیادی صرف خواهید کرد، ولی با توجه به طول عمر اقتصادی و مفید باغ مدرنیته بیشتر از باغ سنتی و قدیمی دارد یا میزان باردهی خیلی بالای آن، همچنین مقاومت بالای نهال گردو در مقابل انواع آفت ها و بیماری ها، کیفیت صد در صدی و پر تقاضا بودن در بازار تصمیم خود را با جدیت تمام خواهید گرفت.

اگر نمی‌ خواهید تمام باغ خود را در یک سال عوض کنید می توانید با مشاورین و مهندسین نهالستان برتر نهال تماس گرفته و بعد از مشاوره های لازم اقدام به تازه سازی نصف باغ امسال و نصف دیگر را بعد از دو یا سه سال اقدام‌ کنید. با این روش میزان درآمد شما در این چند سال صفر نخواهد شد.  در واقع در کلام آخر ما می خواهیم توضیح دهیم، احداث باغ تجاری و سودده  زمانی امکان پذیر می باشد که شما از مشاوره و راهنمایی افراد با تجربه و تحصیل کرده در این زمینه استفاده کنید. برای این کار مشاوران ما همواره آماده ارائه خدمات و راهنمایی‌ های لازم هستند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال