درخت هلو بعد از چند سال میوه می دهد؟

درخت هلو بعد از چند سال میوه می دهد؟

یکی از سوالاتی که برای باغداران هلو مطرح می شود این است که پس از احداث باغ چند سال باید منتظر باشند تا درختان آنها باردهی خودر را آغاز کنند؟در پاسخ به این سوال باید گفت عوامل متعددی هستند که می توانند شروع باردهی در درختان هلو را تحت تاثیر قرار دهند که هر کدام به تنهایی و یا مجموعه ای از آنها می تواند سبب زود تر به بار نشستن و یا تاخیر در باردهی درختان هلو شود.

درخت هلو بعد از چند سال میوه می دهد؟

در این مقاله مجموعه شرایط و عواملی را که در زمان شروع باردهی درختان تاثیر گذار هستند را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • رقم درختان هلو:

اولین عامل موثر بر زمان شروع باردهی درختان هلو قابلیت ژنتیکی درختان هلو است، برخی ارقام هلو زود بازده و برخی دیگر دیر بازده هستند، ارقام زود بازده ممکن است بین یک الی سه سال پس از کاشت نهال هلو باردهی خود را آغاز کنند اما ارقام دیر بازده ممکن است بیشتر از سه سال طول بکشد تا به باردهی برسند.

معمولا ارقام بومی و محلی و قدیمی به عنوان ارقام دیر بازده شناخته می شوند در صورتی که ارقامی که به تازگی در نهالستانها تولید می شوند یکی از اهداف تولید آنها زود به ثمر نشستن درختان بوده و به همین دلیل به عنوان یک مزیت برای آنها تلقی می شود وقتی بیان می کنند فلان رقم هلو زود بازده است.

  • نوع پایه:

تکثیر نهال هلو به شیوه های رویشی، بذری و پیوندی انجام می شود، در روش تکثیر رویشی از قلمه ی ارقام مورد نظر استفاده می شود و نهال هلو تولید می شود، در روش بذری از بذر رقم مورد نظر استفاده می شود و در روش پیوندی از یک درخت به عنوان پایه استفاده شده و رقم مورد نظر هلو روی آن پیوند می خورد.

ارقام بذری و رویشی چنانچه از ارقام محلی و بومی تولید شده باشند مقاومت خوبی در برابر شرایط نامساعد محیطی مانند آفتاب سوختگی، سرما زدگی، آفات و بیماریها دارند اما در عوض باردهی نسبتا کمی داشته و دیر بازده هم هستند و در باغداری تجاری رقم مناسبی به شمار نمی روند، در مقابل برخی ارقام هم هستند که مقاومت بالایی به شرایط زیستی و غیر زیستی ندارند در عوض باردهی بسیار بالایی دارند.

درخت هلو بعد از چند سال میوه می دهد؟

کاشت ارقام پر بارده اما حساس به آفات، بیماریها و شرایط نامساعد محیطی سبب می شود که این ارقام کارایی بسیار خوبی نداشته باشند، راهکاری که ارائه می شود برای استفاده تجاری از این ارقام پیوند زدن آنها روی پایه های بومی و مقاوم است، جالب است بدانید پیوند زدن سبب می شود تمام ویژگیهای مثبت ارقام پر بارده به ارقام مقاوم منتقل شود و تولید نهال هایی با باردهی بالا، مقاومت بالا و زود بازده کند.

بنابراین ارقام پیوندی که در نهالستانها تولید می شوند در واقع هدف از پیوند زدن آنها بهبود ویژگیهای باردهی آنها بوده و زود بازده تر از ارقام بذری خواهند بود.

  • حاصلخیزی خاک:

در زمان کاشت نهال چنانچه نهالها در خاک حاصلخیز کاشته شوند قطعا نسبت به نهالهایی که در خاک فقیر کاشته می شوند زودتر به باردهی می رسند، حاصلخیز شدن خاک باید حتما قبل از کاشت نهال صورت بگیرد، کود دهی به درختان پس از کاشت نهال نه تنها سبب زودتر به بار نشستن درختان نمی شود بلکه در یک الی دو سال اول پس از کاشت نهال در صورتی که کود دهی انجام شود حتی می تواند سبب تاخیر در باردهی درختان زود بازده شود.

خاک حاصلخیز چند ویژگی بسیار مهم دارد، اولین ویژگی خاک حاصلخیز میزان عناصر غذایی موجود در آن است، خاکی حاصلخیز است که تمام عناصر مورد نیاز درختان را در خود داشته باشد، دومین ویژگی خاک حاصلخیز دارا بودن مواد آلی است، خاکهایی که هوموس بالایی دارند رنگ تیره تری داشته و علاوه بر آن بافت پوکتری نیز دارند.

افزایش میزان مواد آلی خاک علاوه بر اینکه به رشد و باردهی درختان کمک می کند باعث افزایش تخلخل خاک و بهبود زهکشی خاکنیز می شود، در این گونه خاکها به هیچ عنوان مشکل ماندگاری آب درخاک را نداشته و این خاکها بافت سبکتری نیز دارند، در خاکهای حاصلخیز ریشه ی درختان هلومی تواند به خوبی و به سرعت گسترش پیدا کرده و با استقرار سریعتر درخاک این درختان زودتر به باردهی می رسند.

باغداران برای افزایش حاصلخیزی خاک می توانند از کودهای آلی مانند کود دامی و یا اسیدهیومیک استفاده کنند، ترکیب این دونیز می تواند موثر باشد، اما در مورد استفاده از کود دامی رعایت دو نکته بسیار اهیت دارد، نکته ی اولی اینکه قبل از خرید کود دامی و اضافه کردن آن به خاک باید با انجام آزمون تجزیه ی خاک میزان عناصر موجود در خاک را تعیین کرده و نسبت به میزان نیاز کود دامی را به خاک اضافه کنید در ثانی کود دامی باید کاملا پوسیده باشد.

کود دامی کاملا پوسیده ای که به صورت علمی تهیه شده باشد را باید از مراکز معتبر تهیه کنید، کود دامی در صورت ماندن در انبار و یا کنار زمین کشاورزی خود به خود پوسیده نمی شود و برای پوسیده شدن کامل آن شرایط خاصی نیاز است وکارهای خاصی باید روی آن انجام شود.

کود نپوسیده و یا کاملا نپوسیده ی دامی علاوه بر اینکه انواع آفات، بیماریها و بذر علفهای هرز را به باغ می آورد سبب ضعف درختان در سالهای اول رشدشان می شود، چرا که کود نپوسیده ازت خاک را برای پوسیده شدن جذب می کند و همین امر سبب تاخیر در باردهی درختان می شود.

نکته ی دیگر در مورد استفاده کردن از کود دامی پوسیده این است که کود را باید دست کم شش ماه قبل از کاشت نهال به خاک و حین عملیات خاکورزی اضافه کنید، این مدت زمان سبب می شود کود به خوبی در خاک جا بیوفتد و عناصر غذایی خود را در خاک رها کرده وآماده ی جذب توسط ریشه شود.

دقت داشته باشید که اضافه کردن کود در ته چاله قبل از کاشت نهال کار درستی نیست چرا که این کار با کود دهی به نهال پس از کاشت تفاوتی نداشته و سبب ضعف درختان می شود.

خاکهای حاصلخیز علاوه بر بافت مناسب و عناصر غذایی کافی اسیدیته ی قابل قبول برای رشد درختان را نیز دارند که این مورد نیز سبب افزایش رشد و زود به بار نشستن آنها می شود.

  • شرایط اقلیمی:

شرایط آب و هوایی و اقلیمی فاکتور دیگری است که در زمان شروع باردهی درختان موثر است، ممکن است یک درخت زو بازده باشد و حتی شکوفه هم بدهد اما به دلیل حساست بالا در برابر سرمای بهاره شکوفه ی خود را از دست بدهد بنابراین در زمان انتخاب رقم مناسب برای احداث باغ هلو باید شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه ی خود را در نظر داشته باشید.

چنانچه در منطقه ی خود با مشکل سرمای دیررس بهاره مواجه هستید سعی کنید ارقامی را خریداری کنید که دیر گل باشند و از مشکل سرمای بهاره فرار کنند.

  • موقعیت جغرافیایی:

موقعیت جغرافیایی منطقه بر روی شرایط آب و هوایی منطقه تاثیر می گذارد و بنابراین بر زمان شروع باردهی موثر است، علاوه بر این مورد ارتفاع منطقه از سطح دریا نیز با تاثیری که بر روی شرایط آب و هوایی و فشار هوای منطقه دارد می تواند بر روی زمان شروع باردهی موثر باشد، در نظر داشته باشید سرد بودن منطقه دلیلی برا باردهی دیر هنگام نیست بلکه ارقامی هستند که مخصوص کاشت در مناطق سردسیر بوده و اتفاقا زود بازده هم هستند، اما ارقامی که ویژگی ژنتیکی زود بازدهی را نداشته باشند تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی قرار گرفته و دیر بازده می شوند.

  • خسارت آفات و بیماریها:

خسارت آفات و بیماریها نیز می تواند روی زمان باردهی درختان تاثیر بگذارد، چنانچه در زمان خرید نهال هلو رقمی را انتخاب کنید که نسبت به آفت و یا بیماری خاص حساس باشد و پس از انتقال به زمین اصلی درگیر این مشکلات شود باردهی آن قطعا به تاخیر می افتد، آلوده بودن نهال به آفت و یا بیماری نیز علاوه بر اینکه می تواند سبب ورود عامل بیماری و یا آفت به باغ شود سبب تاخیر در باردهی می شود.

در واقع آفات و بیماریها با تاثیری که ر میزان ذخیره ی غذایی گیاهان می گذارند سبب تاخیر در باردهی می شوند، به عنوان مثال بیماریهایی که سبب ایجاد لکه برگی می شوند و یا آفات مکندهای که از شیره ی باتی گیاه تغذیه می کنند مانند شته ها، کنه ها و شپشکها به شدت می توانند در زمان باردهی درختان تاثیر گذار باشند.

  • گرده افشانی درختان هلو:

گرده افشانی درختان هلو در باردهی آنها موثر است،لازم است بدانید که درختان هلو خود بارور بوده و همین امر سبب می شود برای باردهی درختان هلو نیازی به کاشت رقم گرده افشان نباشد اما گرده افشانی این درختان به وسیله ی باد و زنبورهای گرده افشان و حشارت مفید انجام می شود، در صورتی که به دلیل استفاده ی بی رویه از سموم کشاورزی جمعیت حشرات مفید تحت تاثیر قرار گرفته باشد باردهی درختان با تاخیر مواجه خواهد شد.

درخت هلو بعد از چند سال میوه می دهد؟

  • فاصله ی درختان هلو از یکدیگر:

یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در باردهی و زمان شروع باردهی درختان هلو فاصله ی آنها از یکدیگر است، فاصله ی درختان باید به گونه ای باشد که درختان نور کافی برای انجام فتوسنتز را دریافت کنند، این فاصله را با توجه به میزان شیب زمین و رقم درختان هلو باید در نظر بگیرید، درختانی که به صورت ژنتیکی حجم تاج بزرگی داشته باشند نیاز به در نظر گرفتن فاصله ی بیشتر دارند، از طرفی در زمینهای شیب دار میزان ساعات دریافتی نور خورشید از زمینهای مسطح بیشتر است و در این حالت می توان فاصله را کمتر در نظر گرفت.

چنانچه فاصله ی درختان کمتر از میزان مورد نیاز باشد و درختان با رشد خود روی هم سایه اندازی کنند باردهی درختان با تاخیر رو به رو می شوند، از طرفی فاصله ی کم درختان از هم سبب تداخل ریشه های آنها با یکدیگر شده و در میزان جذب عناصر اختلال ایجاد می کند و این مورد نیز باعث تاخیر در باردهی می شود.

  • هرس درختان هلو پیش یا پس از کاشت نهال:

در زمان خرید نهال هلو برخی از ارقام هلو به ویژه ارقام با پایه بذری ممکن است شاخه های فرعی و جانبی زیادی در زمان کاشت داشته باشند و اختلاف تنه ی اصلی نهال از شاخه های فرعی زیاد مشخص نباشد در این شرایط پس از کاشت نهال باردهی درختان نسبت به ان چیزی که انتظار دارید بیشتر طول خواهد کشید.

در زمان کاشت نهال دقت داشته باشید که انرژی دریافتی از زمین توسط ریشه ها باید صرف رشد یک تنه ی اصلی و تعداد محدودی شاخه ی فرعی شود، پس از اینکه باردهی درختان آغاز شد برای زودتر به سن بلوغ رسیدن می توانید هرس باردهی را با هرس شاخه های مسن تر و با هدف تولید شاخه های یکساله و بارده در اواخر زمستان انجام دهید.

  • عمق چاله:

فاکتور دیگری که در زمان شروع باردهی درختان هلو تاثیر گذار است عمق چاله ای است که برای کاشت نهال حفر می کنید، در زمان خرید نهال هلو باید اطلاعات کافی در رابطه با عمق چاله و بافت خاک مناسب با آن رقم را از مشاوران نهالستان دریافت کنید، به صورت پیش فرض عمق چاله باید تقریبا دو برابر حجم ریشه ی نهال باشد و با توجه به اینکه در ارقام مختلف و شرایط رشدی مختلف حجم ریشه نهتال متفاوت است شما باید قبل از کاشت نهال و حفر چاله در مورد اینکه عمق چاله چقدر باشد اطلاعات کامل را دریافت کرده باشید.

چنانچه عمق چاله متناسب با حجم ریشه نباشد در یکی دو سال اول که ریشه نیاز به گسترش دارد و در نهایت منجر به باردهی درختان می شود، ریشه نمی تواند به خوبی رشد کند و بنابراین باردهی درختن هلو به دلیل عمق کم چاله با تاخیر مواجه خواهد شد.

کلام آخر:

همانطور که دانستید زمان شروع باردهی درختان هلو تنها متاثر از نوع رقم و ژنتیک درختان هلو نبوده و ژنتیک تنها زمینه ی اولیه را ایجاد می کند، این شرایط و فاکتورهای محیطی هستند که در اصل زمان باردهی درختان هلو را تعیین می کند، شرایطی که در بیشتر موارد مطلوب و یا نامطلوب بودن آن در دست خود باغداران است و با دانش کافی که در زمینه ی کاشت نهال و نگهداری از نهال هلو دارند می توانند شرایط را برای باردهی زود هنگام درختان هلو فراهم نمایند. که در قیمت نهال هلو تاثیر زیادی دارد.

بسیاری از باغداران اطلاعات علمی و دقیق در زمینه ی پرورش درختان هلو ندارند اما می توانند به راحتی از متخصصان این امر کمک گرفته و حتی این مشاوره را از افراد با دانش کافی در نهالستانهای معتبر به صورت رایگان دریافت کنند و هر چه زودتر بتوانند به محصول دلخواه خود دست پیدا کنند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال