خاک مناسب برای کاشت و پرورش درخت گردو

خاک مناسب برای کاشت و پرورش درخت گردو

کاشت و رشد درختان گردو در بستر خاک صورت گرفته و این درختان عمده نیاز­های رشدی خود را شامل آب و عناصر غذایی از خاک تامین می­کنند، علاوه بر تامین آب و موا غذایی خاک بستری است برای استقرار درختان و از آسیب دیدن آنها در برابر باد و طوفان جلوگیری می‌کند، بنابراین مساعد بودن شرایط خاک تاثیر بسیاری در رشد بهینه­ ی این درختان دارد، در این مقاله به جزئیات ویژگی­های خاک مناسب در کاشت و پرورش درختان گردو خواهیم پرداخت.

خاک مناسب برای کاشت و پرورش درخت گردو

ویژگی­های فیزیکی خاک مناسب برای کاشت درختان گردو:

برخی باغداران گمان می­کنند که اگر نهال گردو در ارقام پربار مانند نهال گردو ژنوتیپ برتر و یا نهال گردو ژنوتیپ پالیز خریداری کنند کار تمام است و به بهره برداری بالا خواهند رسید، در صورتی که توجه به نکات دیگر باغداری از جمله خاک در رسیدن به باردهی اهمیت بسیاری دارد، در رابطه با ویژگی­های فیزیکی خاک باید چند نکته مورد توجه قرار بگیرد که در ادمه در رابطه با آنها صحبت خواهیم کرد.

  • بافت خاک:

بافت خاک در رشد درختان گردو تاثیر بسیار مهمی دارد، از تاثیر در جذب و نگهداری آب و مواد غذایی گرفته تا کمک به استقرار بهتر درخت در خاک که همگی در نهایت بر باردهی درختان موثر هستند.

تاثیر بافت خاک در جذب و نگهداری آب:

درختان گردو به رطوبت کافی برای رشد خود نیاز دارند اما ماندگاری آب پای طوقه و ریشه درخت و یا خشک شدن سریع خاک تاثیر منفی در رشد گردو دارد، خاک­های با بافت سبک و شنی به سرعت خشک شده و در تابستان درخت را دچار تنش خشکی می­کند، این درحالی است که بافت سنگین خاک سبب ماندگاری طولانی مدت آب پای طوقه و ریشه‌ی درخت شده و سبب خفگی ریشه­ی گردو می­شود.

در مقابل این دو نوع خاک، خاک با بافت لومی قرار دارد که علاوه بر ظرفیت نگهداری بالای آب در خاک مانع از تجمع و ماندگاری آب پای طوقه و ریشه شده و همین امر سبب می­شود ریشه­ی درختان گردو آسیب نبیند، بنابراین به لحاظ قدرت نگهداری آب به میزان کافی برای درختان گردو خاک نیمه سبک و لومی مناسب­ترین بافت خاک برای کاشت درختان گردو خواهد بود.

تاثیر بافت خاک در استقرار بهتر درخت گردو:

در خاک­های سنگین به دلیل ریز بودن ذرات و چسبندگی بیش از انداره­ی ذرات خاک به هم ریشه قدرت توسعه نداشته و توسعه­ی محدود ریشه سبب می­شود درختان نتوانند به خوبی در خاک مستقر شوند و همین امر سبب می­شود به ویژه در مناطق باد خیز با وزش باد شدید درخت از جا در بیاید.

تاثیر بافت خاک در نگهداری عناصر غذایی:

در صورتی که درخت را در بافت خاک سبک و شنی کاشته شوند عناصر غذایی که به صورت کود در خاک استفاده می­شود در زمان آبیاری به دلیل آبشویی خاک به سرعت از دسترس ریشه­ها خارج می­شود و همین امر سبب می­شود درختان زودتر کمبود تغذیه­ای پیدا کنند، در صورتی که کمبود غذایی به درستی و مرتب مرتفع نشود باردهی درختان به شدت کاهش پیدا می­کند.

با توجه به مطالب عنوان شده در رابطه با اهمیت نوع بافت خاک دریافتیم که بافت خاک سنگین و رسی و یا در مقابل آن بافت خاکشنی و سبک برای کاشت درختان گردو به هیچ وجه مناسب نیستند.

  • اسیدیته­ی خاک:

ویژگی فیزیکی دیگر و مهم خاک در مورد کاشت درختان گردو اسیدیته­ی خاک است، در صورت نامناسب بودن اسیدیته بسیاری از عناصر غذایی از فرم قابل جذب خارج شده و همین امر سبب ایجاد کمبود کاذب عناصر غذایی می­شود، کمبود کاذب به این معنی است که عنصر در خاک وجود دارد اما قابل جذب نیست اما کمبود حقیقی به این معنا است که عنصر کلا در خاک وجود ندارد.

بهترین اسیدیته برای کاشت درختان گردو شش و نیم تا هفت و نیم یعنی کمی اسیدی تا خنثی است، در خاک قلیایی برخی از عناصر از دسترس خارج شده و رشد ریشه به خوبی صورت نمی­گیرد، معمولا در خاک­هایی که حاوی آهک هسند کارشناسان خاکشناسی بافت خاک را با توصیه­ی استفاده از گوگرد گرانوله اصلاح کرده و سپس باغدار اقدام به کاشت نهال گردو می­کند.

با توجه به اهیمت دو ویژگی فیزیکی ذکر شده لازم است قبل از خرید نهال گردو این دو ویزگی را در مورد خاک منطقه­ی مورد نظر خود تعیین کنید و در صورت لزوم اصلاحات لازم را تا قبل از زمان کاشت نهال گردو انجام دهید.

  • عناصر غذایی موجود در خاک:

فاکتوری که در خاک برای رشد درختان گردو بسیار اهمیت دارد میزان عناصر غذایی موجود در خاک است، عناصر غذایی موجود در خاک باید به میزن کافی وجود داشته باشد تا درختان علاوه بر استقرار موفقیت آمیز بتواند به خوبی رشد کرده و در زمان مقرر باردهی خود را آغاز کند، در تامین عناصر غذایی مورد نیاز درختان گردو باید دو فاکتور مهم در نظر گرفته شود، اول میزان کمبود غذایی خاک و دوم کود مناسب برای درختان گردو که توجه کافی به این دو مورد سبب موفقیت در باغداری گردو خواهد شد.

تخمین کمبودهای غذایی در خاک:

به منظور تخمین کمبودهای غذایی در خاک تنها یک راه وجود دارد و آن انجام آزمایش تجزیه­ی خاک قبل از اقدام به کاشت نهال است، با انجام تجزیه­ی خاک علاوه بر تعیین میزان عناصر غذایی در خاک اسیدیته نیز سنجیده شده و عناصر غذایی که در فرم غیر قابل جذب در خاک وجود دارند و به اصلاح اسیدیته برای جذب احتیاج دارند نیز مشخص می­شود.

بنابراین پس از انجام آزمایش تجزیه برای برخی عناصر تنها کافی است اصلاح در اسیدیته‌ی خاک انجام شود و برخی دیگر را باید با استفاده از کودهای مناسب تامین نمود.

کود مناسب برای گردو:

کود مناسب برای گردو باید با تکیه بر نتیجه‌ی آزمایش تجزیه­خاک و تامین کمبود عناصر غذایی در خاک صورت بگیرد، اما به طور کلی در کودی که به درختان گردو می­دهید باید عناصر پر مصرف و کم مصرف هر دو به میزان کافی لحاظ شوند، تامین عناصر نیتروژن، پتاسیم، فسفر، روی، گوگرد و بر باید در صدر لیست کود­های مورد نیاز درختان گردو قرار بگیرد.

گوگرد:

از آنجایی که گردو به وجود آهک در خاک حساس است و در بسایری از مناطق ایران خاک دارای مقادیر مختلفی آهک است، در صورتی که در نتیجه­ی آزمایش تجزیه­ی خاک وجود آهک در خاک تایید شد باید از گوگرد استفاده کنید تا آهک را از دسترس ریشه خارج کند.

گوگرد را بهتر است با کود دامی پوسیده در عمق 20 تا 30 سانتی متری خاک مخلوط کنید تا نتیجه­ی آن زودتر نمایان شود.

روی:

روی عنصری است که در رشد، فتوسنتز و باردهی درختان به ویژه درختان گردو بسیار موثر است و کمبود آن سبب توقف رشد و بردهی خواهد شد اما متاسفانه خاک اغلب مناطق کشور ما با کمبود روی درگیر بوده و در صورتی که کمبود روی در نتیجه­ی آزمایش تجزیه­ی خاک تایید شد باید این عنصر را برای درختان گردو حتی قبل از کاشت نهال تامین کرد.

N/P/K:

ترکیب سه تایی عناصر پر مصرف نیتروژن، فسفر و پتاسیم که با درصدهای مختلف در بازار موجود است می­تواند این سه عنصر را به میزان کافی برای رشد درختان گردو در خاک تامین کند، با توجه به نتیجه­ی آزمایش تجزیه­ی خاک و میزان کمبود این سه عنصر ضروری می­توان ترکیب مناسب با نسبت مناسب را خریداری کرده و مورد استفاده قرار داد، این ترکیب با توجه به سن درخت و قطر تنه­ی درخت توسط کارشناسان تغذیه به میزان مناسب برای هر درخت توصیه شده و در سایه انداز درختان پاشیده می­شود.

خاک مناسب برای کاشت و پرورش درخت گردو

کود دامی پوسیده:

کود دامی پوسیده­ای که ترکیب و درصد عناصر آن با انجام آزمایش مشخص شده باشد گزینه­ی خوبی برای تامین عناصر غذایی خاک است، در نظر داشته باشید که کود دامی کاملا پوسیده علاوه بر تامین عناصر غذایی در خاک به بهبود و اصلاح بافت خاک نیز کمک کرده به طوری که استفاده از کود دامی قابلیت نگهداری و ظرفیت نگهداری آب را در خاک افزایش داده و ایجاد تنش خشکی درختان به ویژه درخاک­های با بافت سبک جلوگیری می­کند.

فرآیند تجزیه شدن کود دامی در خاک به افزایش جمعیت میکروبی مفید در خاک کمک کرده که این جمعیت مفید میکروبی در مقابله با بیمارگرهای خاکزاد می­توانند موثر باشند و به رشد بهتر درختان کمک کنند و در نهایت در پروسه­ی تجزیه شدن کود دامی خاک کمی حالت اسیدی پیدا می­کند که در خاک­های قلیایی و آهکی می­تواند به متعادل کردن اسیدیته­ی خاک نیز کمک کند.

کود شیمیایی مناسب برای رشد درخت گردو:

برای تامین عناصر مورد نیاز درختان کودهای شیمیایی زیر بیشتر مورد استفاده­ی باغداران قرار می­گیرد.

  • سولفات آمونیم و یا اوره:

این کود برای تامین عنصر ازت درختان گردو مورد استفاده قرار می­گیرد، در خاک­های کمی قلیایی استفاده از سولفات آمونیوم برای کاهش اسیدیته­ی خاک مناسب­تر است، از این کود در زمستان و یا اوایل بهار استفاده می­شود.

در مورد اوره در طول فصل رشد نیز می­توان مورد استفاده قرار داد تنها نکته­ای که باید در نظر داشت میزان درست استفاده از اوره است که سبب گیاهسوزی نشود.

  • سوپر فسفات تریپل:

از این کود به منظور تامین عنصر فسفر درختان گردو استفاده می­شود، اوایل فروردین و به فاصله­ی یک ماه بعد از آن زمان مناسبی برای استفاده از این کود است.

  • سولفات پتاسیم:

این کود بیشتر به منظور تامین عنصر پتاسیم به ویژه در خاک­های قلیایی و آهکی مورد استفاده قار می­گیرد چرا که گوگرد موجود در ترکیب سولفات با خاصیت اسیدی می­تواند اصلاح بافت خاک انجام داده و از آن سو عنصر پتاسیم به راحتی جذب درخت شود.

  • عناصر ریز مغذی تحت عنوان کود میکرو:

برخی از باغداران گمان می­کنند که وقتی یک عنصر ریز مغذی است پس ضرورت زیادی برای استفاده از آن وجود ندارد در صورتی که تنها اختلاف عناصر ریز مغذی و عناصر پر مصرف در میزان نیاز درخت به آنها است اما از نظر میزان اهمیت برای رشد و باردهی درختان فرقی با هم ندارند، عناصر ریز مغذی در صورتی که به میزان نیاز برای درختان گردو تامین نشوند کاهش شدیدی در باردهی و رشد درختان گردو ایجاد می­کنند.

برندهای مختلف کود میکرو با درصد مختلف عناصر وجود دارد اما مساله­ی مهمی که در تامین این عناصر وجود دارد این است که در صورت استفاده­ی بیش از اندازه سبب ایجاد مسمومیت در درختان می­شوند، بنابرایت تخمین نیاز دقیق درختان با تکیه بر نتیجه­ی آزمایش تجزیه­ی خاک اهمیت بسیار زیادی دارد، با استفاده از نتیجه­ی آمایش میزان دقیق نیاز درختان به این عناصر را تعیین کرده و کود میکرو با درصد عناصر درست را برای درختان خود انتخاب کنید.

کودهای آلی:

علاوه بر کودهای دامی انواعی دیگر از کود آلی وجود دارد که به صورت شیمیایی تولید شده و در اختیار باغداران قرار دارد، کودهایی مانند کود اسید هیومیک و آمینو اسیدها، این دو کود علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو به تنش­های محیطی مانند گرما و سرما زدگی سبب افزایش راندمان تولید میوه و افزایش کیفیت میوه­ی تولید شده می­شوند.

دانستید که اساس استفاده از کود در تامین کمبود عناصر غذایی در خاک باید بر پایه و تکیه بر آزمایش تجزیه­ی خاک باشد، زمانی که این آزمایش را انجام دهید متوجه می­شوید که تجزیه و تحلیل نتیجه­ی آن کار ساده­ای نیست، تجزیه و تحلیل نتیجه را با مشورت گرفتن از متخصصان خاکشناسی می­توانید انجام دهید و یا اینکه از مشاوره‌ی کارشناسان حاضر در مراکز فروش نهال گردو و نهالستان­ها می­توانید استفاده کنید.

  • اصلاح پستی و بلندی خاک:

یکی دیگر از ویژگی­های خاک مناسب برای کاشت درختان گردو این است که زمین باید از نظر پستی و بلندی به خوبی هموار شده باشد، در گذشته که بیشتر از سیستم آبیاری سطحی استفاده می­شد این موضوع اهمیت بیش­تری داشت اما استفاده از سیستم آبیاری قطره­ای از اهمیت این موضوع کم کرده اما همچنان مساله­ی با اهمیتی در رشد بهتر درختان گردو قلمداد می­شود.

در صورتی که سطح خاک ترک خورده و یا پوسته پوسته است نشان دهنده­ی نامناسب بودن بافت خاک بوده که در برخی موارد نیاز به اصلاح بافت خاک با آوردن مقداری خاک با بافت مشخص و مخلوط کردن آن با خاک زمین مورد نظر است.

بنابراین انجام عمل خاکورزی قبل از احداث باغ امری ضروری در رشد بهینه­ی درختان گردو است، برای درک بهتر اهمیت این موضوع تصور کنید که با وجود اینکه قیمت نهال گردو در ارقام تجاری بالا است شما اقدام به خرید ارقام تجاری گردو مانند نهال گردو چندلر و یا نهال گردو فرنور کرده اید اما تنها به دلیل توجه نکردن به اصلاح بافت خاک و عملیات خاکورزی راندمانی را که انتظار دارید به دست نیاورید، تمام هزینه­ای که بابت خرید نهال گردو کرده اید از دست می­رود.

کلام آخر:

دانستید که در مورد خاک مناسب برای کاشت گردو تمام معیارهای فیزیکی و شیمیایی خاک از قبیل بافت خاک، اسیدیته­ی خاک، میزان عناصر غذایی موجود درخاک و پستی و بلندی خاک باید مورد توجه قرر گیرد، استفاده از کارشناسان کاربلد برای اصلاح نادرستی­ها در خاک می­تواند به باغداران در رسیدن به هدف بهره برداری حداکثری کمک کند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال