اصولی ترین نحوه‌ی کاشت درخت آلبالو!

اصولی ترین نحوه‌ی کاشت درخت آلبالو!

کاشت درخت آلبالو در مناطق معتدل و سردسیر کشور رایج بوده و به واسطه ی ارزش و کاربردهای زیادی که میوه ی آلبالو دارد سود خوبی را نیز عاید باغداران می‌کند، در این نوشتار روشهای کاشت و نگهداری از درخت آلبالو به گونه ای که بتوان بهترین و بیشترین بهره برداری را از آنها داشت به شما می‌آموزیم.

اصولی ترین نحوه‌ی کاشت درخت آلبالو!

روشهای تکثیر آلبالو:

برای اینکه در مورد روش کاشت درخت آلبالو بدانید باید در ابتدا اطلاعاتی در رابطه با شیوه های تکثیر آلبالو داشته باشید و بدانید بهترین روش تکثیر آلبالو برای کاشت در باغ کدام رو است.

  • تکثیر با بذر:

تکثیر با بذر یکی از روشهایی است که به طور معمول در باغچه ها انجام می‌شود، این روش همچنین برای تولید پایه های بومی در تکثیر پیوندی ارقام پر بار و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، در تکثیر پایه ویژگیهای باردهی از قبیل کیفیت میوه زیاد اهمیت ندارد و بنابراین ایراد تفرق صفات در مورد تکثیر بذری برای تولید پایه در تکثیر پیوندی اهمیتی نخواهد داشت.

تفرق صفات در اثر گرده افشانی ایجاد شده و اگر بخواهید درختی داشته باشید که میوه هایی کاملا شبیه به درخت مادری داشته باشید استفاده از روش تکثیر بذری روش قابل اعتمادی نخواهد بود، اما همانطور که گفتیم این روش برای تکثیر پایه در روش تکثیر پیوندی بسیار کار آمد است.

از طرفی برخی از افراد به عنوان تفنن نیز از روش تکثیر بذری برای کاشت یک درخت آلبالو در حیاط منزل خود استفاده می‌کنند اما باید بدانید حتی اگر از این روش به عنوان تفنن هم استفاده می‌کنید نباید بذر را به طور مستقیم در خاک باغچه بکارید بلکه برای موفق شدن در کاشت بذر باید اصول آن را رعایت کرده باشید.

سپری شدن نیاز سرمایی بذر با نگه داشتن بذرهای خیس خورده در یخچال، کاشت بذر درون خاک سبک تا زمان جوانه زدن، انتقال نهال به خاک مغذی و سبک و در نهایت پس از رشد نهال به اندازه ی دست کم بیست سانتی متر و مقاوم شدن آن به شرایط بیرون از منزل انتقال دادن آن به زمین اصلی و باغچه مراحل اصلی کاشت آلبالو از طریق بذر خواهد بود.

از طریق کاشت بذری احتمال موفقیت بسیار پایین بوده و همانطور که پیش تر نیز ذکر شد تفرق صفات دلیلی برای تفاوت داشتن درخت تولید شده با درخت مادری خواهد بود.

  • خوابانیدن:

روش خوابانیدن شاخه یکی از روش های مرسوم در گذشته برای تکثیر درخت آلبالو بوده است و امروزه نیز ممکن است در نهالستانها برای تکثیر پایه در روش تکثیر پیوندی استفاده شود، در این شیوه ی تکثیر درخت آلبالوی تولید شده به لحاظ ویژگیهای ظاهری و ژنتیکی به طور کامل شبیه به پایه ی مادری هستند و بنابرای نگرانی از بابت تفاوت ویژگیهای باردهی با درخت مادری وجود ندارد.

اما باید بدانید از این روش تکثیر تنها در مورد ارقام بومی و محلی که به صورت ذاتی نسبت به شرایط اقلیم، خاک و آفات و بیماریهای منطقه مقاوم هستند استفاده می‌شود و برای تکثیر ارقام حساس این روش تکثیر مناسب نخواهد بود.

  • روش تکثیر پیوندی:

در نهالستانهای معتبر کشوری ارقام پر بار و مجلسی آلبالو مانند نهال آلبالو بوترمو، نهال آلبالو قیسی و یا نهال آلبالو گوشواره ای را به صورت پیوندی بر روی پایه های بومی و مقاوم مانند نهال آلبالو تلخ تکثیر می‌کنند، در این روش تکثیر تفرق صفات رخ نداده و نهال تولید شده کاملا شبیه به نهال مادری خواهد بود و نقش پایه در این روش تکثیر تنها به منظور انتقال صفات مقاومت به نهال حساس خواهد بود.

تکثیر به شیوه ی پیوندی این مزیت را ایجاد می‌کند که پس از انتقال نهال به زمین اصلی باردهی حداکثر پس از یک الی دو سال آغاز شده و باغدار زمان زیادی را صرف نگهداری از درخت آلبالو تا رسیدن به باردهی نخواهد کرد.

علاوه بر زودبازده بودن ارقام پیوندی این ارقام باردهی بالا و تجاری دارند به طوری که ارقامی مانند نهال آلبالو بوترمو 15 تا 20 تن و یا نهال آلبالو پربار سیکانی به میزان 20 تا 30 تن باردهی به ازای هر هکتار خواهند داشت.

نکات خرید نهال آلبالو پیوندی:

در زمان خرید نهال آلبالو پیوندی باید دقت داشته باشید که بسیاری از بیماریهای ویروسی از طریق بیمار بودن پایه و یا پیوندک به نهال تولید شده منتقل شده و این درحالی رخ می‌دهد که ممکن است روی پایه و یا روی درخت مادری که از آن پیوندک گرفته می‌شود علائم بیماری ویروسی بروز پیدا نکرده باشد، در این شرایط شخصی که کار پیوند زدن را انجام می‌دهد متوجه بیمار بودن پایه و یا درخت مادری که از آن پیوند می‌گیرد نمی شود و نهالی که تولید می‌کند بیمار خواهد بود.

با توجه به اینکه بسیاری از انواع بیماریهای ویروسی با آفاتی نظیر شته ها و کنه ها قابلیت انتقال دارند و با توجه به جمعیت بالای این آفات در منطقه ورود یک نهال آلوده به باغ می‌تواند سلامت تمام درختان کاشته شده در باغ را مورد تهدید جدی آلوده شدن به ویروس قرار دهد، بنابراین توصیه می‌شود نهال پیوند زده و آماده را به صورت گواهی دار و سالم از مراکز فروش نهال آلبالو که به صورت معتبر فعالیت می‌کنند خریداری کنید.

در نهالستانهای معتبر و مجوز دار تیمی متخصص و کارشناس مشغول به کار هستند که برای انجام هر مرحله از تکثیر شرط سالم بودن نهال را در نظر گرفته و در نهایت با انجام آزمایشات لازم برای تایید سلامت نهال نهالی کاملا سالم را به باغداران عرضه خواهند کرد.

نحوه ی کاشت نهال آلبالو:

با توجه به مطالب عنوان شده در بالا متوجه شدید که بهترین نوع نهال برای کاشت در باغات تجاری ارقامی هستند که به صورت پیوندی تکثیر شده باشند برای احداث باغ آلبالو بسیار مناسب تر خواهند بود، اما پس از انتخاب نهال مناسب آلبالو برای کاشت آن در باغ و باغچه باید اصولی را رعایت کنید تا به موفقیت در پرورش و باردهی درختان آلبالو دست پیدا کنید.

اصولی ترین نحوه‌ی کاشت درخت آلبالو!

نکات مهم در کاشت درختان آلبالو که باید رعایت شوند:

در این قسمت گریزی می‌زنیم به مهمترین نکاتی که در مورد کاشت درختان آلبالو باید در نظر گرفته شوند.

  • تعیین تاریخ مناسب برای کاشت:

برای تعیین تاریخ مناسب برای کاشت نهال آلبالو باید به شرایط آب و هوایی منطقه ی خود دقت داشته باشید، در مناطق با زمستانهای دارای یخبندان بهتر است نهال را در انتهای فصل زمستان و یا اوایل بهار پیش از زمان بیدار شدن درختان بکارید.

در تاریخ کاشت نباید بارندگی و یا باد رخ دهد چرا که به نهالهای تازه کاشته شده آسیب زیادی وارد می‌شود، بنابراین با توجه به شرایط اقلیمی منطقه خود تاریخ و فصل مناسب برای کاشتن را انتخاب کنید و در صورتی که نمی توانید خود این کار را انجام دهید از مشاوران ماهر در زمان خرید نهال آلبالو کمک بگیرید.

  • گودال کاشت آلبالو:

درمورد ایجاد چاله برای کاشت نهال آلبالو دو نکته باید در نظر گرفته شود، یکی عمق چاله و دیگری فاصله ی چاله ها از یکدیگر است، در مورد عمق چاله بهترین عمق چیزی حدود دو برابر حجم ریشه بوده و در مورد فاصله ی کاشت به طور معمول فاصله در زمینهای مسطح 4 متر از یکدیگر در نظر گرفته می‌شود اما باز هم با توجه به تفاوتی که ارقام مختلف به لحاظ ارتفاع درخت در دوره ی بلوغ دارند و یا میزان هرسی که روی آنها انجام می‌شود و به منظور تهویه و دریافت نور کافی باید فاصله ی مناسب را بین درختان در نظر بگیرید، برای اطلاع از فاصله ی مناسب جهت حفر چاله می‌توانید پس از انتخاب رقم آلبالو مورد نظر خود در رابطه با فاصله ی چاله ها راهنماییهای لازم را از کارشناسان فروش نهال آلبالو دریافت کنید.

توجه داشته باشید که دریافت نور کافی برای رشد درختان آلبالو بسیار ضروری بوده و در صورت نداشتن تهویه ی کافی نیز به دلیل تجمع رطوبت روی برگ و شاخه ها ابتلای درختان به بیماریهای برگی مانند لکه غربالی برگ هسته داران به شدت افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین نکته ی فاصله ی کاشت را حتما در نظر داشته باشید.

اگر می‌خواهید درخت آلبالو را در باغچه ی خانه بکارید دقت کنید چاله را درنقطه ای از باغچه حفر کنید که در سایه انداز درختان مرتفع تر از آلبالو قرار نداشته باشد، کاشت درخت آلبالو در سایه انداز و یا در کنار درخت گردو علاوه بر مشکل سایه اندازی به دلیل ماده ی ژوگلون که از برگ مرطوب درخت گردو آزاد می‌شود مانع از شد درخت آلبالو خواهد شد.

  • کود داخل چاله:

در زمان کاشت نهال آلبالو تقویت خاک با کود مناسب می‌تواند به رشد و استقرار بهتر نهال کمک کند، به طور معمول می‌توانید کود مورد نیاز را که با استفاده از آزمایش خاک تعیین شده است و یا کود دامی پوسیده به میزان مناسب را همراه با خاک در لایه ی آخر در زمان پر کردن چاله بریزید.

توجه داشته باشید که تعیین کود مورد نیاز با استفاده از آزمون تجزیه ی خاک بسیار ضروری است چرا که در صورت کمبود و یا بیش بود عناصر غذایی درختان آلبالو دچار اختلال در رشد خواهند شد.

  • هرس نهال در هنگام کاشت:

در هنگام کاشت نهالهای پیوندی خوب به نهال دقت کنید، در صورتب که پاجوش و یا جوانه هایی از زیر محل پیوند رشد کرده باشد باید آنها را هرس کنید چرا که آنها متعلق به پایه هستند که به هیچ عنوان تمایلی به رشد آنها نداریم، در ثانی بی توجهی به وجود آنها تنها باعث کاهش قدرت نهال جوان در رشد پیوند خواهد شد.

هرس سربرداری از محل پیوند نیز در صورتی که رشد نهال زیا باشد و شاخه های فرعی زیاد تولید کرده باشد لازم است با این کار باعث فرم دهی بهتر به نهال می‌شوید و با دریافت انرژی بیشتر نهال به سرعت مستقر شده و در زمان مقرر باردهی خود را آغاز می‌کند.

هرس شاخه های شکسته و آسیب دیده نیز ضروری خواهد بود چرا که در صورت هرس نکردن آنها منبعی برای جذب آفات و بیماریها در سال اول رشد خواهندشد.

هرس ریشه نیز یکی دیگر از انواع هرس ضروری روی نهال آلبالو در هنگام کاشت نهال است، هرس ریشه را باید در زمان انتقال نهال به چاله انجام دهید به این صورت که با بازدید از ریشه نهال ریشه های آسیب دیده را هرس کرده و پس از فرو بردن ریشه تا طوقه ی نهال در محلول قارچ کش آن را به محل چاله انتقال می‌دهیم.

  • آبیاری نهال تازه کاشته شده:

پس از کاشت نهال بهتر است یکبار آبیاری به صورت غرقابی انجام شود تا ریشه به خوبی در مکان جدید مستقر شود، پس از آن با توجه به فصل کاشت دور آبیاری تعیین می‌شود، در صورتی که نهال را در اواخر زمستان می‌کارید به دلیل برخورد ماه های اول رشد با فصل گرم و بهار فاصله ی کوتاهتری را برای آبیاری باید در نظر بگیرید.

در دو هفته ی اول دو یا سه بار در هفته آبیاری و با گذشت زمان فواصل آبیاری را با توجه به بارندگی و یا گرمای هوا به میزان مناسب تنظیم کنید، تنظیم دور آبیاری را نیز می‌توانید بر اساس رقم و شرایط آب و هوایی و فصل کاشت با مشورت گرفتن از کارشناسان ماهر انجام دهید، در نظر داشته باشید که آبیاری بیش از اندازه ی نهال نیز به اندازه ی آبیاری کم خسارت زا بوده چرا که سبب ایجاد خفگی در ریشه می‌شود.

نکات مهم در زمان خرید نهال آلبالو:

علاوه بر انتخاب نوع نهال که پیوندی بودن آن بهترین حالت است شرایط دیگری نیز باید در زمان خرید نهال در نظر داشته باشید در ادمه به بررسی مهمترین این شرایط خواهیم پرداخت.

  • سن نهال:

شاید شما به این موضوع اهمیت ندهید اما باید بدانید سن نهال یکی از مهمترین پارامترها در گیرایی و استقرار نهال خواهد بود، نهال یک ساله و یا دو ساله بهترین و بیشترین گیرایی را دارد در صورتی که هر چه سن نهال افزایش پیدا می‌کند درصد گیرایی نهال پایین می‌آید، احتمال آلودگی نهال با سن پایین تر به بیمارگرها و آفات نیز بسیار کمتر از نهالهای با سن بالاتر خواهد بود.

  • سلامت نهال:

نهالی که می‌خرید باید از لحاظ آلوده نبودن به بیمارگرها و آفات تایید شده باشد، در نظر داشته باشید که مشاهده ی چشمی به هیچ عنوان نمی تواند تایید کننده ی سلامت نهال باشد چرا که برخی از آفات و بیماریها با مشاهده ی چشمی قابل تشخیص نیستند و تنها راه تایید سلامت نهال ارائه ی گواهی سلامت نهال توسط نهالستان است.

اصولی ترین نحوه‌ی کاشت درخت آلبالو!

  • اصالت نهال

تعیین رقم درخت آلبالو کار ساده ای نبوده و برای اطمینان از رقمی که خریداری می‌کنید بهتر است از نهالستانی خرید کنید که شناسنامه نهال را در اختیار شما بگذارد، در شناسنامه ی نهال ویژگیهای نهال نیز قید می‌شود و شما با نحوه ی نگهداری و پرورش آن رقم با دریافت مشاوره از کارشناسان به خوبی آشنا خواهید شد.

  • قیمت نهال:

فاکتور مهم دیگر برای انتخاب نهال و نهالستان قیمت نهال آلبالو است، قیمت نهال آلبالو با توجه به رنج بازار باید با کیفیت نهال مطابقت داشته باشد.

کلام آخر:

در این مقاله با نکات مهم در کاشت و پرورش درختان آلبالو آشنا شدید و دانستید تنها نکته ی مهم در مورد کاشت نهال آلبالو انتخاب رقم پر بار و مناسب نیست بلکه توجه به نکات ریز اما مهم در زمان کاشت نهال حتی در حد دقت در حفر چاله برای موفقیت در باغداری آلبالو بسیار تاثیر گذار است، اما به هر حال به باغداران جوان و یا کشانی که تجربه ی کافی در مورد باغداری ندارند توصیه می‌شود که کار احداث باغ و باغداری آلبالو را با مشورت گرفتن از کارشناسان و متخصصان ماهر انجام دهند تا درصد موفقیت بالاتری داشته باشند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال