کود تقویتی درخت هلو (نحوه صحیح کوددهی)

کود تقویتی درخت هلو (نحوه صحیح کوددهی)

شاید به جرات بتوان گفت درختان میوه ی هسته دار بیشتر از درختان میوه ی دانه دار به کود دهی نیاز دارند چرا که تولید میوه های گوشتی و آبدار برای افزایش کیفیت نیاز به برنامه ی کودی منظم خواهد داشت، در این مقاله شما را با نحوه ی صحیح کود دهی درختان هلو برای تقویت آنها و افزایش کیفیت و باردهی آنها آشنا خواهیم کرد.

کود تقویتی درخت هلو (نحوه صحیح کوددهی)

نکات مهم در مورد کود دهی به درختان هلو:

در رابطه با کود دهی به درختان هلو قبل از تنظیم برنامه ی کودی باید نکات مهمی را در این رابطه بدانید:

  • نوع کود مورد استفاده:

کودهایی که برای تقویت درختان هلو مورد استفاده قرار می گیرند در دو دسته ی کودهای آلی و شیمیایی قرار می گیرند، کودهای آلی شامل انواع کودهای طبیعی مانند کودهای پوسیده ی دامی و انواع کودهایی آلی که به صورت صنعتی تولید شده و در بازار به مشتریان عرضه می شود، از دسته ی این کودها می توان به کود آلی اسید هیومیک و اسیدهای آمینه اشاره کرد.

کودهای شیمیایی نیز که معرف حضور تمام باغداران هستند شامل انواع کودهایی که حاوی عناصر پر مصرف و کم مصرف مورد نیاز درختان میوه بوده و به صورت شیمیایی تولید شده و در بازار در اختیار باغداران قرار می گیرد.

  • میزان استفاده از کود:

در رابطه با میزان مصرف هر کود برنامه و پروتوکول خاصی برای همه ی درختان هلو وجود ندارد بلکه هر باغدار باید به فراخور نیاز درخت خود اقدام به استفاده از کود آلی یا شیمایی به میزان مورد نیاز خود کند، در جهت تعیین میزان مصرف تنها راهکار علمی و اصولی استفاده از آزمون تجزیه ی خاک و برگ به صورت سالیانه است.

شاید در مورد یک درخت هلو در یک باغچه ی خانه این کار به صرفه به نظر نرسد اما در مورد باغات هکتاری هلو انجام آزمایش تجزیه ی خاک و برگ و تنظیم برنامه ی کودی بر اساس نتیجه ی آزمایش تاثیر زیادی در افزایش عملکرد و کیفیت میوه ی درختان هلو خواهد داشت.

  • زمان استفاده از کود:

زمان استفاده از کود را نیز باید بر اساس عناصر غذایی و نوع کودی که قرار است استفاده کنید تعیین کنید، به عنوان مثال اغلب عناصر ریز مغذی که برای افزایش کیفیت و کاهش ریزش میوه و گل استفاده می شود به صورت سر درختی و در فصل رویش و میوه دهی مورد استفاده قرار می گیرد اما استفاده از کود کاملا پوسیده ی دامی در این فصل رایج نیست چرا که ازت بالای آن با ایجاد تشنگی شدید در فصل تابستان می تواند منجر به گیاهسوزی شود.

ممنوعیت ها و برنامه ی های صحیح مصرف مثل نمونه ی ذکر شده در مورد انواع و اقسام کودها وجود دارد و بی توجهی به زمان صحیح مصرف عواقبی همچون ریزش گل و میوه و همینطور گیاه سوزی را در پی دارد.

  • برند کود مصرفی:

یکی از موضوعاتی که معمولا در ذهن باغداران به عنوان یک پرسش مطرح می شود این است که کدام برند کود بهتر است؟ با وجود شرکت های متعدد تولید کود داخلی و خارجی و قیمت متنوع انواع کود این پرسش کاملا به حق است، در اینجا توجه به یک نکته ضروری است، در مورد برند کود باید کاتالوگ و بروشور کود را با دقت مطالعه کرده و میزان عملکرد و اثر گذاری آن را در قیاس با برندهای دیگر مورد توجه قرار دهید، چیزی که برای شما اهمیت دارد درصد عناصر غذایی مورد نیاز شما و درصد خلوص آنها است، برندهایی که در ترکیب خود ناخالصیهای نمکی داشته باشند به مرور سبب افزایش شوری خاک شده و در نهایت سبب کاهش عملکرد باغ می شوند.

برنامه ی کودی تقویت کننده ی درختان هلو:

دانستید که تنظیم برنامه ی کودی شامل انواع عناصر غذایی مورد نیاز، میزان و زمان استفاده از کود در تقویت درختان هلو تاثیر زیادی دارد، در این راستا قبل از هر چیز انجام سالیانه ی آزمایش تجزیه ی خاک و برگ و تنظیم برنامه بر اساس نتیجه ی آزمایش از اهمیت بالایی برخوردار است.

برنامه ی کودی درخت هلو بر اساس زمان صحیح استفاده از کود:

زمان استفاده از کود تاثیر زیادی بر اثرپذیری کود دارد، دانستید که استفاده از کود در زمان نا درست تاثیر عکس بر عملکرد کود دارد.

  • کود دهی در زمستان:

کود دهی در زمستان به دو صورت چالکود و استفاده از کود در آب آبیاری صورت می گیرد، محلول پاشی در این فصل به دلیل برگ نداشتن درختان موثر نخواهد بود.

چالکود زمستانه:

زمستان فصلی موثر در تقویت درختان هلو برای طولانی مدت است، استفاده از کود دامی پوسیده در این فصل به صورت چالکود می تواند منجر به تامین عناصر غذایی به ویژه عناصر غذایی پر مصرف مانند نیتروژن، پتاسیم و فسفر در طول یک سال شود، تاثیر طولانی مدت چالکود در تامین عناصر غذایی پر مصرف درختان هلو باعث محبوبیت این روش و زمان مصرف کود شده است، برای چالکود درختان هلو باید نکات زیر در نظر گرفته شود:

  • پوسیده بودن کود دامی:

کود دامی باید کاملا پوسیده بوده و با انجام آزمایش تجزیه درصد عناصر موجود در آن کاملا مشخص باشد، استفاده از اوره در مسیر پوسانیدن کود سبب افزایش سطح ازت آن می شود و باید این نکته در نظر گرفته شود، توجه داشته باشید که کود کاملا پوسیده را باید از مراکز معتبری که در این زمینه فعالیت می کنند بخرید، در این مراکر پوساندن کود به صورت اصولی انجام شده و درصد عناصر نیز به صورت یک برچسب روی بسته ی کود درج شده است.

  • عمق و فاصله ی چاله از تنه ی درخت هلو:

چالکود باید در منتهی الیه محل ریشه های مویین قرار بگیرد، برای تعیین محل ریشه های موئین کافی است به سایه انداز درخت هلو توجه کنید، رشد ریشه ی افشان هلو مطابق با سایه انداز درخت بوده و شما می توانید چاله ای به عمق نیم متر در این ناحیه حفر کنید، با توجه به سن درخت بین یک تا چهار چاله اطراف درختان حفر کنید و در فاصله ی بین دو درخت حفر یک چاله کفایت می کند.

  • انواع دیگر کود مورد استفاده در چالکود:

با توجه به تجزیه ی خاک و برگ علاوه بر کود دامی کاملا پوسیده می توانید از انواع کودهای شیمیایی حاوی عناصر ماکرو و میکرو که پیوسته رهش باشند نیز استفاده کنید، پیوسته رهش و یا دیر رهش بودن کود در چالکود سبب می شود درخت عناصر غذایی مورد نیاز خود را در طول یک سال به صورت تدریجی از این منبع تامین نماید.

کود تقویتی درخت هلو (نحوه صحیح کوددهی)

استفاده از کود در آب آبیاری:

در اواخر زمستان استفاده از کود الی اسید هیومیک در آب آبیاری سبب افزایش مقاومت درختان در برابر ابتلا به آفات و بیماریها و همینطور افزایش میزان و کیفیت باردهی درخت هلو خواهد شد.

  • کود دهی به درختان هلو در بهار:

فصل مهم دیگر در کود دهی به درختان هلو، بهار و پیش از گلدهی درختان است، تقویت درختان در این زمان سبب افزایش گلدهی و جلوگیری از ریزش شکوفه ها می شود، همچنین از درختان در برابر خسارت سرمازدگی بهاره نیز جلوگیری خواهد کرد، ریزش گلبرگها انجام می شود.

کود دهی در بهار و پیش از گلدهی:

برای کود دهی در این زمان در حالی که بیشتر از نیمی از جوانه ها ظاهر شدند زمان مناسبی برای استفاده از ترکیبات کودی است که در جلوگیری از ریزش گلها تاثیر دارند، ترکیباتی که نام تجاری برخی از آنها فروت ست بوده و بیشتر شامل عناصر ریز مغذی هستند که در حفظ شکوفه روی شاخه موثر خواهند بود.

در زمان قبل از گلدهی استفاده از کودهای گوگردی در به ویژه در خاکهایی که کمی آهکی باشند به منظور افزایش جذب و توسعه ی سیستم ریشه ای توصیه می شود، استفاده از کود گوگردی همچنین با کنترل بیمارگرهای درون خاک مانع از استقرار مایه اولیه ی بیمارگرهای خاکزاد در ابتدای فصل خواهند شد.

کود دهی در بهار و در هنگام گلدهی:

در زمان گلدهی و معمولا زمانیکه حدود 20 درصد از شکوفه ها ظاهر می شوند استفاده از کودهای ریز مغذی بسیار مهم مانند کود آهن، هورمونهایی که سبب تقویت گلدهی شده و همینطور کودهای حاوی عناصر ماکرو در صورت نیاز استفاده می شود.

ترکیب عنصر کلسیم و آهن در صورتی که کمبود هر دو در درختان شما وجود داشته باشد در دوره ی گلدهی سبب تقویت تلقیح و بالا رفتن درصد شکوفه های بارور می شود، کود آهن را می توانید در این زمان به صورت محلول در آب آبیاری مورد استفاده قرار دهید، و سایر کودها را نیز با توجه به درصد و ترکیب می توانید به صورت محلول پاشی مورد استفاده قرار دهید، توجه داشته باشید که محلول پاشی در این زمان باید با دقت بالا انجام شود چرا که افزایش غلظت کود در محلول پاشی و یا محلول پاشی در اوقات گرم روز می تواند سبب سوختن شکوفه ها و ریزش آنها شود.

کود دهی در بهار و پس از ریزش گلبرگها:

پس از ریزش برگها و یا به اصطلاح اوایل زمان تشکیل میوه زمانی است که در صورت تامین نیازهای غذایی درخت هلو مانع از ریزش میوه های تازه تشکیل شده می شود، در این زمان بیش از هر زمان دیگری درختان هلو به عناصر پر مصرف نیتروژن، پتاسیم و فسفر نیاز خواهند داشت و درصد استفاده از این عناصر بایستی متناسب با نیاز سنجی که از قبل بر مبنای نتیجه ی آزمون تجزیه ی خاک و برگ انجام شده است صورت پذیرد.

استفاده از کودهای ریز مغذی و همینطور جلبک دریایی نیز سبب تقویت میوه های جوان و جلوگیری از ریزش آنها خواهد شد، ترکیب سه عنصر ماکرو در قالب کود N/P/K با نسبت درصد های متفاوت در بازار موجود بوده که بسته به نیاز خود می توانید از نسبتهای مختلف مانند 20/20/20 استفاده کنید.

  • کود دهی به درخت هلو در تابستان:

در تابستان بسته به زمان باردهی درخت هلو ممکن است در اوایل تشکیل میوه و یا در زمان بلوغ میوه قرار داشته باشد اما به طور کلی اغلب ارقام هلو در اوایل تابستان در زمان تشکیل میوه های کوچک هستند، در زمان تشکیل میوه استفاده از کودهای حاوی کلسیم توصیه می شود، چرا که عنصر کلسیم در زمان وزن گیری میوه مانع از ترک خوردن پوست میوه خواهد شد.

علاوه بر کود دارای کلسیم استفاده از کود آلی آمینو اسید نیز به منظور افزایش کیفیت طعم، عطر و رنگ میوه توصیه می شود، اسید هیومیک نیز به وزن گیری میوه و افزایش باردهی درختان کمک می کند.

فندقی شدن و افزایش وزن میوه:

در زمان فندقی شدن و افزایش وزن میوه نیز استفاده از کودهای حاوی عناصر ریز مغذی، کودهای پتاس بالا به منظور افزایش مقاومت درخت هلو در برابر ابتلا به آفات و بیماریها و کودهای آلی مانند آمینو اسید، هیومیک اسید و جلبک دریایی توصیه می شود.

  • کود دهی در پاییز:

کود دهی در پاییز و یا به عبارتی پس از برداشت میوه باید با هدف تقویت درختان برای گذر از زمستان و تقویت جوانه های بارده برای سال بعد صورت پذیرد، استفاده از فروت ست یا به عبارت دیگر استفاده از عناصر ریز مغذی به منظور تقویت و تولید جوانه های میوه دهنده در سال بعد موثر خواهد بود، توجه داشته باشید که استفاده از عناصری مانند ازت که سبب افزایش و یا تحریک رشد رویشی می شود در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز سبب دیر به خواب رفتن درخت و آسیب پذیر شدن و کاهش مقاومت درخت هلو در برابرسرما و یخبندان زمستانه می شود.

بنابراین استفاده از نوع کود مناسب در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز بسیار اهمیت دارد و کار کاملا تخصصی خواهد بود.

توجه داشته باشید که میزان نیاز ارقام مختلف درخت هلو مانند نهال هلو دو بار فرانسه یا نهال هلو آلبرتا با توجه به زمان باردهی و رسیدن میوه در زمان استفاده از کود و یا نوع کود مصرفی ممکن است تفادت داشته باشد، به عنوان مثال کودی که در پاییز و برای پس از برداشت توصیه می شود در ارقام هلو زود رس که در اوایل تا اواسط تابستان برداشت می شوند با ارقامی که دیر رس بوده و در اواخر تابستان برداشت می شوند در زمان استفاده با هم متفاوت خواهند بود.

کود تقویتی درخت هلو (نحوه صحیح کوددهی)

برای اینکه در این زمینه به مشکل برخورد نکنید بهتر است در زمان خرید نهال هلو اطلاعات کامل در رابطه با زمان باردهی و نوع کود مورد نیاز هر رقم را دریافت کنید، مشاورانی که در مراکز فروش نهال هلو حضور دارند می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

در برخی موارد قیمت نهال هلو در ارقام زود رسق میان رس و دیر رس با هم متفاوت بوده و همین می تواند به عنوان نشانه ای برای تفادت بین ارقام قلمداد شود اما با خرید از نهالستانهای معتبر و دریافت شناسنامه ی نهال معمولا بیشتر اطلاعات مربوط به نیازهای اساسی هلو را نیز دریافت خواهید کرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

کلام آخر:

تقویت درخت هلو با استفاده از کودهای مناسب و به میزان مورد نیاز سبب افزایش عملکرد و بهبود کیفیت میوه ی هلو خواهد شد، حتی در صورتی که ارقام پر بار هلو را در باغ خود بکارید اما برنامه ی کود دهی و تغذیه ای مناسب برای ان را نداشته باشید از باردهی بالای درختان هلو بهره مند نمی شوید، دریافت برنامه ی کودی نیز باید بر مبنای نیاز درختان و با توجه به نتیجه آزمون تجزیه ی خاک و برگ و با کمک مشاوران ماهر صورت پذیرد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال