کاشت درخت بادام در مناطق گرمسیر

کاشت درخت بادام در مناطق گرمسیر

تجارت پر سود خشکبار از جمله بادام بسیاری از باغداران در مناطق مختلف کشور را به احداث باغ بادام ترغیب کرده است، احداث باغ بادام بدون مشکل است تا زمانی که باغداران مناطق گرمسیری تمایل به احداث باغ بادام در منطقه ی خود پیدا می کنند و اولین چالشی که با آن روبه رو می شوند این است که آیا بادام پرفروش و مرغوبی برای کاشت در مناطق گرمسیری وجود دارد یا خیر؟ در این مقاله ضمن معرفی ارقام بادام پرفروش و مرغوب برای کاشت در مناطق گرمسیری چالشهایی را که باغداران بادام در این مناطق با آن روبه رو هستند را نیز مورد بررسی قرار داده و برای رفع آنها راهکارهایی مناسب پیشنهاد خواهیم داد.

کاشت درخت بادام در مناطق گرمسیر

چالشهای مهم در مسیر احداث باغ بادام در مناطق گرمسیر و نحوه ی عبور از این چالشها:

قطعا زمانی که شما به چالشهای پیش روی خود در باغداری آگاهی داشته باشید از پیش از زمان احداث باغ به فکر راه حل هایی برای رفع به موقع آنها بوده و در این صورت بدون مانع و ایجاد مشکل قادر خواهید بود حداکثر بهره برداری را از باغ خود داشته باشید، در این قسمت به بررسی چالشهای پیش روی شما در باغداری بادام در مناطق گرمسیری می پردازیم.

  • گرمای هوا در تابستان:

اولین و مهمترین چالش باغداری بادام در مناطق گرمسیر این است که در این مناطق به طور معمول دمای هوا در تابستان به بیش از 30 درجه ی سانتی گراد رسیده و شما باید ارقامی از بادام را در این مناطق بکارید که نسبت به گرمای هوای تابستان مقاومت داشته باشند، ارقام بادامی که مخصوص مناطق سردسیر و یا معتدل هستند معمولا قدرت تحمل این دما را نداشته و دچار برگ سوزی و از دست دادن میوه های خود می شوند اما ارقامی از بادام مانند نهال بادامآذر خوشه ای، نهال بادام فرانسیس و نهال بادام کاغذی ارقامی هستند که قابلیت تحمل گرمای هوا تا 45 درجه را نیز دارند.

  • کم آبی:

یکی دیگر از معضلات باغداری بادام در مناطق گرمسیری کاهش بارش سالیانه است، کاهش بارش سالیانه به ویژه در سالهای اخیر که در اثر گرمایش کلی زمین به ویژه در مناطق گرمسیر نمود بیشتری پیدا کرده است سبب کاهش سطح آبهای زیرزمینی در این مناطق شده و در نهایت درختان و گیاهانی که در این مناطق کاشته می شوند در سالهای اخیر و در سالهای آتی با مشکل کم آبی مواجه خواهند بود.

راه حل برون رفت از این مشکل و چالش تنها و تنها مدیریت بهینه منابع آبی موجود و کاشت ارقام مقاوم به خشکی و کم آبی خواهد بود، در مناطق گرمسیر چیزی که سبب از دست رفتن منابع آبی می شود همان گرمای هوا بوده که سبب هدر رفت بخش بزرگی از آب آبیاری در اثر تبخیر می شود، تبخیر آب در مسیر آبیاری سطحی و تبخیر از سطح خاک از یک سو و تبخیر آب از سطح برگ درختان از سویی دیگر که سبب ایجاد عطش بیشتر و نیاز آبی بیشتر درختان می شود باعث می شود که بیش از پیش به اهمیت استفاده از سیستمهای آبیاری نوین مانند سیستم آبیاری تحت فشار زیر سطحی پی ببریم.

در این سیستم ها حتی شیلنگ حامل آب در مسیر زیر سطح خاک پنهان می شود تا از گرم شدن آب درون شیلنگ و ایجاد خسارت به آن جلوگیری شود، از طرفی آب در کنار ریشه زیر خاک آزاد شده و نزدیک به سطح نیست که در اثر تبخیر سطحی از خاک هدر برود.

بنابراین برای مواجهه با چالش کم آبی و خشکسالی در مناطق گرمسیر در مسیر احداث باغ بادام در این مناطق باید قبل از احداث باغ به فکر راه اندازی سیستم های آبیاری نوین مانند انواع سیستم آبیاری تحت فشار باشید.

به منظور جلوگیری از تبخیر زیاد آب از سطح خاک در فصل تابستان همچنین می توانید از مالچ پاشی به ویژه مالچهای با رنگ سفید استفاده کنید، علاوه بر آن استفاده از بافت خاک با ظرفیت بالای نگهداری آب در خود نیز به مدیریت بهتر منابع آبی و همینطور کاهش ایجاد تنش آبی کمک خواهد کرد.

به عنوان مثال خاک با بافت لومی بهترین خاک برای حفظ و نگهداری آب خواهد بود و یا اینکه استفاده از موادی که رطوبت بیشتری به خود جذب می کنند و یا کودهای آلی و کود دامی کاملا پوسیده که نه تنها مشکل تغذیه ای درختان بادام را مرتفع می کنند بلکه می توانند رطوبت را به مدت زمان بیشتری در خاک حفظ کنند.

  • آفتاب سوختگی تابستانه ی تنه ی درخت بادام:

از دیگر چالشهای باغداری بادام در مناطق گرمسیر خسارتی است که تابش آفتاب، گرمای هوا و کم آبی به پوست تنه ی درختان در اوج تابستان وارد می کند به این صورت که در اثر کمبود آب درختان به فواصل طولانی تر آبیاری می شوند و از طرفی تابش خورشید به پوست تنه سبب خشک شدن بیش از اندازه ی پوست می شود بنابراین پوست تنه ی درختان بادام نرمی و انعطاف پذیری خود را در برابر رشد و افزایش حجم چوب از دست داده و در ادامه ی فصل با پدیده ی ترک خوردن پوست تنه و خارج شدن شیره درخت از تنه مواجه خواهیم شد.

در این میان ترک خوردن پوست تنه ی درخت راه را برای ورود عامل بیماری شانکر تنه ی درخت بادام باز کرده و این بیماری با ورود به درخت بادام سبب ایجاد ضعف در این درختان می شود و علاوه بر آن بخش زیادی از میوه ی بادام را از دست خواهید داد.

برای مقابله با این چالش نیز دو راهکار اساسی وجود دارد، اول مدیریت آبیاری که به تفصیل در بخش قبلی به آن پرداختیم، با این کار مانع از خشک و شکننده شدن پوست تنه در برابر رشد و افزایش حجم تنه ی درخت خواهید شد و راهکار دوم کشیدن پوشش سفید رنگ روی تنهی درختانبه ویژه در ضلع جنوبی تنه که تابش خورشید می تواند سبب خشک شدن و ترک خوردن آن شود.

البته برای اطمینان صد در صدی توصیه می شود هر دو راهکار را در باغ پیاده کنید تا مانع از ترک خوردن پوست تنه ی درخت بادام و ورود بیمارگر شانکر شوید

کاشت درخت بادام در مناطق گرمسیر

  • شوری و آهکی بودن خاک:

یکی از مشکلات مناطق گرمسیر در احداث باغ بادام شور بودن و یا آهکی بودن خاک این مناطق است، در خاکهای شور و قلیایی با توجه به بالا بودن اسیدیته ی خاک برخی از عناصر غذایی از دسترس گیاه خارج شده و به فرم غیر قابل جذب در می آید، بنابراین اصلاح شوری خاک یکی از مراحل بسیار مهم عملیاتی قبل از احداث باغ بادام خواهد بود.

بنابراین کمبود عناصر غذایی در گیاه حتی با وجود استفاده از عناصر غذایی در خاک و یا در آب آبیاری از معضلاتی است که کاشت درخت در خاک شور با آن رو به رو خواهد بود، برای مقابله با این مشکل می توانید از ترکیبات گوگردی استفاده کنید، استفاده از اسیدسولفوریک کشاورزی نیز برای تنظیم اسیدیته ی خاک مناسب خواهد بود.

در برخی موارد استفاده از ترکیب کودی با خاصیت اسیدی می تواند به تنظیم اسیدیته ی خاک کمک کند، اما این که چه ترکیبی و با چه درصدی را باید چگونه استفاده کنید تا بتواند تاثیر درستی در شرایط خاک باغ شما داشته باشد نیاز به دریافت مشاوره دارد، نهالستانها و مراکز فروش نهال بادام کارشناسان ماهری دارند که با تکیه بر نتیجه آزمون تجزیه ی خاک می توانند راهگشای شما در حل این مشکل باشند.

  • بافت نامناسب خاک

یکی دیگر از مشکلاتی که باغداران بادام در مناطق گرمسیر با آن مواجه هستند بافت نامناسب خاک است، مناطق گرمسیر در فلات مرکزی ایران بافت خاک سنگین و رسی دارند که باعث آب مانی پای درختان بادام می شود، توجه داشته باشید که درختان بادام به رطوبت بالای خاک و زهکش نامناسب واکنش بسیار منفی نشان داده و نمی توانند عملکرد خوبی در این خاکها داشته باشند، بنابراین اصلاح بافت خاک رسی از جمله عملیات مهم در احداث باغ بادام در بسیاری از مناطق گرمسیر کشور خواهد بود.

برای اصلاح بافت خاک رسی باید در درجه ی اول درصد رس خاک را با انجام آزمایش تجزیه ی خاک تعیین کنید، سپس با ترکیب کردن کود دامی پوسیده و یا خاک با بافت سبک مانند ماسه تخلخل پذیری و قدرت نگهداری آب را در خاک افزایش دهید، در این صورت خاک سنگین و رسی در مناطق گرمسیر برای کاشت بادام مناسب خواهد شد.

  • آفات و بیماریهای رایج بادام درمناطق گرمسیر:

آفاتی مانند سوسک شاخک بلند رزاسه، کنه ی تار عنکبوتی و سوسکها و پروانه های پوست خوار و چوبخوار آفاتی هستند که بیشتر به واسطه ی به هم خوردن نظم در آبیاری و بی توجهی به تغذیه ی درختان بادام در مناطق گرمسیر به درختان بادام خسارت وارد می کنند و بهترین راهکار برای کنترل این آفات علاوه بر خرید نهال بادام مقاوم در زمان احداث باغ تغذیه و آبیاری اصولی باغات بادام در این مناطق خواهد بود.

در رابطه با بیماریهای شایع بادام در مناطق گرمسیر نیز می توان به پوسیدگی طوقه و ریشه فیتوفتورایی، گال باکتریایی طوقه و شانکر تنه ی درخت بادام اشاره کرد، به منظور کنترل این بیماریها دقت در زمان کاشت و آسیب نزدن به طوقه و ریشه ی درختان بادام، اصلاح بافت خاک و سیستم ابیاری و استفاده از سیستم آبیاری قطره ای بسیار موثر است، کاشت ارقام مقاوم و تقویت درختان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

معرفی ارقام مناسب بادام برای کاشت در مناطق گرمسیر:

همانطور که دیدید کاشت ارقام مناسب و مقاوم به شرایط محیطی در مناطق گرم و خشک از اهمیت بسیاری در احداث موفقیت آمیز باغ بادام در این مناطق برخوردار است، در این بخش برخی از ارقام پربار و تجاری مناسب برای کاشت در این مناطق را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • نهال بادام آذر خوشه ای:

نهال بادام آذر خوشه ای که به صورت پیوندی روی پایه ی بادام تلخ در نهالستانهای معتبر تکثیر شده و به فروش می رسد به فاصله ی چهار متر در باغ کاشته شده و تا 80 سال باردهی مفید دارد، این رقم بادام که در شرایط مناسب تا 4 تن باردهی در هکتار دارد قابلیت تحمل دمای بالای تابستان را داشته و اتفاقا در مناطق گرمسیر بسیار عالی جواب می دهد.

نهال بادام آذر خوشه ای همچنین مقاومت خوبی در برابر خشکی و کم آبی و همینطور آفات و بیماریهای بادام داشته و عملکرد خود را در اثر این عوامل از دست نخواهد داد، بهترین خاک برای کاشت نهال بادام آذر خوشه ای خاک با زهکشی مناسب مانند خاک لومی است اما در صورتی که خاک منطقه ی شما سنگین است بهتر است اقدامات لازم قبل از کاشت بادام برای اصلاح بافت خاک را انجام دهید.

مقاومت این رقم بادام به خشکی به گونه ای است که این رقم را در کاشت دیم بادام در مناطقی که از متوسط بارندگی بالاتری برخوردارند می کارند اما توصیه می شود از کاشت این رقم بادام در مناطق با رطوبت نسبی هوای بالا اجتناب شود، در برخی از مناطق گرمسیری مشکل سرمای دیر رس بهاره نیز وجود داشته که می تواند به محصول بادام خسارت بزند،نهال بادام آذر خوشه ای دیر گل بوده و نسبت به سرمای دیر رس بهاره نیز مقاوم است.

  • نهال بادام فرانسیس:

نام این نهال به زادگاه اصلی آن یعنی فرانسه اشاره دارد، نهال بادام فرانسیس یکی دیگر از ارقام بادام پربار و تجاری است که کاشت آن در مناطق گرم و خشک بازدهی خیلی خوبی خواهد داشت، فاصله ی کاشت 4 متر و ارتفاع درخت در سن بلوغ به 8 متر خواهد رسید، با توجه به اینکه نیاز سرمایی این رقم بادام با 100 ساعت سرمای زیر هفت درجه سانتی گراد هم تامین می شود بنابراین نیاز سرمایی عامل محدود کننده ی کاشت این رقم بادام در مناطق گرمسیری نخواهد بود.

باردهی این رقم بادام در شرایط مساعد تا 4 الی 5 تن در هکتار در باغات آبی و تا 800 کیلوگرم در باغات دیم خواهد رسید، برداشت میوه ی این رقم در اواخر تابستان انجام شده و توصیه می شود برای جلوگیری از صدمه زدن به شاخه ها از ماشین برداشت برای برداشت محصول استفاده شود و برداشت به صورت دستی انجام نشود.

کاشت گرده افشان برای بارور سازی درختان ضروری بوده و توصیه می شود کاشت گرده افشان در باغ بادام فرانسیس به صورت متقاطع انجام شود، مقاومت به آفات و بیماریها که بر اثر پیوند خوردن بر پایه ی مناسب ایجاد شده است از مزایای این رقم است اما در صورتی که این رقم را از مراکز فروش و نهالستانهای نامعتبر خریداری کنید به دلیل پیوند زدن روی پایه ی نامناسب ممکن است این تضمین را به دنبال نداشته باشد.

  • نهال بادام کاغذی:

نهال بادام کاغذی نیز یک رقم گرما دوست بادام بوده و به دلیل زود گل بودن قابلیت کاشت در مناطق معتدل را ندارد چرا که سرمای دیر رس بهاره برای این رقم بادام تهدیدی جدی به شمار می رود، پوست کاغذی این بادام سبب شده که طرفداران بسیاری برای مصرف آجیلی این میوه وجود داشته باشد.

خاک سرد، هوای سرد و زهکشی پایین خاک و خاک سنگین مانع از عملکرد مناسب بادام کاغذی خواهد شد اما به هر حال بادام کاغذی در شرایط مساعد تا دو تن محصول در هر هکتار تولید خواهد کرد، لازم به ذکر است که کاشت گرده افشان نیز برای باردهی بهتر ضرورت دارد.

کاشت درخت بادام در مناطق گرمسیر

در مورد مقاومت به آفات و بیماریها تنها باید در مورد حساسیت این رقم به گال باکتریایی طوقه هشدار داد، در مورد این بیماری اطلاعات تکمیلی را در مقالات مربوطه مطالعه نمایید تا بتوانید اقدامات پیشگیرانه ی لازم برای جلوگیری از ابتلای درختان خود به این بیماری را انجام دهید.

کلام آخر:

داشتن آگاهی کامل نسبت به شرایط آب و هوایی و شرایطی که برای رشد درختان ایجاد می کند می تواند به باغداران در مسیر موفقیت کمک کند، باغداران با دانستن نقاط ضعف و قوت خود در این مسیر با توجه به شرایط آب و هوایی خاص هر منطقه می توانند اقدامات لازم را برای مقابله با چالشهای پیش رو در آن منطقه لحاظ کنند، به عنوان مثال در مورد کاشت بادام در مناطق گرمسیر چالشهایی را به عنوان نقاط ضعف مطرح کردیم اما در ادامه راهکارهای مقابله با چالش را نیز بیان کردیم.

برای دریافت مشاوره بیشتر در مورد احداث باغ بادام در مناطق گرمسیر و یا دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد ارقام مناسب مانند قیمت نهال بادام می توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

2 پاسخ به “کاشت درخت بادام در مناطق گرمسیر”

  1. علیرضا گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    فغط یه مشکل هست که چجوری میشه این سه نهال هارو تهیه کرد و چجوری میشه شناسایی کرد که این نهال اون نهالی هست که ما میخواهیم ای کاش یه جای مناسب که قابل اطمینان هست رو معرفی کرده بودین
    با تشکر

    • مهندس سعید قاسمی گفت:

      سلام وقت بخیر می‌تونید با شرکت پالیز نهال تماس بگیرید و خرید کنید، این شرکت زیر نظر جهاد کشاورزی بوده تمام نهال‌ها خود را با ضمانت نامه ارائه می‌دهد و سابقه طولانی در ضمینه تولید و عرضه نها دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال